Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Pelleplint

"Kratrar" i alu-masten..

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har nyligen förvärvat en segelbåt (storfidra) som de senaste åren stått övergiven och sorgsen på ett varv utanför Göteborg.

En hel del arbete kommer att krävas för att få henne i det skick hon förtjänar, men projektet känns absolut görbart. 

Förra helgen tog jag mig en närmare titt på den tillhörande aluminiummasten och upptäckte då att den förutom smuts hade fullt med oxidationsskador/ frätskador... dessa visade sig i form av fläckar av oxid blandat med något kladdigt (ser ut som silicone-klickar) men är troligtvis resultatet av någon kemisk reaktion.. skrapade man bort dessa fläckar hade det etsats kratrar i själva masten.

 

Igår tvättade jag masten med vatten och båtschampo, sköljde med mer vatten samt lade på hempels "alu guard" med en förhoppning om att "reaktionen" skall avstanna samt förebygga vidare frätskador.

 

Men, till frågan, hur orolig skall jag vara för dessa etsade kratrar i masten? Vissa är bara ytliga medan några har gått på djupet.

 

Finns det risk för mastbrott, eller skall jag ta det med ro?

 

De flesta kratrarna finns på masten mellan däck och vantspridarna, känns som att masten där utsätts för mindre påfrestning än om de skulle vara mellan toppen och spridarna, tänker jag rätt?

 

Jag har funderat kring orsaken till dessa skador och misstänker att det kan vara galvad pappspik som kan vara boven i dramat. Masten ligger på översta hyllan i mastskjulet och på undersidan råspånten (skjulets tak) sticker rader med pappspiksspetsar fram. Det känns inte orimligt att fukt i luften kondenserat på dessa och sedan droppat ner på min och mina båtgrannars master. Någon som upplevt samma problem med galvad spik?

 

Tacksam för svar!

 

/Pelle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om masten inte strippas för rostfri wire (vant) skapas oxidation. Om bara eloxeringen är ödelagt kan du stoppa (bromsa) detta med rengöring o paraffinolja (som du bör smörja på innan lagring varje år).

Har det blivit hål i aluminiumsmaterialet är mastens styrka reduserad.

Storfidran har en äldre Seldèn P-profil i orginal. Denna masten har tjockt  gods, men avh. av hur mycket detta är..............vågar inte svara........;-(

 

Fråga en riggare att bedöma på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Oldtimer!

 

Masten är "strippad" från vanten, men wire-fallen sitter kvar.. kanske är det dessa som legat emot masten och skapat oxidationen, men jag vill inte avskriva teorin om den galvade spiken.. Masten jämte min på översta hyllan hade samma oxidering på sig... säkert också en långliggare.

 

Det är säkert original Seldén-masten jag har, guldeloxerad. Bra att veta att den är kraftig i godset, men lite orolig är jag allt.. vissa kratrar är som sagt ganska djupa.. å andra sidan så monterar ju folk diverse saker på sina master, maststeg, beslag, fallboxar, där hål borras, kan man göra detta utan att masten försvagas nämnvärt så kanske några kratrar inte är hela världen?

 

Säkert en god idé att prata med en riggare.

 

/pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pelle.

Jag har själv en Seldèn P-11 från 1970 (guldelox), den är solid och lika med ny :-)

Men jag besiktigade en Proctor i Kungsviken i somras. (samma materiel, samma ålder) Den var fullständig "rutten" :-( Vant o fall hade grävd > 100 hål (!) Den var inte värd att rigga för en söndagssegling på Koljefjorden ;-)

 

Jag vågar som sagt icke att "tro" något om din mast. I a.f. icke på distans.

 

Vad du en gör framöver. Tvätta rent för salt och smörj med paraffinolja (billigare o bättre en AluGuard) vid avmastning. Drag dina fall till topp så de icke ligger emot eloxeringen (eller isolera dom från mastens utsida. Det är alu+rostfritt+salt som är boven.

 

Är du på rätt sida (3 mil nord) av Götet, kanske jag kan kika på den en dag. /Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oldtimer.

 

Tack för tipsen.. och skräckexemplet! Får åka ner till båten i helgen och se till att fallen inte ligger emot, samt kanske gå på med lite extra paraffinolja... tror att alu-guarden är något liknande men paraffinolja har jag hemma så det kan jag ju gå på med det också!

 

Förstår att du inte kan ge ett utlåtande utan att se masten, men den (och båten) ligger några mil söder om Göteborg, på killingsholmens varv. Har du vägarna söderut får du mycket gärna titta på den!  

 

Thallatha.

 

Finns det någon som köper en långkölad segelkoster som inte har en tanke på obrutna horisonter, frihet och äventyr? ;-) Så ja, tanken finns där absolut, och snart även (förhoppningsvis) en robust båt att ge sig iväg i... skall bara skaffa mod, seglarvana, kapital och få med en liten familj på planerna, sen kastar jag/vi loss!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Thallatha.

 

Finns det någon som köper en långkölad segelkoster som inte har en tanke på obrutna horisonter, frihet och äventyr? ;-) Så ja, tanken finns där absolut, och snart även (förhoppningsvis) en robust båt att ge sig iväg i... skall bara skaffa mod, seglarvana, kapital och få med en liten familj på planerna, sen kastar jag/vi loss!

 

 

Killingholmen - där köpte jag min havsfidra.

 

post-106994-0-39635400-1449764613_thumb.jpg

 

Jo - jag vet i alla fall en som köpt en storfidra (och en L32 och en havsfidra) utan att ha tanke på nån större obruten horisont. Mer än den man får om man seglar över till Norge och Danmark. 

 

Min Storfidra köpte jag i Kåge, strax norr om Skellefteå.

 

post-106994-0-49816900-1449764804_thumb.jpg

 

Nu ligger den för fäfot i mitt båthus i Munkedal.  :(

 

Om det är lättast att skaffa mod, så är väl det övriga uppställt i rätt ordning.

Segelvana är väl relativt enkelt.

Kapital kanske inte lika enkelt.

Få med en liten familj (fru/sambo) tänd på iden. Tja - det är väl det svåra om de inte är intresserade från början.

 

Vad är det för nummer på din storfidra?

 

Du får gärna skicka mig ett mail på thallatha (alfakrull) homail.com

Har nog det mest kompletta registret på havs och storfidror.

 

Nuvarande och tidigare båtamn.

Gärna lite uppgifter om dig och vem som var den tidigare ägaren.

I gengälld kan du få de uppgifter jag har på båten.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha.

 

Sådär, nu har du fått uppdateringar om storfidra nr 138 till din mail! Får erkänna att jag redan använt ditt register när jag sökte information om båten...  Bra och kul initiativ med båtregister!  

 

/Pelle 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oldtimer.

 

Tack för tipsen.. och skräckexemplet! Får åka ner till båten i helgen och se till att fallen inte ligger emot, samt kanske gå på med lite extra paraffinolja... tror att alu-guarden är något liknande men paraffinolja har jag hemma så det kan jag ju gå på med det också!

 

Förstår att du inte kan ge ett utlåtande utan att se masten, men den (och båten) ligger några mil söder om Göteborg, på killingsholmens varv. Har du vägarna söderut får du mycket gärna titta på den!  

 

Thallatha.

 

Finns det någon som köper en långkölad segelkoster som inte har en tanke på obrutna horisonter, frihet och äventyr? ;-) Så ja, tanken finns där absolut, och snart även (förhoppningsvis) en robust båt att ge sig iväg i... skall bara skaffa mod, seglarvana, kapital och få med en liten familj på planerna, sen kastar jag/vi loss!

 

Hempels Alu-Gard är enligt Maritim (Helsingfors) en silokonprodukt (silikonolja). Det är enligt min mening starkt kontraindikerat att använda en dylik produkt då alternativet paraffinolja finns och dessutom fungerar betydligt bättre...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LonelyBird.

 

Står i och för sig på flaskan "..en speciell siliconfri olja med god inträngningsförmåga.." så silicon i den produkten jag har får man nog utesluta om man inte är väldigt konspiratoriskt lagd :)

 

Å andra sidan är flaskan (eller tillplattade plåtburken med kork för att vara exakt) några år gammal så vad som finns i deras produkter idag vågar jag inte uttala mig om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@LonelyBird: Tror du och Maritim (Helsingfors) har fel, och att Thallata har rätt angående innehållet i Alu-Guard. Mest paraffin och inget silikon alls vad jag lyckats googla. Om man nu skall vara petnoga, och det skall man ju helst.
Brukar för övrigt själv använda produkten och är nöjd, flaskan för 140 spänn räcker normalt nåt tiotal år på en båt i Fidrans storleksklass - så inte är väl detta särskilt dyrt i båtägandets allmänna pengabrännande. Förstår inte forumets gamla tips om att köpa paraffin på apoteket(?), är väl en struntsumma i det stora? Rent av dags att avliva det föråldrade tipset?? :blink:

Mina källor:
Det verkar uttryckligen enligt produktbeskrivningen
HÄR och HÄR röra sig om en silikonfri produkt. Alu-Guard heter tydlige numera Alu-Protect, men är väl samma produkt?
I den senare länken finns även en länk till detta säkerhetsdatablad
PDF och där sägs produkten bestå av över 90% "white mineral oil" (sid 1 avsnitt 3). Övriga knappa 10% är väl hemligt, kanske skitbillig fotogen eller nåt? Men alltså uttryckligen inte silikon enligt reklamen. :-)
Där anges även ett par standardiserade identifikationsnummer, EC 232-455-8 och CAS 8042-47-5. Olika standardnummer för samma sak vad det verkar,
HÄR och HÄR ett par länkar om detta. I den senare angående "Primol 352" - som verkar vara en sorts namnmässig medicinsk motsvarighet - dyker detta med "liquid paraffin" upp jämsides med  "white mineral oil".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Pelleplint och Thomas-1 !

Jag är fel informerad och har därför visat ryggen åt produkten. Silikon har under mina 50+ år av båtinnehav skapat tillräckligt med problem. Om en försäljare antyder silikon är produkten eliminerad från min värd.

Tack Thomas-1 för dina linkar, - dina och Pelleplints inlägg är härmed bestyrkta! ...

Petnoga skall man vara när det gäller silikon.

Dock förvånar det mig att om jag tittar på de master som behandlats med Hempels vs paraffinolja så är det paraffinoljan som klart drar det längsta strået.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några hål i en mast är inte så mycket att oroa sig för precis som du själv antar. Alla master har en massa hål för diverse beslag och vissa master har även hål för steg. Varje steg kräver tre hål i masten och det är vanligt med två steg per meter. Sedan får det ju inte vara för mycket skador naturligtvis.

 

Aluminium korroderar om det ligger droppar av varren på det. Några av er har säkert förundrats över små, små hål i botten på gamla aluminiumkastruller. De bildas av vatten som är kvar på botten och när det blir en liten krater så fortsärtter korrosionen ner i kratern där vattnet kan ligga kvar även om man torkar kastrullen.

 

Teorin med spikarna låter sannolik eftersom spikarnas spetsar kyls utifrån och kan vara kallare än allt annat i skjulet. Då kan fukt kondensera och droppa ner.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey:

"Några hål i en mast är inte så mycket att oroa sig för"..... Nej det har du rätt i. Men innan närmre besiktning är det svårt att seja vad som synas och vad som INTE synas.

 

Ja, aluminium korroderar; därför är den eloxerad i utsatta miljöer (som en mast)

Eloxeringen korroderar inte av vatten, men den skadas av oxidering mellom andra material, som t.ex. rostfritt. När eloxeringen skadas kommer aluminiumet i risk för korrosion med vatten o salt. Det skumma är att korrosionen "kryper" på insidan av icke skadat eloxering (d.v.s. svårt att se på utsidan).

För nå´t år sedan kapade Nisse Holmedal (Proctor, Henån) o jag en mast med et 10-tal 1-2mm hål genom elox. o alum. DÅ visade det sig elände. Den var bara att slänga. :-(

 

Rostfritt mot elox. alum. är tabu. Se på en riktig utrustad mast. Det används "isolering" mellan dessa material med t.ex. nylon-film e.l. och nitar är av monel (icke rostfritt).

Det finns andra typer aluminium som är bättre en de som används i "vanliga" master. I oljeindustrin (off-shore) används bara sjövatten beständig aluminium och i flygplan en typ som är enu "vassare"..............och mycket dyrare. Dessa behöver normalt icke eloxeras.

 

Din kastrull är antagligen gamal med skadad eloxering eller utan eloxering från början ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om det mesta, men saltet i vattnet är inte boven, det är vattnet självt som ger korrosion.

