Gå till innehåll
tisdag 01 juli 2025
Crabmeat

Vinterdiesel

Rekommendera Poster

God Fortsättning!

Hade vanlig diesel i tanken förra veckan när jag skulle ut och båten började hicka.

temp -4 grader.

Bytte filter och tankade upp resterande med vinterdiesel. Så det ligger 60% vinter och 40% vanlig i tanken. Körde en timma utan problem.

Idag när jag skulle köra, så hickade den till igen Körde inte mer.

temp idag +2 grader.

Fråga: Blandar sig vinterdieseln inte med sommardieseln? Alltså skiktar den sig?

Mvf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinterdiesel blandar sig fint med sommardiesel, men jag är osäker på om det finns vinterdiesel i hela landet fortfarande. Dagens diesel i Sverige ska funka både sommar och vinter.

Det finns tillsatser för att öka köldtåligheten, dvs. för att undvika att parafinkristaller fälls ut och säter igen bränslefiltret.

Det funkar lika bra att fylla på med fotogen så att blandningen blir 90 % diesel och 10 % fotogen.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns faktiskt oljebolag som under den köldvåg som nyligen besökte Sverige beslutade att ta bort RME-tillsatsen helt. Detta för att minska risken för utfällning av paraffinklumpar. 

Slutsats: Dagens RME-smittade diesel fungerar inte klanderfritt både sommar och vinter. Givetvis förekommer en lokal/regional skillnad beroende på temperaturförutsättningar.

Att paraffinering skulle vara orsaken till TS problem är dock föga troligt. Så låga temperaturer har TS bränsle inte drabbats av. Orsaken hittas troligen någon annanstans.

Ska man blanda i fotogen i bränslet på en modern dieselmotor bör man nog veta vad man håller på med. Om man ändock blandar fotogen i dieselbränslet skulle jag nog föreslå att man även pytsar i lite olja för att kompensera smörjningen av bränslesystemet. Är det en tändkulemaskin spelar det nog ingen roll...  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill minnas att det är samma diesel året runt i Sverige nuförtiden, däremot är filtrerbarheten olika i södra respektive norra Sverige. Söder om Dalälven är standarden -26C, norr om Dalälven -32C. Som jämförelse är t.ex. fransk vinterdiesel filtrerbar till -15C och spansk till -10C, så det skiljer sig mellan olika länder vilken standard man följer.

Förr blandade man ofta fotogen i diesel vid extrem kyla, men jag tror dieseln hade sämre filtrerbarhet då och jag vet att fotogen var av bättre kvalitet än den man får tag i nu. Mycket av det som säljs som fotogen paraffinerar rätt tidigt nuförtiden.

Så här står det i försvarets drivmedelskatalog:

OBS!

FOTOGEN 24 har tidigare, förutom som bränsle till fotogenutrustningar, använts för spädning av dieselbrännolja

vid extrem kyla. Den nya varianten är, på grund av sin låga aromathalt, inte lämplig för detta ändamål. Om spädning

av dieselbrännolja skulle vara nödvändigt, är flygfotogen 75 eller dieselbrännolja 25 lämpliga för detta

ändamål

Flygfotogen är tyvärr inte så lätt att få tag på...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. På den macken jag tankar har man vinterdiesel och sommardiesel, vilken jag har tankat nu.

Hade samma problem förförra året när det var kallt. Då hjälpte det att byta till vinterdiesel, men inte denna gång verkar det som.

Men det finns andra fel som ni säger, frågan är bara i så fall. Motorsidan eller rengöring av tank?

Pest eller kolera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt drag blir kolera dvs. i detta fall rengöring av tank.

Om Du gör det ordentligt och därefter ger f-n i den bakteriesmittade dieseln har Du besparat Dig mycket bekymmer under lång tid framöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör du på bunker finns det fortfarande sommar (D10) som klarar sig till -10 grader och vinterdiesel (D32) som klarar sig till -32. RME inblandad diesel bör inte kunna köpas på båtmack för den har stora problem med hållbarheten och bakterietillväxt.

Det är därför du aldrig ska köpa diesel till båten på landmark.

Blandar du D10 och D32 så förblir det typ D10 tills du har en mycket högt koncentrat D32. Har själv provat.

De som är gott är att parafineringen går tillbaka vid ca:0 grader.

Ett tips om man ska köra på vintern är att värma bränslet.

Inblandning av fotogen är ett annat sätt att motverka parafineringen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om dieseln tjockat till sig i tanken är det enklare att värma den än att gräva ur tanken...

Men jag tror inte det är ditt problem eftersom det blev bättre när du bytt bränslefilter. Av ditt ordval så gissar jag att det var motorns ordinarie filter du bytte. Och att du inte har något extra förfilter? Förfilter har ju ofta lösa filterinsatser, om det är lite större filter. Då hade du lätt kunnat se om du fått RME-klegg i tanken?

