kawa 26 Postad 17 Juni , 2015 Har alltid kunnat kalla på Stockholmsradio för att göra ett förbindelseprov innan jag lämnar hemmahamn och fått ett trevligt svar på mitt anrop. I år när jag kallar på dom får jag svaret att jag inte är medlem och att den servicen är bara till för medlemmar. Jag är inte medlem och tänker inte bli det heller men tycker ändå att de kan svara för sjösäkerhetens skull, det kostar trots allt inget att ge den servicen. Nån annan som gör som jag och har råkat ut för detta? Finns det någon annan man kan anropa för att kolla så vhf-anläggningen funkar innan man lämnar hamn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 17 Juni , 2015 Om en förening har en avgift som bl a går till att medlemmarna ska få kaffe, tycker du då att det är rätt att en icke medlem regelbundet kommer dit och dricker kaffe gratis? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Juni , 2015 (redigerade) Du kan ju prova att göra provanrop till JRCC eller MSI Sweden, de jobbar ju med sjösäkerhet och avlönas med offentliga medel. Ropar man dessutom upp dem med "stockholms radio" så blir de inte direkt gladare. Stockholm Radio finansieras med medlemsavgifter, får de inte in pengar så har vi ingen kustradio längre. Redigerad 17 Juni , 2015 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 18 Juni , 2015 Det stämmer inte riktigt. Kustradio systemet drivs och ägs av Sjöfartsverket. Läs mer här http://www.sjofartsverket.se/sv/Batliv/Svensk-kustradio/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 445 Postad 18 Juni , 2015 Dom svarade ju ändå, det kan väl ses som ett förbindelseprov? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Juni , 2015 Det stämmer inte riktigt. Kustradio systemet drivs och ägs av Sjöfartsverket. Läs mer här http://www.sjofartsverket.se/sv/Batliv/Svensk-kustradio/ Ja själva radiostationerna (=kustradionätet) ägs av Sjöfartsverket, det är riktigt. Systemet används av JRCC, MSI, militären och Stockholm Radio. Förr var kustradion Sthlm Radio, Gbg Radio mfl de skötte kommunikationen inkl nödtrafik. Med tiden belv det bara en kvar, Stockholm Radio. Sen bröt man ut nödtrafiken till först MRCC senare JRCC. Nästa steg var navigationsvarningar mm flyttades till MSI Skulle man lägga ned Stockholm Radio så försvinner möjligheten till samtal, meddelanden till anhöriga och inte minst, kustväderrapporten. Så har det blivit i en del länder och fritidsbåtsägarna brukar inte bli glada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 18 Juni , 2015 Om en förening har en avgift som bl a går till att medlemmarna ska få kaffe, tycker du då att det är rätt att en icke medlem regelbundet kommer dit och dricker kaffe gratis? Kaffet kostar pengar, svara på anrop kostar en knapptryckning, viss skillnad tycker jag iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 663 Postad 18 Juni , 2015 Gick nyligen utbildningen för SRC-cert och var samtidigt på besök på Stockholm Radio. Frågan ställdes om man behöver vara medlem för att göra förbidelse-prov och de vi pratade med menade att de såg anropen som en säkerhetsfråga och därför ansåg att alla skulle kunna göra sådant, oavsett medlem eller ej. Men det var vad de ANSÅG. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 581 Postad 18 Juni , 2015 Snyltare finns det överallt , det får man, tyvärr, leva med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 20 Juni , 2015 (redigerade) Om en förening har en avgift som bl a går till att medlemmarna ska få kaffe, tycker du då att det är rätt att en icke medlem regelbundet kommer dit och dricker kaffe gratis? Kaffet kostar pengar, svara på anrop kostar en knapptryckning, viss skillnad tycker jag iaf. Så kan man ju inte tänka. Det är som att gå in på en restaurang som skydd för regnet och duka upp picknicken vid ett av deras bord med motiveringen att det inte kostar restaurangägaren något extra eftersom lokalhyra och inredning redan är betald. Om vi fortsätter jämförelsen så kommer självklart restaurangägaren låta folk söka regnskydd vid extremt väder eller erbjuda hjälp om någon cyklat omkull utanför, precis som Stockholm Radio kommer att assistera en anropare i nöd, medlem eller ej. Sedan tror jag att de som sitter på Stockholm Radio inte enbart svarar på anrop utan har en hel del andra administrativa sysslor. Så om alltför många "icke medlemmar" dels upptar deras tid men också blockerar etern, är inte det ett presumtivt problem? Har man råd med en båt samt en VHF som man känner att man vill kunna nyttja, är inte 500 spänn per år för ett abonnemang en för liten summa att knussla över? Redigerad 20 Juni , 2015 av firefish Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 20 Juni , 2015 Det finns väl några sätt att göra detta gratis. Det ena har beskrivits i tråden och kan väl ses som lite omoraliskt; att anropa Stockholm Radio utan avsikt att inleda någon mer avancerad dialog innehållande ärende, upplysning om det faktum att du inte är betalande kund mm. Om de svarar så har du ditt förbindelseprov. Ett annat sätt och bättre sätt är att göra ett allmänt anrop och hoppas att någon svarar. Detta görs då lämpligen på L1 eller L2 som är licensfria kanaler. Alternativt att du gör upp med någon polare t ex via telefon om att göra förbindelseprov på VHF. Eller så skaffar du dig en liten handhållen apparat, drar ner effekten på båda till 1 watt och skickar iväg ungen någon kilometer för prov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 96 Postad 20 Juni , 2015 Det finns väl några sätt att göra detta gratis. Det ena har beskrivits i tråden och kan väl ses som lite omoraliskt; att anropa Stockholm Radio utan avsikt att inleda någon mer avancerad dialog innehållande ärende, upplysning om det faktum att du inte är betalande kund mm. Om de svarar så har du ditt förbindelseprov. Att kalla det omoraliskt tycker jag är att ta i. Dels är vi många som fått lära oss att det är så man kan göra, att anropa Stockholmradio för test av radion, oavsett om man har abonnemang eller inte. Dels så framgår det inte av deras egen information att det numera är en tjänst som bara är till för de som betalar. Varken på deras sida om testanrop eller den om vad man får för abbonemangskostnaden. http://www.stockholmradio.se/nyheter/2014/maj/22/vi-ser-fram-emot-ditt-test-anrop http://www.stockholmradio.se/vhf-och-abonnemang Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Juni , 2015 Förr finansierades Stockholm Radio med skattemedel. Då kunde alla göra provanrop. När staten valde att inte finansiera det så blev Stockholm Radio privatägt. Det är ju ganska självklart att ett en verksamhet som finansieras genom abonnemang endast är till för de som har abonnemang. En som ropade upp dem blev upplyst om att han inte betalat fakturan, inte bara han fick veta detta, det var väldigt många andra som fick reda på det också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 96 Postad 20 Juni , 2015 Förr finansierades Stockholm Radio med skattemedel. Då kunde alla göra provanrop. När staten valde att inte finansiera det så blev Stockholm Radio privatägt. Det är ju ganska självklart att ett en verksamhet som finansieras genom abonnemang endast är till för de som har abonnemang. En som ropade upp dem blev upplyst om att han inte betalat fakturan, inte bara han fick veta detta, det var väldigt många andra som fick reda på det också! Isåfall tycker jag att Stockholm Radio sköter det väldigt klumpigt. Det du ger som exempel är knappast ett bemötande som gör att de får fler kunder. Till att börja med så kan de tydligt upplysa på hemsidan om att detta nuförtiden är en tjänst som endast är öppen för betalande kunder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 169 Postad 20 Juni , 2015 Och vad får man för licenskostnaden då, nada? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 96 Postad 20 Juni , 2015 (redigerade) Och vad får man för licenskostnaden då, nada? Licenskostanden täcker bara en licens för att inneha och använda en VHF-radio. Den i sig täcker inget annat. Precis som licenskostnaden för andra radiosändare. Redigerad 20 Juni , 2015 av Abbe2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 169 Postad 20 Juni , 2015 Och vad får man för licenskostnaden då, nada? Licenskostanden täcker bara en licens för att inneha och använda en VHF-radio. Den i sig täcker inget annat. Precis som licenskostnaden för andra radiosändare. Jag vet oxå att det är så, men ett förbindelseprov kan man tycka borde ingå, det är ju ändå en säkerhetspryl som om den inte fungerar tillfredsställande kan utgöra en allvarligare orsak längre fram i ett scenario. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 286 Postad 20 Juni , 2015 Jag för min del ringer alltid till Telenor när jag går ut genom ytterdörren för att kolla om jag kommit ihåg att ladda min mobiltelefon. De senaste månaderna har jag fått allt otrevligare svar. Som typ att "Men du som är kund hos 3 får inte va mä". Himla dålig stil av Telenor tkr ja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Juni , 2015 Om man med licenskostnaden menar radiotillståndet så får man inget för de pengarna. Abonnemanget hos Sthlm Radio ger en del mer eller mindre nyttiga saker men framförallt kan Sthlm Radio överleva och sända kustväderrapporten tex. Överst på Stockholm Radios hemsida står det om abonnemanget, vad man får osv. Att det inte handlar om gratistjänster kan ju inte vara så svårt att förstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 96 Postad 21 Juni , 2015 Jag för min del ringer alltid till Telenor när jag går ut genom ytterdörren för att kolla om jag kommit ihåg att ladda min mobiltelefon. De senaste månaderna har jag fått allt otrevligare svar. Som typ att "Men du som är kund hos 3 får inte va mä". Himla dålig stil av Telenor tkr ja. Det är inte riktigt samma sak - Telenor har inte fått sin utrustning betald av statliga medel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 21 Juni , 2015 Som sagt.....det har inte varit nåt problem de senast 6 åren, först i år jag fått svaret att jag inte är medlem. Tidigare har de varit väldigt trevliga och tillmötesgående. Jag ville bara veta om nån annan använt sig av deras tidigare säkerhetsservice och fått samma svar som jag. Moralpredikningar och dyl kan jag vara förutan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Juni , 2015 Jag för min del ringer alltid till Telenor när jag går ut genom ytterdörren för att kolla om jag kommit ihåg att ladda min mobiltelefon. De senaste månaderna har jag fått allt otrevligare svar. Som typ att "Men du som är kund hos 3 får inte va mä". Himla dålig stil av Telenor tkr ja. Det är inte riktigt samma sak - Telenor har inte fått sin utrustning betald av statliga medel. Det har inte Stockholm Radio heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 96 Postad 22 Juni , 2015 Det är inte riktigt samma sak - Telenor har inte fått sin utrustning betald av statliga medel. Det har inte Stockholm Radio heller. Det är Sjöfartsverket som står för kustradions tekniska utrustning, inklusive operatörscentralerna. http://www.sjofartsverket.se/sv/Batliv/Svensk-kustradio/ http://www.stockholmradio.se/nyheter/2014/december/8/vhf-radiosystemet-toppmodernt-igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Juni , 2015 Stockholm Radio betalar för att använda nätet precis som Försvaret mm. Operatörscentralerna är MSI Sweden, har inget med Sthlm Radio att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser