Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024

Rekommendera Poster

Gäst Beeblebronx

Jag har läst att godtemplarlagens motståndare anses tjatiga, men de ligger nog efter alstren i den här tråden :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handlar inte ett sundt sjömanskap om "visst"personligt ansvar?inte bara paragrafer?varför generalisera allt,alla är lika dumma i huvudet eller tvärt om, lika smarta! Sjön är trots allt inte 13 m bred som en motorväg är där man möts i 110 km/tim. Låt "grillarna ta en bärs ell 2 och hålla en fart på 5-7knop på sin väg in till hamn(lätt för polis/kustis)att kolla vid ev kontroll med dagens teknik. Då slipper vi detta svamelsurium av rackarpalja, alla tycker ngt ???!

Gör ett lagkrav på att alla skall ha en transponder(liten kostnad i så stort antal)inkopplad,så slipper vi tjafset om vem som gjort ditt ell datt!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan man tycka, Ivan65.

De argumenten har ju stötts och blötts nu i fem år; vissa tycker att förnuft räcker och att de kan sköta sig, andra tänker att med förnuft hade inga lagar behövts.

 

Frågan är nu - gör SBU fel som enligt Ola L sviker ett löfte? Sviker de ett löfte, undrar jag? Och om de gör det - vem bryr sig..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst att godtemplarlagens motståndare anses tjatiga, men de ligger nog efter alstren i den här tråden :-)

De är tjatiga så länge de står oemotsagda. Men det var länge sedan de vågade ta någon debatt eller diskussion. Jag vill ju inget hellre än att Ljungbergarn skall komma tillbaka och förklara hur han menar. Vem gör myteri mot vad och varför. På vilket sätt. Vad är det som är en bomb osv etc. Möjligen inser han sin egen skuld till röran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fredag igen. Ny chipspåse införskaffad. Stora förhopningar. Hoppas de inte grusas även denna gång.

Ny fredag, nya chips.

 

Vågar vi hoppas på att strutsen tar en nypa luft denna gång?

 

Har lite tröttnat. Chips i all ära men jag tror att jag testar ostbågar ikväll.

 

Provade med surströmming igår. Det var gott och trevligt, men jag fick huvudvärk.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet tips: Idag bjuds det fredagsunderhållning på FB-gruppen "sjöfyllerilagen", den grupp som det s.k. Båtfolket hänvisar till under påstående att det är där den öppna debatten sker.

 

Någon vid namn Mattias har skrivit ett inlägg som uppfattas kritiskt av övriga gruppmedlemmar. Svaren låter inte vänta på sig, och vittnar väl om allt annat än öppenhet och debattvilja...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet tips: Idag bjuds det fredagsunderhållning på FB-gruppen "sjöfyllerilagen", den grupp som det s.k. Båtfolket hänvisar till under påstående att det är där den öppna debatten sker.

 

Någon vid namn Mattias har skrivit ett inlägg som uppfattas kritiskt av övriga gruppmedlemmar. Svaren låter inte vänta på sig, och vittnar väl om allt annat än öppenhet och debattvilja...

 

Hur då menar du... det här inlägget inbjuder väl personer till debatt..?

"Gabbe" som han kallas är en av de flitigaste i FB-gruppen för lagens avskaffande och någon sorts talesperson om någon undrar.

 

post-53200-0-28933100-1442566042.jpg

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han är en av två gruppadministratörer. Av den "öppna" debatten... Han är dessutom suppleant i Båtfolkets styrelse. Ni vet de som jobbar sakligt med frågan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Enorma mängder av människor är på flykt i Europa och tragedierna staplas ovanpå varandra men i det lilla landet långt bortom allt verklighet pågår ett myteri som är långt värre, långt allvarligare än allt vi kan föreställa oss. Myteriet i denna tråd.

 

Tar det aldrig slut? Hur orkar ni trolla i denna tråd?

post-102122-0-12504800-1442569036.jpg

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enorma mängder av människor är på flykt i Europa och tragedierna staplas ovanpå varandra men i det lilla landet långt bortom allt verklighet pågår ett myteri som är långt värre, långt allvarligare än allt vi kan föreställa oss. Myteriet i denna tråd.

 

Tar det aldrig slut? Hur orkar ni trolla i denna tråd?

 

Skulle inte du byta kanal istället för att hålla liv i denna tråd?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en titt i gruppen och på det aktuella inlägget. Det är ingen diskussion om några lagar, diskussionen handlar mer om personerna som diskuterar.

 

Helt ointressant och meningslöst med andra ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fredagsunderhållningen går över till lördagsnöje.

 

Här ett litet axplock av nya kommentarer på ytterligare ett kritiskt inlägg i sjöfyllerigruppen. En stackare är så kränkt av tingens ordning att han jämför det hela med systematisk utrotning av judar, kommunister, homosexuella och romer. Man undrar lite över proportioner här...

 

Vär vän Ola som inte har tid att ta den ocensurerade debatten på MG är i alla fall här snabbt på bollen.

 

Funktionären i Båtfolket, Göran, ser sig nödgad att nästan bli hotfull i den "öppna debattens" namn.

post-96037-0-34887100-1442680638_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig tittat på Facebooksidan. Den verkar ju konkurera med de värsta sidorna och personerna på Flashback. Min gissning är att vi inte får svar eftersom debattklimatet är lite stelt här på MG. 

Undrar hur många som aktivt stödjer dem?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ola senaste inlägg på Facebook ger kanske en insikt i varför han är så frustrerad. Han ser ut att tro att intresseorganisationer, som Sweboat, Svenska Båtunionen och Kryssarklubben, kan ställa krav på hur regering och riksdag skall agera. I det här fallet att det skall starta en utvärdering bara för att de önskar det.

Men det är inte riktigt så en representativ demokrati fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Här kan man visst ta ett snack med Ljungbergarn om man har tillgång till Facebook.

 

http://nyheter24.se/debatt/812348-har-inte-politikerna-allvarligare-problem-an-hur-manga-starkol-jag-dricker-bat-alkohol-skargard

Tyvärr verkar det som han försvann när det började dyka upp sakliga motargument.

Kommer ju som en chock... nä, tillbaka till FB-gruppen där man bara får medhåll, känns tryggast så. Just nu är det mest Kustbevaknings-hat på agendan där. Känns fräscht.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte ens köpt på mig chips eller öl ikväll. Jag tror att tråden är DÖD. Ingen hets, inga troll, inget roligt att ta del av. Cirkulera, här finns inget att se.

 

Skall det bli ngt gott ikväll är det flashback som levererar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kampanjen mot 0.2-lagen är inte helt utan effekt. Sörmlands båtförbund har skrivit till SBUs ordförande och kräver att SBU aktivt skall arbeta mot lagen.

http://www.skbf.org/index-filer/Dokument/2015%20Brev%20SBU-%20agerande%20om%20promillelagen.pdf

 

Tyvärr är det också tydligt att Olas och "Båtfolkets" glidningar på sanningen har effekt. Sörmlands båtförbund kräver i skrivelsen att Sverige skall "harmoniseras med de regler som gäller inom EU". Problemet är bara att reglerna varierar mycket inom EU, från att vara mycket mer tillåtande till Polen som har 0.2 promille för alla fartyg. Vår nuvarande lag är inte så unik i sin gränsdragning som ofta påstås. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sörmlands Båtförbund är de som drivit på hårdast om ett avskaffande och/eller ändring av lagen, så att de blir upprörda är inte så förvånande. Det var ganska väntat. Tror som vanligt det är en minoritet som tar på sig en majoritets talan, som så många gånger tidigare i frågan. Alla undersökningar som gjorts visar att en förkrossande majoritet av båtägare tycker att lagen funkar bra, men det vill inte "Båtfolket" (aka Fåntrattarna) kännas vid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fredag igen. Skall vi se om tråden kan vakna till liv i takt med inmundigande?

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fredag igen. Skall vi se om tråden kan vakna till liv i takt med inmundigande?

 

Hur var det, det stod i den gamla sången; "Jämt är det fredagskväll och aldrig är det måndagsmorgon".  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fredag igen. Skall vi se om tråden kan vakna till liv i takt med inmundigande?

Hur var det, det stod i den gamla sången; "Jämt är det fredagskväll och aldrig är det måndagsmorgon". ;)

Eller varför inte "Lördag hela veckan" med Kurtan och damorkestern?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är jag naiv när jag hoppas på lite fredagsbatalj i denna tråd. Var är TS?

 

Ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Verkar som inmundigandet har börjat ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ola stiger i min aktning. Det förefaller som om han med denna tråd har skapat något som relativt honom har karaktären av en trådarnas perpetuum mobile. Inte illa. Tänk bara hur många skarpa hjärnor som förgäves försökt åstadkomma något liknande under gångna århundraden. Dock givetvis i den verkliga, och inte virtuella, världen. Jag lyfter en ansjovismacka som hälsning till Ola!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...