Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
lindius

Hur kedjar ni fast båten?

Rekommendera Poster

Jaha, ännu en fråga...

 

Jag ligger förtöjd mellan brygga och boj mer eller mindre mitt i farleden. Pga detta så halar jag ut båten rätt långt från bryggan för att minska risken för problem vid hårda vindar och stora svallvågor. Det handlar säkert om en 4-5 meter minst (hade kortare förra året och då snuddade pullpitten bryggan under en höststorm). Hade jag haft en kedja från boj till bojsten så hade jag väl kunnat låsa båten i bojen istället men nu så satte jag dit en blyinfattad lina istället vilket jag trodde var smart efter att ha läst en massa forum. En lina kan ju kapas något lättare än en kätting och jag gissar att försäkringsbolaget inte skulle köpa detta. Så, hur gör ni? Det måste finnas andra i liknande situation. En 6 meters säkerhetskedja blir dyrt och otympligt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hade så en gång I tiden  sportbåt som jag drog ut från bryggan 2m

fäste en 4 m lång 6mm kedja som jag sedan låste med hänglås

 

men för att du ska veta vad som gäller med försäkringsbolag  så kontakta dom !! å hör

 

kan vara annorlunda om det gäller segelbåt å kedja  ( motor båtar ska vara faslåsta om dom är stöldbegäliga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varken jag eller någon annan segelbåtsägare har båten fastlåst i vår klubb, och jag har aldrig sett det någon annanstans heller. Däremot är ruffar, motorer etc låsta. Finns säkert de som har larm också. Lås brukar som tidigare nämnts finnas på mindre motorbåtar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inombordare så den är synnerligen svårstulen (och en encylindrig motor på 38 år lär inte vara deras förstaval :))

 

Intressant, ska prata med försäkringsbolaget igen, har oxå reagerat på att få om någon segelbåt jag sett varit låst med kedja, tack för input!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade runt med olika försäkringsbolag, ang försäkring. Vissa bolag hade inte alls krav på att båten skulle låsas.

 

De hade upplevt fall, där en båt börjat brinna, då gick det inte att flytta grannbåtarna, då de var fastkedjade i bryggan. För den delen inte möjligt att putta ut den båten som brann (även den fastkedjad)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett några större båtar som varit fastlåsta - det är ju bara små styrpulpetbåt som låses fast.

 

Sen är ju den bistra sanningen att; "lås - det är bara till för ärligt folk"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varken jag eller någon annan segelbåtsägare har båten fastlåst i vår klubb, och jag har aldrig sett det någon annanstans heller. Däremot är ruffar, motorer etc låsta. Finns säkert de som har larm också. Lås brukar som tidigare nämnts finnas på mindre motorbåtar.

Att låsa ruffar och luckor tror jag bara skapar brytskador och besvärliga reparationer utan att hindra någon tjuv från att ta sig in vare sig man har något av värde eller inte i båten. Att låsa fast motorer tror jag däremot är vettigt,helst ett lite större lås än vad grannen har.

/Claes

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varken jag eller någon annan segelbåtsägare har båten fastlåst i vår klubb, och jag har aldrig sett det någon annanstans heller. Däremot är ruffar, motorer etc låsta. Finns säkert de som har larm också. Lås brukar som tidigare nämnts finnas på mindre motorbåtar.

Att låsa ruffar och luckor tror jag bara skapar brytskador och besvärliga reparationer utan att hindra någon tjuv från att ta sig in vare sig man har något av värde eller inte i båten. Att låsa fast motorer tror jag däremot är vettigt,helst ett lite större lås än vad grannen har.

/Claes

 

 

Vi lever  helt olika världar.

 

Att lägga en eller flera kättingar runt inombordsmotorn känns inte meningsfullt. Att ha större hänglås på den än båtgrannen är ju inte så märkvärdigt - det räcker ju med det minsta man kan hitta för att man skall ha störst.

 

Att stänga och låsa ruffluckorna - de flesta inifrån är ju ändå naturligt. Det är ju en liten spärr för de som får en ögonblicksimpuls.

 

För den som verkligen vill bryta sig in hjälper inga lås i världen,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segelbåtar sällan är fastlåsta är inte så konstigt. De har inga motorer som är lätta att skriva av och du kan inte enkelt försvinna med en större segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns i princip ingen kätting eller liknande på marknaden som inte kapas på sekunder med en batteridriven vinkelslip. En yrkestjuv som vill åt din båt har en sån.

 

Jag plockade av utombordaren från vår båt i måndags, med båten förtöjd på sin vanliga plats. Ingen verkade bry sig. Och då ska man veta att jag inte är "känd" bland de som ändå rörde sig i närområdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Varken jag eller någon annan segelbåtsägare har båten fastlåst i vår klubb, och jag har aldrig sett det någon annanstans heller. Däremot är ruffar, motorer etc låsta. Finns säkert de som har larm också. Lås brukar som tidigare nämnts finnas på mindre motorbåtar.

Att låsa ruffar och luckor tror jag bara skapar brytskador och besvärliga reparationer utan att hindra någon tjuv från att ta sig in vare sig man har något av värde eller inte i båten. Att låsa fast motorer tror jag däremot är vettigt,helst ett lite större lås än vad grannen har.

/Claes

 

 

Vi lever  helt olika världar.

 

Att lägga en eller flera kättingar runt inombordsmotorn känns inte meningsfullt. Att ha större hänglås på den än båtgrannen är ju inte så märkvärdigt - det räcker ju med det minsta man kan hitta för att man skall ha störst.

 

Att stänga och låsa ruffluckorna - de flesta inifrån är ju ändå naturligt. Det är ju en liten spärr för de som får en ögonblicksimpuls.

 

För den som verkligen vill bryta sig in hjälper inga lås i världen,

 

Vad är det som får Dig att tro att jag rekommenderar fastlåsning av inombordsmotorer? I min värld finns det även utombordsmotorer och dom tycker jag man bör låsa fast. Men jag skall försöka vara tydligare i fortsättningen :)

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...