Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Leonardo

Klassiker - problem med kylning Volvo Penta MD11

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en fin gammal  MD11C från mitten på åttiotalet, som har fungerat bra ända till förra sommaren. Då började larmet för överhettning tjuta, först vid 2100 varv, sedan vid lägre och lägre varvtal.

 

Motorn tror jag är konverterad till färskvattenkylning(Martec), men har haft hemmahamn i Vänern ända tills jag köpte den 2005.

 

Under förra sommaren försökte jag rensa slangar och rör utan att få någon bättring. Jag bytte även sjövattenpumpen, för att se om det kunde hjälpa. Jag satte även dit en tillfällig slang som drog vatten direkt ur havet istället för att dra det genom drevet, men det gav heller ingen bättring.

 

Så nu misstänker jag starkt att det är flödet i själva motorn som är begränsat. Färskvattenpumpen fungerar fint, och jag har provat att plocka bort termostaten, men fick ingen effekt av det. Min fråga är hur man rensar kylkanalerna i motorn?

 

Jag har plockat isär färskvattenkylningen, så den är ju inga problem. Jag tänkte även plocka av avgaslimpan, vilket också är rätt enkelt. Jag skulle även kunna tänka mig att plocka av topparna, och rensa dem. Men det jag är mest bekymrad för är huruvida jag måste plocka av cylindrarna eller inte för att göra rent.

 

Jag är tacksam för alla tips om hur man rensar kylsystemet så enkelt som möjligt, med motorn kvar i båten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD11? Finns det en värmeväxlare på den tro… jag hade en MD17 där jag rensade upp en värmeväxlare… kan tänka mig det ströp flödet lite men inte så motorn överhettades.

 

Drevet var smart av dig, det kan sättas igen. Men det var det alltså inte.

 

Bytte du sjövattenpump? Dvs inte bara impeller? Det var avancerat.

Utflödet då? Ser du att flödet ut är samma som det "brukar"?

 

Hmmm… jag brukar byta glykol i färskvattendelen. Till slut så blir koncentrationen av glykol lite större vilket hämmar kylningen något. Kylkanalerna kan ju vara igensatta och rensa dem tror jag är verkstadsjobb… men jag är inte så duktig på motorer, tyvärr!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kompis hade liknande problem med sin MD5A. Visade sig att det satt några lager med gammal packning kvar i impellerhuset som gjorde att impellern inte fick tillräckligt sug/tryck. Efter rensning medelst vass kniv funkade motorn perfekt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kompis hade liknande problem med sin MD5A. Visade sig att det satt några lager med gammal packning kvar i impellerhuset som gjorde att impellern inte fick tillräckligt sug/tryck. Efter rensning medelst vass kniv funkade motorn perfekt igen.

Som jag skrev så sitter det en helt ny pump på plats, flödet är som tidigare, har väl aldrig varit superduper, men det har gått att köra ca 2300 varv utan problem....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märker du att den kokar eller är det "bara" larmet du går på?

 

Mät temperaturen med termometer, det kan vara givaren som spökar.

 

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé med givaren. OM du har lika mycket vatten ut från motorn som "vanligt" så ska det mycket till att motorn blir så varm att den blir överhettad. Då är det stopp i sötvattenkylningen anser jag. Har du mätt tempen på motorkroppen, det ger lite ledning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bio gen active Scale 130 eller liknade medel  kan funka  ( mot pansten i motorn )

används i värmeväxlare inom industrin

 

då behöver du en extra kylning med slang som du häver över bord och för att få upp/ner  tempen i 60 grader .

jag körde 5 timmar innan det släppte temp gick ner

men önskvärt med större behållare hink på 10l använde jag

 

jag fick problem med min md6a   sjövattenkyld
körde detta och motorn gick ner i temp  

 

jag låg på 95-100 grader innan   jag körde med medel  ( utan termostart

Redigerad av Vegabjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Märker du att den kokar eller är det "bara" larmet du går på?

 

Mät temperaturen med termometer, det kan vara givaren som spökar.

 

/Mats

 

 

Bra idé med givaren. OM du har lika mycket vatten ut från motorn som "vanligt" så ska det mycket till att motorn blir så varm att den blir överhettad. Då är det stopp i sötvattenkylningen anser jag. Har du mätt tempen på motorkroppen, det ger lite ledning?

