Gå till innehåll
lördag 11 maj 2024
Teres1

Klippa bort klumparna på sladdarna och koppla mot 12V?

Rekommendera Poster

Fick tips att många av dagens apparater är gjorda för 12 V likström på andra sidan klumpen på elsladden.

Vidare att klipper man bort klumpen och sätter dit en 12 V kontakt så kan man använda dem i båten utan problem.

Jag har tittat och på många apparater står det att klumpen/transformatorn/etc omvandlar till 12 V likström.

 

Är det så enkelt eller riskerar man att de får för mycket ström, dvs att klumpen på något vis begränsar strömmen?

 

Vissa apparater innehåller batterier så man laddar upp dessa, andra ska vara inkopplade hela tiden. Är det någon skillnad på de olika typerna? Dvs går det t.ex bra med de som är inkopplade hela tiden, men inte med de som har inbyggt batteri? Exempel är platt TV och uppladdningsbar rakapparat. Tyvärr säljs inte färdiga kablar för 12 V, vilket antingen beror på för liten efterfrågan eller att det är olämpligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte skall du förstöra nätaggregaten.

 

Det finns ju nätadaptrar för 12 V som kan lämna spänning från 3 - 24 Volt för att driva alla typer av utrustning.

 

Tex

 

http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/stallbar-utspanning/stallbar-natadapter-3-12-v-(dc)-12-w-p44264

 

http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/stallbar-utspanning/stallbar-natadapter-5-24-v-(dc)-36-w-p44136

 

Ta med den utrustningen du behöver mata till tex Kjell&Co, Teknikmagasiet (eller kanske Claes Olsson&co) så hjälper de dig så att du får rätt adapter för rätt apparat.

 

Finns även konvertrar som matas med 12 V och som lämnar 230 Volt, men de drar ju mer ström än att mata direkt från 12 Volt. Vid vissa tillfällen är det ju ändå ett bra alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja många apparater kan köras direkt på 12V men istället för att ta bort "klumpen" så brukar man kunna ha en kabel med en DC-kontakt som passar direkt i apparaten. De flesta apparater tål detta men vill man vara säker så bör man ha en "egen klump" som begränsar spänningen till 12V.

 

Men det enklaste är att skaffa en inverter som ger 230V, visserligen förlorar man runt 10% av  strömmen men man slipper allt besvär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Klumpig" fråga o hitantills "klumpiga" svar..............;-)

 

Rätt spänning ger din apperatur (va' de' nu är) anledning att förbruka den ström som behövs!

 

Vissa 12 VDC anläggningar kan ge + - 15 VDC till "tider". Vissa apparatus tål inte denna spänning.

 

NEJ! Använd stabiliserad V-försyning till din elektronik!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NEJ!

Jag skulle inte klippa bort klumpen och koppla in på 12V. Generellt.

 

Vissa apparater är gjorda för "12V system i båt och bil" och fungerar inom spänningsintervallet 10-15 V som kan förekomma.  Andra apparater får spunk och brinner upp om spänningen avviker för mycket från 12V. Vad "för mycket" är är beroende på apparat. Men de apparater som har ett 230V till 12V stabilt nätaggregat har stor risk att inte tåla 12V i båten.

 

Det absolut säkraste är att köra med 12V-230V inverter. Det blir en viss liten förlusteffekt men man vet att grejorna håller.

 

Eller som tipset ovan, Ta med apparaten till typ Kjell&Co och får goda råd vad du ska ha.  Det finns 12V-12V DC converters. Men dels får du fortfarande en liten förlust i konvertern. Dels är en 230V inverter använbar till fler apparater.

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkel 12 V spänningsstabilisator byggs lätt med en 7812.

Finns på bla. Kjell o co

post-52966-0-44672700-1438497309_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skolformeln är P=U*I där P är effekten, U är spänningen och I är strömmen. Gäller för en ledare för vilken Ohms lag gäller. Vilka som de gäller för vet jag inte, men det borde gälla för ledningarna till apparaten.

 

Spänningen från ett batteri är rätt känd, den varierar från något under 12 V till 12,7 V för ett fulladdat batteri. Under laddning är dock spänningen från generatorn högre, där tror jag värdet är 13-14 V. Är det noga att det är precis 12 V så finns ett problem redan där.

 

Strömmen är mer ett frågetecken.

För en direktansluten apparat tror jag att själva apparaten tar den ström som den behöver och inte mer. Är det någon som kan bekräfta det?