 

Intressant att aluminiumen "ruttna" under eloxeringen. Det är troligtvis samma fenomen som hålet i kastrulen. Vatten tränger ner i skadan och blir liggande och "äter upp" aluminiumet under eloxeringen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ Pseudonym: Ett Off-Topic sidospår detta om paraffiners kvalitet och pris i denna tråd om "kratrar i mastens eloxering" givetvis. Men sidospår är ofta intressanta och utvecklingsbara, kanske inte just för trådskaparen men ändå. Nå, tack för ditt inlägg o Biltemalänken, trodde faktiskt enfaldigt att paraffin fortfarande år 2015 köps på apotek ;-)
Nå, i valet av lokala båtmarinans "dyr-hempel-alugard" (literpris 280, säg 300 med tanke på bara 90% paraffininnehåll) eller Biltemas literpris 50 spänn för 100%:ig, väljer jag fortfarande dyrvarianten. Åtgången per år motsvarar alltså bara runt 14 spänn, en struntsumma eller hur??
Varför inte köpa dyrvarianten hos lokala marinshoppen, ni förespråkare för Biltemas billighetsvariant måste komma upp med bättre argument!? Är ju struntsummor, särskilt räknat årligen.
Har den månne några hemliga egenskaper som utklassar Hempels 90-procentiga mastguard paraffin-gegga, är idel öra i så fall? (Om inte så tror jag som sagt att det är dags att börja försöka avliva myten om paraffinets förträfflighet relativt närmaste båtbutiks helt snarlika produkt? Bästa sättet att avliva är nog f.ö. att sluta upprepa tveksamma råd i forumtrådar så saken sakta får självdö?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ Pseudonym: Ett Off-Topic sidospår detta om paraffiners kvalitet och pris i denna tråd om "kratrar i mastens eloxering" givetvis. Men sidospår är ofta intressanta och utvecklingsbara, kanske inte just för trådskaparen men ändå. Nå, tack för ditt inlägg o Biltemalänken, trodde faktiskt enfaldigt att paraffin fortfarande år 2015 köps på apotek ;-)

Nå, i valet av lokala båtmarinans "dyr-hempel-alugard" (literpris 280, säg 300 med tanke på bara 90% paraffininnehåll) eller Biltemas literpris 50 spänn för 100%:ig, väljer jag fortfarande dyrvarianten. Åtgången per år motsvarar alltså bara runt 14 spänn, en struntsumma eller hur??

Varför inte köpa dyrvarianten hos lokala marinshoppen, ni förespråkare för Biltemas billighetsvariant måste komma upp med bättre argument!? Är ju struntsummor, särskilt räknat årligen.

Har den månne några hemliga egenskaper som utklassar Hempels 90-procentiga mastguard paraffin-gegga, är idel öra i så fall? (Om inte så tror jag som sagt att det är dags att börja försöka avliva myten om paraffinets förträfflighet relativt närmaste båtbutiks helt snarlika produkt? Bästa sättet att avliva är nog f.ö. att sluta upprepa tveksamma råd i forumtrådar så saken sakta får självdö?)

Det är väl egentligen du som borde komma med hållbara argument varför man bör köpa "fina butikens" mastolja för 300:- istället för det billiga alternativet, är den dyra så mycket bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey och Oldtimer.

 

Jag tror och hoppas att de skador jag har på masten inte skall vara någon större fara.. även om jag såklart kommer hålla skadorna under uppsikt... och det känns ju bra att veta hur man skall behandla masten för att det inte skall uppstå fler.. 

 

Ett litet tillägg kan göras att bommen (som legat bredvid masten och som saknar fall och beslag av rostfritt) även den har dessa oxid-prickar. Så skall man vara diplomatisk så har nog alla rätt i vad som kan vara orsaken till prickarnas/kratrarnas uppkomst...

 

Receptet för nästa år blir att plocka bort alla vant, dra alla wier-stag i topp, dra över en hermetiskt tillsluten plastsovsäck runt masten efter att först ha tvättat den och smörjt den med en blandning av alu-guard och paraffin... sedan är det bara att gå i ide själv (efter en liknande behandling) och vänta på att det skall bli vår så man äntligen kan få masta på igen!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur inverkar saltvatten på gamla aluminiummaster som sällan eller aldrig blivit rengjorda.

 

Jag har ju alltid haft gamla båtar som har varit 20 år eller mer när jag köpt den. Såna skador har det varit på de flesta.

 

Har nog kört med både specialmedel och paraffin på mina master. De senaste åren paraffin, som jag inte köpt på Biltema, utan på vår skeppshandel. (det blir betydligt billigare än att åka till Biltema.  :P )

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Receptet för nästa år blir att plocka bort alla vant, dra alla wier-stag i topp, dra över en hermetiskt tillsluten plastsovsäck runt masten efter att först ha tvättat den och smörjt den med en blandning av alu-guard och paraffin... sedan är det bara att gå i ide själv (efter en liknande behandling) och vänta på att det skall bli vår så man äntligen kan få masta på igen!  :)

 

Nej - nej - nej ! Stoppa inte masten i en "plastsovsäck". Det är 100% sannolikhet för kondens i en hopknuten plastpåse och då har du kvar din korrosionsrisk. Kanske till och med förvärrat den.