Har du manlucka i tanken kan du testa att lysa med en ficklampa, diesel är normalt rätt genomskinligt...

Du kan också testa att köra med nytt bränsle i en lös tank och se hur det funkar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om dieseln tjockat till sig i tanken är det enklare att värma den än att gräva ur tanken...

Men jag tror inte det är ditt problem eftersom det blev bättre när du bytt bränslefilter. Av ditt ordval så gissar jag att det var motorns ordinarie filter du bytte. Och att du inte har något extra förfilter? Förfilter har ju ofta lösa filterinsatser, om det är lite större filter. Då hade du lätt kunnat se om du fått RME-klegg i tanken?

Har du manlucka i tanken kan du testa att lysa med en ficklampa, diesel är normalt rätt genomskinligt...

Du kan också testa att köra med nytt bränsle i en lös tank och se hur det funkar?

Jag bytte alla filter, och då gick det lite bättre, men inte helt bra. Tänker mig att filtrerna var aningen igensatta och bytet medförde en gradvis förbättring.

Jag har idag kört hela dagen utan några problem (+1 grad), alla mina iakttagelser verkar stämma överens med SEBTHO:s inlägg. Alltså när tempen är över 1 grad så blir det bättre.

Får helt enkelt värma dieseln innan färd om det är minusgrader, tills vinterdieselns koncentration blir tillräcklig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter faktiskt väldigt intressant att Du skulle ha problem med bränsletillförseln förorsakat av dieselkvalitet vid en temperatur om 0 - -5°C.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter faktiskt väldigt intressant att Du skulle ha problem med bränsletillförseln förorsakat av dieselkvalitet vid en temperatur om 0 - -5°C.

Det ena utesluter ju inte det andra, vi hade ju -12 dagarna innan. Är det som Sebtho säger, så kan ju dieseln parafinerat och inte hunnit gå tillbaka. Men det kan också vara gradvis historia. Även ifall dieseln inte parafinerar innan, säg -10 på sommardiesel, så blir den såpass trög att den får min motor att hacka.

Klart är att om dieseln är över 0 grader så verkar jag inte ha bekymmer iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

IVECO 48Hk, en riktigt trött sådan. Med många 1000 timmar i strid. Skall vara glad att den går överhuvudtaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK. Min fundering beror på att en bekant har en båt som ligger i sjön och används året om och i den sitter det två AD41P som passerat 6000 timmar. Jag sköter den båten åt honom och får i gengäld använda den. Den båten har så länge jag varit i närheten av den, dvs. de senaste 15 åren, fått vanlig sommardiesel från landmack eftersom ägaren har bra tillgång till sådant bränsle... Tanken är sanerad vart femte år och filtren, såväl förfilter som finfilter byts varje år. De motorerna har aldrig drabbats av hosta hur kallt det än varit. Båten är använd i alla väder, senast var det betydligt kallare än -10°C. Motorerna har motorvärmare men bränsletanken är monterad en bra bit därifrån och är därför lika kall som omgivningen.

Visst kan det vara RME-klumparna som ställer till det för Dig, men jag tycker att då borde även dessa 41:or ha drabbats av hosta. Men jag kan ha fel.

Hoppas inte Din IVECO bråkar allt för mycket med Dig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK. Min fundering beror på att en bekant har en båt som ligger i sjön och används året om och i den sitter det två AD41P som passerat 6000 timmar. Jag sköter den båten åt honom och får i gengäld använda den. Den båten har så länge jag varit i närheten av den, dvs. de senaste 15 åren, fått vanlig sommardiesel från landmack eftersom ägaren har bra tillgång till sådant bränsle... Tanken är sanerad vart femte år och filtren, såväl förfilter som finfilter byts varje år. De motorerna har aldrig drabbats av hosta hur kallt det än varit. Båten är använd i alla väder, senast var det betydligt kallare än -10°C. Motorerna har motorvärmare men bränsletanken är monterad en bra bit därifrån och är därför lika kall som omgivningen.

Visst kan det vara RME-klumparna som ställer till det för Dig, men jag tycker att då borde även dessa 41:or ha drabbats av hosta. Men jag kan ha fel.

Hoppas inte Din IVECO bråkar allt för mycket med Dig.

Hej,

Det är inte RME klumpar, jag tankar riktig diesel, alltså färgad diesel. Utifrån vad jag kan förstå så tjocknar sommardieseln vid runt 0 grader och ger mig detta beteende(pratat med en bekant på preem). Jämför med vanliga oljor. Det innebär att motorsystem som är lite felbyggda(som mitt är) får problem.

Kan meddela att en kille med VP i samma hamn, fick ta tampen förra veckan av samma anledning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, har kollat vad som händer. Det som händer är alltså att det i det närmaste blir helt stopp i det första 10 micron filtret efter några minuters körning. Detta händer när det är minusgrader. Får helt enkelt tömma tanken och tanka endast vinterdiesel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, har kollat vad som händer. Det som händer är alltså att det i det närmaste blir helt stopp i det första 10 micron filtret efter några minuters körning. Detta händer när det är minusgrader. Får helt enkelt tömma tanken och tanka endast vinterdiesel.

Det finns inget som heter vinterdiesel, all diesel som säljs på mack idag är RME inblandad diesel med 5 %. Det som händer i en tank som brukas sällan tex en båt eller en traktor som står långa tider. Så suger RME molekylen till sig vatten H2o. På sikt skiktar sig Rme blandningen och en emulsion bildas. Antagligen har du en bakteriväxt i din tank, det ända som finns att göra är att ta ur tanken göra den grundligt ren, sedan göra rent alla ledningar samt pump och byta filter. Sedan så finns en blank diesel även kallad av båtfolk för sjödiesel, den innehåller inga tillsatser alls utan är som en hederlig gammal diesel, som den var innan vi började blanda in RME ( Raps Metyl Ester )

dieselbakterier-mikroorganismer-i-diesel.1437631715.pdf

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg vete fan vad dom har för diesel på vanliga chell-macken men.

I lördags, då vi hade minus 20 och jag åkte till tätort ca 5 mil härifrån, så började bilens display meddela motorfel. motorn var skit-trött, fick gasa hyfsat rejält för att hålla fart, det gick bra men ingen acceleration. Tog mej dit jag skulle, i tid. När jag åkte hem var det "bara" 13-14 grader. Då och efter det, har bilen gått som fisken i vattnet.

Har man tätare filter i båtar eller hur kommer det sig att bilen funkar fast det är såpass kallt.

minus 10-18 verkar inte spela nån roll alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns inget som heter vinterdiesel, all diesel som säljs på mack idag är RME inblandad diesel med 5 %. Det som händer i en tank som brukas sällan tex en båt eller en traktor som står långa tider. Så suger RME molekylen till sig vatten H2o. På sikt skiktar sig Rme blandningen och en emulsion bildas. Antagligen har du en bakteriväxt i din tank, det ända som finns att göra är att ta ur tanken göra den grundligt ren, sedan göra rent alla ledningar samt pump och byta filter. Sedan så finns en blank diesel även kallad av båtfolk för sjödiesel, den innehåller inga tillsatser alls utan är som en hederlig gammal diesel, som den var innan vi började blanda in RME ( Raps Metyl Ester )

Du menar att jag har bakterietillväxt som försvinner vid plusgrader? Det låter inte logiskt.

All diesel är inte RME i. Jag tankar färgad diesel(yrkesfiskare), den ger inga alger av den enkla anledningen att det inte är RME i. Nackdelen med att tanka den sortens diesel är att det inte finns någon etanol när det är kallt, vilket gör att det kan bli isproppar.

Så för den dieseln som vanliga dieselbilar går på i Sverige finns det ingen vinterdiesel utav den enkla anledningen att etanolet gör så att det är vinterskyddat på en gång, med det problemet att det kan växa i tanken.

Färgad vinterdiesel finns i verkligheten för jag tankar det på vintern(d32). I den finns förmodligen bensin eller etanol, där får någon kemist förklara bättre. Jag har läst att vinterdiesel bestod för utav 25% petroleum.

Vad som händer för mig, är en av två olika saker

1)  Iskristaller sätter igen filtret

2) Diesel är så trög så att det ger problem i ett 10 micronfilter, detta i kombination med en ganska trött matarpump gör dagen till en dålig dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så... vad har du kommit fram till

"Fråga: Blandar sig vinterdieseln inte med sommardieseln? Alltså skiktar den sig?"

Har du fått svar på frågan tycker du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar att jag har bakterietillväxt som försvinner vid plusgrader? Det låter inte logiskt.

All diesel är inte RME i. Jag tankar färgad diesel(yrkesfiskare), den ger inga alger av den enkla anledningen att det inte är RME i. Nackdelen med att tanka den sortens diesel är att det inte finns någon etanol när det är kallt, vilket gör att det kan bli isproppar.

Så för den dieseln som vanliga dieselbilar går på i Sverige finns det ingen vinterdiesel utav den enkla anledningen att etanolet gör så att det är vinterskyddat på en gång, med det problemet att det kan växa i tanken.

Färgad vinterdiesel finns i verkligheten för jag tankar det på vintern(d32). I den finns förmodligen bensin eller etanol, där får någon kemist förklara bättre. Jag har läst att vinterdiesel bestod för utav 25% petroleum.

Vad som händer för mig, är en av två olika saker

1)  Iskristaller sätter igen filtret

2) Diesel är så trög så att det ger problem i ett 10 micronfilter, detta i kombination med en ganska trött matarpump gör dagen till en dålig dag.

