Jump to content
Friday 30 October 2020
MopresJoel

Projekt MOPRES - Renovering av gammal sportbåt

Recommended Posts

Renovering av Mopres sportbåt

 

Presentation av märket:
Mopres-boote började sin produktion av sport-båtar runt 1960-talet. Det finns väldigt lite info om märket då de försvann ganska snabbt från marknaden och endast hann producera 2 båtmodeller(vad jag vet).
 

Här är en av deras få reklambilder. (innehåller modellen jag ska renovera)
MeinHeckflossenboot.jpg
 

 

Renoveringsobjektet
Jag har lyckats få tag i en ovårdad gammal mopres-båt tillsammans med en orginal-vagn. Observera att båten var fylld med is (se bilder) eftersom kappellet läckt in vatten i flera år.

 

B8gfEeo.jpg
 

Is...

huWQnYv.jpg
 

Bild på instrumentpanelen:
rWVfy0i.jpg
 

4uBeYhK.jpg

 

 

Mål:

- Få ut all is ur båten :wacko:

- Palla upp båten på bockar. För att enklare kunna arbeta med den.

- Underarbete inför målning. Slipa & spackla skrov ,överdel och insida

- Slipa och Måla insidan av båten.

- Måla skrov med 2-komponents färg, sedan lägga på Bottenfärg.

- Slipa och måla översidan. Blåa linjer på vit bakgrund.

- Installera teleflex, istället för det gamla vajersystemet.

- Skaffa en motor.

- Tvätta och renovera saker som vindruta, säten, krokar och dylikt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

IS

Första momentet bestod av att tömma båten på all is. Båten vägde otroligt mycket med all is i så den var omöjlig att flytta.

 

Lösningen var att borra ett hål i aktern och sedan låta isen smälta och rinna ut. Påskyndade smältprocessen genom att ställa in en kupévärmare i båten.

Vattnet rann i några dagar men tillslut var den tömd och det gick att börja jobba.

blqkgJ3.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Renovering av insidan

 

Började med att ta ut sätena ur båten. Sedan kuddar och träskivor som som täckte väggarna. Vajersystemet avinstallerades även.

 

Efter detta kunde jag se den stora mängden smuts, rost och skräp på insidan av båten. Detta gjordes rent med varmt vatten, tvättmedel och svamp. Sedan slipade jag väggarna för att få en jämn yta inför målning. 

 

Jag målade med en grå badrums-färg eftersom jag hade det sen tidigare. Kanske inte det lämpligaste valet men resultatet blev helt ok.

 

Smutsigt :o 

zitKeVO.jpg?1

 

Tvättade sedan båten och fick detta resultat

DsK5vGd.jpg?1

 

Efter nerslipning av inneryta

arDwhDE.jpg?1

 

MÅLAD! Helt ok resultat

OOV5ahA.jpg?1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Renovering av sätena

Sätena hade gått sönder i tyget och var i allmänt dåligt skicka. Jag bestämde mig därför att renovera dem genom att klä om dem med nytt konstläder, ommålad ram och minskad rost i fjädrarna.

 

Har ingen bättre bild än denna på hur de såg ut innan renoveringen. 

huWQnYv.jpg

 

Isärplockning av sätena skedde genom att skära upp tyget och separera kudden från fjädrarna.

Zx6SDyP.jpg?1

Tv4QfxE.jpg?1

 

Målade stålramarna med hammarlack i silver.

kHOaHnA.jpg?1

 

 

För att sy den nya klädseln köpte jag in oxfordblått läder som sedan klipptes och syddes ihop med vita kederlister i plast.

 

RESULTATET: Efter applicering av den nya klädseln blev resultatet riktigt bra samtidigt som jag sparade in några tusenlappar på att inte behöva få dem skräddarsydda.

Ena sätet med både över- och under-del

Oux1GCF.jpg?1

 

8pKGpwX.jpg?1

Edited by MopresJoel
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Målning & renovering av skrov

Skrovet var ganska repat och färgen hade börja flagna på vissa ställen. Jag ville därför måla om och renovera det. Innan jag började samlade jag på mig information om hur man måla ett båt-skrov. Vilka verktyg och färger man skulle använda och lite olika tekniker.

 

Eftersom skrovet inte hade några större repor/skador så bestämde jag mig för att gelcoat-spackel skulle räcka. Plastning kändes ej nödvändigt.

 

För underarbetat köpte jag in 120mm papper. Även gelcoat-spackel(Hade endast några små ställen som behövde spacklas). Detta skulle jag använda för att få en jämn och slät yta som färgen kunde fästa på.

 

Färvalet föll på vitt då båtens tema var blå-vitt. Köpte in 2-komponentsfärg från biltema samt några skumgummi-rollers. Jag visste sen innan att biltemas färg inte var den bästa men att man kunde få ett ganska bra resultat så länge man inte slarva med underarbetet.

8o7S4yz.jpg

 

 

Hur jag utförde underarbetet:

Steg 1: Tog bort vindruta och vände båten.

Steg 2: Tvättade skrovet. Detta gav mig en bättre syn över ojämna ytor och skador.

Steg 3: Slipa och märka ut områden som behövde spacklas

Steg 4: Spackla och låta torka.

Steg 5: En sista slipning med finare sandpapper(200mm)

 

Efter underarbetet men innan målning

golE4hK.jpg?2

 

 

Hur jag målade skrovet:

Steg 1: Jag blandade halva burken av färgen med härdaren.

Steg 2: Började måla bottensidan då jag inte behövde vara lika orolig för misstag då botten inte syns i vattnet tillskillnad från sidorna. Detta hjälpte mig att få in en bra teknik och känsla för hur man skulle måla en bra yta med så lite luftbubblor som möjligt.

Steg 3: Blandade andra halvan av färgen.

Steg 4: Målade sidorna och försökte undvika bubblor och rinningar med hjälp av lärdomen jag fått av att måla botten sidan.

 

Slutsats och resultat: Målningen blev på det stora hela ganska bra och skrovet fick en slät, tålig & blank yta :). Ett misstag jag dessvärre gjorde var att försöka rätta till misstag när färgen börjat segna(Färgen började bli seg efter ungefär en timme då det var härdare i). Detta skapade några luftbubblor på 3 mindre ytor. Dessa ytor låg som tur var på ställen som inte syntes så bra så det var ingen större katastrof.

Biltemas färg funkar alltså helt okej om man gör ett noggrant jobb med underarbetet och inte vill lägga en större mängd pengar på typ internationals färg.

 

RESULTAT I BILDFORM:

spO7cpN.jpg?1

 

qge07ho.jpg?1

Edited by MopresJoel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nästa moment blir att måla översidan med samma teknik. Kommer måla allt med en likadan vit färg från biltema och sedan blå linjer på framdelen & fenorna(på samma sätt som de tidigare oranga linjerna).  

 

Skriv gärna hur ni tycker det gått hittills :).

Edited by MopresJoel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade en sådan i min ungdom (40+ år sedan). Den var röd och vit som din, men hade beige säten. Trots liten motor var den snabb och dessutom mycket stadig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade en sådan i min ungdom (40+ år sedan). Den var röd och vit som din, men hade beige säten. Trots liten motor var den snabb och dessutom mycket stadig.

Kul att höra att den åker bra. Kommer bli kul att testa den i vattnet när den är klar :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul projekt!!!

Sätena blev ju supersnygga.

 

Enda jag frågar mig är varför du vill ersätta vajerstyrningen med Teleflex?

Fördelarna med vajerstyrningen är flera: Större styrutslag, Glappfritt samt framför allt Fanskapet fastnar inte bara för det har trängt in lite salt.

Jag har haft flera båtar med båda systemen och jag tycker Teleflex och liknande suger. Nu senast fastnade grabbens Teleflex trots att vi smörjde in den med marinfett i fjol.

M.v.h. Niclas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul projekt!!!

Sätena blev ju supersnygga.

 

Enda jag frågar mig är varför du vill ersätta vajerstyrningen med Teleflex?

Fördelarna med vajerstyrningen är flera: Större styrutslag, Glappfritt samt framför allt Fanskapet fastnar inte bara för det har trängt in lite salt.

Jag har haft flera båtar med båda systemen och jag tycker Teleflex och liknande suger. Nu senast fastnade grabbens Teleflex trots att vi smörjde in den med marinfett i fjol.

M.v.h. Niclas

 

 

Anledningen till att jag vill ersätta vajerstyrningen var för att kablarna var ganska illa tilltagna efter alla år den stått, isen har fått dem ganska rostiga och förmodligen ganska jobbiga/osäkra att köra med :unsure: .

 

Det enklaste ersättnings-alternativet verkar vara teleflex, ska dock fundera lite och granska alternativen lite nu när jag fick höra om fördelarna. Som tur var kommer jag i alla fall inte ha nåt problem med saltet då båten ska köras i en sjö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Underarbete av båten övre del

Att måla övre delen av båten är nästa moment. Jag anser att det även är ett av de mest avgörande målningen för båtens färdiga utseende då den syns tydligast. Därför ska jag göra allt väldigt nogrannt. Som vid alla målningar är underarbetet väldigt viktigt. Underarbetet går ut på att skapa en så jämn och fin yta som får färgen att fästa bra och flyta ut vilket i sin tur skapar ett snyggt och blankt färglager. 

 

Materialet bestod av väldigt mycket 120mm papper. Även gelcoat-spackel då plasten även den övre delen hade några små repor/skruvhål att spackla igen. 

 

Före, Ytan var ojämn och färgen hade lossnat vilket skulle synas om man inte slipade ner den

AIyO3Fd.jpg?1

 

Slipmaskin gjorde jobbet enklare, (notera även att instrumentpanelen nu är tömd på mätare och ratt)

19UF1gC.jpg?1

 

Resultat: För blotta ögat ser båten antagligen ut att vara i sämre skick än tidigare, men ytan har blivit riktigt jämn och kommer fungera perfekt för den vita målningen som ska utföras under helgen

PvzUyLm.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Målning av övre delen
Efter att underarbetet var klart var det dags att måla den övre delen.
 
Färgen ska vara vit bakrund med oxfordblåa linjer och markeringar. Jag valde att använda Internationals Toplac till de blåa linjerna och Biltemas 2-komponentsfärg till den vita bakgrunden.

 

Arbetsprocessen skedde genom att jag använde skumgummi-roller för 2komponents färgen och pensel vid målning av den blåa färgen. Jag målade även 2 lager av varje färg för att få ett täckande lager.

 

Resultat efter endast den vita målningen, ytan blev blank och tillräckligt jämn.

znV8VJA.jpg?1

 

Slutgiltig målningen: Jag blev nöjd med resultatet av målningen, här kan ni se bilder där jag även börjat montera tillbaka det gamla sakerna. På bild ser båten riktigt snygg ut!

HZjjjxn.jpg?1

 

lGkcgve.jpg?1

 

Fenorna blev riktigt fräcka.

C2d6xyg.jpg?2

 

 

Det finns dock ganska mycket kvar att göra på projektet och fler uppdateringar kommer. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Under veckan har jag kunnat arbeta med min mopres, här kommer bilder och lite infomation om saker jag renoverat.

 

Akterspegeln

Akterspegelns lister har jag målat med biltemas hammarlack i silverfärg då det passar in i mitt tema väldigt bra.

 

Jag har även monterat nya navigationslampor i vit färg, dessa köpta på jula för en hundring styck. Båda två har en kromad look och matchar därför med de andra tillbehören som sitter på akterspegeln. De är även parallellkopplade för att förenklar eldragningen.

 

Bildbevis:)

IXzBgEP.jpg?1

 

 

Vindrutan

Vindrutan finns det inte så mycket att säga, fortfarande väldigt ful efter nogrann tvättning <_<Planerar att byta ut den genomskinliga plastskivan till en ny då den ser ganska dålig ut jämfört med resten av båten.

 

lG1p3yL.jpg?1

 

 

 

 

Mopres märkena

Märkena i dåvarande skick

kkl5WSF.jpg

 

Efter upplösning av gamla färgen spraymålade jag dom med vitt och monterade dom.

i95jjpE.jpg?1

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns bot mot repig och matta plast, typ rutor. Meguiars har ett kit med polish/rengöring och sedan försegling som fungerar kanon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men det bryter mot internationella regler gällande lanternföring.

Edited by pseudonym

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst man kan göra som en del åkare och sätta rader av lampor men det är inte enligt reglerna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Instämmer om två akterlanternor. En för mycket - även om det kanske känns snyggare är det lika fel som att sätta två röda istf en röd och en grön för att det är snyggare så.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst man kan göra som en del åkare och sätta rader av lampor men det är inte enligt reglerna.

Om du menar lastbilar och släp så håller jag med dig. Att ligga bakom en "Coca-Cola" tradare stör bara mörkerseendet med alla de röda lamporna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag trodde - på riktigt - inte rött ljus försämrade mörkerseendet..? Har jag fel..?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag trodde - på riktigt - inte rött ljus försämrade mörkerseendet..? Har jag fel..?

Det är en markant skillnad om du ligger bakom en normalt utrustad bil och jämför med en pimpad med över 200 watts bakljus som kanske dubbleras vid inbromsning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Jag trodde - på riktigt - inte rött ljus försämrade mörkerseendet..? Har jag fel..?

Det är en markant skillnad om du ligger bakom en normalt utrustad bil och jämför med en pimpad med över 200 watts bakljus som kanske dubbleras vid inbromsning.

Typ som vissa moderna bilar utrustade med überjävliga diodbakljus som vid inbromsning, steker hornhinnan på bakomvarande förare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att återgå till ämnet så är jag också nyfiken på vilken motor du tänker använda. Kul projekt i alla fall.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest MaxSchmeling

Underbart projekt.

 

Vad tråkigt att man bekymrar sig mer om två lanternor än om projektet. Jag struntar högaktningsfullt i hur många lanternor du har men jag berömmer ditt arbete och jag berömmer ditt intresse att visa och berätta om renoveringen här. Vilken underbar båt!

 

Keep up the good work :)

 

P.s. För mig får du gärna sätta en lanterna till...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och jag intresserar mig mer för lagligheten än om renoveringsprojektet. Om alla struntade i lanternorna skulle det fort bli kaos där ute i mörkret, men hbtq:are gör det väl i mörker ändå?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och jag intresserar mig mer för lagligheten än om renoveringsprojektet. Om alla struntade i lanternorna skulle det fort bli kaos där ute i mörkret, men hbtq:are gör det väl i mörker ändå?

 

lagligt ?????? när blev det olagligt  att ha lanternor på sin båt som inte är helt perfekt med den lagliga synen,den duktiga renoveraren  kommer troligen inte att koppla båda akter lanternorna och  i så  ifall bättre att synas en inte.

 

Edited by jsbtango

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy