Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
Mercury_44XS

Startgas, flytande packning och AI

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla!

 

Vill bara säga några ord om startgas, flytande packning och AI.

 

Startgas

 

Startgas verkar vara ”hemmaskruvarnas”, ”vedbodtrimmares” och ”förståsigpåarnas” lösning på alla problem men det löser inga problem, snarare tvärt om så ställer det till problem som man inte har.

 

Startgas skall inte användas alls på någon motor om det inte står i instruktionsboken att man skall göra det, som på morfars gamla Berg Skandia diesel med en typ av förkammare (låg kompression) och vevstart. Där var man tvungen att använda glödpluggar som sattes i en hållare i insuget eller eter/startgas för annars var den omöjlig att få igång.

 

Startgas består av bl.a. eter och vissa aerosoler och är mycket lättantändligt och därmed mycket brandfarligt. Startgas har en flampunkt på <0o C och en antändningstemperatur på ca 170o C. 

 

Jag har fått in 2-taktsmotorer på verkstan där man försökt få igång med hjälp av startgas vilket slutat i ren katastrof med utblåsta packboxar och på någon motor hade t.o.m. vevhuset spruckit p.g.a. att startgasen exploderat i vevhuset.

 

Inte lika illa på en 4-taktsmotor men det kan även här sluta i katastrof med i värsta fall en motorbrand och brännskador på den som sprutar in startgas i motorn. Använder man startgas på en modern 4-taktsmotor med insprutning (EFI) är det mycket stor risk att sensorer i insuget blir förstörda.

 

Så snälla sluta prova om motorn startar med startgas.

 

Istället för startgas kan man använda bensin om man misstänker att ett fel beror på bränslebrist. Bensin har man då i en som jag kallar för ”klunkflaska” och det kan man köpa eller göra en egen.

Bensinen skall givetvis vara oljeblandad om det är en 2-taktsmotor (även med separatoljesmörjning).

1518134880_Skrmavbild2025-07-18kl_11_21_30.png.fd39dd1439ccfb2b49265083af307c15.png

 

Två typer av flaskor man kan använda för att snapsa en motor med där man misstänker bränslebrist. Den första till vänster kan man ansluta en bit transparent bränsleslang för att underlätta och komma in i förgasar halsen. Kan även användas för att fylla upp ett tomt flottörhus på inombordare/drevmotorer genom avluftningspipen på flottörhuset när man renoverat eller rengjort en förgasare. Jag fördrar den första flasktypen som är mer mångsidig.

Men man måste ta det varligt och inte vräka in bensin...

 

OBS! Spruta aldrig in bensin i spjällhuset på en modern 4-taktsmotor med insprutning, det blir samma som startgas och man förstör sensorer som sitter i insugningsröret. Startar inte en insprutningsmotor, kontakta verkstad...

 

Flytande packning/packningsklister

 

Detta är också tyvärr ett gissel som bara ställer till problem och jag vet inte var gemene man har fått detta ifrån att man skall kleta ner en hel motor eller förgasare med div. flytande packning, packningsklister eller RTV-silikon.

 

Vet inte hur många förgasare jag rengjort under alla år men det är många. 

Totalt fulla med rester av silikon mm. som helt eller delvis lösts upp av bensin och proppat igen vartenda munstycke och alla kanaler i en förgasare, inte undra på att motorn inte går.

 

I en förgasare skall aldrig användas någon form av flytande packning, packningslim eller silikon!

 

Har även sett motorer som skall vara renoverade av ”proffs” där varenda packning, tätning eller O-ring är fullständigt nedsmetade med röd packningssilikon, professionella yrkesmän gör inte så...

Det är stor risk att packningar glider när de blir nedsmetade med flytande packning mm.

 

 

 

Det finns ställen där man skall använda vissa produkter och det står angivet i verkstadshandboken som t.ex. insugen på GM V8 där man skall använda RTV-silikon på främre och bakre tätningsytor mot lyftargalleriet istället för gummilisten eller vevhus i en 2-taktsmotor som skall limmas med flänstätning (Loctite 518, 574 5970 m.fl.) vilket står angivet i verkstadshandboken vilken man skall använda men aldrig silikon eller någon annan typs av universaltätning.

