Lintott 964 Posted March 7, 2019 1 timme sedan skrev skidniklas: - - - Har monterat en avluftningsnippel för bensintanken, hittade en fin infälld variant på seasea, som jag har monterat samt tanklock. Här är även slangarna monterade samt jordkabel för både tanklock. Eftersom avluftningen sitter så högt upp finns det ingen plats för att en svanhals för att få ett enkelt vattenlås, skulle man då istället kunna använda någon form av backventil? Backventil blir lite problematiskt, du vill ju kunna få in luft i tanken när soppan förbrukas men inte vatten... Varför monterade du inte avluftningen längre ner så det blev plats till svanhals? Men det är alltid lätt att vara efterklok.. Du måste dra om avluftningsslangen så du får lite uppförsbacke för regnvatten o stänk från sjön. Vrid avluftningsröret så mycket uppåt-framåt det går och låt avluftningsslangen följa längs däcket en bit innan den dras ner till tanken. Share this post Link to post Share on other sites
skidniklas 14 Posted August 13, 2019 2015-10-10 vid 17:44 skrev skidniklas: Håller på att ta bort saker från akterspegeln, sköld, avgasrör med mera och upptäckte att böjen som sitter på utsidan av avgasröret är spräckt. Men vad heter denna böj? Lyckades inte hitta någon ny avgaskrök så jag var tvungen att laga. Dock har massor med bilder försvunnit som jag har tagit när jag renoverat diverse prylar. Bland annat denna krök. Så här blev det iallafall när den är på plats. Hardtoppen är lackad och monterad. En hel del av inredningen är också klar. Orginal-instrument-panelen är skrotad och en ny i mahogny har ersätt. 1 Share this post Link to post Share on other sites
skidniklas 14 Posted August 14, 2019 Motor på väg att lyftas i! Share this post Link to post Share on other sites
Brawn 19 Posted August 15, 2019 Jätteroligt att följa sån fin renovering.Dessa båtar går så fint i sjön så de är väl värda det.//Thomas 1 Share this post Link to post Share on other sites
skidniklas 14 Posted August 15, 2019 Jag håller på att planera eldragningen. Tändningslåset som satt var i dåligt skick och rasade sönder vid demontering. Istället för att sätta i en nytt vanligt tändningslås tänkte jag montera en nyckelbrytare för att slå på tändningen och en återfjädrande tryckströmbrytare för att starta startmotorn. Jag har fått tag på IP65 klassade diton jag tänkte testa med. Dessa tål dock inte att matas med så många ampere så då tänker jag; relä. Skulle det då fungera att koppla som diagrammet nedan? Om svaret är ja, vad ska jag ha för relän, dem måste ju klara startmotorns belastning. När jag googlar hittar jag svar på allt mellan lite grand och över 1000 ampere, men vad gäller för mig? Jag läste någonstans att startmotorn på B18 är på 1,1kW vilket skulle motsvara ca 87 ampere vid 12,7 volt? Och att startströmmen är flera gånger högre innan motorn börjar snurra. Så, ytterst oklart hur många ampere dom måste klara. Share this post Link to post Share on other sites
patrikflink 276 Posted August 15, 2019 (edited) Varför krångla till det med MER el som kan strula? Ett tändningslås kostar inte många kronor, 99kr på Jula tex. https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batelektricitet/strombrytare/tandningslas-650446?gclid=Cj0KCQjwhdTqBRDNARIsABsOl9-eQdYe5n7f7dMau90NPBUtOsYTj31uvkTRcDzeDaBUML0e314DNlQaAvdtEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Edited August 15, 2019 by patrikflink Share this post Link to post Share on other sites
Kramer 16 Posted August 15, 2019 Shit vilken imponerande renovering! Önskar att jag hade både geografiskt närmre till min Selco och ditt ”know how”. Hur tänkte du göra på fördäck med halkskyddet? Går i tankar på att lacka om min topp men förstår inte hur f*n jag ska gå tillväga just där. Share this post Link to post Share on other sites
skidniklas 14 Posted August 16, 2019 12 timmar sedan skrev patrikflink: Varför krångla till det med MER el som kan strula? Ett tändningslås kostar inte många kronor, 99kr på Jula tex. https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batelektricitet/strombrytare/tandningslas-650446?gclid=Cj0KCQjwhdTqBRDNARIsABsOl9-eQdYe5n7f7dMau90NPBUtOsYTj31uvkTRcDzeDaBUML0e314DNlQaAvdtEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Ibland vill man inte gå den enkla vägen. Share this post Link to post Share on other sites
skidniklas 14 Posted August 16, 2019 11 timmar sedan skrev Kramer: Shit vilken imponerande renovering! Önskar att jag hade både geografiskt närmre till min Selco och ditt ”know how”. Hur tänkte du göra på fördäck med halkskyddet? Går i tankar på att lacka om min topp men förstår inte hur f*n jag ska gå tillväga just där. Tackar, har redan fixat med halkskyddet. Jag slipade bort det befintliga halkskyddet, vilket tog en bra stund. Lackade sedan hela däcket, sen maskerade jag där jag ville ha halkskydd och lackade med halvmatt blandat med "sand". Gjorde två halvor istället för ränder som original. Share this post Link to post Share on other sites
skidniklas 14 Posted August 22, 2019 Dags för en förgasarrenovering. Det sitter dubbla Stromberg 150CD. All isärplockat och rengjort. Husen fick även lite lack på sig. Renoveringssats införskaffad. Nya membran, ventiler, o-ringar osv. All ihopmonterat och grundinställt. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 2,375 Posted August 22, 2019 4 timmar sedan skrev skidniklas: Dags för en förgasarrenovering. Det sitter dubbla Stromberg 150CD. All isärplockat och rengjort. Husen fick även lite lack på sig. Renoveringssats införskaffad. Nya membran, ventiler, o-ringar osv. All ihopmonterat och grundinställt. Gott jobb! Det var en kille som rekommenderade mig att bara skruva isär en förgasare i taget, Alois Alzheimer hette han... Det är en himla massa delar att hålla reda på, och en del kan monteras på olika sätt, men endast ett sätt är riktigt. Share this post Link to post Share on other sites
skidniklas 14 Posted August 23, 2019 18 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Gott jobb! Det var en kille som rekommenderade mig att bara skruva isär en förgasare i taget, Alois Alzheimer hette han... Det är en himla massa delar att hålla reda på, och en del kan monteras på olika sätt, men endast ett sätt är riktigt. Jag är bekant med honom också och tycker det är smart att ta en i taget, men körde båda samtidigt för an göra lackningen i ett svep. Jag höll dock isär allt. Är Tack å lov bekant med förgasarna då dom åkt isär ett antal gånger innan. Efter montering så startade inte motorn alls, hostade inte ens till. Men sen berättade Alois Alzheimer för mig att det kan vara smart att ansluta minuskabeln på generatorn. Sen hoppade den igång. 👍 Share this post Link to post Share on other sites
skidniklas 14 Posted August 23, 2019 Jag har ett kapell till båten, visserligen i risigt skick, men ändå. Jag har dock inga fästen eller bågar. Är det någon som har en Selco 18 Cabin som skulle kunna bistå med bilder på hur kapellbågarna sitter? Share this post Link to post Share on other sites