Gå till innehåll
torsdag 28 augusti 2025
tukkla

Topphastighet, Ryds 528 och Optimax

Rekommendera Poster

Ni som har en Ryds 528/548 Sport med en Optimax, hur fort går den och med hur mkt hk?

Precis varit o hämtat en 528 med en 75hk där det finns papper på att den är optimerad till 115hk (vet att det inte blir riktigt så mkt)

Lite besviken att med bara mig i båten kom den upp i 33 knop vid 5580 rpm. Borde varit lite till.

Ja det är slutet på säsongen men iallafall...
 

Går upp i planing väldigt enkelt och bra acceleration.


Propellern är en 4-bladig Mercury Spitfire 8M8026600 dvs diameter=12.5 och stigning 19.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

 

Vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja förklara hur allt ligger till och hur det fungerar.

 

För det första, att trimma en standard utombordsmotor är inte det samma som att trimma en moped genom att rycka pluggen sen går mopeden i "100 km/h" och sedan finns det hur många som helst som tror att det blir si eller så många hästkrafter bara genom en "optimering" av mjukvaran i motorns styrenhet.

Mercury 75, 90 och 115 Optimax DFI ser lika ut och har samma cylindervolym och många gemensamma komponenter MEN det skiljer också mer än bara mjukvaran i styrenheten.

 

  • De har inte samma cylinderblock
  • De har inte samma spjällhus (trottel)
  • De har inte samma utväxling i växelhuset
  • Dessutom har 75 och 90 hk modellerna en strypning före trottelhuset som begränsar luftflödet in i motorn.

 

Är motorn körd i dyno (bromsbänk) så det finns bekräftat (intyg) på hur många hästkrafter den ger?

 

Hur sitter motorn monterad, monteringshöjd?

 

Rent teoretiskt ger en 4-bladig propeller lägre topphastighet än en 3-bladig men ger bättre grepp och bättre acceleration.

 

Vad har du loggat hastigheten med?

 

5 timmar sedan skrev tukkla:

Lite besviken att med bara mig i båten kom den upp i 33 knop vid 5580 rpm. Borde varit lite till.

Ja det är slutet på säsongen men iallafall...
 

Det finns flera faktorer som påverkar motorns effekt mer än trimningsgrad och en av dessa är vädret.

Ex.

Om du kör ut på sjön en tidig sensommarmorgon  med en temperatur på t.ex. 10 grader och klar, hög luft, då gör kanske båten 34—35 knop. Ni lägger till vid en ö och går i land.

Senare på eftermiddagen när ni ska åka vidare har temperaturen stigit till 25 grader och luften känns kvav. På hemvägen kommer båten bara upp i 31—32 knop och motorns toppvarv är ca 200—300 r/min lägre än på morgonen. 
 

Hade detta varit en högsommardag med temperaturer upp mot 30 grader och tung fuktig luft hade båten bara gjort 29 knop på max.
 

Alla båtar har en konstruktionsfart d.v.s. en teoretisk maxhastighet som det krävs ganska mycket effekt för att övervinna och i vissa fall är skillnaden mellan en 75 hk och en 90 hk motor hårfin gällande toppfart, det skiljer kanske bara 2 knop. Går man sedan upp till 115 hk så ökar toppfarten ytterligare någon knop.

 

Det är alltså flera faktorer som avgör hur fort en båt kommer att gå.

 

Vad du kan göra:

  • Kolla monteringshöjd
  • Kolla båtens botten avseende beväxning och/eller skador
  • Kolla så det inte finns vatten i skrov, flyttankar mm.
  • Kolla om strypningen sitter där och om motorn är optimerad med eller utan denna.
  • Kolla så att gasspjället är helt öppet vid full gas (feljusterad gasvajer)

 

Vill du ha ha 115 hk måste du antingen byta motor eller:

  • Byta motorblock (jättedyrt)
  • Byta spjällhus (dyrt)
  • Byta växelhus (dyrt)


Bara en sån enkel sak som korrekt monteringshöjd kan göra ett par knop på topp.