 

Går en packning sönder, köp en ny och försök aldrig laga en packning eller att bättra på tätningsytor genom att fylla med packningsklister eller packningssilikon.

 

AI

 

Det verkar som det är allt för många som förlitar sig på AI istället för sin egen förmåga att söka efter information eller fråga någon som vet.

 

Kan ju inte vara så himla svårt att läsa i instruktionsboken vad det skall vara för tändstift eller var säkringar mm. sitter, det är ju bara att skriva in t.ex. motorbeteckning (+) tändstift eller ännu hellre på Engelska då man får fler träffar. 

Eller så ställer man frågan här på MG så får man ett svar från riktiga människor som kan tänka själv. Har man ingen instruktionsbok så finns det ju för gratis nedladdning (oftast) eller kontaktar man sin närmsta återförsäljare/verkstad och frågar efter en instruktionsbok. Tyvärr är det så att många ”manfolk” anser att de inte behöver någon instruktionsbok och slarvar bort denna, spara alltid instruktionsböcker, installationsanvisningar mm. och förvara dessa på ett ställe så slipper man leta när man väl behöver dem.

 

Jag kan inte förstå vart vi är på väg med AI, appar och annat, är det ingen som kan tänka själv längre?

Det är ju sånt här som fördummar människan och bara ställer till massa missförstånd och elände.

Bättre att ta reda på fakta själv än att fråga en intelligensbefriad AI som helt saknar logiskt tänkande.

Som t.ex. fråga AI hur vädret skall bli där AI inte kan svara korrekt och ge realtidsuppdateringar om vädret och istället börja ställa motfrågor om man vill ut och roa sig.

 

Förr fick man lyssna på sjörapporten och sedan finns det ju väderradar och satellitbilder på SMHI och DMI som ger mer översiktsbild av väderläget. Dessutom finns det många bra böcker man kan ha i båten och själv lära sig att läsa av moln, vindförändringar och hastiga förändringar i barometertrycket. Morfar som både var fiskare och jobbade på lotsen lärde mig en del om väder och vad man skulle titta efter men tyvärr gick morfar ur tiden när jag var 7 år och jag hann inte få ta del av allt hans kunnande.

 

Finns en bra bok jag kan tipsa om och den heter:

Stora boken om väder

L-G Nilsson

Semic förlag

ISBN 10:91-552-3282-5

ISBN 13: 978-91-552-3282-5

 

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AI = alternativ intelligens, ja det klarar vi oss förutan. 
 

Startgas, nej tack! Men en snaps med bensin? Ja i en bensinmotor då antar jag. Om man på något sätt lyckas få in bensin i en dieselmotors förbränningsrum lär man väl kunna lista ut varför förbränningsmotorer en gång även kallades för ”explosionsmotorer”.

 

Packningklster… det finns bara ett ställe, eller rättare sagt två ställen på på en luftkyld fyrcylindrig boxermotor som jag använder sådant kladd på. Det är i sparsam mängd på ena sidan av ventilkåpornas korkpackningar, det funkar utan, men svårt att få packningarna på rätt ställe då gravitationen kan göra det svårt. Nu återfinner man väl kanske inga sådana motorer i båtar, men ändå… bra att veta…

Till sjöss, ja en bit ut på havet, så började en sjövattenpump att läcka, O-ringen var helt kass. Biltemas packningsklister kladdades dit och det höll tills vi kom i hamn och tills dess att en ny O-ring (och ny impeller) kunde monteras. Men nöden har ju ingen lag, där kan i viss fall packninsklister eller rent utav marintätningsmedel ha ett viss berättigande, som en ren nödåtgärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
38 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Startgas, nej tack! Men en snaps med bensin? Ja i en bensinmotor då antar jag. Om man på något sätt lyckas få in bensin i en dieselmotors förbränningsrum lär man väl kunna lista ut varför förbränningsmotorer en gång även kallades för ”explosionsmotorer”.

Ja jag hoppas verkligen att alla förstår att bensin använder man i Ottomotorer (som har tändstift) och definitivt INTE i Dieselmotorer...

När jag skrev detta inlägg så syftade jag på den överdrivna användningen av startgas i såväl 2-takts som 4-takts Ottomotorer. Borde egentligen ställas på väldigt undanskymd på mackarna och bildelsbutikerna och nästan bud på att man skulle behöva licens för att få köpa (ironi).

Startgas kom ju till för att underlätta start av dieselmotorer under kalla vintermånader, inte avsett för Ottomotorer som drivs med bensin.

 

I vintras körde jag ett ärende till storstan och på hemvägen sinade spolarvätskan som det går åt mycket av på skitiga Skånska vintervägar. Stannar på första bästa mack och lyckas till slut hitta en 1,5 liters påse med färdigblandad spolarvätska som stod gömd bakom 200 flaskor K-sprit🤔

 

Går in till kassan och ska betala och där på disken står också en hel drös med K-sprit flaskor.

Va? Vem köper K-sprit idag när det är minst 5% etanol i bensinen och mer än 90% av personbilarna med Ottomotor har insprutning? Till råga på allt så stod det en handtextad skylt: "Glöm inte K-sprit"🤣

 

Var ska de hälla K-sprit i elbilarna?

 

//Pär

 

 

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Packningklster… det finns bara ett ställe, eller rättare sagt två ställen på på en luftkyld fyrcylindrig boxermotor som jag använder sådant kladd på. Det är i sparsam mängd på ena sidan av ventilkåpornas korkpackningar, det funkar utan, men svårt att få packningarna på rätt ställe då gravitationen kan göra det svårt. Nu återfinner man väl kanske inga sådana motorer i båtar, men ändå… bra att veta…

På 1980-talet hade vi faktiskt en  båt på klubben som hade en  luftkyld "folkamotor". Motorn satt mitt i båten under en motorkåpa och fick naturligtvis  kylproblem. Detta löstes med att ägaren körde utan kåpan varma dagar, funkade skapligt tills ägarens katt gick förbi och fick in svansen i fläktremmen. Katten överlevde men vägrade att åka båt efter det.

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

Packningklster… det finns bara ett ställe, eller rättare sagt två ställen på på en luftkyld fyrcylindrig boxermotor som jag använder sådant kladd på. Det är i sparsam mängd på ena sidan av ventilkåpornas korkpackningar, det funkar utan, men svårt att få packningarna på rätt ställe då gravitationen kan göra det svårt. Nu återfinner man väl kanske inga sådana motorer i båtar, men ändå… bra att veta…

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten påminnelse korkpackningar skall ligga i olja minst 24 timmar innan montering, annars läcker dom.Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Ja jag hoppas verkligen att alla förstår att bensin använder man i Ottomotorer (som har tändstift) och definitivt INTE i Dieselmotorer...

Det var la ämna litet ironiskt från min sida också, men jag brukar vara sparsam med smilysarna.

 

Mi salige far sade alltid att det var ett dyrt sätt att köpa vatten genom att köpa färdigblandad spolarvätska. Liksom att det vara ett dyrt sätt att köpa lösningsmedel genom att köpa sprayfärg.

Men dagens AI-utbildade ungdomar vet kanske inte bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det funkar bättre att söka viss information med AI än med något annat sökverktyg, men man ska vara medveten om att svaret inte nödvändigtvis är rätt bara för att det skrivs på trevligt vis. Be om länkar och gå till källan! Dessutom får man i princip ett svar som baseras på någon sorts medelvärde av det som finns tillgängligt på nätet.

 

Jag har konstruerat ett loft mha. en AI och det gick väldigt bra eftersom jag är ingenjör, men inte byggingenjör. Loftet ville jag ha så smäckert som möjligt så jag ville skruvlimma skivmaterialet mot reglarna. Det gick smidigt att få fram färdiga beräkningar på hållfasthet, nedböjning, limtyp, limåtgång , mängden skruv och vad som var viktigt att tänka på vid skruvlimning.

 

Det var bara två problem. Limmet blev väldigt dyrt (ungefär halva materialkostnaden) och reglarna blev mycket kraftigare än jag bedömt nödvändigt. I båda fallen hade det smugit sig in ett decimalfel i AI:s beräkningar. Dimensioneringsfelet förstod jag snabbt, men jag hann lägga ner en del möda och tid på att hitta billigare limalternativ innan jag insåg att det skulle bli svårt att få plats med 10 kg lim på reglarna med sammanlagd yta på två kvadratmeter. Cirka fem liter lim per kvadratmeter! 5 mm tjockt!

 

Så här skriver ChatGPT när man frågar om de tre största bristerna med AI.

 

1. Risk för felaktig eller vilseledande information (hallucinationer)

AI-modeller kan ibland "hallucinera", det vill säga hitta på information som låter trovärdig men inte stämmer. Det kan röra sig om:

  • Felaktiga fakta
  • Påhittade källor eller citat
  • Missvisande tolkningar av verkliga händelser

Eftersom AI ofta prioriterar språklig flyt och sannolikhet snarare än sanningshalt, kan felaktigheter vara svåra att upptäcka.

 

2. Brist på källkritik och transparens

AI-system anger sällan varifrån informationen kommer, och när de gör det kan källorna vara:

  • Opålitliga
  • Inaktuella
  • Ej verifierbara

Det försvårar möjligheten för användaren att granska eller dubbelkolla informationens trovärdighet.

 

3. Begränsad kontextförståelse och nyansering

AI kan ha svårt att:

  • Tolka komplexa eller kulturellt laddade sammanhang korrekt
  • Uppfatta ironi, sarkasm eller underliggande betydelser
  • Följa etiska och mänskliga nyanser i känsliga frågor

Det kan leda till förenklade svar på komplexa frågor – eller feltolkningar.

Vill du ha exempel eller en mer utvecklad diskussion kring något av dessa?

 

ChatGPT can make mistakes. Check important info.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Så här skriver ChatGPT när man frågar om de tre största bristerna med AI.

 

1. Risk för felaktig eller vilseledande information (hallucinationer)

AI-modeller kan ibland "hallucinera", det vill säga hitta på information som låter trovärdig men inte stämmer. Det kan röra sig om:

  • Felaktiga fakta
  • Påhittade källor eller citat
  • Missvisande tolkningar av verkliga händelser

Jag har nu förstått att ChatGPT är en AI men håller mig på mycket långt avstånd från allt som har med detta att göra. Är kanske en generationsfråga för vi "Boomers" blev uppfostrade på ett helt annat sätt (av våra föräldrar) och dessutom fanns ju varken datorer eller mobiltelefoner när vi växte upp.

 

Själv är jag helidiot när det gäller inställningar, ladda ner programvaror och installera dessa på datorn men sen har jag inga som helst problem att använda dom. Min mobiltelefon är helt och hållet appfri och allt vad mobildata och platstjänster är avstängt, det är ju en telefon som jag ringer med och skickar ett och annat sms.

 

Blev uppriktigt förbannad på Apple som i senaste uppdateringen tillät Google att lägga in ett AI-svar överst bland sökresultaten. Finns ju andra sökmotorer men de har mycket kvar innan de kommer i närheten av Googles sökresultat. Men vi i Europa har tyvärr blivit avstängda från vissa Amerikanska sidor p.g.a. införandet av GDPR som inte blev vad det skulle bli.

 

//Pär

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Ronnienr10:

En liten påminnelse korkpackningar skall ligga i olja minst 24 timmar innan montering, annars läcker dom.Ronnie

Har jag aldrig hört, däremot skall vissa korkpackningar blötas med vatten eller t.o.m. blötläggas och sedan torkas av innan montering. Vissa korkpackningar skall limmas på en sida och på vissa Mercury  modeller sitter det korkpackning mellan block- och vevhushalvorna (402, 650, 850 upp t.o.m. 99 cu:in rak 6:orna) som skall limmas på plats med Permatex på tub som är lite fastare än den på burk. Har tyvärr glömt bort beteckningen på denna produkt.

 

Det viktiga gällande packningar är att man följer verkstadshandbokens anvisningar och drar åt skruvar till rätt moment samt i korrekt ordning.

 

17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Till sjöss, ja en bit ut på havet, så började en sjövattenpump att läcka, O-ringen var helt kass. Biltemas packningsklister kladdades dit och det höll tills vi kom i hamn och tills dess att en ny O-ring (och ny impeller) kunde monteras. Men nöden har ju ingen lag, där kan i viss fall packninsklister eller rent utav marintätningsmedel ha ett viss berättigande, som en ren nödåtgärd.

I fall som detta så är det ju helt i sin ordning som en nödlösning och på sjön måste man ju kunna ta sig i land.  

Men att smeta ner en hel motor med röd packningssilikon eller något annat som inte hör dit vid renovering ger mig rysningar.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Är kanske en generationsfråga för vi "Boomers" blev uppfostrade på ett helt annat sätt (av våra föräldrar) och dessutom fanns ju varken datorer eller mobiltelefoner när vi växte upp.

Kanske, men jag fyller 67 år i höst och jag har 101 appar som jag valt att installera utöver det som ofta är förinstallerat i en androidtelefon.

 

Av dessa 101 har jag använt 53 de senaste månaderna; väderprognoser, sjökort, topografisk karta, ankarlarm, reseplanering, hotellbokning, betala, få betalt, handla, maila/kommunisera, kalender, ladda bilen, parkera, se och läsa nyheter, titta på tv, köpa och sälja saker och det viktigaste, kolla så att det jag ska handla inte tillverkas av något företag som har kvar verksamhet i Ryssland.

 

43 av apparna använder jag ibland och 5 skulle jag nog kunna avinstallera.

Det jag använder ibland är; stjärnkarta, regelfinnare (reglar och el i väggar), kompass, en massa parkeringsappar och appar för att ladda bilen, UD:s app som är bra vid utlandsresor, en bunt appar för väder och vind och routing (bästa segelväg i förhållande till aktuellt och kommande väder) samt några hälsoappar (bla. om HLR och var det finns hjärtstartare).

 

Det blev ju lite utanför ämnet, även om det kanske är i närheten av AI-användning.

 

Tillägg: Jag måste säga att jag blev lite förvånad över hur mycket appar jag faktiskt använder regelbundet i vardagen.

 

Skulle jag klara mig utan?

Ja absolut, det har ju funkat förut, men jag skulle sakna många av dem. Mycket går ju att lösa med en webbläsare, men utan den är man väldigt bortkopplad i dagens samhälle.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Mackey:

Skulle jag klara mig utan?

Ja absolut, det har ju funkat förut, men jag skulle sakna många av dem. Mycket går ju att lösa med en webbläsare, men utan den är man väldigt bortkopplad i dagens samhälle.

Generationerna Y och Z kan ju ofta inte gå en meter utan mobiltelefonen som är fullt uppkopplad och har 1 miljon appar nedladdade och sitter konstant med huvudet nedsänkt för att inte missa något på deras "socialamedier" som de måste ha. Men har sett något TV-program där de tog mobilerna från både föräldrar, ungdomarna och de yngre barnen. Efter bara några dagar vaknade deras lust att undersöka själv och deras logiska tänkande stärktes utan att fråga någon ChatGPT om hjälp😃

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Gripen72:

De varnar för att man kan skapa falska nyheter som ser ut som att de sänds av  någon välkänd nyhetsförmedlare.

 

TS och min varnig går mera ut på att man kan få fel svar som ser väldigt trovärdiga ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-07-19 vid 09:50 skrev Mercury_44XS:

Min mobiltelefon är helt och hållet appfri och allt vad mobildata och platstjänster är avstängt, det är ju en telefon som jag ringer med och skickar ett och annat sms.

Inget BankID?

SMS och kontakter tex är appar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev patrikflink:

Inget BankID?

Nix, inte i mobiltelefonen iaf.

 

3 timmar sedan skrev patrikflink:

SMS och kontakter tex är appar.

Min mobiltelefon används bara som en telefon som jag även kan skicka SMS med utan att behöva vara ansluten till mobildata. iMessage kan jag inte använda utan mobildata, så det struntar jag i...

Har aldrig hört att man behöver ladda ner någon app för att kunna skicka SMS eller kunna använda "Kontakter". Fungerar i min gamla iPhone utan att jag laddat ner någon app och de appar som följde med uppdateringar när den gick att uppdatera raderades omedelbart.

 

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...