Jag tänker inte dra detta i långbänk men gröndieseln är skattebefriad och samma typ som finns i villatankar innehåller mer svavel och ger mer energi, Det finns två kvaliteter grön diesel en sommar och en vinter, den är till för yrkesverksamt folk på sjön och för villaägare dvs lågskattad. Och får ej användas av vanligt folk i fordon eller båtar Dock får den användas i stationära motorer som krossar elverk etc.. Den innehåller inte sprit helt fel, vinteroljan crackas i en process för vinterbruk för att undvika parafinutfällning,samt så tillsätts additiv, parafinutfällning motverkas med additiv finns att köpa på macken, förr blandade man in fotogen för att undvika parafinutfällning. . Har du hällt i additiv som motverkar parafinutfällning pga av kyla så fäller inte parafinet ut. Sedan finns blankdiesel högskattad som är till för båttrafik lantbrukare osv innehåller ingen Rme, Och så  Rme diesel med 5 % inblandning som vi tankar på landmacken den bör inte vara i båt och maskiner med lite omsättning av bränsle dvs liten gångtid.. Diesel innehåller inte sprit för att motverka frysning.

Uppgifterna hämtade muntligt från min oljeleverantör på Preem.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänker inte dra detta i långbänk men gröndieseln är skattebefriad och samma typ som finns i villatankar innehåller mer svavel och ger mer energi, Det finns två kvaliteter grön diesel en sommar och en vinter, den är till för yrkesverksamt folk på sjön och för villaägare dvs lågskattad. Och får ej användas av vanligt folk i fordon eller båtar Dock får den användas i stationära motorer som krossar elverk etc.. Den innehåller inte sprit helt fel, vinteroljan crackas i en process för vinterbruk för att undvika parafinutfällning,samt så tillsätts additiv, parafinutfällning motverkas med additiv finns att köpa på macken, förr blandade man in fotogen för att undvika parafinutfällning. . Har du hällt i additiv som motverkar parafinutfällning pga av kyla så fäller inte parafinet ut. Sedan finns blankdiesel högskattad som är till för båttrafik lantbrukare osv innehåller ingen Rme, Och så  Rme diesel med 5 % inblandning som vi tankar på landmacken den bör inte vara i båt och maskiner med lite omsättning av bränsle dvs liten gångtid.. Diesel innehåller inte sprit för att motverka frysning.

Inga problem, men det var du som sa att det inte fanns vinterdiesel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så... vad har du kommit fram till

"Fråga: Blandar sig vinterdieseln inte med sommardieseln? Alltså skiktar den sig?"

Har du fått svar på frågan tycker du?

Jodå. Tror mig ha all info jag behöver i frågan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vinterdiesel för vanligt folk ja, den dieseln du refererar till är ju förbjuden för svensson att använda och riktar sig till en mycket lite grupp yrkesverksamma i samhället. Så det är ju helt ointressant om den finns eller inte. Och den innehåller ej heller etanol för att motverka frysning.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vinterdiesel för vanligt folk ja, den dieseln du refererar till är ju förbjuden för svensson att använda och riktar sig till en mycket lite grupp yrkesverksamma i samhället. Så det är ju helt ointressant om den finns eller inte. Och den innehåller ej heller etanol för att motverka frysning.

"Så det är ju helt ointressant om den finns eller inte"

Så är det nog. Tack för dina svar.

MVh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snygg paraffinutfällning!

Var och när köpte du dieseln?

Det kan ju vara intessant för andra att veta vilken diesel man inte ska ha om man tänker använda båten på vintern.

Tillägg: Läste tråden igen och såg att du tankat skattefri bunkerdiesel. Då vet vi ju vad problemet är.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crabmeat:

Tack för bilderna. Jag har aldrig sett något liknande trots att jag använder båt även vintertid. Vissa år  dessutom ganska frekvent. Mycket intressant!

Hur gör övriga som tankar bunkerdiesel? I och för sig har väl en hel del motorer så ordnat att bränslereturen går tillbaka till bränsletanken som därigenom så småningom blir uppvärmd. Men hur gör de övriga?

Crabmeat kan ju inte vara ensam om den uppkomna situationen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crabmeat:

Tack för bilderna. Jag har aldrig sett något liknande trots att jag använder båt även vintertid. Vissa år  dessutom ganska frekvent. Mycket intressant!

Hur gör övriga som tankar bunkerdiesel? I och för sig har väl en hel del motorer så ordnat att bränslereturen går tillbaka till bränsletanken som därigenom så småningom blir uppvärmd. Men hur gör de övriga?

Crabmeat kan ju inte vara ensam om den uppkomna situationen?

Alla som kör bunkerdiesel har nog vinterdiesel. Det var som sagt en kille i samma hamn som fick ta tampen, så visst finns det flera som har haft problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...