Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
douakh

Pris på bogpropeller

Rekommendera Poster

Jag har fått ett pris på 22 000:- för installation av bogpropeller. Det sim ingår vid installation är en Sidepower se 40 med tillhörande kontrollpanel samt installationskablar.

Det arbete jag själv får göra är att dra kablar till batteri samt installation av kontrollpanel.

Är 22 000:- ett bra pris enligt er?

 

/ douakh

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Du skriver "ett" pris och ställer frågan här. Tror inte att svaret finns här, faktiskt!

 

Begär offert från olika håll och specificera noga vad du vill ha utfört. Begär referenser så att du vet att det blir bra utfört och att du inte blir blåst. Båtbranschens "proffs" vill alla åt dina pengar och det gäller att inte vara blåögd. Proffs kan tyvärr alldeles för ofta stavas amatörer...

 

Vem vet; om du gör såhär så kanske du hittar ett företag som gör mer för samma pengar än ditt alldeles enda alternativ.

 

Var rädd om dina pengar; se till så att du får det du tror!

 

 

post-102122-0-05031600-1446376828_thumb.jpg

Redigerad av MaxSchmeling
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just sådana saker som är under vattenlinjen skulle jag själv hellre gå på riktigt goda referenser än lägsta pris. Lite kymigt om det blir dåligt gjort... 

 

Vet du att personen som givit dig pris är duktig - kör på. Om inte leta vidare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ordmärkeri hjälper inte TS. Även om jag håller med om att man bör fråga på fler ställen så är det inte alltid så enkelt, då det ibland inte ens finns EN firma/varv i ens närhet som gör sådana jobb. I min båts hemmatrakter får du inte ens en firma att göra service på en båtmotor ute påplats, trots underlag på åtminstone 1000 båtar inom 2 mil.

 

TS undrar ju bara om priset som erhållits är ett bra pris. Istället för "det kan du ta reda på själv genom att fråga fler" försöker jag istället mig på ett svar ;) .

Om det - förutom bogprop - ingår trumma, montering av den såsom håltagning, plastning o.s.v. tycker jag priset är ok. Förutsatt att det är en firma som gjort det innan och då lyckats bra. Dvs det där med referenser är inte fel, kolla gärna runt i hemmahamnen. Dra kablar och installera panel vill man ofta göra själv i alla fall, och den biten är inte svår.

 

Om det redan finns trumma är det inget bra pris. Och framförallt är det då en promenad i parken att göra installationen själv.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ordmärkeri hjälper inte TS. Även om jag håller med om att man bör fråga på fler ställen så är det inte alltid så enkelt, då det ibland inte ens finns EN firma/varv i ens närhet som gör sådana jobb. I min båts hemmatrakter får du inte ens en firma att göra service på en båtmotor ute påplats, trots underlag på åtminstone 1000 båtar inom 2 mil.

 

TS undrar ju bara om priset som erhållits är ett bra pris. Istället för "det kan du ta reda på själv genom att fråga fler" försöker jag istället mig på ett svar ;) .

Om det - förutom bogprop - ingår trumma, montering av den såsom håltagning, plastning o.s.v. tycker jag priset är ok. Förutsatt att det är en firma som gjort det innan och då lyckats bra. Dvs det där med referenser är inte fel, kolla gärna runt i hemmahamnen. Dra kablar och installera panel vill man ofta göra själv i alla fall, och den biten är inte svår.

 

Om det redan finns trumma är det inget bra pris. Och framförallt är det då en promenad i parken att göra installationen själv.

Jag kan konstatera att du i ditt försök att svara måste ställa en massa motfrågor. Pris från flera plus referenser är det enda som funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Just sådana saker som är under vattenlinjen skulle jag själv hellre gå på riktigt goda referenser än lägsta pris. Lite kymigt om det blir dåligt gjort...

 

Vet du att personen som givit dig pris är duktig - kör på. Om inte leta vidare..

Vad hindrar bra pris och goda referenser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått tre prisuppgifter på installationen och den på 22 000:- var det absolut billigaste.

Företaget är Björlanda Varvet utanför Göteborg.

Ska nog inte bli svårt att finna referenser då företaget ligger i närheten av en stor marina och verkar vara ett relativt stort företag.

Redigerad av douakh
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Just sådana saker som är under vattenlinjen skulle jag själv hellre gå på riktigt goda referenser än lägsta pris. Lite kymigt om det blir dåligt gjort...

 

Vet du att personen som givit dig pris är duktig - kör på. Om inte leta vidare..

Vad hindrar bra pris och goda referenser?

 

 

På dåligt humör idag ?

:P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Just sådana saker som är under vattenlinjen skulle jag själv hellre gå på riktigt goda referenser än lägsta pris. Lite kymigt om det blir dåligt gjort...

 

Vet du att personen som givit dig pris är duktig - kör på. Om inte leta vidare..

Vad hindrar bra pris och goda referenser?

 

Absolut inget som hindrar bra pris och bra referenser, vad jag påtalade var att referenser går först.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som använt sig av Björlandavarvet och har nåt att säga om dem och deras arbete?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

45 435:- för montering av bog prop till vår 760... de ni!! :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

45 435:- för montering av bog prop till vår 760... de ni!! :o

Hualigen :o  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om jag inte minns fel sålde gubben som hade björlanda varvet till några yngre förmågor. Personligen har jag enbart handlar reservdelar av dom men min far fick sin septitank installerad(formsvetsad) och han är väldigt nöjd.

 

Dock är det som alla andra varv, man får jaga på för att få klart jobbet men om du lämnar in båten nu kanske dom har mer tid.

 

Antar att dom har rutin på plastjobb då försäkringsskador hamnar där ibland men be om referenser innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info!

Jag skall besöka dem under vintern och snacka med dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått tre prisuppgifter på installationen och den på 22 000:- var det absolut billigaste.

Företaget är Björlanda Varvet utanför Göteborg.

Ska nog inte bli svårt att finna referenser då företaget ligger i närheten av en stor marina och verkar vara ett relativt stort företag.

Hej ! DE har precis monterat bogpropp på min Yamarin 76dc . Jag kan starkt rekomendera Björlanda varvet snabba trevliga och proffsiga mvh Börje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har fått tre prisuppgifter på installationen och den på 22 000:- var det absolut billigaste.

Företaget är Björlanda Varvet utanför Göteborg.

Ska nog inte bli svårt att finna referenser då företaget ligger i närheten av en stor marina och verkar vara ett relativt stort företag.

Hej ! DE har precis monterat bogpropp på min Yamarin 76dc . Jag kan starkt rekomendera Björlanda varvet snabba trevliga och proffsiga mvh Börje

 

 

Hej, skulle du inte kunna ta en bild och visa hur jobbet blev?  Samt hur mycket du fick betala, du får gärna skicka PM om du ej vill skriva det här. Är själv intresserad av att montera en bogpropell i min Glastron.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon att höra att du var nöjd med deras arbete och bemötande. Jag har haft en del mailkontakt med dem o de har verkat trevliga i "tonen" och fått snabba svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har något varv eller företag i Stockholms området att rekommendera?

Redigerad av Glasses
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mareco i Nacka är duktiga och seriösa.

 

Tack, har mailat dem men rätt dött, inget svar.

 

Fler tips?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan höra med Plastskador och montage i Svinninge eller Gåshaga marina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan höra med Plastskador och montage i Svinninge eller Gåshaga marina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

45 435:- för montering av bog prop till vår 760... de ni!! :o

Hualigen :o  :o

 

Tja... det kanske inte är ett prioriterat just nu. Köpte båten I våras så sparbössan är fortfarande tom...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har fått tre prisuppgifter på installationen och den på 22 000:- var det absolut billigaste.

Företaget är Björlanda Varvet utanför Göteborg.

Ska nog inte bli svårt att finna referenser då företaget ligger i närheten av en stor marina och verkar vara ett relativt stort företag.

Hej ! DE har precis monterat bogpropp på min Yamarin 76dc . Jag kan starkt rekomendera Björlanda varvet snabba trevliga och proffsiga mvh Börje

 

Hej Börje!

 

Vad fick du betala för installation av din bogpropeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har fått tre prisuppgifter på installationen och den på 22 000:- var det absolut billigaste.

Företaget är Björlanda Varvet utanför Göteborg.

Ska nog inte bli svårt att finna referenser då företaget ligger i närheten av en stor marina och verkar vara ett relativt stort företag.

Hej ! DE har precis monterat bogpropp på min Yamarin 76dc . Jag kan starkt rekomendera Björlanda varvet snabba trevliga och proffsiga mvh Börje

Hej Börje!

 

Vad fick du betala för installation av din bogpropeller?

Tycker att du skall kolla med torslanda marinteknik också, dom ligger också i björlanda kile granne med Björlanda varvet, jag har låtit dom göra flera jobb och är jättenöjd, kompetens, trevligt bemötande och bra priser Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

 

Tänkte kolla med dig om du har fått tag på någon

Bra montör och vettigt pris i Stockholms området.

Mvh

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med att det finns referenser så är 22 000kr inte alls dyrt.

 

Materialkostnader:

Bogpropeller 9000kr

Tunnel: 1000kr

Styrkabel och joystick 1500kr

Plast,penslar rollers rengöringsmedel färg plasthandskar munskydd slippapper etc. 4000kr

 

Alltså ca 6000kr för jobbet. Jobbet tar tre dagar.

250kr i timman ink moms då förmodligen.

Jag har gjort jobbet själv som lekman och det krävs en hel del om man skall vara noggrann.

 

22 000kr är billigt om slutresultatet blir bra skulle jag säga.

 

Med vänlig hälsning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade "slagit" till för det priset under förutsatt det är monterat fackmannamässigt.

 

Jag får nog spara ett par år till... :mellow:

 

//Bjorn S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med att det finns referenser så är 22 000kr inte alls dyrt.

 

Materialkostnader:

Bogpropeller 9000kr

Tunnel: 1000kr

Styrkabel och joystick 1500kr

Plast,penslar rollers rengöringsmedel färg plasthandskar munskydd slippapper etc. 4000kr

 

Alltså ca 6000kr för jobbet. Jobbet tar tre dagar.

250kr i timman ink moms då förmodligen.

Jag har gjort jobbet själv som lekman och det krävs en hel del om man skall vara noggrann.

 

22 000kr är billigt om slutresultatet blir bra skulle jag säga.

 

Med vänlig hälsning

 

250:- per timme ink moms finns det garanterat inget varv som tar per timme. ca 600:- ex moms är mer normalt. De kanske köper in materialet något billigare än listpriser med. Sedan är det frågan hur många effektiva arbetstimmar ett sådant jobb tar för ett varv? Skulle inte tro det tar tre fulla arbetsdagar = 24  timmar.

Har en gång lyssnat på en varvskille som diskuterade en viss drevreparation med en kund. Kunden frågade hur många timmar det tar för varvet att göra just det jobbet normalt sett. Varvskillen svarade "det säger jag inte", och att man lär sig knepen med åren. Antar att detta gäller många sorters installationer/reparationer. Svaret irriterar kanske en del men jag kan tycka att det är fullt förståeligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hue ofta betalar man antal timmar i en sån situation?

Många brancher köper och säljer timmar, tex. industristädnig, inte resultat å då blir ju konkurrens ganska svårmätbart.

I det här fallet skulle jag hellre välja förutbestämda uppgifter, utförande och kvalitet. Om någon sen gör det på 5 min... ja då är det ju win/win eller 50/60 för båda..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...