Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikael_matsson

Motorrumsfläkt, ska man ha det?

Rekommendera Poster

Det finns en annan effekt av dålig lufttillförsel till motorutrymmet, förutom att motorn kan tappa i effekt och bli varm, som inte är lika uppenbar.

Har man lite undertryck i motorutrymmet så hjälper man maskinen att läcka mer på ställen som annars skulle kunna hålla tätt.

Skulle det vara bensin eller diesel som läcker så är ju det ingen höjdare heller, säkerhetsmässigt.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorrumsfläkten, som frågan gäller, skapar väl ännu mer undertryck?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fläkten stänger man ju av när motorn har startat. Då gör den ingen nytta längre.

 

Man måste för övrigt se till att ventilationsöppningarna är så stora att man inte får något undertryck att tala om. Motorn tappar mycket effekt om den får för lite luft. På planade motorbåtar brukar ventilationsöppningarna ha gälar riktade framåt så att fartvinden trycker in luft i motorrummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade en sprillans ny segelbåt tidigt i våras, en Beneteau. Eller om det var en Jeanneau? Men i varje fall, båten hade en motorrumsfläkt. Fläkten gick så länge motorn gick. Vi ombord tyckte det borde funnits en knapp eller ännu bättre en tempgivare som kunde styra fläkten. ( det är när motorn stängs av som temperaturn i motorrummet kan gå upp en lång stund )

 

Fläktens luftkanal mynnade på akterspegeln och när motorn gått en stund blåste det skönt varm luft. Vi som hade frusna fingrar tyckte det var en mycket bra ide' med fläkt...

 

Skälet, spekulerade vi, var nog att motorrummet var så litet ( för att spara plats ) och så väl isolerat ( för att minska ljudet ) att det sammantaget var nödvändigt med fläkt för att hålla ner temperaturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Skälet, spekulerade vi, var nog att motorrummet var så litet ( för att spara plats ) och så väl isolerat ( för att minska ljudet ) att det sammantaget var nödvändigt med fläkt för att hålla ner temperaturen.

På segelbåtar ligger oftast motorrummet som du säger, nogot sentralt i båten, som kan ge den sista tråkiga effekten. Vid möjlig eksosutsläpp i motorrummet så dör man av kolmono utslåpp i kahytten medans besättning sitter ute och mysar i frisk härlig luft. Utan att veta vad som händer i kahytten i båten - detta har tragiskt nog hänt.

 

Så av säkerhetsskäl har man detta i tetta segelbåtar. Därför borde man ochså ha detta i flera motorbåtar. Et visst undertryck i motorummet är derför inte dumt...för att säkra att man inte trycker gasar man inte vill ha (diesel, bensinånga eller eksos) in i båten. Så en frånluftsfläkt kan vara nyttigt!

 

Som flera skriver ovan så är luftmängd som motorn drar stort - och är en mycket effektiv "fläkt" på motorbåtar med större motorar, derför inte monterade fläktar aftersom motorn ger tillräkligt med undertryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjae… alfaalfa. Jag är nog inte riktigt klar över vad du menar med "utsläpp" i ditt inlägg.

 

Luften som går in i motorrummet har två syften.
Dels så ska motorn ha förbränningsluft. Det passerar luftfiltret och går in i motorn, ut via avgaserna.

 

Men motorn är en rätt tung klump som långsamt värms upp och därigenom värms även själva motorutrymmet. Jag bedömer att även en mindre motor kan ge en avgiven värme om kanske 1 kW eller något sådant?
Det innebär att man får en större effektivitet genom att hålla ner temperaturen i motorutrymmet. Och det gör man genom att luften kommer att ta med sig värmen när luften försvinner ut ur motorutrymmet - antingen genom konvektion dvs att värmen stiger och tar vägen ut ur utrymmet. Eller så tvångsevakuerar man med en fläkt.

 

Att bensinmotorer har ett syfte med fläkt innan start för att ta bort ev bensinångor har inget med temperaturen att göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte så mycket om det tekniska nyttan med fläkt men efter att motorn varit körd i några timma så brukar det lukta lite "motor" i de båda akter kojerna när motorn sitter monterad i mellan dessa (42ft segelbåt). Genom att köra fläkten så slipper jag lukten från motorn samt att temperatur blir lägre i aktern när man ska sova efter en varm sommardag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under tiden som motorn körs kommer nyttan från fläkten vara mycket begränsad eftersom motorn drar ut mycket mer luft än fläkten.

 

Innan en bensinmotor startas kör man fläkten som en säkerhetsåtgärd i händelse det skulle finnas bensinångor i motorrummet. Man brukar också rekommendera att fläkten ska köras medan man tankar bensin.

 

Efter att man stängt av en uppvärmd motor kan det vara bra att köra fläkten för att fortsätta ventilera ut värme och motorlukt från motorrummet. Hur mycket nytta detta gör och vilket behov som finns av detta beror nog helt på hur båten är byggd.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...