 

Tvätta och smörj in (var inte så noga med att torka av överflöd förrän till våren). Lägg sedan masten luftigt under tak/presenning så den att håller sig torr.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Tef-Gel® s utomordentligt goda smörjande egenskaper gör att man inte behöver vara rädd att gängorna skär ihop då man arbetar i rostfritt/syrafaststål.

Genom att applicera Tef-Gel® kan man göra stora kostnadsbesparingar, på material och i tid."

 

Den här smeten skyddar mot korrosion mellan aluminium och rostfritt. Stryks på under beslag, på skruvar, popnitar osv.  Hysteriskt dyrt  men drygt så en liten tub varar länge.

 

Finns t.ex. hos Drevia 

http://www.drevia.se/lista.php?kid=277-936-943

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni smörjer in utsidan på era masten, hur ser insidan ut?

 

Jag har ytterst begränsad erfarenhet av master men har jobbat en hel del med flygplan där korrosion är ett rent helvete. Särskilt då på de sjöflygplan jag framför allt pysslat med.

 

Min erfarenhet är att det sällan är utsidan som är problemet utan lejonparten av alla korrosionsskador kommer inifrån. Framför var det flygplan som var helt torra utan någon behandling som rostade sönder, en rostskyddande olja (typ http://www.lpslabs.com/product-details/612) stoppade nästan alla angrepp helt och hållet. Bara det första året vi implementerade rutinen att regelbundet (en gång i veckan) smörja alla länkage i landningsställ och korrosionsskydda bakkroppen minskade vi våra underhållskostnader med över 50 procent.

 

En annan reflektion är att rostskador på aluminium ofta är större än vad man tror. Nu menar jag inte korrosion runt ett borrat hål eller på grund av att något exempelvis rostfritt beslag suttit mot aluminium. Men ett rosthål/skada i en aluminiumdel kan ha korrosion som spridit sig långt in i det omgivande materialet, jag har sett röntgenbilder på gjutna fästen som haft minimala ytskador men en insida som sett ut som ett träd (tänk: spareken). Nu var det som sagt gjutna delar, jag kan tänka mig att extruderat aluminium, som jag antar att de flesta (alla?) aluminiummaster gjorda av, är mindre känsligt.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Firefish, värst ser det ofta ut inuti bom och mast.

 

Hur underhåller man insidan?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vän som är bilplåtslagare svär vid de moderna hålrumsbehandlande vaxerna. I rumstemperatur ska de tydligen krypa upp till två centimeter per dygn och penetrationsförmågan är så god att en dåligt svetsad skärmkantslagning får lacksläpp på grund av att vaxet tar sig genom porerna i plåten och kryper in mellan plåt och lack (om man inte tennat eller aluminiumspacklat).

 

Samma verktyg som man använder i sparklådor och balkar torde fungera även på en mast. Vet dock inte om vaxerna står emot någon nötning att tala om, så frågan är hur blir det med alla linor som löper i masten – kanske montera ett innerrör av plast för dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag vet inte om man skall ta allt så väldigt allvarligt.

 

Ibland i resonemang här på MG, verkar det som om allt skall va perfekt till minst 110%

 

Hur många master har fallit ihop för att de korroderat utvändigt och invändigt.

 

Mastbrott beror väl oftast på att nått i riggen brister. En toggles, en vantskruv. en vajer eller att den släpper i pressningen.

 

Om man sköter sin mast på normalt sätt. Tvättar av den med sötvatten emellanåt - för dom som envisas med att ta ner masten varje höst - i samband med upptagningen. Smörjer in den med paraffinolja, men framför allt ser till att slitdetaljer är hela, så håller masten båten ut.

 

Själv har jag ju båten i sjön i stort sett alltid och tar sällan ner masten. Brukar spola av den med sötvatten så högt det går med spolslangen nån gång ibland och smörjer in den med paraffin så högt jag når (Dvs till spridarna) med samma intervall. kanse inte varje år men ........... . Har en liten stege som jag ställer på rufftaket och som når upp till spridarna.

 

Jag tror inte man skall ta livet så allvarligt. Båtar och master är ju världsliga ting. Det finns saker som man borde ta betydligt allvarligare på än gamla båtar. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...