 

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är som @Mercury_44XS säger det är mycket som spelar in, är den optimerad hos Lundin Marin så tror jag den ger 108 hk om strypningen före trottelhuset är borttagen.

 

En fyrbladig propeller ger bra ekonomi vid marchfart men lägre toppfart.

 

Vill du ha max toppfart gäller följande.

Ren botten, 3 bladig stålpropeller och kanske hissa motorn ett hål.

 

Det är sent på säsongen nu så 33 knop kanske inte är helt kasst, så förslagsvis sjösätt till våren med ren botten och prova med en stålpropeller med bytesrätt och ta det därifrån.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en gammal tråd där en ägare testat olika propellrar på en RYDS F528 med Mercury 90 Optimax. 

 

Testet visar att en 4-bladig stålpropeller ger 2,2 knop lägre toppfart än en 3-bladig aluminium men @ulinS hade glömt ange diam x stigning på den 4-bladiga.

 

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hittade en gammal tråd där en ägare testat olika propellrar på en RYDS F528 med Mercury 90 Optimax. 

 

Testet visar att en 4-bladig stålpropeller ger 2,2 knop lägre toppfart än en 3-bladig aluminium men @ulinS hade glömt ange diam x stigning på den 4-bladiga.

 

 

//Pär

Tack. Var ute efter ngt att jämföra med så kan iallfall har ett hum om vad jag borde kunna förvänta mig och här var ett par exempel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

 

Vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja förklara hur allt ligger till och hur det fungerar.

 

För det första, att trimma en standard utombordsmotor är inte det samma som att trimma en moped genom att rycka pluggen sen går mopeden i "100 km/h" och sedan finns det hur många som helst som tror att det blir si eller så många hästkrafter bara genom en "optimering" av mjukvaran i motorns styrenhet.

Mercury 75, 90 och 115 Optimax DFI ser lika ut och har samma cylindervolym och många gemensamma komponenter MEN det skiljer också mer än bara mjukvaran i styrenheten.

 

  • De har inte samma cylinderblock
  • De har inte samma spjällhus (trottel)
  • De har inte samma utväxling i växelhuset
  • Dessutom har 75 och 90 hk modellerna en strypning före trottelhuset som begränsar luftflödet in i motorn.

 

Är motorn körd i dyno (bromsbänk) så det finns bekräftat (intyg) på hur många hästkrafter den ger?

 

Hur sitter motorn monterad, monteringshöjd?

 

Rent teoretiskt ger en 4-bladig propeller lägre topphastighet än en 3-bladig men ger bättre grepp och bättre acceleration.

 

Vad har du loggat hastigheten med?

 

Det finns flera faktorer som påverkar motorns effekt mer än trimningsgrad och en av dessa är vädret.

Ex.

Om du kör ut på sjön en tidig sensommarmorgon  med en temperatur på t.ex. 10 grader och klar, hög luft, då gör kanske båten 34—35 knop. Ni lägger till vid en ö och går i land.

Senare på eftermiddagen när ni ska åka vidare har temperaturen stigit till 25 grader och luften känns kvav. På hemvägen kommer båten bara upp i 31—32 knop och motorns toppvarv är ca 200—300 r/min lägre än på morgonen. 
 

Hade detta varit en högsommardag med temperaturer upp mot 30 grader och tung fuktig luft hade båten bara gjort 29 knop på max.
 

Alla båtar har en konstruktionsfart d.v.s. en teoretisk maxhastighet som det krävs ganska mycket effekt för att övervinna och i vissa fall är skillnaden mellan en 75 hk och en 90 hk motor hårfin gällande toppfart, det skiljer kanske bara 2 knop. Går man sedan upp till 115 hk så ökar toppfarten ytterligare någon knop.

 

Det är alltså flera faktorer som avgör hur fort en båt kommer att gå.

