Jump to content
Sunday 01 November 2020

MopresJoel

Medlemmar
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About MopresJoel

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

298 profile views
  1. Ska ta reda på det så fort jag får chansen att köra fullt ut:) Men mätaren som sitter inbyggd på kontrollpanelen fungerar inte så får hoppas att jag kan mäta med min mobil. Tack för tipset om presseningen, visste inte det:)
  2. Tack för tipset. Hade ingen aning om detta. Lyckades faktist få låna en flaska Meguiars plastx som jag ska använda för att försöka polera rutan:)
  3. Har inget fungerande kapell. Det ska jag försöka fixa senare. Tills dess får jag hålla mina turer till varmare dagar:)
  4. Färdig båt - före & efter Äntligen är min mopres klarrenoverad och det är dags för den första turen. Här kommer några före och efter bilder för att ni ska kunna se skillnaden och allt hårt jobb som gett resultat:) Skillnad? =) Ingen mer is:) = Jungfruturen = Äntligen kommer ögonblicket jag väntat på sen jag började med mitt projekt. Att få åka ut med båten:) Spänningen var olidlig vid sjösättningen:) Motorn startades enkelt och gick som en klocka hela turen:D Sammanfattning Det var ett väldigt kul projekt och jag har lärt mig väldigt mycket om båtar, styr/gas-system och utombordare. Jag har även bevisat att man kan renovera upp en båt snyggt utan att behöva lägga ut för mycket pengar. Den totala kostnaden jag lagt på båten är nog ungefär 3500 kr vilket jag anser vara ett väldigt hyggligt pris och har därför det mesta att tacka till biltema:) Har förstås lite kvar. Säte nr 2 är t ex inte insatt än men ska det nästa gång jag är i stugan. Sen ska jag försöka skaffa ett nytt gasreglage. Men det är ju endast lite småsaker. Om ni har frågor ställ gärna dem och jag ska försöka svara dem så gott jag kan. /Joel
  5. Motor - Styrreglage & gasreglage Tillbaka och med fortsättning på projektet med den sista delen av projektet innan båten blir körklar. Motorn alltså Om motorn: När jag fick båten följde det med en kortriggad Merclury 35 hästars utombordare(tidigt 70 tal?) som ägaren använt för att köra båten tidigare. Detta var dock mer än 40 år sedan Hade ingen aning om den skulle fungera eller inte. Som tur var finns det ett ställe nära sommarstugan som heter marinhallen. Ligger i eskilstuna och är de ska vara kända för att kunna fixa gamla motorer. Körde dit motorn(som vägde bly), pratade sedan med ägaren där och han sa att han skulle se om han kunde få igång motorn. Efter några dagar sa han att den gick väldigt bra till min stora förvåning men rekomenderade att byta impeller, startsnöre och olja vilket vi lät honom göra. Fick tillbaka motorn några dagar senare och det var då dags för montering. Den svarta Mercuryn är utombordaren som ska användas. Styrreglaget var även det orginal. Ett mercontrol reglage som legat i båten dränkt i vatten i åratal. Därför var det väldigt rostigt och segt att använda. Öppnade det, tvättade och fettade in det på nytt utan större resultat. Men det fungerar(typ) så använda det tillsvidare innan jag hittat ett nyare som passar på min utombordare. Inte min bild, likadan reglage med samma färg men mitt är i ännu sämre skick. Styrsystemet: Det nya styrsystemet köptes på biltema (styrreglage U55) tillsammans med styrkabel och akterspegelsfäste. Dessvärre var instruktionerna dåliga och båtens akterspegel väldigt liten vilket gjorde det strulit att koppla in. Men efter en tids trixande och justeringar på det såkallade akterspelgelsfästet lyckades jag få det att fungera klockrent tillsammans med den gamla ratten. Motorn kunde röra sig bra och utan hinder när ratten snurrades Bild på reglaget(u55) under ratten. Resultat: Bilder på putsad motor fastsatt i akterspegeln med styr-och-gasreglage inkopplat. (Den lilla vita sladden är kortslutning för att stänga av motorn).