För apparater med batteri däremot tror jag att strömmen går upp kraftigt, kanske utan någon gräns... Så är det i någon mån när man laddar batterierna i båten, de får vad generatorn kan ge en större generator ger högre laddström då laddspänningen är samma. Stämmer mitt resonemang och inget i apparaten begränsar laddströmmen så blir effektutvecklingen extremt hög. Var ligger begränsningen? Är det så att klumpen begränsar strömmen, eller apparaten, eller batteriet i apparaten, eller fungerar det på något annat sätt?

 

Eller är det någon som kopplat in t.ex en platt-TV eller annan apparat som saknar batteri och är gjord för att drivas med 230 V via transformator direkt mot båtens elnät?

Samma sak med apparater med batteri t.ex bärbar dator eller rakapparat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska vara försiktig när det gäller invertrar. En del elektronik gillar inte de med modifierad sinusvåg utan kräver en ren sådan. I annat fall brinner elektroniken upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med teori och praktik är inte alltid lätt.

 

Båtens elsystem är ju likström (DC) med en systemspänning på 12 Volt. I praktiken betyder ju det att spänningen varierar mellan 10 -15 volt. Förr vissa saker är det ok för andra inte.

 

De datorer jag haft ombord har krävt 19 V DC. De allra flesta har jag kört över en DC-DC- omvandlare  12 till 19 Volt. Det är ju det "strömsnålaste" sättet.

 

Till en dator fanns ingen kontakt till DCDComvandlaren som passade i datorn. Den datorn fick jag kör via en Inverter som omvandlade mellan båtens 12voltssystem till AC 230 Volt och sedan transformera och likrikta ner till 19 V DC, med datorns nätaggregat. Detta ger ju en betydligt ökad förlust, men det var den enklaste lösningen då.

 

Om du inte kan detta, så är det bättre och billigare att du vänder dig till nån av de föreslagna firmorna och köper adaptrar som passar till var och en av de apparater som du önskar späningsmata från båtens 12-voltssystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska vara försiktig när det gäller invertrar. En del elektronik gillar inte de med modifierad sinusvåg utan kräver en ren sådan. I annat fall brinner elektroniken upp.

Generellt är det så att apparater med vanlig transformator inte tycker så bra om modifierad sinus, de brinkar bli varma. Eltanborste är ett typiskt problembarn. Transformatorn blir varm men jag tror inte jag har hört att de brunnit upp.

Moderna klumpar/apparater bygger på switchteknik och de bryr sig inte.

Men det finns idag ingen anledning att köpa något annat än inverter med ren sinus.

--

Är man inte helt säker på vad man gör så ska man inte klippa bort "klumpen" utan använda inverter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man ska vara försiktig när det gäller invertrar. En del elektronik gillar inte de med modifierad sinusvåg utan kräver en ren sådan. I annat fall brinner elektroniken upp.

Generellt är det så att apparater med vanlig transformator inte tycker så bra om modifierad sinus, de brinkar bli varma. Eltanborste är ett typiskt problembarn. Transformatorn blir varm men jag tror inte jag har hört att de brunnit upp.

Moderna klumpar/apparater bygger på switchteknik och de bryr sig inte.

Men det finns idag ingen anledning att köpa något annat än inverter med ren sinus.

--

Är man inte helt säker på vad man gör så ska man inte klippa bort "klumpen" utan använda inverter.

Jag har i min båtbekantskapskrets fyra exempel på där laddaren till eltandborste slutat att fungera efter användandet av en billig inverter med modifierad sinusvåg. Alla hade köpt en billig, den skulle ju bara användas till tandborsten. Otur att jag inte visste detta innan jag brände min egen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många "klumpar" som är till för att eliminera eller minska utgående störningar, så det är nog klokt att INTE ta bort dom. Det är inte lätt att se skillnad för en lekman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste nu på husbilsklubbens forum att det avgörande är, när det gäller batteriprodukter, var laddningsregulatorn sitter. Har produkten en klumpig kontakt så sitter regulatorn troligen i själva kontakten och då blir laddströmmen för hög och apparaten brinner upp om man klipper bort kontakten och laddar direkt med 12V. Ett exempel är Brauns rakapparater. Däremot går de utmärkt att ladda via inveter med modifierad sinus.

 

Fann även ut att det finns tre typer av inverter, de med fyrkantvåg, de med modifierad sinus och de med ren sinus. Som framgår av inläggen ovan så är ren sinus bäst och fungerar till allt. Modifierad sinus går till mycket. Fyrkantvåg fungerar bara undantagsvis. Har även funnit ut att det är stor prisskillnad på ren sinus och modifierad sinus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Excel319:

Jag tolkade "brinna upp" som eldsvåda! De jag hört har bara inte fungerat ombord men inte gått sönder. Men vad fasen, tandborste? Men är ju ledig ;)

 

Teres1:

Det stämmer ganska bra, konstig kontakt = problem. Är det vanlig DC-kontakt så brukar det inte vara problem, jag har kört ett antal grejer, dator, tv osv direkt. En radio som vill ha 6VDC går med en billig DC/DC-omvandlare. Rakapparat? Hm som sagt, man är ju ledig ;)

Det var enklare förr, klumpen innehöll oftast bara en vanlig transformator+likriktare, mätte man på den hade man ofta betydligt mer än 12V och följaktligen satt regleringen i apparten. Idag vet man inte.

 

Man kan köpa en ren sinus inverter från Europa på eBay. 300W=750 kr, 1000W=1500kr. En 1500W (max 3000W) inverter med fjärrstart kostar knappt 1900 kr. Dessa fungerar mycket bra, det finns några som har köpt dessa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkel 12 V spänningsstabilisator byggs lätt med en 7812.

Finns på bla. Kjell o co

attachicon.gif78xxspanningstab.jpg

 

Glöm inte att skruiva fast 7805 på en kylfläns. Kan bli varmt annars om det går några ampere. Om du använder t ex en metallbalk som fläns så glöm inte isolerande kiselbricka och värmefett så du slipper få jord i det du skruvar fast den i. Onödigt med jordloopar som kan ge brumstörningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Excel319:

Jag tolkade "brinna upp" som eldsvåda! De jag hört har bara inte fungerat ombord men inte gått sönder. Men vad fasen, tandborste? Men är ju ledig ;)

 

Teres1:

Det stämmer ganska bra, konstig kontakt = problem. Är det vanlig DC-kontakt så brukar det inte vara problem, jag har kört ett antal grejer, dator, tv osv direkt. En radio som vill ha 6VDC går med en billig DC/DC-omvandlare. Rakapparat? Hm som sagt, man är ju ledig ;)

Det var enklare förr, klumpen innehöll oftast bara en vanlig transformator+likriktare, mätte man på den hade man ofta betydligt mer än 12V och följaktligen satt regleringen i apparten. Idag vet man inte.

 

Man kan köpa en ren sinus inverter från Europa på eBay. 300W=750 kr, 1000W=1500kr. En 1500W (max 3000W) inverter med fjärrstart kostar knappt 1900 kr. Dessa fungerar mycket bra, det finns några som har köpt dessa.

Ok, slutat att fungera för gott. Går inte på 220V heller längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkel 12 V spänningsstabilisator byggs lätt med en 7812.

Finns på bla. Kjell o co

attachicon.gif78xxspanningstab.jpg

 

Nja, för att lämna 12V ut behöver en vanlig 7812 minst ett par volt högre spänning in. Dvs 14-15V.

Finns visserligen low-dropvarianter som klarar sig med neråt 0,5-1,0V högre in- än utspänning. Men det hjälper ju inte om apparaten verkligen behöver 12V då matningsspänningen efter alla spänningsfall utan laddning sällan är över 12,0V ute vid apparaten.

 

Fast det hindrar den ju från att brinna upp p.g.a. överspänning ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teres1:

Det stämmer ganska bra, konstig kontakt = problem. Är det vanlig DC-kontakt så brukar det inte vara problem, jag har kört ett antal grejer, dator, tv osv direkt. En radio som vill ha 6VDC går med en billig DC/DC-omvandlare. Rakapparat? Hm som sagt, man är ju ledig ;)

 

Fast ibland kan det bli problem även med "vanlig" kontakt.

OT: Köpte en trådlös minikamera från Kina att sätta på vår robotgräsklippare. Matningsspänning var 9-12V DC, och med kameran (som hade vanlig DC-plugg) följde två anslutningskablar - en med DC-jack och kontakt för 9V-batteri och en med DC-jack en röd/svart kabelände för inkoppling av 9-12V.

 

Men kameran var "mini" och dess sladd med DC-pluggen på var tillsammans nästan lika skrymmande som kameran. Jag klippte DC-pluggen, skalade upp kabeln som visade sig innehålla en röd och en svart ledare och kopplade på min spänning direkt där. Med en röksignal från kameran som följd.... :unsure: 

 

Det visade sig att kameran gick på 5V och kineserna hade gjutit in en 7805-regulator i DC-pluggens hölje. DC-pluggen som jag just klippt bort.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...