Stern97 6 Postad 18 Augusti , 2015 (redigerade) Såg i en tråd om toa-doft att man kan använda en ozongenerator för att bli av med den och annan "båtdoft". Jag har lyckats bli av med det mesta av dofterna i min "nya" båt genom tvättning och sanering men ändå inte helt. Nu har det blivit lite av en utmaning att lyckas helt. Ett av de ställen jag inte kommer åt att rengöra ordentligt är i utrymmet runt min bensintank. Jag misstänker att det finns lite jordslag eller mögel på skotten som jag inte kommer åt. Jag tänkte då att en liten ozongenerator från tex Kjell o Co. skulle kunna vara lösningen. (http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kropp-halsa/luftrenare/rubicson-jonisator-for-sma-rum-p40440#ProductDetailedInformation) Skicka ner den i utrymmet där jag inte kommer åt i några timmar och sen är alla sporer döda och roten till min doft borta... Så läste jag på hemsidan att ozonet skapas av en "elektrisk urladdning" och det låter ju inte som en maskin som man ställer i ett utrymme med bensinångor! Vad säger ni som vet? Är det fara för gnistbildning? Redigerad 18 Augusti , 2015 av Stern97 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 18 Augusti , 2015 Använd ÄTTIKSSYRA istället! Häll ut lite på ett fat eller lock och låt det ta hand om odören, Billigt o effektivt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Augusti , 2015 Ozon är fantastiskt, kan vara svårt att tro på innan man provat. Ozon kan framställas med hjälp av UV-ljus eller med sk Corona urladdning. Den senare metoden är den som används i enklare generatorer. Man brukar ha en luftpump som till akvarier, luften trycks sen genom urladdningskammaren, sen leds ozon in i utrymmet som ska saneras. Det borde inte vara några problem med bensinångor, i synnerhet om det finns gnistsläckande galler. Men det är högspänning och bensinångor, jag skulle nog vilja vara en bit bort. En generator med UV-ljus känns säkrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 414 Postad 18 Augusti , 2015 Ozon är en riktigt otäck gas! Ja, rent av O3vlig! Nej, men allvarligt talat. Ozon ska man inte utsätta sig för mer än absolut nödvändigt. T ex ska laserskrivare/kopieringsmaskiner helst inte användas där människor varaktigt vistas, just för att de avger ozon.https://en.wikipedia.org/wiki/Ozone#Health_effects Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Augusti , 2015 Nu tror jag inte en kopiator är aktuell i utrymmet runt bensintanken. Ozon ska användas på rätt sätt dvs man blåser in en avpassad mängd i ett begränsat utrymme. Man ska inte vistas i utrymmet även om en mindre ozongenerator inte kan ge farliga mängder. I höga koncentrationer skada även tex gummi mm. Men det fina med ozon är att det bryts ned snabbt, det är helt borta inom en timma utan att lämna några giftiga rester vilket kemikalier kan ge. I min 27' båt kör jag in ca 100 mg ozon under en kvart, det räcker för normal luktsanering och för att ta livet av mögelsporer. Mina dynor stoppade jag i plastsäckar och körde in ozon några gånger per dygen under några dagar. De luktar som nya numera. Ett misstag gjorde jag i båten, slangen låg på en dyna och efter en kvart var färgen helt borta på ett område stort som en enkrona. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stern97 6 Postad 20 Augusti , 2015 Tack för bra input. Jag skaffar en ozongenerator med slang så jag kan skicka ozonen dit jag vill men håller generatorn utanför utrymmet med bensinångorna. Kopiatorn och laserskrivaren lämnar jag på kontoret! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Augusti , 2015 Laserskrivare numera ger ingen ozon att tala om. Man hade tidigare en hög likspänning på en tråd för att föra över färgpulvret från bildtrumman till papperet. Det blev ganska mycket ozon med den höga spänningen då tråden låg rätt långt från papperets baksida. Numera har man en elektriskt ledande gummivals som ligger direkt an mot papperets baksida och kan då ha mycket lägre spänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 563 Postad 20 Augusti , 2015 Om du har bensinångor runt bensintanken så är det dags att leta rätt på och täta läckorna. Det ska inte lukta bensin i en båt då är det något fel! Jag har själv jobbat med detta i min båt så numera måste man trycka näsan mot flamdämparen för att hitta någon bensindoft i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Augusti , 2015 Jag har själv jobbat med detta i min båt så numera måste man trycka näsan mot flamdämparen för att hitta någon bensindoft i båten. Ja tacka fasen för det, Eld Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stern97 6 Postad 20 Augusti , 2015 (redigerade) Du har såklart rätt Eld, grejen är den att jag har köpt ny båt denna säsong och jag tror dofterna kommer från slagvatten och kanske jordslag i utrymmet kring tanken som jag inte kommer åt förrän i höst när jag ska öppna upp, kontrollera och rengöra. Innan jag har koll på om det läcker ut bensinångor så vill jag inte ta några risker med att skicka ner något billigt från Kjell o Co som funkar med högspänning - därav frågan. När eventuell tätning blir aktuell i vinter så återkommer jag säkert med frågor. Redigerad 20 Augusti , 2015 av Stern97 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 563 Postad 20 Augusti , 2015 Gammalt slagvatten eller jordslag kan lukta en massa olika saker men det luktar inte bensin. Om du har bensinlukt, i ett ventilerat utrymme, som inte försvinner på några timmar så har du ett läckage någonstans. Det är ju en av de stora fördelarna med bensin, lukten från utspilld bensin försvinner snabbt om man ventilerar. Spiller du diesel i båten så kommer det lukta diesel i åratal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 69 Postad 21 Augusti , 2015 Reflektion: Jag köpte den ozongeneratorn för att få bukt med dålig lukt hemma. Jag lyckades inte bra med mina lukter, utan var tvungen att renovera/byta material. Det jag däremot erfor var att ozongeneratorn genererade en egen lukt...? Söt kvalmig lukt. Lukten försvann snabbt iofs. Kan alltså inte rekommendera den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Augusti , 2015 En ozongenerator som ger 0,5g/tim mögelsanerar 10 m2 på en timma i en bostad och luktasanerar samma yta på dubbla tiden. Med sanering menas ett utrymme med ordentliga mögelangrepp eller för att få bort tex brandrök. För mycket ozon kan ge skador i form av blekta textilier och söndervittrat gummi. En generator som ger max 0,5g/h brukar anses ofarlig. Bilrekondaren brukar ha en generator som ger 0,1-0,5 g/H och kör “högst några timmar”. Min båt har ca 20m3 i luftvolym eller ca 24 kg luft. För att döda mögel krävs runt 4 ppm ozon, dvs ca 100 mg. Min ozongenerator ska ge 400mg/tim, därför kör jag den 15 min = 100mg ozon. Ozon bryts ned fort, den aktiva tiden är max 0,5-1 tim. Kör man generatorn 15 min med 30 min mellanrum så har man i princip aktivt ozon hela tiden med en koncentration på 4ppm, alltså en nivå som är ganska ofarlig (utom för mögel och dålig lukt). Rena gummisaker bör dock avlägsnas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 22 Augusti , 2015 Förr i världen så byggde man sk Sanatorier i granskogar på hög höjd bla för att ozonen i skogen hjälpte till att andas. Sedan började man tillverka ozongeneratorer å resten är historia. En historia är att under min tid som matte/fysik/elektronik/data lärare så hade vi lite "mögel"problem i skolan. Varpå två ozongeneratorer installerades på prov å en av dem var en "blind" maskin för test-jämförelse. Ingen visste vilken som var vilken. Resultat blev bra. Eleverna med problem slutade att reagera å det gick bra i båda salarna i fortsättningen. Sedan aktiverades den riktiga maskinen, för den var avstängd å gick väldigt korta tider endast i börjanå då först märktes det skillnad, men det var bara ett test. Eleverna var inte närvarande. De ev sporer el vad det nu var försvann i början. Resten var psykologi. Nu till verkligheten. Kul med O3vligt som uttryck Ozon fräter å oxiderar. I stora mängder som gift, i små mängder nyttigt att andas in. Luften ren efter åskan beror på ozonet som bildades. Ett annat starkt frätande å oxiderande är väteperoxid H2O2. den använder jag tillsammans med konc Saltsyra HCl för att etsa enstaka små kretskort till elektronik. Inget som rekommenderas för gemene man att labba med i köket. Men "tanterna" använder väteperoxiden glatt för att bleka håret å sånt. Huga, fast då är det ganska utspätt. Å för att svara på frågan, bensinångor å ozongenerator, jag skulle inte tveka, rätt svårt att antända även bensinångor. Det krävs precis som med knallgas från batteriet exakt rätt förhållande annars blir det inget BOOM.Men vi är olika. En del är rädda bara de hör ordet bensin. Det går en skröna/vandringssaga om killen som stoppade in glödande ciggen i tapphålet i oljefatet fullt med bensin å ciggen slocknade. Jag tror det är fullt möjligt men där går gränsen, vill inte testa det själv. Men bortsett från utebliven boooom, vilken helsikes stor brasa det blir, för eld tar det ju. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 563 Postad 22 Augusti , 2015 Om det är fullt med bensin i fatet kommer fimpen definitivt slockna. Det kan däremot börja brinna i själva öppningen till fatet. Om det finns mycket luft i fatet kan det kanske bli en puff när syret i fatet förbrukas i en snabb brand men den borde slockna direkt. För att det ska bli en rejäl smäll så måste fatet vara tomt på flytande bensin och ganska mycket utventilerat till exakt rätt blandning. Kommer ihåg ett experiment från skolan där en teburk med ett tändstift monterat i sidan användes. Två droppar bensin från en pipett i burken, på med locket och gnista på stiftet så smällde det och locket flög. Tre droppar i så hände ingenting. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 22 Augusti , 2015 Joru...käre Eld... ...du skulle veta hur många gånger jag har skickat upp den kaffeburken i taket i skolsalen på fysiklektioner. Å det är precis som du säger en droppe för mycket å det funkade inte. Jag körde med kemist rent bensin, de där små plastflaskorna bland städgrejerna på Ica ni vet. Fysik å kemi är jättekul, kaliumperklorat under skosulorna smäller åsså trevlig, eller vad det nu heter, börjar glömma lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 558 Postad 22 Augusti , 2015 Joru...käre Eld... ...du skulle veta hur många gånger jag har skickat upp den kaffeburken i taket i skolsalen på fysiklektioner. Å det är precis som du säger en droppe för mycket å det funkade inte. Jag körde med kemist rent bensin, de där små plastflaskorna bland städgrejerna på Ica ni vet. Fysik å kemi är jättekul, kaliumperklorat under skosulorna smäller åsså trevlig, eller vad det nu heter, börjar glömma lite. Kaliumperklorat vet jag inte om det smäller, men du kanske tänker på jodkväve? Det smäller fint när det torkat. Kaliumperklorat fungerar fint till drivsatser men det kanske smäller också. Det var ett antal år sedan experimentlustan var som störst och man glömmer detaljer fort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser