Jump to content
Thursday 23 January 2020
Sign in to follow this  
Jojie

KAD 44 sötvattenläckage, mina erfarenheter

Recommended Posts

Hej,

 

Detta är mitt första inlägg på detta eminenta forum. Tänkte berätta lite om mina erfarenheter av vattenläckage från KAD 44'an i min båt...

 

Köpte en Saltö 31á för 2 år sedan. Motorn hade gått c:a 1000 timmar och fungerade utmärkt. Redan första vintern upptäckte jag dock att det läkt glukolblandat vatten ur motorn. Såg att det samlats vatten i motorfickan under motorn.

 

Jag kunde inget egentligen om motorer, så visst blev jag konfunderad och litet orolig! Jag kontaktade alla tänkbara proffs och halvproffs utan att få något tydligt svar som jag var nöjd med. Efter ett flertal olika diagnosförslag så närmade jag mig det lilla rör som sitter mellan termostathuset och avgaslimpan. Röret är 5 cm långt och 3 cm i diameter. Det tätas med en o-ring i vardera ände. Härifrån kom vattnet!

 

Nu kom det verkliga problemet. Hur sätta man dit nya o-ringar utan att montera ned halva motorn? Jag kontaktade ett kompisproffs och lät honom, efter att ha tappat av 8 l glukolvatten, demontera termostat huset  med trix och fix och montera tillbaka det hela.

 

Men tyvärr, det läckte fortfarande! Kanske något mer än tidigare... Efter massor av tester och funderingar provade jag själv med att pressa röret, med hjälp av två skruvmejslar, åt ena sidan och plötsligt blev det helt tätt! Nu har det gått två år efter båtköpet och gissa att jag blev lycklig!

 

Hur skall detta nu hålla tätt permanent? Min hobbylödning bler att skaffa en 2 mm grov järntråd och en halvhård gummilist. Detta monterade jag runt plaströret, på ena sida av den fläns som sitter på röret och drog åt. På detta sätt kom plaströret att tryckas fast mot den läckande sidan och bli helt tätt.

 

Har nu kört 30 timmar med tät motor. Underbart!

 

PS. Har hört att andra ägare av KAD 44 trott att motorblocket spruckit under vintern p.g.a förfrysning när glukolvattnet droppat under motorn, vilket inte varit fallet. DS

 

Hoppas detta lilla kanske hjälper någon?

Ha en toppensommar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har hört att toppen kan slå sig om man stänger av motorn för fört utan att låta den gå på tomgång en stund så att värmen utjämnas(ca5 min) annars kan topplocks bultarna tänjas med läckage från toppackningen som följd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Jojie!

 

Det var ett intressant tips! Har själv problem med en KAD43 som drar lite glykolvatten vid körning. Tog upp båten ganska omgående för att serva drev men ska helt klart kolla detta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Antar att det är samma konstruktion som på kad 42 med plaströr och 2 oringar, bytte allt detta men läckte fortfarande, efter att ha tömt av glykol och monterat allt 7-8ggr blev det tillslut tätt, antagligen hamnade o ringen på sniskan vid montering. Detta löste sig efter att allt fettades in för bättre glid och lite slipande i montagehålen för termostathuset ( för att lättare kunna vinkla huset)

 

Jäkligt mycket jobb och pillande

Share this post


Link to post
Share on other sites

Antar att det är samma konstruktion som på kad 42 med plaströr och 2 oringar, bytte allt detta men läckte fortfarande, efter att ha tömt av glykol och monterat allt 7-8ggr blev det tillslut tätt, antagligen hamnade o ringen på sniskan vid montering. Detta löste sig efter att allt fettades in för bättre glid och lite slipande i montagehålen för termostathuset ( för att lättare kunna vinkla huset)

 

Jäkligt mycket jobb och pillande

Likaså så om du fyller lite för mycket glykol i burken så trycker dessa motorer ur sig glykol till rätt nivå infunnit sig. Detta kan upplevas som läckage man fyller efter hela tiden och vips så ligger det glykol i kölsvinet, var själv utsatt för detta i somras, pratade då med berndssen marin och han sa åt mig hålla koll på nivån i burken hela tiden fyllde ej efter och vips så slutade droppandet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja du mitt expansionskärl är svart. Så jag ser inte nivån utanpå. Men jag har ett siktrör som sitter i och när jag mäter så om motorn är kall är nivån cirka 1/4 i burken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samma på D4. Är det för mycket glykol i trycks det ut genom trycklocket, och rinner via en dräneringsslang ut bakom expansionskärlet, kan droppa ner på remmarna och slungas runt i motorrummet. Ser hemskt ut, men kan ha en enkel förklaring. Ganska svårt att se att man har rätt nivå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har hört att toppen kan slå sig om man stänger av motorn för fört utan att låta den gå på tomgång en stund så att värmen utjämnas(ca5 min) annars kan topplocks bultarna tänjas med läckage från toppackningen som följd.

 

Ja, fast fem minuter? Det beror väl lite på omständigheterna och motorns temperatur kan jag känna? I många fall har man redan puttrat fram på strax över tomgång ett tag innan det är dags att stänga av. Fast även då låter jag dock motorn gå någon minut.

 

Men det är klart, kommer man rätt in i hamn från planing och har en temp på närmare 80-90 när man glider in så tar det sannolikt lite längre tid att komma ner i temp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy