Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
jmwa

Bottenmålning - epoxi eller inte?

Rekommendera Poster

Köpte nyligen en motorbåt från 70-talet, Mirall 26. Den självpolerande färgen har lossnat i stora kakor, och nu har jag börjat skrapa bort den för att måla med hård färg framöver. När jag gjorde likadant med förra båten skrapade jag bort allt och epoxibehandlade. Är tveksam denna gång. Under bottenfärgen stöter jag på några stenhårda färglager i olika färger, vitt, rött och blått. Det vita överst. Bara om man rispar eller skadar det vita kommer de andra färgerna fram. Vad kan detta vara? Epoxigrund av något slag?

Husomhelst, båten är gammal men verkar inte ha blåsor. Kan man rugga upp, tvätta och sedan lägga på grundfärg och hård färg på detta underlag, eller vad borde jag göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...hm...formulerade nog frågan lite otydligt...

Alltså: de hårda färgskikten som sitter underst, kan jag ta reda på vad det är? Eller bara låta den sitta och måla ett par varv hård bottenfärg på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...hm...formulerade nog frågan lite otydligt...

Alltså: de hårda färgskikten som sitter underst, kan jag ta reda på vad det är? Eller bara låta den sitta och måla ett par varv hård bottenfärg på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte avser att ha kvar den nya båten väldigt länge är det frågan om det är vettigt att lägga så mycket arbete som en epoxibehandling innebär? Du har tydligen egen erfarenhet hur jobbigt det är?

 

Så det är klart att du kan måla på underliggande färg som sitter bra. Kan givetvis bli släpp här och var men efter några år har du succesivt åtgärdat. Och har en lite ojämn yta där färgen sitter bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxy är ju en resisten 2K-produkt som tål det mesta. Prova med en trasa med lösningsmedel, t ex cellulosathinner. Löser det sig är det inte epoxy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxy är ju en resisten 2K-produkt som tål det mesta. Prova med en trasa med lösningsmedel, t ex cellulosathinner. Löser det sig är det inte epoxy.

Det ska jag prova! Jag leker med tanken att skrapa rent och inte måla alls, utan tvätta när snäckorna settlar. Sedan expoxibehandla eller bara måla nästa vår. Helst skulle jag vilja göra botten slät och hård en gång för alla och sedan bara tvätta av, inte måla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en gele man kletar på, som löser upp all typ av färg . Kletar på. Lägget plast över. Rollar ut under plasten. Låt verka. Några timmar till "över" natt beroende på tjocklek temp mm. Skrapa bort färgen med ex. spackelspade. Biologiskt nedbrytbar.

Ska finnas på svenska marknaden. Jag har testat från spanskt företag på pu-lackat, vattenskadat, teakbord. Slipade med maskin i 10 min på en liten fläck först. Lyckades inte komma ner till trä. Kletade på. Sköljde av med vattenslang dagen därpå. Helt trärent. Sen var det bra att lacka. 10ggr.

för en gångs skull var lackandet den jobbiga biten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en gele man kletar på, som löser upp all typ av färg . Kletar på. Lägget plast över. Rollar ut under plasten. Låt verka. Några timmar till "över" natt beroende på tjocklek temp mm. Skrapa bort färgen med ex. spackelspade. Biologiskt nedbrytbar.

Ska finnas på svenska marknaden. Jag har testat från spanskt företag på pu-lackat, vattenskadat, teakbord. Slipade med maskin i 10 min på en liten fläck först. Lyckades inte komma ner till trä. Kletade på. Sköljde av med vattenslang dagen därpå. Helt trärent. Sen var det bra att lacka. 10ggr.

för en gångs skull var lackandet den jobbiga biten.

Det låter som en bra metod om jag ändå skulle välja att ta bort färgen. Minns du vad geggan hette? Redigerad av jmwa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar med polare som är i spanien. Dom brukar ta med från nån fabrik.

Dom kanske vet vad den heter i sverige. Den ska säjas här/och eller i norge å danmark. Återkommer i p.m. när jag vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också intresserad av att gelea bort botten färgen, förra våren skrapade, slipade och kletade på nåt från lefant(tror jag det var) men lite återstår allt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lefant färgborttagning funkar hyfsat men det torkar om man inte lyckas täcka det med tex plastfolie. Min erfarenhet är att det är hopplöst att få dit plastfolien på botten av båten utan att den trillar ner hela tiden. Det slutar med ihoptrasslad plastfolie och kladd överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss funkade det bra med LeFant och tunn hushållsplast.

LeFant färgborttagning gjorde ett otroligt bra jobb och det är skönt att den inte luktar och inte fräter. Det är trist att färgborttagningen är så dyr.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

270 - 280:- kr/l har jag för mig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Då kan det vara intressant efrersom det ligger i "samma härad".

Har ju som sagt kvar nån dunk själv med spansk text. Försöker kolla upp å återkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...