ossy 26 Postad 31 Mars , 2016 Hej. Jag har köpt en platt, gångbar solcell, som jag har tänkt limma på däcket. Det är säkert inga problem att få den att fästa. Men det kommer alldeles säkert en dag i framtiden då man av en eller annan anledning vill ha bort solcellen. Då vill man ju inte ha halkmönstret förstört av en massa limrester. Önskemålet vore ju ett lim som fäster lagom hårt, och som går att enkelt dra bort från halkmönstret. Alternativt någon tejp (inte silvertejp) som man fäster i en fyrkant under solcellen, och sedan limmar mellan tejp och solcell. Någon som har nåt förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 5 002 Postad 31 Mars , 2016 Fäst den med Sika av något slag så är det inte så svårt att få bort resterna. Det kanske räcker att lägga en sträng runt kanten och några klickar mitt under. Det skulle jag testa. NÅgon som provat något liknande? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 862 Postad 31 Mars , 2016 Japp. Provat limma solpanel med Sika. Funkar bra. Gick också att ta bort. Dock limmade jag inte på halkskyddsmönster men det bör gå att ta bort även där. Föreslår att du vaxar ytan under så sitter inte Sikan så hårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krisus_von_batte 4 Postad 31 Mars , 2016 Kanske självhäftande kardborreband? lite bonnamek har ingen dött av Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 31 Mars , 2016 Eller dubbelhäftande tejp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 1 April , 2016 Tack för era svar. Tror jag provar Sika. Brukar limma med Esstack Pro1 annars, men det hade man nog aldrig fått rent i halkmönstret. Ska prova att vaxa lite innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 425 Postad 1 April , 2016 Ta vit Sika så syns eventuella rester inte så mycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 597 Postad 1 April , 2016 Ta vit Sika så syns eventuella rester inte så mycketSärskilt om båten är mörkblå eller svart... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 1 April , 2016 När du säger sika.. menar du pu, silikon, msp, akryl eller något annat elastomer? kan ju skilja rätt mycket i egenskaper hos dom olika typerna. sen finns dom väl i massor av fabrikat förstås? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 1 April , 2016 Jag tänkte på 291 (tror jag den heter). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 425 Postad 1 April , 2016 När du säger sika.. menar du pu, silikon, msp, akryl eller något annat elastomer? kan ju skilja rätt mycket i egenskaper hos dom olika typerna. sen finns dom väl i massor av fabrikat förstås? Tror de flesta menar en polyuretanmassa som t ex 291. "Sika" har ju blivit ett uttryck fast det är ett varumärke - ungefär som termos eller masonite - som kan vara av annat fabrikat likväl. Få går ju in på brädgården och frågar efter "oljehärdad träfiberboard", utan man säger Masonite för att göra en liknelse. Därför kan du fr o m nu utgå ifrån att om någon skriver Sika på forumet menar de en massa för tätning; kanske polyuretanbaseras eller en MS-polymer (Biltemas t ex, prisvärd!) Meeeen, det tror jag du visste egentligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 5 002 Postad 2 April , 2016 Jag tänkte på 291 (tror jag den heter).Du tänker rätt utan att krångla till det. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 2 April , 2016 OK. Gör masonite åxå 20 helt olika produkter..? termos.. dom flesta är ju flask eller kann-typen att ha varm eller kall vätska i. För mej e sika bara ett varumärke, som essive, dana, casco, osv... har sett att man bara säger sika ibland men när man pratar om andra limtyper än pu.. fast ibland även pu.. så säger man limtyp och fabrikat. Då vet jag sika är alltid pu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 425 Postad 2 April , 2016 Precis, Caribic410. Nu vet du. Tips bara. Ibland kan man bara ta det lugnt och skita i att utbilda folk i sådant de inte frågat om. De blir bara irriterade har jag upptäckt. Om jag skulle börja berätta för alla som använder "tamp", "kölsvin" eller "planka" fel för alla människor här på forumet så skulle inte en enda person bli gladare. Istället får man acceptera uttrycken för vad de är, och försöka förstå vad som avses. Jag kan förstå att en säljare på Sika blir lite konfunderad ifall en båtägare dyker upp och ska köpa "Sika" - men nu är inte fallet så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 2 April , 2016 Nä.. å nu vet jag. Svårt att "utbilda" i nåt man inte vet. tack för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 3 April , 2016 Limmade fast en solpanel med sika 291 och den sitter bra efter två år. Att tänka på är att man måste välja den uv-tåliga varianten om man vill att den skall sitta permanent där den exponeras för solen, tex runt panelens kant. Finns dessvärre inte i svart vad jag vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 3 April , 2016 Finns bara i svart skulle det stå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser