Jump to content
Friday 06 December 2019
skidniklas

Projekt: Selco 18 Cabin, totalrenovering

Recommended Posts

1 timme sedan skrev skidniklas:

- - -

Har monterat en avluftningsnippel för bensintanken, hittade en fin infälld variant på seasea, som jag har monterat samt tanklock.

 

nippelinsida.jpg.ddd919c666f52bfd5971030589dac7fe.jpg

 

Här är även slangarna monterade samt jordkabel för både tanklock.

 

slangar.jpg.9979a200a97fe48f85768ea6eb449174.jpg

 

Eftersom avluftningen sitter så högt upp finns det ingen plats för att en svanhals för att få ett enkelt vattenlås, skulle man då istället kunna använda någon form av backventil?

Backventil blir lite problematiskt, du vill ju kunna få in luft i tanken när soppan förbrukas men inte vatten...

 

Varför monterade du inte avluftningen längre ner så det blev plats till svanhals? Men det är alltid lätt att vara efterklok..

 

Du måste dra om avluftningsslangen så du får lite uppförsbacke för regnvatten o stänk från sjön. Vrid avluftningsröret så mycket uppåt-framåt det går och låt avluftningsslangen följa längs däcket en bit innan den dras ner till tanken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2015-10-10 vid 17:44 skrev skidniklas:

Håller på att ta bort saker från akterspegeln, sköld, avgasrör med mera och upptäckte att böjen som sitter på utsidan av avgasröret är spräckt.

 

Men vad heter denna böj?

 

post-107318-0-72545700-1444491666_thumb.jpg

 

Lyckades inte hitta någon ny avgaskrök så jag var tvungen att laga. Dock har massor med bilder försvunnit som jag har tagit när jag renoverat diverse prylar. Bland annat denna krök.

 

Så här blev det iallafall när den är på plats.

 

drevskold.jpg.cbe603627327b8fa7f7cb13b0ecdcbdf.jpg

 

Hardtoppen är lackad och monterad. En hel del av inredningen är också klar.

 

IMG_0007.jpg.0e22ffae1d63ce5f44c2549563e4956e.jpg

 

Orginal-instrument-panelen är skrotad och en ny i mahogny har ersätt.

 

IMG_0008.jpg.687035f950368e9fc5575635a8146277.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jätteroligt att följa sån fin renovering.Dessa båtar går så fint i sjön så de är väl värda det.//Thomas

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag håller på att planera eldragningen. Tändningslåset som satt var i dåligt skick och rasade sönder vid demontering. Istället för att sätta i en nytt vanligt tändningslås tänkte jag montera en nyckelbrytare för att slå på tändningen och en återfjädrande tryckströmbrytare för att starta startmotorn. Jag har fått tag på IP65 klassade diton jag tänkte testa med.

Dessa tål dock inte att matas med så många ampere så då tänker jag; relä.

 

Skulle det då fungera att koppla som diagrammet nedan?

 

rela.jpg.b0f6ea1ec4f9c6beb7198260bfe13ba4.jpg

 

Om svaret är ja, vad ska jag ha för relän, dem måste ju klara startmotorns belastning. När jag googlar hittar jag svar på allt mellan lite grand och över 1000 ampere, men vad gäller för mig? 

 

Jag läste någonstans att startmotorn på B18 är på 1,1kW vilket skulle motsvara ca 87 ampere vid 12,7 volt? Och att startströmmen är flera gånger högre innan motorn börjar snurra.

 

Så, ytterst oklart hur många ampere dom måste klara.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Varför krångla till det med MER el som kan strula?

Ett tändningslås kostar inte många kronor, 99kr på Jula tex.

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batelektricitet/strombrytare/tandningslas-650446?gclid=Cj0KCQjwhdTqBRDNARIsABsOl9-eQdYe5n7f7dMau90NPBUtOsYTj31uvkTRcDzeDaBUML0e314DNlQaAvdtEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

 

Edited by patrikflink

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shit vilken imponerande renovering! Önskar att jag hade både geografiskt närmre till min Selco och ditt ”know how”. 

 

Hur tänkte du göra på fördäck med halkskyddet? Går i tankar på att lacka om min topp men förstår inte hur f*n jag ska gå tillväga just där. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev patrikflink:

 

Ibland vill man inte gå den enkla vägen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Kramer:

Shit vilken imponerande renovering! Önskar att jag hade både geografiskt närmre till min Selco och ditt ”know how”. 

 

Hur tänkte du göra på fördäck med halkskyddet? Går i tankar på att lacka om min topp men förstår inte hur f*n jag ska gå tillväga just där. 

 

Tackar, har redan fixat med halkskyddet. Jag slipade bort det befintliga halkskyddet, vilket tog en bra stund. Lackade sedan hela däcket, sen maskerade jag där jag ville ha halkskydd och lackade med halvmatt blandat med "sand". Gjorde två halvor istället för ränder som original.

 

top_03.jpg.7553d9ff46ae092f3135a6fc4c0e276a.jpg.8a39b649a2f43fb061a5771e8c5875d6.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dags för en förgasarrenovering. Det sitter dubbla Stromberg 150CD.

Dubbla Stromberg 150CD

 

All isärplockat och rengjort. Husen fick även lite lack på sig. Renoveringssats införskaffad. Nya membran, ventiler, o-ringar osv.

forgas2.jpg.171f1e0dc3794ac3533bbc3821cb7b60.jpg

 

All ihopmonterat och grundinställt.

forgas_klar.jpg.b9414f4595b1ffed406656824798bfa6.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev skidniklas:

Dags för en förgasarrenovering. Det sitter dubbla Stromberg 150CD.

Dubbla Stromberg 150CD

 

All isärplockat och rengjort. Husen fick även lite lack på sig. Renoveringssats införskaffad. Nya membran, ventiler, o-ringar osv.

forgas2.jpg.171f1e0dc3794ac3533bbc3821cb7b60.jpg

 

All ihopmonterat och grundinställt.

forgas_klar.jpg.b9414f4595b1ffed406656824798bfa6.jpg

Gott jobb!

Det var en kille som rekommenderade mig att bara skruva isär en förgasare i taget, Alois Alzheimer hette han...

Det är en himla massa delar att hålla reda på, och en del kan monteras på olika sätt, men endast ett sätt är riktigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Gott jobb!

Det var en kille som rekommenderade mig att bara skruva isär en förgasare i taget, Alois Alzheimer hette han...

Det är en himla massa delar att hålla reda på, och en del kan monteras på olika sätt, men endast ett sätt är riktigt.

 

Jag är bekant med honom också och tycker det är smart att ta en i taget, men körde båda samtidigt för an göra lackningen i ett svep. Jag höll dock isär allt. Är Tack å lov bekant med förgasarna då dom åkt isär ett antal gånger innan.

 

Efter montering så startade inte motorn alls, hostade inte ens till. Men sen berättade Alois Alzheimer för mig att det kan vara smart att ansluta minuskabeln på generatorn. Sen hoppade den igång. 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har ett kapell till båten, visserligen i risigt skick, men ändå.

Jag har dock inga fästen eller bågar. Är det någon som har en Selco 18 Cabin som skulle kunna bistå med bilder på hur kapellbågarna sitter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy