Gå till innehåll
torsdag 02 maj 2024
Olleman82

Är Sea Ray, bayliner, maxum osv bra bo/"laga mat" -båtar?

Rekommendera Poster

Även om du skaffar dig en större båt med diesel så kommer den att vilja ha runt 2 liter distansen. Om du känner att det blir för mycket med eran åkstil och även miljön så kanske du ska tänka om.

Ska du komma ner i förbrukning så är det typ snipa som gäller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, du kör så pass. Men din nuvarande båt, Flippern dricker väl endel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir minst 500 i år och med större båt blir det troligen mer. Flippern drar ca 1,2 l/mm i genomsnitt. Vi kör säkert minst 50% av distansen i 5 knop så den drar kanske 1,4 eller nått vid marchfart 19 knop.

 

Faktum är att i planen ligger en snipa typ saga 27, polar 29 eller nidelv 26 men vi är inte riktigt klara med planande båtar ännu har vi kommit fram till :-)

 

Vi kanske får ta ett par år med bryggsegling i favoriten för tillfället, en maxum 2700!

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall jag vara ärlig så minns jag inte det på rak arm men någonstans runt 1,4-1,7 l/nm.

Oftast kör jag i den farten ut ur hamn och då har inte flödesmätaren vaknat än, eller så har jag fullt upp med angöring och har annat att tänka på =)

Resten av tiden bränner jag på eller får inte körning länge nog i den farten för att få en helt rättvisande bild.

En bra bit under 2 liter är det iaf.

 

Edit: Angående miljösamvete för 1.5 kubik findiesel kan jag meddela att vi på ett fartyg jag jobbat på låg o brände 20 kubik asfalt om dygnet bara för att hålla värmen på pannorna. Vid normal segling låg vi väl på runt 100-120 kubik  per dygn utan någon avgasrening, så oroa dig inte för den biten...  :ph34r:

På nuvarande skuta ligger vi på runt 15 kubik MDO vid ekonomifart och ca 95 kubik dygnet vid full fräs.

 

 

Tack för fler insiktsfulla svar! Kände inte till Björn på batonline.se så han ska jag kontakta. Både jag och frun behöver få husera runt i lite båtar nu för att känna oss fram så han kan kanske vara ett sätt att lösa det på.

Liten fråga till sjoingenjor: har du någon idé på vad 2855an drar runt 5-6 knop där de brukar gå billigare?

 

Redigerad av Sjoingenjoren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man känner sig riktigt miljömedveten när man står vid sjötappen och häller i soppa när man sett hur illa det kan vara =)

 

Nu skall man ju självklart inte smutsa ner mer än nödvändigt i vår vackra natur, men det är erfarenheter som dessa som får mig att bara sucka och skaka på huvudet angående t.ex toalagen som jag anser vara ett patetiskt projekt framtvingat av ett gäng verklighetsfrämmande politiker för att låtsas göra skillnad i en miljö körd i botten av främst Ryssland, Kina, Indien och USA på oss skattebetalares bekostnad... Nog om det.. =) 

 

Jag tycker som sagt att du skall fundera ett par varv till innan du bestämmer dig när det kommer till storlek. 

Hanteringsmässigt är det inte någon större skillnad på båtarna vi talat om, men utrymmes- och förvaringsmässigt är det enorm skillnad. Bränsleförbrukningen kan nog ses som marginellt högre på den större båten men det hade för mig varit den sista punkten på listan över för- och nackdelar då det blir ännu dyrare att behöva byta upp sig i storlek om ett par år.

 

Lycka till med ditt val!

 

 

Hehe snacka om olika referensramar :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, väljer att inte bemöta argumenten kring toalagen :-)

 

Nästa storlek på båt om det blir någon efter detta byte får bli en snipa. Så känns det nu i alla fall men prioriteringar kan ju ändras med tiden.

 

Jag tycker dock alltjämt att det är mer än marginell skillnad i förbrukning men visst, det är mycket annat som kostar med båt och jag är helt för att titta på den totala ägandekostnaden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@olleman82.

 

Nu har jag iofs inte ägt ngt båt men kollar själv på plananade båtar (typ sea ray 220/250. men med den "korta" biten du kommer köra så hade bränslekostnaderna varit försumbara nästan. det kanske hade handlat om max 3000-3500 kr extra för en båt per säsong som drar 0.5 L extra per om du kör 4-500 nm. dom du kollar på får du nog räkna med allt mellan 1.7-2.0 l beroende på väder,packning m.m som alla säger. köper du då kanske en 2-3 fot större båt med mera utrymme och stuvfack som kanske drar 0.5 mer på sin höj så kanske den lilla prisskillnaden i förbrukningen kan vara värt de? bara ett tips iaf :). hoppas ni hittar något vettig åk i djungeln

Redigerad av ChrisO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har följt din tråd och när vi bytte till en större båt, så var bensinförbrukningen en del av vårt beslut.

MEN i slutet av dagen och sommaren, så tycker jag bekvämlighet och livet ombord är absolut viktigast för mig och familjen (trivs dom på båten, trivs jag).

Så saker (som vi tidigare saknade) som Utrymme, 4 sängplatser, Riktig toa, Mer färskvatten, Större kylskåp, Stuvutrymme mm.

Vi var inställda på att det skulle bli högre förbrukning, men med en 5.0MPI 260Hk sötvattenkyld.
Så måste jag faktiskt säga att jag är positivt inställd (fick rekommendationen att köpa en båt med denna motor).
Kör i princip aldrig i 5-7knop (om jag inte måste), utan marchar i 22-25 knop runt 4000varv.
Och jag har tyvärr ingen aning om vad min båt drar per NM.
Men är nöjd.... 

Ska man sedan välja en summa man ska köpa båt för.
Så kan jag tycka att en Amrikansk båt ger mest båt för pengarna.

Visst oftast en bensin motor, mer plast.
Men du får ofta en nyare modernare båt för samma pengar och skillnaden i pris gör att man kan köra båten i många år innan du närmar dig priset för en Skandinavisk disel-bestyckad båt.

Vill ju åka båt och dom få dagar vi har i Sverige att njuta av ledighet och båtliv, då får det kosta lite :D

Redigerad av Kapten_snusa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Kapten_snusa: Det låter bra och det är ju 26-fotare jag alltjämt tittar på, är ni nöjda med utrymmet bör vi också bli det som egentligen tyckt att det gått rätt bra i en 22-23 fotare i form av flippern redan :)

 

I övrigt, det här med större båt och bränsleförbrukning. Någonstans får man ändå sätta sin gräns. De som har 30 fotare tycker naturligtvis att 2855an är för liten och de som har 40 fotare hävdar säkerligen att det är helt omöjligt att spendera mer än några dagar på sjön i en 30-fotare. Argumentet att det blir 3-4000 kr mer i bränsle är förvisso helt korrekt men det går, enligt samma resonemang som ovan inte heller köra det argumentet i "bott" förutsatt att man inte har obegränsade ekonomiska tillgångar vilket de flesta av oss inte har. Jag tar ödmjukats emot era tips och tankar och jag har mer än en gång surfat runt på 28-29 fotarna för att fundera ännu ett varv men för närvarande är den dörren alltjämt stängd.

 

Vi vill inte att båten ska kosta oss för mycket pengar per år och i det räknar jag alltifrån uppskattad värdeminskning (oerhört svårt såklart), service, förbrukning, förvaring, sjösättning - you name it. Tar man med allt det i begreppet "Mycket båt för pengarna" tror jag egentligen att äldre nordiska båtar kan stå sig bra just för att de inte tappar så mycket mer och det verkar hela tiden finnas en mindre mängd människor som vill köpa gamla klassiker som flipper 700, orrskär 850 etc även om den stora skaran hellre vill köpa nyare. Risken finns såklart att de praktiskt taget är osäljbara om några år istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni kikat på Draco 2700 Sterling? Fina utrymmen och ska enligt flera tester jag läst gå rätt billigt. Ligger en på blocket nu med en insprutnings-V8'a vilket bör ge förbrukning runt <2l/Nm om det är i skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har noterat den men inte riktigt kikat ordenligt, antaligen för att de jag sett varit i dyraste laget. 

 

Läste någon gång att "vill man ha DC köper man amerikanskt för de andra är bara kopior". Jag är nog nästan lite beredd att hålla med. Kan jag undvika trädetaljer etc som det blir i de nordiska alternativen är jag tacksam så blir det en båt av typen amerikansk DC blir det nog, just amerikansk :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en amerikanare med dieselmontage. Du bör klara dig på runt 1,2-1,5L med en 28-fotare. Kolla även på märket Doral.

 

Köper du en bensinare så glöm det här med bränsleförbrukning, det är dyrt, så enkelt är det. Jag räknar alltid med ca 55L per timme oavsett fart, blir enklast så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en amerikanare med dieselmontage. Du bör klara dig på runt 1,2-1,5L med en 28-fotare. Kolla även på märket Doral.

 

Köper du en bensinare så glöm det här med bränsleförbrukning, det är dyrt, så enkelt är det. Jag räknar alltid med ca 55L per timme oavsett fart, blir enklast så.

 

Tycker det är lite kortsiktigt att stirra sig blind på enbart bränsleförbrukning. Ska man jämföra i samband mett ett motorval så räkna åtminstone in alla kostander som kan relateras till motorn. Vinterkonservering, oljebyte och andra normala servicepunkter bör räknas in om det ska ge någon relevans. Dessutom bör man nog räkna in de vanligast motorreservdelarna för att få ännu bättre jämförelse.

Hur mycket bränsle en båt drar beror på så många faktorer. Körsätt, motor och drivning till just den båten, slitage på motor för att bara nämna några faktorer. Att generellt säga att bensinmotorer alltid blir dyrare i längden är nog snudd på osanning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en tvålågig spis med ugn att sälja, liksom en fullt fungerande byssa med nyrenoverad diskbänk och Thermocoolkyskåp med ASU.

Detta levereras i en Nimbus 2700, likadan som 2600 men utan akterruff och 30 cm längre.

En alldeles utmärkt familjebåt, mina barn växte upp i den. Traditionell dubbelkoj i fören, stickkoj under sittbrunnen, och nedbäddbart bord i aktern, där man dessutom sitter 5-6 personer bekvämt och kan ha kräftskiva. Därbakom en hyfsad badbrygga med stege.

Varmvattenberedare, dusch, toalett med tank. Dieselmotor TAMD30 på 150 hk, hydrauliskt backslag. 1,25l/M. Bogpropeller och ankarspel.

Vi har väl varit ute som mest fyra veckor i sträck i den båten, samt för- och eftersäsong.

Båten är från 1884, och motorn + backslag är från 2003.

Sök på "nimbus 2700" på exempelvis Wikipedia!

-Och jag behöver inte längre denna båt! Inte är den speciellt dyr heller, men en bra svenskbyggd kvalitetsbåt!, om än litet äldre.

Kommer att läggas ut på denna sidas annonsforum och på Blocket.

891mm[snabela]bredband2.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Köp en amerikanare med dieselmontage. Du bör klara dig på runt 1,2-1,5L med en 28-fotare. Kolla även på märket Doral.

 

Köper du en bensinare så glöm det här med bränsleförbrukning, det är dyrt, så enkelt är det. Jag räknar alltid med ca 55L per timme oavsett fart, blir enklast så.

 

Tycker det är lite kortsiktigt att stirra sig blind på enbart bränsleförbrukning. Ska man jämföra i samband mett ett motorval så räkna åtminstone in alla kostander som kan relateras till motorn. Vinterkonservering, oljebyte och andra normala servicepunkter bör räknas in om det ska ge någon relevans. Dessutom bör man nog räkna in de vanligast motorreservdelarna för att få ännu bättre jämförelse.

Hur mycket bränsle en båt drar beror på så många faktorer. Körsätt, motor och drivning till just den båten, slitage på motor för att bara nämna några faktorer. Att generellt säga att bensinmotorer alltid blir dyrare i längden är nog snudd på osanning.

 

Jag vet egentligen inte om det skiljer sig i uppfattning gentemot Bohuslän och "ostkanten". Då jag som "turist" har sett fler amerikanska och andra motorbåtar med bensinmotorer i vattnen runt hufudstaden och närliggande farvatten än här hemma.

Men här i väst är det betydligt lättare att få tag i diesel än det är att tanka bensin annat än till småmotorer, men visst finns det "bensinmackar" men inte lika många som köpställen för diesel.

Jag har haft motorbåtar med medelmåttiga bensinare i, och kan väl personligen känna mig litet nervös, och paranoid, sniff, sniff, luktar det inte litet bensin i motorrummet? är brandsläckarna ok? har jag kört motorrumsfläkten tillräckligt länge? är startmotorn verkligen gnistskyddad..??

 

Sedan så är ju dieseln betydligt energitätare än vad bensinen är, du kommer alltså längre på samma mängd diesel som på bensin, teoretiskt räknat i alla fall.

Om man sedan skall räkna driftsekonomi och totalkostnader med allt annat så tror jag inte att skillnaden mellan bensin- eller dieselpriserna påverkar det speciellt mycket, eftersom det ju är andra saker som kostar pengar, underhåll, båtplats på land och i vattnet, försäkringar och en massa andra saker.

 

Man köper nog den båten man trivs bäst med, en familjebåt skall ju vara relativt bekväm, det skall vara lätt att röra sig ombord, man skall kunna laga mat äta, sova och sköta sin "elimination" på ett bekvämt sätt. Men vill man ha 100% bekvämlighet får man stanna hemma eller ta in på hotell:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kajkar runt i en amerikansk DC på framsidan (den i väst) med en bensinare och jag har inte fått soppatorsk än så länge.. Bensin tankade jag senast i Mollösund, Lysekil (norra o södra), Hunnebostrand... Har inte så jättelång erfarenhet av bensinbåt, men än så länge har jag inte sett det som ett problem. Inte ens när jag tankade dunken till jollen på diesel-tiden hade jag problem att hitta bensin. Det enda stället jag på rak arm kan säga enbart har diesel är Dyrön.

 

Jag lever med den filosofin att om jag har fri vätskeyta i tanken och tillgång till mack så toppar jag upp innan vidare resa...  Går aldrig under halv tank om jag inte vet att jag skall till hemmahamn eller liknande där bensin garanterat finns. Hittar jag inte en ny mack på vägen med 400 liter bensin i tanken så har jag nog svängt av mot England utan att märka det.

 

Det största problemet är väl att sjömackar i allmänhet går i konkurs och stänger, men det drabbar ju både diesel och bensinkunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog helt riktigt att en diesel i det långa loppet kan bli lika dyr som en bensinare när man räknar in just service och reparationer, vad jag förstått är en bensinare ofta billigare att reparera.

 

Sedan vet jag inte riktigt om fokus på kostnaden kan anses kortsiktigt. Att vilja ha koll på vad totalkostnaden för båtägandet (inkl. bränsle) är låter i mina öron som ganska sunt, däremot att stirra sig blind på enbart förbrukning låter som att lura sig själv däremot.

 

Hursomhelst, efter att ha varit ute under senaste helgen så har vi mer eller mindre landat i att vi behåller Flippern tillsvidare (hur många trådar slutar inte så:)). Vi trivs utomordentligt bra med båten och nästa år ligger nästa lilla bebis mest bara still så det borde inte behövas så mycket mer plats förutom ett paket blöjjor till :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...