 

Vad du kan göra:

  • Kolla monteringshöjd
  • Kolla båtens botten avseende beväxning och/eller skador
  • Kolla så det inte finns vatten i skrov, flyttankar mm.
  • Kolla om strypningen sitter där och om motorn är optimerad med eller utan denna.
  • Kolla så att gasspjället är helt öppet vid full gas (feljusterad gasvajer)

 

Vill du ha ha 115 hk måste du antingen byta motor eller:

  • Byta motorblock (jättedyrt)
  • Byta spjällhus (dyrt)
  • Byta växelhus (dyrt)


Bara en sån enkel sak som korrekt monteringshöjd kan göra ett par knop på topp.

 

Mvh

Pär

Tack. Har koll på det mesta du nämner och ville bara ha input från andra med likadan båt/motor hur det är för dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är vad som är gjort med din motor, hur mycket effekt den ger i verkligheten och inte vad andra säger eller vad det står på ett papper.

 

Hittade ett test där båten gjorde 31 knop med 60 hk och 35 knop med 80 hk, så om din gör 33 så är det inte mycket mer effekt i din motor än när den lämnade EOL på fabriken.

4-bladig propeller drar ner toppfarten ca 2 knop, så om du byter till 3-bladig så kommer du nog närmre 35...

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-08-25 vid 21:18 skrev tukkla:

Ni som har en Ryds 528/548 Sport med en Optimax, hur fort går den och med hur mkt hk?

Precis varit o hämtat en 528 med en 75hk där det finns papper på att den är optimerad till 115hk (vet att det inte blir riktigt så mkt)

Lite besviken att med bara mig i båten kom den upp i 33 knop vid 5580 rpm. Borde varit lite till.

Ja det är slutet på säsongen men iallafall...
 

Går upp i planing väldigt enkelt och bra acceleration.


Propellern är en 4-bladig Mercury Spitfire 8M8026600 dvs diameter=12.5 och stigning 19.

 

Känns som en rimligt toppfart. Det är slutet på säsongen och du har säkert lite påväxt/slem på botten vilket gör några knop. Du har också en fyrbladspropp som gör att du tappar lite toppart. Också oklart hur vida optimeringen ger 115 hk i verkligheten. 

 

Vill du maxa toppfart ska du prova ut en optimal 3-bladspropp av stål för denna kombo båt och motor och säkerställa att du har en ren och slät botten. Då kanske du kan landa runt 36-38 knop när du är själv i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,

 

Har också en Optimax 75hk optimerad hos Lundins enl samma process (PCM programering och insugsstrypning borttagen) detta år, och generellt nöjd med vad man kan förvänta sig av denna relativt blygsamma uppgradering.

Motorn sitter på en Uttern S51 (690kg+165kg) så relativt tung och trög båt.

Har före och efter siffror (tagna med GPS )

29-30knop original 75hk med Black Max 13,25x17p (5100rpm)

36Knop uppgraderad "115hk" med Black Max 12,75x21p (5600rpm)

 

I bägge fallen är båten helt normalt lastad 1 gubbe, fullt dynset, bord och solbäddsgolv, ankare och blandat småkrafs i båten samt DFI oljedunk och bränsletank runt 3/4 (ca50liter) fullt. Går säkert att vinna någon knop med att rensa den och lägga sig på golvet, men vem orkar det för dessa krypfarter :)

 

Dvs att din 528 gör 33knop med en 4bladig 19p propeller känns inte helt orimligt.

Peta in dina värden här så kan du få ett hum om teoretisk fart.

https://www.mercuryracing.com/propellers-overview/prop-slip-calculator.html

 

Tror din båt är något/några hundra kg lättare så med en trebladig 21p så borde du ha samma, eller mer sannolikt,  högre fart än mig

 

Skall starta en separat tråd för att se om någon hängt på något värre på en Uttern S51, det känns som den pansarvagnen kan ta en 130hk motor utan problem. (Dvs en ny Merc F80 med kambyte och PCM uppgradering ligger ev. på plan för nästa sommar.)

 

Redigerad av NPe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...