 

Den blir väldigt varm, så jag tror inte på givaren. Jag tror definitivt på stopp/dåligt flöde i sötvattendelen, så frågan är hur man rensar, snarare än att hitta andra orsaker. Ligger uppe på land nu, så det är ju inte så lätt att provköra än. Tänkte försöka rensa innan jag sjösätter. Sen får man väl testa när man kommer i sjön, och funkar det fortfarande inte, så får man väl gå vidare med problemet.

Redigerad av Leonardo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta sätts en förträngning in i shuntledningen vid efterkonvertering. Kan nog sitta nånstans i röret vid de röda pilarna?
I original går kanske hälften av kylvattnet genom motorn och hälften via shunten (förbiledningen) då termostaten är fullt öppen. Går inte att slösa så med ett slutet system, växlarens stigarvatten är betydligt varmare än sjön. Hur stort hålet i förträngningen bör vara beror på cirkulations-pumpens trivsel, vissa elpumpar tål tvärstopp så man pluggar dem helt.
Skulle kollat så förträngning* finns och har rimlig hålstorlek. Kanske även försökt minska hålstorleken om pumpen klarar det. Sjövatten till avgaskylning går via värmeväxlaren så shuntflödet spelar inte längre den rollen.
*) Själv hade jag länge bara en klämma på slangen för att kunna labba med flödet i min Albin O11:a. Kan alltså vara nån hemgjord grej som man kanske missar att sätta tillbaks efter demontering. Bilderna snodda här.
post-86835-0-84466800-1427883335_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta sätts en förträngning in i shuntledningen vid efterkonvertering. Kan nog sitta nånstans i röret vid de röda pilarna?

I original går kanske hälften av kylvattnet genom motorn och hälften via shunten (förbiledningen) då termostaten är fullt öppen. Går inte att slösa så med ett slutet system, växlarens stigarvatten är betydligt varmare än sjön. Hur stort hålet i förträngningen bör vara beror på cirkulations-pumpens trivsel, vissa elpumpar tål tvärstopp så man pluggar dem helt.

Skulle kollat så förträngning* finns och har rimlig hålstorlek. Kanske även försökt minska hålstorleken om pumpen klarar det. Sjövatten till avgaskylning går via värmeväxlaren så shuntflödet spelar inte längre den rollen.

*) Själv hade jag länge bara en klämma på slangen för att kunna labba med flödet i min Albin O11:a. Kan alltså vara nån hemgjord grej som man kanske missar att sätta tillbaks efter demontering. Bilderna snodda här.

attachicon.gifmd11.kyln.jpg

 

Här kan vi ha någonting, det ska se ut så här enligt Martecs bild. Jag trodde att avsaknaden av denna plugg skulle leda till att motorn inte gick upp i temperatur, men om det är en förbiledning så blir det ju tvärtom, precis som du skriver. Har noterat att motorn inte går upp i temperatur när man kör på låga varvtal, men det beror väl kanske på termostaten i så fall.

 

 post-104513-0-57417400-1427966168_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, shunt-plugg eller "lagom" shunt-förträngning är av vital betydelse för eftermonterade glykolsystem. Eftersom du tydligen, liksom jag, har Martecs system med tvärstoppstålig el-pump är det rekommenderat att plugga igen den förbi-ledningen helt. Men detta är kanske ändå inte helt nödvändigt?
Haha, minns plötsligt varför jag "labbade" med snabbt borttagbar klämma istället för inre slangplugg. Nödkylning!
Ett elfel kan ju orsaka att el-cirkulationspumpen strejkar helt, så möjlighet till minutsnabb tillbaka-konverting vore inte dumt. (Ett förberedd akut-instruktion typ att... flytta slang x till punkt y, avlägsna förträngningsklämma z etc kan nog vara bra i stressade situationer. Man tänker nog inte särskilt klart i nödsituationer och är kanske dessutom sjösjuk?)
Min gamla Albin O-11 hade visserligen - till skillnad mot din motor - en kugghjuls-sjövattenpump, en brytpinne i dess drivning hade nog ofelbart brutits med pluggad shunt och samtidigt stängd termostat. Godnatt i så fall. Din impellerpump för sjövatten klarar förmodligen högt pumpmotstånd bättre åtminstone ett tag, för gummibladen viker sig olikt metallkuggar?
Börjar sakteliga närma mig poängen, alltså detta att i akuta situationer ha möjlighet att snabbt kunna "återkonverta" vore bra!?
(Vore därvid dumt för att inte säga omöjligt att snabbt pilla ur en slangplugg i en sådan situation, enklare då med en klämma. Men också bra med bara en så liten förträngning som praktiskt möjligt efter akut-återkonvertering jämfört med totalpluggning, sjöpumpens trivsel o det där?)]
Enligt ditt trådhuvud-inlägg har kylningen fungerat bra tidigare - men plötsligt börjat larma för överhettning, så detta med shunt-förträngning är knappast det primära felet? Termostaten trots allt??

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en MD11C förr, hade exakt samma problem med kraftig överhettning. Fick linka hem i 2knop utmed hela kusten (från Hunnebostrand till Dyrön) en sommar.

 

Åtgärden gick ut på att klyva motorn och rengöra varenda liten kylvattengång och de är många. Det är pannsten eller motsvarande ja och troligen har din marteckylare satts in för sent?

 

Vi provade med en sådan och det gick 6h sedan kom problemet tillbaka, trots hela nya grejor.

 

Efter tre halvdana somrar bytte vi motor och har nu en Lombardini LDW 1404M (40 hk) som trots fler hästkrafter väger betydligt mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi provade med en sådan och det gick 6h sedan kom problemet tillbaka, trots hela nya grejor.

 

Vad provade ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vi provade med en sådan och det gick 6h sedan kom problemet tillbaka, trots hela nya grejor.

 

Vad provade ni?

 

 Martec-kylning (helt anpassad för en MD11C)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har också problem med min kylning till md11. Bytt im peller och spolat rent kanaler. Funkarklockrent när jag fyller på vatten i slangarna, men när motorn varit avstängd en stund så verkar de som pumpen inte orkar trycka in vattnet när jag startar igen och motorn blir varm. Någon med en idé? Ha d

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har också problem med min kylning till md11. Bytt im peller och spolat rent kanaler. Funkarklockrent när jag fyller på vatten i slangarna, men när motorn varit avstängd en stund så verkar de som pumpen inte orkar trycka in vattnet när jag startar igen och motorn blir varm. Någon med en idé? Ha d

 

 

Har du färskvattenkylning(Martec) eller sjövattenkylning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej igen,

 

Hittade problemet, det var elpumpen till Martec-kylningen som gett upp. Kollade den i höstas, men bara om den lät eller inte, och eftersom den lät trodde jag den var hel. Nu när jag skulle återmontera färskvattenkylningen efter noggrann rengöring och byte av gavellock, så upptäckte jag att den var helt död. Bytte pump och nu fungerar kylningen fint igen, kan gå på fullgas utan några som helst problem. Men, som jag har noterat tidigare så går motorn ner i temperatur om man ligger på tomgång efter att man kört en stund och den har blivIt riktigt varm. Jag misstänker att eftersom flödet på färskvattenpumpen är konstant, så blir motorn för kall vid lägre varv. Fast egentligen borde väl termostaten sköta detta? Jag har provkokat termostaten och den öppnar vid 85 grader och stänger runt 75 så den verkar ju fungera. Är det nån som har nåt tips om vad det kan vara?

Redigerad av Leonardo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste tråden lite slarvigt men nämndes inte en shunt. Är den öppen och leder vattnet förbi termostaten blir termostatens arbete förgäves.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sitter där den ska, hade isär allt och kollade detta. Fattar inte hur det inte kan funka, har verkligen kollat allt nu..... Det är iofs inget stort problem, för oftast kör man ju på ca 2000 varv och då står nålen på temp.mätaren nästan rakt upp, vilket väl är OK. Det är ju på lägre varv jag skulle vilja ha upp temperaturn, men det kanske inte är något att bry sig om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sitter där den ska, hade isär allt och kollade detta. Fattar inte hur det inte kan funka, har verkligen kollat allt nu..... Det är iofs inget stort problem, för oftast kör man ju på ca 2000 varv och då står nålen på temp.mätaren nästan rakt upp, vilket väl är OK. Det är ju på lägre varv jag skulle vilja ha upp temperaturn, men det kanske inte är något att bry sig om.

 

Det är normalt att tempen sjunker vid lägre belastning, förmodar att du har en tempmätare med vitt grönt rött fält, att i en sådan läsa in egna grader är omöjligt då det gröna fältet från start vid det vita, till det röda börjar representerar en skillnad på endast ca 5 grader.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, tack för det svaret. Har funderat på detta i elva år, alltså sedan jag köpte båten, men detta förklarar ju saken. Skönt, då behöver jag inte fundera mer på det. Återkommer med ny fundering när det blir tillfälle. :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en likadan motor med Martec eftermonterad kylning. Fick en sprucken topplockspackning vid segling runt Sverige för några år sedan och har efter det hållt koll på temperaturen med extra termometer. En stektermometer har känslelkroppen instoppad mellan de två musklerna. Det finns ett mellanrum där lagom för termometern.

 

Det visar sig att det är 110 grader när motorn går på full effekt. Då ligger den grönröda originaltermometern mellan gröna och röda. Lyfter man på locket då kokar vattnet över i expansionskärlet.

 

Jag är av uppfattningen att ju varmare en motor går dess bättre är det för motorn och verkningsgraden.

 

Kolla hur rören och slangarna är dragna så ni kan ändra till sjövattenkylning om det skulle behövas. Vi gjorde det i Simrishamn då motorn tryckte ut glykolvattnet genom expansionskärlet lock. En enkel operation och motorn gick saltvattenkyld resten av sommaren utom när den gick Göta kanal tillbaka till Göteborg då den var färskvattenkyld. Vattnet går att dricka i de stora sjöarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har kylbekymmer ! Jag har en md3b som jag köpte förra sommaren den gick jättebra på sjövatten kylning , men så vill man förlänga livet liksom , monterade martec i vinter körde motorn med belastning mot bryggan väl förtöjd ;) efter en halvtimme larmar den på hög temp och börjar koka , jag stängde av motorn lät den stå åkte hem och funderade . Dagen efter tittade jag i expansions kärlet tomt ? Jag skruvade av locket försiktigt och det var tryck sprutade över , efter en stund kom vattnet tillbaka till normal nivå ? Startade motorn igen då körde en halvtimme samma sak hög temp kokade röd markering på mätaren ? Stängde av motorn cirkulationspumpen låter som ett sågverk ? Den är helt ny . Måste väl vara stopp någonstans ? Vad ska jag göra ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rackarhulda: Du verkar ha antingen luft eller avgaser i glykoldelen.
Att det pyser till när man öppnar en varm motors expansionskärl är normalt, men inte att det far ut vätska. Har du förresten bytt termostat, man brukar ha typ 60 graders vid sjökylning men 75-85 vid glykolsystem. I så fall borde kanske larmets tempgivare också bytas?

Martecs system har väl en skvallerstråle i den behållaren strax ovan dess markerade maxnivå. Den fungerar också litet som automatisk avluftning, brukar spotta o fräsa en stund om man tömt och fyllt systemet. Luften som då hamnar överst i behållaren kan inte trycka ut nån vätska, men om det finns kvar luft högt upp i motorn så kan väl detta ske. Trycket är ju maximerat till ca 2 atm (1 atö) med hjälp av ventilerna i exp.kärlets lock, så kvarvarande luft expanderar snabbt när man öppnar varmt.

Min gamla encylindriga Albin hade termostathuset uppepå cylindern så de luftbubblor som flöt uppåt i motorn kunde lätt föras vidare till självavluftningen. I din motor är däremot termostathuset inte riktigt högsta punkten enligt skissen.

Vet inte riktigt hur man bäst driver ut eventuella luftfickor där, nån annan?
Expansionskärlets lock skall väl enligt Martecs installationsanvisning vara minst nån decimeter högre placerad än kylmantelns/ cylindrarnas högsta punkt, om jag minns rätt. Men eftersom luftfickor ogärna rör sig neråt så innebär knappast tillräcklig höjd nån garanti för fungerande självavluftning. Hur luftbubblor rör sig vid olika strömningshastigheter och inuti håligheter är knepigt att begripa, borde nog ha nåt med archimedes princip att göra?

Det andra scenariot med små mängder dieselavgaser som läcker in i glykolkanalerna är tristare, men det brukar väl synas på att glykolen snabbt blir smutsad.
post-86835-0-05692700-1433153131_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var topplockspackningarna som har gått kändes på lukten i expansionskärlet och skitigt vatten , och det är ju bara cylindertrycket som kan trycka ut vattentrycket eftersom det är högre . 

Hoppas bara att det finns så pass mycket material i toppar / cylindrar att det blir tät igen tack Thomas1 för intresset osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/12/2015 at 1:37 AM, AM2010 said:

 Martec-kylning (helt anpassad för en MD11C)

Jag efterfyllde kylvätska fyra gånger sedan var det bra. Det bubblade en hel del och cirkulationspumpen sög luft - då gick det inget vidare, efter efterfyllningarna var ljudet jämnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...