Jump to content
Sunday 17 November 2019
skidniklas

Projekt: Selco 18 Cabin, totalrenovering

Recommended Posts

 

Är det okej att plasta fast ett fäste av metall? Tänkte mig en fyrkantig platta med fyra fastsvetsade bultar. Som man sedan plastar fast och sen monterar fästet med muttrar.

Det fungerar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Är det okej att plasta fast ett fäste av metall? Tänkte mig en fyrkantig platta med fyra fastsvetsade bultar. Som man sedan plastar fast och sen monterar fästet med muttrar.

Det fungerar.

Bättre svetsa dit skruvar så har du en färdig gänga att skruva nina muttrar på.

Eller ser du nån fördel att gänga bultarna på plats?

Nån annan lösning?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osäker att jag förstår vad du menar, men jag tänkte om man skulle plasta fast ett fäste som bilden här nedan:

 

post-107318-0-18553000-1465636560_thumb.jpg

 

Och sen så kan man fästa staget med muttrar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spacklingen och slipningen av skrovet närmar sig slutet. Har tagit tid på grund av dåligt väder då jag slipar utomhus då jag vill slippa städa ur garaget efter. Men nu har jag tagit in båten i garaget för att kunna laga en spricka i kanten.

 

Använder glasfiberväv och laminerings epoxi.

 

post-107318-0-46150300-1466250925_thumb.jpg 

 

När det härdat skall jag slipa till lagningen och spackla och jämna till. När skrovet är lackat och jag har vänt på skrovet skall jag förstärka lagningen på ovansidan också med några lager duk till.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just nu håller jag på att lägga epoxyprimer på skrovet, men man lyckas hela tiden hitta ojämnheter överallt. Är just nu uppe i 4 lager primer med spackling och slipning emellan.

 

Hoppas att ha fått igen allt nu så jag kan prima 2 lager över hela skrovet.

 

post-107318-0-81257300-1466889337_thumb.jpg

 

Ser allt fint ut skall skrovet få genomhärda för att sedan finslipas. Sen är det dags för double coat på friborden.

Edited by skidniklas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag lagt på 5 lager epoxyprimer på skrovet och låtit det fullhärda. Sen la jag första lagret med double coat som har fått härda i ett dygn.

 

Nu håller jag på och våtslipar.

 

post-107318-0-40478700-1467472548_thumb.jpg

 

Sen ska lager 2 på!

Edited by skidniklas
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag lagt alla lager med lack på friborden och jag är skapligt nöjd med resultatet. Valde de ijssel coatings double coat då jag tillslut valde att rolla istället för att spruta. Ser nästan ut som sprutat!

 

Har maskerat friborden och håller på lägga bottenfärg.

 

post-107318-0-01929500-1468092006_thumb.jpg

 

För att inte skada det nu så fina skrovet måste trailern fixas till då det är i riktigt risigt skick.

 

post-107318-0-67338600-1468092006_thumb.jpg

 

Det som måste göras är att byta vinschen samt svetsa ett nytt fäste till denna. Sidosstöden i aktern skall utrustas med hjul i stället för som nu, vaderade vinkeljärn (dessa syns på biden ovan med utan vadering). Samt byte av alla däck som syns nedan.

 

post-107318-0-07721800-1468092266_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

post-107318-0-53793300-1468354013_thumb.jpg

 

Har fått däcken till trailern! Dock så när jag plockade isär hjulen var lagren helt sönderrostande så jag letar ersättningsfälgar, vilket visade sig vara ganska svårt. Har hittat en firma som håller på leta åt mig iallafall. Förhoppningsvis hittar dom en leverantör.

 

I väntan på dem så började jag slipa bort halkskyddet på däcket. Visade sig vara ett segt projekt då halkskydden var tjocka, säkert gjutna i formen. Men efter försiktig slipning med en flapdisc (så det inte skulle bli så många gropar), ett varv med K40-papper och slutligen finslipa med K120 är dom nästan borta.

 

post-107318-0-73100100-1468354789_thumb.jpg

 

Dock så är det en del knölar som säkert beror på att träet har svält inne i laminatet. Dels på grund av att dom har borrat igenom ena tvärbalken. Ena skruven till pollaren satt här.

 

post-107318-0-43461900-1468354985_thumb.jpg

 

Det var bara att skära upp.

 

post-107318-0-62329000-1468355070_thumb.jpg

 

Den var sur som en tvättsvamp! Bara att fortsätta riva.

 

post-107318-0-48159700-1468355143_thumb.jpg

 

post-107318-0-93149000-1468355143_thumb.jpg

 

Nu är det rensat och slipat.

 

post-107318-0-18398600-1468354884_thumb.jpg

 

Jag tror också att det sitter inplastad plywood som extra stöd på fördäcket för det är en bula precis ovanför en sådan. På bilden nedan har jag markerat ut dessa.

 

post-107318-0-92315200-1468355643_thumb.jpg

 

Så dessa lär ju vara lika sura så jag kommer måste kapa bort dom också.

Frågan är nu hur man bäst återställer det hela och återfår stabilitet? Skall man återställa det hela genom att göra nya skivor av plywood och plasta fast på liknande sätt. Eller är någon form av massiva reglar att föredra? Massivt trä är bättre än limmat?

 

Efter lite sökande verkar gran vara att föredra? Bra styrka/vikt-förhållande?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan torka det befintliga materialet genom att borra massor av hål i laminatet och sedan koppla på en damsugare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill du ha ett bättre material än plywood så ska du använda divinylcell.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det handlar väl mycket om att få till höjden/profil på det hela? Jag vet folk som tagit vp-rör och plastat on som förstärkningar. Hur stor del har träet i styrkan? Blir nyfiken då jag skall plasta själv inom kort:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det handlar väl mycket om att få till höjden/profil på det hela? Jag vet folk som tagit vp-rör och plastat on som förstärkningar. Hur stor del har träet i styrkan? Blir nyfiken då jag skall plasta själv inom kort:)

 

I mitt fall ligger det längsgående inplastade skivor för extra stöd i däcket, och tvärbalken som jag plockade lös ligger ovanför (eller under när man vänder på steken) som i sin tur kommer vila på skrovet när man monterar ihop däcket med skrovet igen. När jag sedan skall bygga upp det hela igen kommer jag att använda snarlik dimension som original för att få samma styrka. Om det skulle duga med något enklare material vet jag inte.

 

Iallafall så har jag borrat hål i dessa inplastade skivor för att kolla in dom var fuktiga, vilket mycket riktigt dom var. Jag borrade på många ställen, men det var framförallt där lamineringen hade svält som dom var fuktiga. På vissa stället var det snustorrt. Tänkte därför att jag kanske inte behöver byta allt. Så jag började kapa ur dom riktigt dåliga bitarna.

 

post-107318-0-49467900-1468614050_thumb.jpg

 

Efter att jag bände upp första biten med kofoten fick jag se dyngsur spånskiva! Inplastad spånskiva! Om någon frågar om det är okej att plasta in spånskiva, visa dom dessa bilder!  ;)

 

post-107318-0-18235400-1468613789_thumb.jpg

 

Insåg ju rätt snabbt att det var bara att riva upp allt. Gör om, gör rätt!

 

post-107318-0-82787000-1468613789_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man lyckas hålla ytan tät så är det väl ok att plasta in vilket material som helst, strykan kommer från glasfiberlamineringen (om man gör rätt). För säkerhetsskull är det förstås bäst att använda ett material som tål vatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har slipat en hel del och fått bort allt gammalt surt trä.

 

post-107318-0-88113100-1469609823_thumb.jpg

 

Kapade till nya bitar av WBP-limmad plywood och plastade dessa innan dessa monterades, allt ändträ fick några extra lager. Sen plastades dessa fast.

 

post-107318-0-39962100-1469609824_thumb.jpg

 

För att få det slätt och fint igen på fördäcket, fäste jag skivorna med en hel del skruv från ovansidan.

 

post-107318-0-81787400-1469609824_thumb.jpg

 

Sen spacklade jag en avfasning mot skivorna för att göra det lättare och plasta fast glasfiberduk. Lagt på 2 lager.

 

post-107318-0-52823500-1469609557_thumb.jpg

 

Sen figursågade jag en regel som följer profilen. Plastade även denna innan denna plastades fast. Har också spacklat upp en avfasning för att göra det enklare att lägga duk sen.

 

post-107318-0-04788600-1469609558_thumb.jpg

 

Ska få härda ordentligt nu innan jag slipar till det hela och lägger mer duk och matta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser bra ut. Förstår dock inte riktigt det där med skruvarna, kan det inte orsaka att vatten tränger in i träet i framtiden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag var tvungen att använda skruvar på det här sättet för att få bort alla bulor. Men det kommer nog inte orsaka problem eftersom jag har tänkt borra ur skruvhålen och försegla med epoxy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är det hela inplastat ordentligt!

 

post-107318-0-02759000-1469885059_thumb.jpg

 

Efter att det har genomhärdat ordentligt skall jag slipa bort lite ojämnheter och måla med gelcoat. Jag räknar inte med att få det superslätt, men iallafall vitt och fräscht.

 

Trailern har också fått en uppgradering, nya däck, ny vinsch samt modifierade bakre sidostöd med hjulfästen.

 

post-107318-0-12931400-1469886016_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Två lager gelcoat och nu är det vitare än det någonsin har varit.

 

post-107318-0-39078400-1470057491_thumb.jpg

 

Åter igen vänta på att det skall härda. Sen skall jag ta itu med ovansidan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är skrovet vänt och ligger nu på den ombyggda trailer.

 

Dags att börja med insidan!

 

post-107318-0-92248500-1470255256_thumb.jpg

 

Började med att skrapa bort resterna av skrovmattan, tyckte ett stämjärn fungerade bäst.

 

post-107318-0-45135100-1470254986_thumb.jpg

 

Två personer och två timmar senare var "allt" bortskrapat.

 

post-107318-0-92010600-1470255258_thumb.jpg

 

När jag sedan skulle "finslipa" ytan gick det segt, dom få mattrester som satt kvar samt limresterna gjorde att slippappren satte igen. Fick fortsätta skrapa med stämjärn innan jag kunde slipa rent.

 

post-107318-0-79599600-1470254987_thumb.jpg

 

Resultatet duger, ska sedan på ny skrovmatta.

 

Nästa steg jag skall göra är att förstärka för stävöglan jag skall montera då jag inte gillade den långa rostiga skruven som satt där innan.  ;)

 

post-107318-0-92690400-1470254988_thumb.jpg

 

Skall även fixa fästet i fören som inredningen vilar på. Fastplastad spånplatta som multnat upp.

 

post-107318-0-42435900-1470255261_thumb.jpg

 

Jag ska även byta bränslerör. Nuvarande lösning är ett delvis fastplastat kopparrör. Eftersom det går från fören till aktern och är helt synligt, tänkte jag istället plasta fast ett VP-rör och sedan dra ett nytt kopparrör inuti detta. Vad tror ni om denna lösning?

 

post-107318-0-35237000-1470254990_thumb.jpg

Sjukt dåligt foto med tror det ska gå se hur det ser ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

VP-rör för kabel/rördragning är mycket klokt. Tänk på att inte ha för skarpa böjar för att underlätta kabel/rördragning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett kopparrör bör vara klamrat och inte ligga löst i ett VP-rör.

 

Däremot plasta in VP-rör för kabeldragning är en utmärkt ide.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har nu förstärkt på insidan för stävöglan samt fästet för inredningen. Jag förlorade dock ett par bilder på jobbet, men jag slipade till en träbit som precis passade som jag sedan limmade fast och plastade in med många lager. Borde hålla! Ska bara slipa till det lite.

 

post-107318-0-59124300-1470574605_thumb.jpg

 

Ser klart bättre ut nu än när det satt en böjd rostig skruv!  ;)

 

post-107318-0-18941700-1470574606_thumb.jpg

 

Ska dock ordna till stävstödet på trailern, ser lite epigt ut, men duger så länge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett kopparrör bör vara klamrat och inte ligga löst i ett VP-rör.

 

 

Jag har läst igenom denna pdf om bränslesystem för båtar och där står det mycket riktigt att "Kopparrören skall vara klamrade med högst 300 mm mellan klamrarna.". Just nu är kopparröret fastplastad med en bit duk ca var 50-60 cm.

 

Jag har lyft i inredningen för att se hur det ser ut.

 

post-107318-0-57154500-1470576981_thumb.jpg

 

Och det är en bit på drygt 1 meter av kopparröret som kommer vara synligt. I PDF:en står även att "Vart 5:e år bör kopparröret tas loss och glödgas eller bytas ut då det av vibrationerna härdar och blir sprött." Så ett VP-rör hade ju dels dolt röret samt gjort det enkelt att byta ut.

 

Står ju ingenstans hur klamringen skall se ut så jag tänkte att denna lösning kanske kan fungera?

 

Om man plastar fast ett VP-rör, och sedan sätter gummidistanser på kopparröret när det förs in i VP-röret. På det sättet så ligger kopparröret inte löst i VP-röret. Går även enkelt att byta rör utan att behöva plasta om.

 

post-107318-0-05139400-1470579054_thumb.jpg

 

En okej lösning?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du ändå ska lägga bränsleledningen i ett VP-rör så är det mycket enklare att använda slang. Det blir mycket lättare att byta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter ett långt uppehåll med renovering så kom jag igång lite under semestern och gjorde klart överdelen.

 

Först en hel del slipande och spacklande innan jag kunde lägga epoxyprimern.

 

top_01.jpg.105f1220e07f11cdd63fdc159d0bb849.jpg

 

Sen efter ytterligare slipning kunde jag lägga ytfinishen.

 

top_02.jpg.c428a32a6661de8356a892964495dd02.jpg

 

Sen var det dags för halkskydd, först maskering.

 

top_03.jpg.7553d9ff46ae092f3135a6fc4c0e276a.jpg

 

Efter första lagret:

 

top_04.jpg.70e23dd43fa5a6e4d5571de5bb06b52a.jpg

 

Slutgiltiga resultatet med lite påskruvade beslag.

 

top_05.jpg.0de606f74bb74eb440b3643c3daa4538.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag insjuknade och blev rejält dålig, akutopererades och sen tog det ett år innan man var med i matchen igen, men nu kan renoveringen äntligen fortsätta!

 

Det jag gjort hittills är att sätta fast överdelen på skrovet, använde marintätning mellan delarna och använde sedan stora aluminiumpopnit för att fästa. Körde varannan uppifrån och varannan nerifrån.

 

Ihopsättning

 

Jag har också renoverat mycket av inredningen och lackat dessa delar, har dock inga bilder från renoveringen.

 

Har monterat en avluftningsnippel för bensintanken, hittade en fin infälld variant på seasea, som jag har monterat samt tanklock.

 

nippel.jpg.48c0956cb853a14ef762fb8b16a7b41a.jpg

 

nippelinsida.jpg.ddd919c666f52bfd5971030589dac7fe.jpg

 

Här är även slangarna monterade samt jordkabel för både tanklock.

 

slangar.jpg.9979a200a97fe48f85768ea6eb449174.jpg

 

Eftersom avluftningen sitter så högt upp finns det ingen plats för att en svanhals för att få ett enkelt vattenlås, skulle man då istället kunna använda någon form av backventil?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy