Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
petter_b

Verktyg / mothåll för bordgenomföring

Rekommendera Poster

Jag planerar att byta bordgenomföringar till sjövattenintagen och undrar om det finns färdiga verktyg för att hålla genomföringen när man skruvar dit (alt. lossar) muttern på insidan.

 

Det är märkligt om var och en ska behöva tillverka sina egna verktyg.

 

Helst ska det gå att anväda mothållet från insidan så att man kan jobba själv.

 

På en del engelskspråkiga siter talas det om "step wrench" och/eller "inside pipe wrench". Det borde finnas liknande i Sverige men vad heter det på svenska och var köper man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort bottengenomföringen - slipa bort flänsen på utsidan.

 

Dra fast den nya - stoppa i nåt, va katten som helst, som mothåll. Stämjärn, skruvmejsel, skaftet på en skiftnyckel. Det är bara fantasin - och i viss mån vanan - som sätter gränser.

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämjärn är min favorit.

 

När man tar bort en gammal genomföring så skär man ett par kryss med vinkelslipen och sen hugger man bort flänsen med huggmejsel och hammare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en blocknyckelsats kan du nästan garanterat hitta rätt dimension till olika genomföringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett verktyg som fungerar på olika stora Genomföringar. Letar efter namnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2015-02-23 på 11:56, bhemac säger:

Stämjärn är min favorit.

 

När man tar bort en gammal genomföring så skär man ett par kryss med vinkelslipen och sen hugger man bort flänsen med huggmejsel och hammare.

 

Jag har kört med hålsågsmetoden och det har fungerat klockrent. Inget våld eller huggande behövs. Sätt i en träplugg, borra, klart!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju fiffigt! Nackdelen är väl att man måste ha exakt rätt dimension på hålsåget. Ett hålsåg för metall, som de flest antagligen inte har till något annat ändamål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om mna vill byta genomföringar snabbt och enkelt så kör man med vinkelslip och huggmejsel. Det är så varven brukar göra.

Att slå i en träplugg är enkelt men att hitta centrum är inte så lätt, i synnerhet inte under en båt. För ska man göra det riktigt så ska man borra med exakt samma diameter som genomföringen. Gör man som i videon och borrar ett par millimeter för stort hål så är det enkelt, man borrar ju bara i plasten, så måste man ha genomföringar som också är ett par millimeter större. Att ha hål som är större än genomföringen är helt förkastligt, det brukar alltid påpekas i alla beskrivningar. Att fylla ut mellanrummet med tätmassa duger inte, möjligen kan man slipa ur och spackla upp med epoxi.

 

Nästa fel är att först dra fast muttern och sen efterdra dagen efter. Detta är en myt där man tror att man gör om tätmassan till en packning. Alla som jobbat med flänsade rör vet att man antingen har en packning eller, tätmassa och att man drar åt ordentligt på en gång. Dessutom ska man ha gängtätning i muttern om det ska vara ordentligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fått loss alla genomföringar. Fick göra eget verktyg mha vinkelslip för att passa dikt an mot klackar. 

 

Gick inte så bra på alla med skaftet på skiftnyckeln.

 

det finns faktiskt ett specialverktyg som passar olika genpmföringsstorlekar.

 

groco mm har verktyg som passar just deras. Dumt, vill ha generellt.

 

måste bara komma på namnet så man kan googla.

 

varför? Jo bra när man monterar de nya sen.

Redigerad av tobbo166
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De senaste bordsgenomföringarna har monterat var sexkantiga inuti, då det gick utmärkt att ha en stor insexnyckel dom mothåll.

Då jag var ensam, tyckte jag fast den yttre delen med en brädbit och en domkraft utifrån, hade kladdat på bra med sikaflex, sedan kunde jag stoppa i insexnyckeln från insidan, förlänga den med en kort rörbit och dra åt med stor skiftnyckel, kom inte åt med fast ringnyckel som hade varit det bästa, men det var trångt.

 

Den gamla lossnade snällt utan vinkelslip eller svordomar. Bara att skruva loss muttern på insidan, och slå till med en plastklubba så ramlade ytterdelen i backen på utsidan...

 

Men även jag har varit med om tjuriga bordsgenomföringar som varit monterade i ett tajt hål, ja egentligen gängade på plats i skrovet, och så är det någon atlet med stor nyckel som dragit så in i helskotta på insidan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det nån anledning att byta genomföringar i tid och otid, förutom när man bygger om nåt, som en slags service.. typ impellerbyten mm?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Caribic410 säger:

Finns det nån anledning att byta genomföringar i tid och otid

Oftast inte. Möjligen kan det vara värdehöjande om man ska sälja.

Slangar med begränsad livslängd är vettigt att byta. Ibland sitter de illa till och då är det enklare att byta hela skiten.

VVS delar är gjorda i avzinkningsfri mässing men så har det inte alltid varit med själva genomföringen och är de 30-40 år gamla kan det vara ide att byta. Det kan finns frätskador på det enda stället man inte kan se, där genomföringen går igenom plasten.

Försäkringsbolagen ser inga problem med genomföringarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...