Gå till innehåll
tisdag 17 februari 2026
seglarfreaken

Mild vinter ger blåsig båtsäsong?

Rekommendera Poster

Upplever ni precis som jag att denna vår och början på båtsäsongen har varit och är mer blåsig än vanligt?

Kan det ha göra med den globala uppvärmningen och att vintern har varit mildare än vanligt?

I USA säger man att orkanerna kommer som ett brev på posten om temperaturen i Atlanten överstiger xx grader. Nu är det ju inte frågan om stormar och orkaner här  (än i alla fall), men nog har det gått extra mycket gäss på vattnet den här våren på Mälaren upplever jag det som i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bra att blåser i seglen än inte alls?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst! Men det sliter på grejerna mera plus det kan bli tröttsamt o kryssa då det blåser mera än typ 8 m/s. Det är inget fel på motorn, men jag föredrar att segla även då det bara blåser "några meter".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men på undanvind blir det roligare med mer än 8 m/sek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det kan jag verkligen hålla med om  pseudonym. Men det är inte så roligt så att vi har gått ur Svenska kryssarklubben :) Men vad säger du och ni andra här om min blåsiga teori:

Blir det en blåsigare säsong om vintern har varit mild?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har ju haft ett par orkaner och några stormar och ett flertal kulingar under det senaste halvåret. Däremellan ett flertal fantastiska dagar på sjön.

Nån tänkare har myntat uttrycket;"måste man kryssa, så är man på väg åt fel håll"

Får dock konstatera att jag hade kunnat löst ett livslångt medlemskap i Kryssarklubben redan från början.  ;)

Nu är mitt minne ganska klent, men jag kan bara dra mig till minnes en enda seglats under en vecka då jag hade förliga vindar under hela veckan - september 2012.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har ju haft ett par orkaner och några stormar och ett flertal kulingar under det senaste halvåret. Däremellan ett flertal fantastiska dagar på sjön.

Nån tänkare har myntat uttrycket;"måste man kryssa, så är man på väg åt fel håll"

Får dock konstatera att jag hade kunnat löst ett livslångt medlemskap i Kryssarklubben redan från början.  ;)

Nu är mitt minne ganska klent, men jag kan bara dra mig till minnes en enda seglats under en vecka då jag hade förliga vindar under hela veckan - september 2012.

Den bästa bidevindsegling som jag någonsin haft, var från Dalarö ända ut till Landsort på ett enda kryssben! Det vred inte till halvvind eller slör en enda gång utan blev verkligen en enda lång skön bidevindbog :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den bästa bidevindsegling som jag någonsin haft, var från Dalarö ända ut till Landsort på ett enda kryssben! Det vred inte till halvvind eller slör en enda gång utan blev verkligen en enda lång skön bidevindbog :)

Jo såna har man ju haft några förstås genom åren. Tex från Smögen till Yttre Torungen (Arendal, Norge) ca 70 distansminuter. Fast det lutar ju en del och under lång tid. Men i regel är det ju bonnkryss.  :P

Nej det är allt trevligare att bara glida med liksom här på en av vårens seglatser.

post-106994-0-18383900-1432443095_thumb.jpg

post-106994-0-58998100-1432443065_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även vintern var blåsig. Inte bara mild.

Låg natten till igår och hoppades att ankaret inte skulle släppa. Min fru, som ju är den som bestämmer, ville att vi skulle ligga i en speciell vik den här helgen och så fick det bli. Men natt till lördag hade vi byar på 11-14 m/s rakt in i sidan på vår ganska höga båt. Det ven tom i förtöjningstamparna! Var uppe ett par gånger och sträckte upp ankarlinan några dm men ankaret satt lyckligtvis kvar. En bra test på mitt nya ankare från förra säsongen.

Lördag fm fortsatte det att blåsa ganska mycket men på kvällen mojnade det lagom till att grillen togs fram. Skönt!

Jag tror inte man generellt kan säga att vi kommer få en blåsig sommar pga den blåsiga våren men somrarna som jag kommer ihåg har alla haft sina karaktärer.

Förra sommaren var kall fram till 4:e juli och sen blev det varmt och den sommaren kommer vi ihåg som en varm sommar.

Hoppas på en varm sommar från 27:e juni för då börjar jag min semester och jag brukar ha tur med vädret!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även vintern var blåsig. Inte bara mild.

Låg natten till igår och hoppades att ankaret inte skulle släppa. Min fru, som ju är den som bestämmer, ville att vi skulle ligga i en speciell vik den här helgen och så fick det bli. Men natt till lördag hade vi byar på 11-14 m/s rakt in i sidan på vår ganska höga båt. Det ven tom i förtöjningstamparna! Var uppe ett par gånger och sträckte upp ankarlinan några dm men ankaret satt lyckligtvis kvar. En bra test på mitt nya ankare från förra säsongen.

Lördag fm fortsatte det att blåsa ganska mycket men på kvällen mojnade det lagom till att grillen togs fram. Skönt!

Jag tror inte man generellt kan säga att vi kommer få en blåsig sommar pga den blåsiga våren men somrarna som jag kommer ihåg har alla haft sina karaktärer.

Förra sommaren var kall fram till 4:e juli och sen blev det varmt och den sommaren kommer vi ihåg som en varm sommar.

Hoppas på en varm sommar från 27:e juni för då börjar jag min semester och jag brukar ha tur med vädret!

Det som skiljer i år, på Vänern, mot förra året är att vi har inte haft någon tidig värmebölja över huvud taget. Förra året badade vi vid klubbholmen i slutet av April och då var det 20 grader i vattnet, efter en fantastiskt fin vecka. Sedan slog det om och blev kyligt fram till midsommar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns nästan inga mekanismer i globala vädersystem och andra system som är så långvariga att vad som händer under vintern senare påverkar sommaren. 3-5 veckor är ungefär det längsta som olika mekanismer och system kan påverka.

Till och med NAO som ofta kan verka följa en trend, kan slå om på en vecka, till synes helt slumpmässigt.

Det finns vissa cykliska, eller långperiodiskt föränderliga havscirkulationsfenomen som kan påverka, liksom även på kortare sikt självförstärkande återkopplingsmekanismer när det gäller snötäcke, havsistäckning och effekten på solreflektion/värmeabsorption i haven. Men det är på marginalen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Människan fungerar så att man ser samband där sådana inte finns och att man letar efter bekräftelse på dem, och med dessa observerade anekdoter så vips är det bevisat.

Ovanstående medför dock inte att teorin behöver stämma rent objektivt. 

Väder tillhör, p s s som ovan beskrivits, en av alla dessa samband som är alltför komplexa för att låta sig enkelt förklaras på längre sikt. Det hindrar dock inte att många har ett behov av att titta i renmagar och dylikt för långtidsprognoser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Människan fungerar så att man ser samband där sådana inte finns och att man letar efter bekräftelse på dem, och med dessa observerade anekdoter så vips är det bevisat.

Så skapar man en religion. Att spå väder mer än ett par veckor framåt i tiden är nog att klassas som religiöst siande som inte har med verkligheten att göra. Meteorologer och spågummor har nog ungefär samma träffsäkerhet där...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Då har jag nog inte varit snäll,  alternativt breddat vädergudarna, för nu har jag havtorn vinden rätt i stäven ifrån Oskarshamn till Karlskrona... undrar just vilket slags offer som krävs för en fin slör?  Får väl kontakta

Enok Sarri å kolla om han kan spå åt mej?

Redigerad av smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har jag nog inte varit snäll,  alternativt breddat vädergudarna, för nu har jag havtorn vinden rätt i stäven ifrån Oskarshamn till Karlskrona... undrar just vilket slags offer som krävs för en fin slör?  Får väl kontakta

Enok Sarri å kolla om han kan spå åt mej?

Det är helt normala vindar när man seglar som du gör.

Hade precis lika dant.

Sydlig vind från Stockholmtill Kåseberga

Ostlig vind från Kåseberga till Ystad - så svag att jag gav upp efter halva sträckan och satte under gjutgärnsgenuan.

Västlig vind från Ystad till Falsterbokanalen.

När jag låg i Höllviken och lyssnade på väderleksrapporten var den; "Västlig vind,till morgonen vridande till Nord" och nordan blev det. Att dom aldrig kan ha fel på väderleksraporten - när prognosen inte passar en själv.  :wacko:

http://www.klart.se/väder-karlskrona.html

http://www.klart.se/väder-kåseberga.html#

Nån riktigt elak har myntat uttrycket; "En sjöman klagar inte på vädret - han lär sig segla" möjligtvis var det samme man som sa;"Om man måste kryssa  - är man på väg åt fel håll" ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman
Postad (redigerade)

Just det, min moster i Mjölby, hon som är halt på ena örat, såg många kajor i vintras så det blir en väldigt blåsig å kall sommar.

Å huga, en av abborrana i nätet hade rygg- fenan vinklad framåt å det tyder på storm hela sommaren.

Vad som är däremot är sant att vi senaste två vintrarna haft, där jag bor, ofta ostliga o sydliga vindar.  Det normala har varit väst-nordväst.Bott här i 37 å så jag jämför med det. Lågtryckens bana som bestämmer gradientvindarna. Lågtrycken i sin tur följer jetvindarna på en mils höjd, de blåser som en nosagfjäder i sin bana runt norra  halvklotet å runt polcirkeln.

Men det är ingen konst att sia om vädret som varit. Jag tror att det blir som vanligt. När jag skall segla dit så blåser det hit å tvärtom.  Å när jag är nästan framme så blir det bleke. å efter att ankrat å fixat käk så nog farao komer det att blåsa från rätt håll men då är jag framme. Det är att segla det.

Härligt. :angry::D

(Rättat stavfel)

Redigerad av Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag brukar köpa Aftonbladet. Dom brukar traditionellt ha en artikel redan i mars-april, som syns på löpsedlarna, där det berättas om hur vädret kommer att bli i juni, juli och augusti.

Vill man ha en prognos på kortare sikt kan man köpa samma tidning i början av veckan -då får man veta att "värmen är på väg". (Framåt fredagen brukar det dock vara dåligt med uppföljning på prognosen?).

Redigerad av Mambo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...