Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

pattedog

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    45
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om pattedog

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. https://learn.sparkfun.com/tutorials på denna sidan hittar du rätt mycket, finns genomgångar i ellära, en bra start. Finns mycket att välja på idag, Ardinuo, raspberry mm eller intel 8051 mm om man vill bygga själv. Det krävs dock en del programmering för att få det att funka, bara till att googla och ta en kopp kaffe, finns hur mycket som helst. Delarna är även billiga. Sen finns ju den industriella delen, vilket jag har valt. Vilket du än väljer behöver du byta några givare alternativ bygga om dom. Ingångarna är oftast digitala eller analoga 0-10 volt. Sen finns moduler för övriga signaler. Din fråga är nästan omöjlig att svara på, blir en uppsats. För att få ner spänningen till 0-10v kan man bygga sig en voltagedivider. Men börja på electrokit.se och köp några böcker...
  2. Vill ha tag på passande gummilist, såg att skruvar sitter under listerna på sidorutorna, och där finns det även avrinningshål så där går det inte att använda något lim.
  3. Halloj. Letar efter nya gummilister under rutan för att dom gamla har dragit ihop sig något. Någon som vet var man kan få tag på sådana? Det är gummilisten precis ovanför Wellcraft-märket, skulle kunna dra ut den men misstänker att någon vet en affär som säljer passande. Sedan skulle jag även behöva skruva loss rutorna på sidan för att täta om dom, tog ingen bild på insidan men jag misstänker att skruvarna sitter på utsidan under gummilisten? för på insidan är det bara en aluminiumram. Skulle även behöva gummilist till den då dessa har krympt.
  4. Lade några siffror på huvudet när vi kastade loss. 5.8knop = 1.35l/M 1400rpm. Problemet är att båten ålar sig duktigt i denna hastighet, bravo 2.
  5. Köpte en liten plc, skärm och en flödesgivare till min båt. Var inte sugen på att köpa ett nytt potter. Och det var en bra investering. Skoj o jämföra. Min dricker runt 1.8-2.2 l/M beroende på hur mycket packning givetvis, då i 17-25 knop. Ska se hur mycket jag har i timmen imorgon när jag lägger ut. Båten är en 28fots wellcraft med 5.7l förgasare 260hk och båten väger ca 3.3ton tom
  6. Om inte lagret är bytt och är utav den slutna typen som man inte kan smörja?
  7. Hjälper det att försöka spänna u-klammern vid tappen eller muttern vid styrgaffeln? Kom på att jag har ett litet glapp i sidleds men det verkar vara pinnbulten till hydraulstyrningen. Ska drevet vara stumt eller är det ok med ett litet glapp?
  8. Känns som att den borde ligga under ytan, endast toppen på skölden visar sig ovanför vattenytan, kanske 3-4cm. Läcker verkligen lite, försökte med inspektionskameran igen men kunde inte se något, ska testa att trycka in papper också, då borde man få napp. Hur tätar styrtappen in mot båten, sitter det en packbox där? Men till hösten blir det till att riva ut allt.
  9. Man får aldrig vara riktigt glad. Har upptäckt någon cl vatten under motorn igen, samlar sig under bockhornet som innan men nu verkar det iaf bero på hur mycket man tynger ner aktern, så det finns väl inte så mycket mer än styrtappen som kan läcka, fast den ligger väl under vattenlinjen hela tiden? Och en annan fundering, växelvajern, hur är den dragen på era båtar, under slangen till vattenintaget?
  10. Bild 2. Kan den svarta vara till trimläge? Är härvan hel? då brukar man kunna få en rätt bra överblick vad grejerna kan tänkas gå till. De övriga till tändmodul? Bild 1 jord ifrån instrument? Bravo eller Alpha? Har du sökte efter elschema? ex https://www.google.se/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fimg.photobucket.com%2Falbums%2Fv682%2F46auto%2FForum%2520Posts%2FV8.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fforums.iboats.com%2Fforum%2Fengine-repair-and-maintenance%2Fmercruiser-i-o-inboard-engines-outdrives%2F433456-5-7-mercruiser-repair-manual&docid=0T1Ru_Mi6LaaEM&tbnid=HSQFAUR-tF3pBM%3A&vet=10ahUKEwiN4tL6w_fTAhWJliwKHdfuBrkQMwgkKAMwAw..i&w=536&h=640&bih=944&biw=1680&q=mercruiser%205.7%20electric%20schematic&ved=0ahUKEwiN4tL6w_fTAhWJliwKHdfuBrkQMwgkKAMwAw&iact=mrc&uact=8
  11. Ja verkligen, och inte så lustigt att man inte kunde se något, för just den sidan sitter ju hydraulstyrningen och skymmer endel och även vajern i sig dolde vad som hände under den
  12. Så igår sjösattes hon igen och är tät, var en liten skada på växelvajerbälgen, knappt en 1mm. Och som tur var hade jag en bälg hemma i gömmorna Allt annat såg bra ut Tack alla för tips och råd.
  13. Det var borta för ca 3 år sen, så det borde gå att lossa det. Känns som att det ändrar sig hela tiden, nu innan jag tog upp spelade det ingen roll hur drevet stod, sipprade lite ändå, kanske är skölden, får bli en sträng sika runt den också sedan får jag se vad jag kan göra med bockhornet.
  14. Tänkte att de var de yttre som skulle ha "rört" blocket lite, rätt långsökt men det var det bästa då... Hade tur igår, farsans båtgranne har en trailer, så vi lånade den och drog upp båten. Ska dit idag och då åker drev av för att vara på säkra sidan, jag misstänker att det kan vara bockhornet som läcker, men det återstår att se. Jag tog tätning även runt hålet till Mercathoden, den såg jag aldrig förra året. Efter båten kom upp torkade jag rent runt hydraulblocket då det fortfarande var vatten på insidan så då skulle jag sett om det fuktade igen men det verkade det inte göra, inte runt skölden heller, så därav mina funderingar på bockhornet. Någon som vet om man kan få bort det när motorn sitter i? Tack för alla tips.
  15. Fast det är snustorrt vid styrtappen också, för den ser man rätt bra. Skölden är ny (tredjesäsongen i sjön) så styrtappen borde ju vara ok? Ska testa med kameran igen men det är svårt att tolka vad man ser med den lilla skärmen
×
×
  • Skapa nytt...