Gå till innehåll
lördag 06 september 2025
miffy

Frågor solpanel

Rekommendera Poster

Hej,

jag har 2x78w Sunbeam paneler på min taklucka som jag tycker ger riktigt dålig kräm. Jag får ut max 30w mitt på en solig dag. Jag funderar att byta ut dom mot en stor eller två mindre paneler. 

Till min första fråga; jag misstänker att dessa paneler är seriekopplade eftersom när jag kopplade loss den ena så fick jag inte någon kräm på den andra (inte heller en 3:e lös som jag då hade inkopplad). Är detta korrekt installerat om man har två paneler med lite olika vinkel mot solen eller riskerar det att dra ner effekten jmf med parallellkoppling? 

om jag skulle byta mot en stor panel utan vilja koppla om en massa, kan jag använda kontakterna för en av de befintliga och sedan sätta en direkt koppling mellan de två kontakterna för den andra panelen? Dvs sluta systemet på så sätt?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket som kan göra att laddningen inte blir bättre än de 30 W du får ut.

• Om batterierna är gamla tar de kanske inte emot mera laddning.
  • Om batterierna är ganska fulladdade så tar de kanske inte emot mera laddning.
  • Om laddspänningen inte kommer upp ordentligt (inställning i regulatorn kan vara orsaken) tar inte batterierna emot så mycket laddning.
  • Lite skugga på en panel kan ge stora effekttapp.
  • Om panelerna är seriekopplade så kan det räcka med lite skugga på en del av den ena panelen för att tappa en massa effekt.
  • Plana paneler är inte optimalt, men 2 x 78 W borde kunna ge iaf. 78 W mitt på en solig dag.
  • Hur gamla är panelerna. De åldras och det kan bli skador på panelerna som gör att de är ineffektiva.

Det är alltså inte säkert att det hjälper att skaffa nya paneler.

Nu ska jag titta på linjär-tv, så någon annan får fortsätta att ge råd.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har fått flera bra möjliga orsaker till varför du får dålig laddning av @Mackey men jag anser att om man har två paneler i olika riktning, om än bara så lite, och om de riskerar att vara lite skuggade så bör de ha varsin regulator.

Tunna paneler som är limmade på en yta blir också ganska varma vilket sänker effekten och där är "tjocka" med luft under betydligt bättre i allmänhet. Nu vet jag ju inte om det är tunna eller tjocka paneler du har.

För att testa panelerna så får du undersöka om de är seriekopplade eller inte. Koppla sen loss den ena och se till att den andra har bra kontakter och mät spänningen på regulatorn på panel-sidan. Sen kopplar du in enbart den andra och jämför dina mätvärden. De bör vara ganska lika om du har samma sol på bägge. Ger ena panelen betydligt lägre spänning kan den ha gett upp.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Delar övrigas uppfattning. Möjligen att det ofta inte ger så mycket med egen regulator jämfört med ren parallellkoppling.

Men där kan du ha en stor källa till den låga effekten, om de är seriekopplade. Att seriekoppla paneler som inte har exakt samma förutsättningar kommer ofta kasta bort mycket energi, eftersom den panelen som ger mer kommer begränsas till den ström de svaga kan leverera, eftersom den måste passera genom den. Så börja i så fall med att parallellkoppla panelerna istället.

9 timmar sedan skrev Mackey:

Om batterierna är ganska fulladdade så tar de kanske inte emot mera laddning.

Kan inte nog betonas. För finns inga batterier som för närvarande behöver laddenergin kommer det heller inte skapas någon. Jämför elen hemma: Bara för att en elgrupp är säkrad med kanske 10A så levererar den ju inte denna ström (och kanske ingen alls) om det inte finns någon förbrukare påslagen som gör åt denna ström.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla insiktsfulla svar, då har jag lite att testa. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har två identiska 100 wattspaneler, ligger platt på hyttens tak, samma vinkel mot solen, skuggor brukar drabba båta två likadant, men ibland kan den ena eller den andra skuggas litet mer än den andra.

Jag hade först en serikoppling, sedan ändrade jag till parallell, och jag har inte upplevt någon skillnad i effekt… och det borde jag ju inte heller göra kan jag tycka, mer än då att spänningen dubblerades i seriekopplingen men det fixade ju regulatorn av att reglera.

Det finns ett kontaktdon som heter MC4  hanar och honor, det finns även grenkontakter, hane till två honor och hona till två hanar så att du kan parallellkoppla utan att löda om några kontaktdon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Och vart tog krämen som nämndes i början av tråden vägen?

Om det med kräm avses ström, så blir det dubbelt så mycket kräm på tallriken vid parallellkoppling av solcellspaneler, men halverad spänning, jämfört med seriekoppling. Såvida det finns ett inkopplat batteri som inte är laddat,

m a o urladdat.

Ett fulladdat batteri tar emot endast lite kräm, ungefär som en mätt mage.

Kanske är just detta som är TS anledning till bekymmer?

Så kan det även vara ren felkoppling.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan skrev Hybro:

Och vart tog krämen som nämndes i början av tråden vägen?

Om det med kräm avses ström, så blir det dubbelt så mycket kräm på tallriken vid parallellkoppling av solcellspaneler, men halverad spänning, jämfört med seriekoppling. Såvida det finns ett inkopplat batteri som inte är laddat,

m a o urladdat.

Ett fulladdat batteri tar emot endast lite kräm, ungefär som en mätt mage.

Kanske är just detta som är TS anledning till bekymmer?

Så kan det även vara ren felkoppling.

Det finns någon slags elektrisk lag som reglerar det, om det är dubbel spänning halveras strömmen och vice versa, effekten skall alltid bli densamma.

Det var en anfader till mig som hellre åkte skridskor än ägande sig åt arbete, han hade ett visst ”motstånd” för att undervisa i fysik, men ett och annat lyckades han iallafall åstadkomma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Det var en anfader till mig som hellre åkte skridskor än ägande sig åt arbete, han hade ett visst ”motstånd” för att undervisa i fysik, men ett och annat lyckades han iallafall åstadkomma.

Hette han Backström?

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev Mackey:

Hette han Backström?

Nej, ohm det inte var Landström så var det väl Högström…. minns inte så noga.

Alessandro Giuseppe Antonio Anastasio Volta, var både död och begraven då. Och André-Marie Ampère hade också vandrat vidare långt tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hörde att din anfader gjorde minimalt med motstånd och följde strömmen.

Men när spänning sjönk, så uteblev effekten. Han såg frågande på sin läromästare som log och gick sin cos. Själv tog han sedan lutande planet till Pisa....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev IngemarE:

Hörde att din anfader gjorde minimalt med motstånd och följde strömmen.

Men när spänning sjönk, så uteblev effekten. Han såg frågande på sin läromästare som log och gick sin cos. Själv tog han sedan lutande planet till Pisa....

Ja den är rolig.

Det finns en medicinsk motsvarighet, om Pia Mater som hissade gomseglet och seglade ut till de Langerhanska öarna.

Jag är förövrigt kompis med en veteranspårvagnsförare och  spårvägsmuseieguide (www.skrivihop.se) som heter Calle Ström, (kolla hans FB-sida) alltid lika roligt. Varför åker inte spårvagnen, vi väntar på Ström, kan inte han ta nästa vagn?

Pissande tornet i Luta…?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns någon slags elektrisk lag som reglerar det, om det är dubbel spänning halveras strömmen och vice versa, effekten skall alltid bli densamma.

P =U x I

P effekt, Watt

U spänning, Volt

I ström, Ampere

Släng in några värden och kolla.

T ex

P = 24

U = 12

I =2

Öka spänningen till 24. Vad händer då med strömmen?

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
29 minuter sedan skrev Hybro:

Ingenting. Däremot blir ju effekten (P, dvs P = U x I) dubbelt så hög.

Vad är det du vill visa/säga som inte redan är känt ?

(Eller menade du formeln I = P / U fast du skrev något annat ?)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan skrev Hybro:

P =U x I

P effekt, Watt

U spänning, Volt

I ström, Ampere

Släng in några värden och kolla.

T ex

P = 24

U = 12

I =2

Det är ju helt linjärt, om spänningen ökar, minskar strömmen men effekten blir densamma.

Möjligen kan det bli mer förluster i regulatorn som får jobba mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Möjligen kan det bli mer förluster i regulatorn som får jobba mer.

Eller så minskar förlusterna i kablarna så att utbytet blir lite bättre.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Mackey:

Eller så minskar förlusterna i kablarna så att utbytet blir lite bättre.

Javisst, rent teoretiskt skulle man då kunna ha klenare kablar, men då ökar ju förlusterna.

Jag har 4mm2 hela vägen från paneler, till regulator och sedan till batterierna, grövre hade inte fått plats i kabelkanalerna och inte heller i kontaktdonen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

..

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...