  6. Har nu kommit tillbaka från ett uppehåll(bortrest) och har nu under helgen kunnat färdigställa mitt projekt, ska just ladda upp de sista bildena. Kul med så många intresserade och beklagar för att jag inte kunnat svara på kommentarer de senaste dagarna. Angående mina baklanternor som tydligen blivit en väldigt stor diskussion. Orginalet av båten hade två styckna lanternor bak och därför har även jag satt på två nya. Endast en skulle ju se knasigt ut:S Jag trodde faktist att både fick vara tända samtidigt och anslöt därför både till batteriet. Som sagt parallelkopplade dessa vilket var bra då det resulterar i att jag enkelt kan koppla bort en och endast låta en lampa lysa:)
  7. Under veckan har jag kunnat arbeta med min mopres, här kommer bilder och lite infomation om saker jag renoverat. Akterspegeln Akterspegelns lister har jag målat med biltemas hammarlack i silverfärg då det passar in i mitt tema väldigt bra. Jag har även monterat nya navigationslampor i vit färg, dessa köpta på jula för en hundring styck. Båda två har en kromad look och matchar därför med de andra tillbehören som sitter på akterspegeln. De är även parallellkopplade för att förenklar eldragningen. Bildbevis:) Vindrutan Vindrutan finns det inte så mycket att säga, fortfarande väldigt ful efter nogrann tvättning . Planerar att byta ut den genomskinliga plastskivan till en ny då den ser ganska dålig ut jämfört med resten av båten. Mopres märkena Märkena i dåvarande skick Efter upplösning av gamla färgen spraymålade jag dom med vitt och monterade dom.
  8. Målning av övre delen Efter att underarbetet var klart var det dags att måla den övre delen. Färgen ska vara vit bakrund med oxfordblåa linjer och markeringar. Jag valde att använda Internationals Toplac till de blåa linjerna och Biltemas 2-komponentsfärg till den vita bakgrunden. Arbetsprocessen skedde genom att jag använde skumgummi-roller för 2komponents färgen och pensel vid målning av den blåa färgen. Jag målade även 2 lager av varje färg för att få ett täckande lager. Resultat efter endast den vita målningen, ytan blev blank och tillräckligt jämn. Slutgiltig målningen: Jag blev nöjd med resultatet av målningen, här kan ni se bilder där jag även börjat montera tillbaka det gamla sakerna. På bild ser båten riktigt snygg ut! Fenorna blev riktigt fräcka. Det finns dock ganska mycket kvar att göra på projektet och fler uppdateringar kommer.
  9. Underarbete av båten övre del Att måla övre delen av båten är nästa moment. Jag anser att det även är ett av de mest avgörande målningen för båtens färdiga utseende då den syns tydligast. Därför ska jag göra allt väldigt nogrannt. Som vid alla målningar är underarbetet väldigt viktigt. Underarbetet går ut på att skapa en så jämn och fin yta som får färgen att fästa bra och flyta ut vilket i sin tur skapar ett snyggt och blankt färglager. Materialet bestod av väldigt mycket 120mm papper. Även gelcoat-spackel då plasten även den övre delen hade några små repor/skruvhål att spackla igen. Före, Ytan var ojämn och färgen hade lossnat vilket skulle synas om man inte slipade ner den Slipmaskin gjorde jobbet enklare, (notera även att instrumentpanelen nu är tömd på mätare och ratt) Resultat: För blotta ögat ser båten antagligen ut att vara i sämre skick än tidigare, men ytan har blivit riktigt jämn och kommer fungera perfekt för den vita målningen som ska utföras under helgen
  10. Anledningen till att jag vill ersätta vajerstyrningen var för att kablarna var ganska illa tilltagna efter alla år den stått, isen har fått dem ganska rostiga och förmodligen ganska jobbiga/osäkra att köra med . Det enklaste ersättnings-alternativet verkar vara teleflex, ska dock fundera lite och granska alternativen lite nu när jag fick höra om fördelarna. Som tur var kommer jag i alla fall inte ha nåt problem med saltet då båten ska köras i en sjö.
  11. Kul att höra att den åker bra. Kommer bli kul att testa den i vattnet när den är klar
  12. Nästa moment blir att måla översidan med samma teknik. Kommer måla allt med en likadan vit färg från biltema och sedan blå linjer på framdelen & fenorna(på samma sätt som de tidigare oranga linjerna). Skriv gärna hur ni tycker det gått hittills .
  13. Målning & renovering av skrov Skrovet var ganska repat och färgen hade börja flagna på vissa ställen. Jag ville därför måla om och renovera det. Innan jag började samlade jag på mig information om hur man måla ett båt-skrov. Vilka verktyg och färger man skulle använda och lite olika tekniker. Eftersom skrovet inte hade några större repor/skador så bestämde jag mig för att gelcoat-spackel skulle räcka. Plastning kändes ej nödvändigt. För underarbetat köpte jag in 120mm papper. Även gelcoat-spackel(Hade endast några små ställen som behövde spacklas). Detta skulle jag använda för att få en jämn och slät yta som färgen kunde fästa på. Färvalet föll på vitt då båtens tema var blå-vitt. Köpte in 2-komponentsfärg från biltema samt några skumgummi-rollers. Jag visste sen innan att biltemas färg inte var den bästa men att man kunde få ett ganska bra resultat så länge man inte slarva med underarbetet. Hur jag utförde underarbetet: Steg 1: Tog bort vindruta och vände båten. Steg 2: Tvättade skrovet. Detta gav mig en bättre syn över ojämna ytor och skador. Steg 3: Slipa och märka ut områden som behövde spacklas Steg 4: Spackla och låta torka. Steg 5: En sista slipning med finare sandpapper(200mm) Efter underarbetet men innan målning Hur jag målade skrovet: Steg 1: Jag blandade halva burken av färgen med härdaren. Steg 2: Började måla bottensidan då jag inte behövde vara lika orolig för misstag då botten inte syns i vattnet tillskillnad från sidorna. Detta hjälpte mig att få in en bra teknik och känsla för hur man skulle måla en bra yta med så lite luftbubblor som möjligt. Steg 3: Blandade andra halvan av färgen. Steg 4: Målade sidorna och försökte undvika bubblor och rinningar med hjälp av lärdomen jag fått av att måla botten sidan. Slutsats och resultat: Målningen blev på det stora hela ganska bra och skrovet fick en slät, tålig & blank yta . Ett misstag jag dessvärre gjorde var att försöka rätta till misstag när färgen börjat segna(Färgen började bli seg efter ungefär en timme då det var härdare i). Detta skapade några luftbubblor på 3 mindre ytor. Dessa ytor låg som tur var på ställen som inte syntes så bra så det var ingen större katastrof. Biltemas färg funkar alltså helt okej om man gör ett noggrant jobb med underarbetet och inte vill lägga en större mängd pengar på typ internationals färg. RESULTAT I BILDFORM:
  14. Renovering av sätena Sätena hade gått sönder i tyget och var i allmänt dåligt skicka. Jag bestämde mig därför att renovera dem genom att klä om dem med nytt konstläder, ommålad ram och minskad rost i fjädrarna. Har ingen bättre bild än denna på hur de såg ut innan renoveringen. Isärplockning av sätena skedde genom att skära upp tyget och separera kudden från fjädrarna. Målade stålramarna med hammarlack i silver. För att sy den nya klädseln köpte jag in oxfordblått läder som sedan klipptes och syddes ihop med vita kederlister i plast. RESULTATET: Efter applicering av den nya klädseln blev resultatet riktigt bra samtidigt som jag sparade in några tusenlappar på att inte behöva få dem skräddarsydda. Ena sätet med både över- och under-del
  15. Renovering av insidan Började med att ta ut sätena ur båten. Sedan kuddar och träskivor som som täckte väggarna. Vajersystemet avinstallerades även. Efter detta kunde jag se den stora mängden smuts, rost och skräp på insidan av båten. Detta gjordes rent med varmt vatten, tvättmedel och svamp. Sedan slipade jag väggarna för att få en jämn yta inför målning. Jag målade med en grå badrums-färg eftersom jag hade det sen tidigare. Kanske inte det lämpligaste valet men resultatet blev helt ok. Smutsigt Tvättade sedan båten och fick detta resultat Efter nerslipning av inneryta MÅLAD! Helt ok resultat
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy