Jens_Sthlm 34 Postad 3 Januari , 2016 Har passat på att byta tändstift och tändkablar i min mercruiser 5.0 mpi under ledigheten. Jag valde att sätta in iridiumstiften som mercruiser rekommenderar, dom gamla stiften som satt i var ngk stift. När jag jämför dessa två stift så ser dom väldigt olika ut i form av avständet från själva stiftet till bygeln. Vet inte vad sessa delar heter men har en bild på skillnaden, har försökt ladda upp bilden från min iphone men vet inte hur man gör, om någon vet så utbilda mig gärna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Januari , 2016 Använder du "avancerad editor"?(Hittade den HÄR tråden i forumdelen "om bryggsnack".)Förmodligen är INTE din bildfil för stor, numera klarar forumet rejäla filer. Men nånstans finns nog ändå en maxgräns?Angående din tändstifts-fråga så verkar det handla om stift av klassiskt snitt, alltså med mittelektrod och en sidoelektrod/bygel? På sådana böjer man sidoelektroden till rekommenderad gnistgaps-längd med hjälp av ett bladmått.[Man sätter alltså rätt bladmått emellan och knackar försiktigt ner sidoelektroden kloss. Närmast större bladmåtts-kombination skall - då avståndet är rätt inställt - kännas litet trögt att föra in i gapet. Visste du nog redan men men.] Har nog missuppfattat frågan eftersom bild saknas, hoppas därför att du "får till" en bild. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 6 Januari , 2016 Om du har köpt korrekta stift skall dom ha rätt avstånd när du köper dom, om du köpt exakt de stift som Mercruiser rekommenderar skall du inte behöva justera någonting. Hur vet du att de gamla stiften hade rätt avstånd? På iridiumstift kan man i regel öka elektrodavståndet något då de spetsiga elektroderna tillåter det, den spetsiga centrumelektroden är också ganska känslig så man får vara försiktig då man mäter eller justerar avståndet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 425 Postad 6 Januari , 2016 Det är ju möjligt att de gamla stiften var felaktiga också..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 34 Postad 7 Januari , 2016 Här kommer bild! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 7 Januari , 2016 Här kommer bild! Hade stora problem med en Gräsklippare Klippo som va svårstartade med nya Stift NGK köpt på närmsta mack efter ett tag åkte jag till en Verkstad som servar Klippo å prata med dom som sa att I klippo ska det sitta Chamionstift ( har med hårdheten att Göra ? ) så jag skulle ta reda på vad mercruiser 5.0 mpi ska ha orginal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Januari , 2016 Hittade en pdf service-bulletin som nog är relevant?Avdelningen värdelöst vetande: Som MartinX påpekade kan nog avståndet ökas när elektroden är extra spetsig. Spetsen slits då fortare men iridium motverkar tydligen detta.Försökte googla detta med spetsverkan men hittar inte mycket. Bäst funkar "charge density sharp edges". I det HÄR returnerade svaret (rubrikerna "action of points" och "lightning") omnämns i alla fall fenomenet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 5 002 Postad 9 Januari , 2016 (redigerade) De stift som VP rekommenderar är troligen rätt! Är det en sådan här motor du har? Manual Där rekommenderas några olika tändstift på sidan 1B-7 och gnistgapet ska vara 1,1 mm. Ett större gnistgap (än rekommenderat) ger större tändspänning och "kraftigare" gnista och vice versa. För stort gnistgap kan skada tändspolen och dessutom göra motorn svårstartad eftersom gnistans förmåga att hoppa mellan elektroderna är mindre i en bränsele/luft-blandning vid högre tryck jämfört med i fria luften. Även om gnistan ser bra ut när man provar kan den alltså vara för "klen" när stiften sitter på plats i motorn. Även ett för litet gnistgap gör motorn mera svårstartad eftersom tändspänning då blir för låg och gnistan för "klen". Tändstift har utvecklas med tiden, men skillnaden är inte så stor. Iridium-stiften har en smalare centrumelektrod vilket ska göra att ev. misständningar blir färre Tillägg: genom att gnistan blir mera koncentrerad. Med färre misständningar blir motorn lite effektivare och lite mindre miljöovänlig. Nackdelen är att mittelektroden slits lite fortare. Det viktiga är att stiften har rätt hårdhet (egentligen heter det värmetal = hur varm mittelektroden blir) vilken framgår av numret som är instansat på stiftet. (Standard för märkningen saknas tyvärr.) Dina gamla stift ser ut att ha rätt hårdhet/värmetal/värme. Det ska bli en tunn ljusbrun beläggning på stiftet, inte en svart/sotig lite tjockare beläggning. (500 - 900 C brukar temperaturen vara när stiften funkar på rätt vis.) Värmetalet ska inte vara sådant att mittelektroden blir för varm (över 1000 C), då slits den onödigt mycket och är den riktigt varmt får man glödtändning (motorn tänder innan gnistan kommer). Tillägg: Den smala elektroden på iridiumstiften ska inte slits fortare än vanliga elektroder eftersom materialet står emot värme bättre, men det jag hört är att de slits snabbare. Det kan vara helt fel. Sorry om jag vilseför någon. Mackey Redigerad 9 Januari , 2016 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 502 Postad 9 Januari , 2016 Här kommer bild! Hade stora problem med en Gräsklippare Klippo som va svårstartade med nya Stift NGK köpt på närmsta mack efter ett tag åkte jag till en Verkstad som servar Klippo å prata med dom som sa att I klippo ska det sitta Chamionstift ( har med hårdheten att Göra ? ) så jag skulle ta reda på vad mercruiser 5.0 mpi ska ha orginal Klippo gör inga egna motorer utan köper vanligen från Briggs&Stratton och Honda. Att Honda skulle ha Champion som OEM betvivlar jag stark. Jag har dålig erfarenhet av Champion, med flera stifthaverier. På min Klippo med B&S är det havererade OEM Championstiftet sedan 10 år tillbaka utbytt mot just NGK och detta funkar utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 5 002 Postad 9 Januari , 2016 Fabrikat på tändstift är ungefär lika viktigt som fabrikat på glödlampor eller motorolja så länge man inte håller på med trimmade högprestandamotorer. Det viktiga är att stiften har rätt längd på gängorna, att värmetalet är korrekt och att elektrodavståndet är rätt justerat. Det finns i och för sig en risk med exempelvis iridiumstiften och det är att om stiftet går sönder så är det större risk att elektroden förstör mer i loppet än vad ett enklare tändstift med kopparlegering i elektroden gör Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 14 Januari , 2016 Jag håller med Mackey: ====================================== Fabrikat på tändstift är ungefär lika viktigt som fabrikat på glödlampor eller motorolja så länge man inte håller på med trimmade högprestandamotorer. ====================================== Jag mätte stift på en trimmad bil jag hade som inte gick bra. 8 st AcDelco stift hade över hälften skillnad i motstånd (Ohmtal) i stiften. Mätte NGK som skilde på ca 10%, köpte dem, och motorn gick.. kanske litet bättre. Nästa gång man talar stift, så säger nån att "man *aldrig* kan sätta NGK stift i en V8". Uppenbart en smaksak. Finns det att köpa av motortillverkaren rekommenderade stift, så är det kanske bäst att köpa dem. Så kallade "bättre" och "finare" och dyrare stift måste ändå i regel bytas vid samma intervall, så nyttan med dem är diskutabel. Själv kör jag nog hellre med nya standardstift, än tredje sommarens copper eller titan stift, eller vad de nu kan heta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 96 Postad 15 Januari , 2016 Så länge man har rätt värmetal på stiften, och har ställt elektrodavståndet rätt ska det mycket till innan man kan märka någon som helst skillnad mellan stift, särskilt på en lågkompad V8. Jag har haft en ganska stor mängd av de vassaste motorcyklarna, och jag har ofta inte bytt till de dyra specialstiften när det är dags att byta, utan till rätt värmetal av "standard" stift. Jag har inte märkt någon som helst skillnad, inte heller i bromsbänk. Då har också mc-motorer betydligt högre kompression än båtmotorer. Om man börjar överladda motorer kan det finnas skäl att byta stift som jag ser det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser