Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Gaidin

Raspberry Pi 2 och OpenCPN

Rekommendera Poster

Den nya Raspberryn har ju fått lite mer prestanda och börja på allvar bli intressant. Numera kan man till och med köra Ubuntu på den och Microsoft kommer att släppa en version av Windows 10.

Jag har köpt mig ett exemplar och testat den som mediespelare och den är riktigt trevlig.

 

Tanken är att köra Ubuntu på den och sedan installera OpenCPN.

 

Är det någon som har erfarenhet av Linux i navigeringssammanhang? Köper man en NMEA-server med USB-anslutning eller hur hanterar man inkommande data? Jag tänker mig förutom GPS även tridata, radar, autopilot... 

 

Kanske även ett interface in från en Arduino som har lite koll på vatten i kölsvinet och meddelar mig när den starta länspumpen, läsa in motordata,  styra ankarljuslanternan med en fotoresistor... Inte ens fantasin sätter gräns =)

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollar detta också,men det är komplicerat.

 

Jag funderar på att använda programmet  N2Kview via en Linux baserad backbox.

Kanske en EMU-1 till motor data.

Men jag behöver mer prylar för att få allt och fungera.

 

Men jag har ej all info så jag fattar detta till 100% än.

 

Men kommer följa denna tråd med stort intresse. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Detta är högintressant.

Håller på å programmerar Raspen, för den skall styra min havrebrännare. 9:e säsongen jag värmer huset. Har fått luftspjället att fuinka/styra. Förut styrde jag via en laptop å ett relässytem som jag programmerade.

 

Jo det är långt från båtar....hm...

 

Men när man startar Raspen så har den redan en Linux i sig. Å den tar GPS pucken.

Så det ända jag undrar om själva OpenCPN programmet kan köras. Begränsningen torde vara själva minnet på SD kortet. Jag har bara 4G där i min Raspberry Pi

Möjligt att man måste ha en "wine" el liknande för att förstå windows programmet.

 

Vet ni, skall faktiskt testa detta men inte idag.

Kämpar just nu med ett speciellt ljudkor som inte vill som jag.

:(

Den här tråden måste jag bara följa.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havrebrännare, är det ett annat ord för häst? :ph34r:

 

Raspberryn startar inget out of the box utan man får köpa till ett minneskort och installera en imagefil på. Det finns i stort sett två olika Linuxdistributioner som gäller för tvåan, deras egna Raspbian och Snappy Ubuntu.

 

Snappy Ubuntu är en Ubuntudistribution utan allt lull-lull som normalt följer med, dessa får man enkelt installera själv och på så vis väljer man vad som tar utrymme på disken.

 

Hittar en blogg som handlar om installationen av OpenCPN på en Raspberry.

 

https://mvcesc.wordpress.com/2013/09/20/detailed-raspberry-pi-setup-documentation/

Redigerad av Gaidin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NMEA0183 är ju egentligen RS232/RS422. Kan man få fler RS232 portar på Raspberryn? RS232-USP donglar finns ju. Att gör en multiplexer mjukvarumässigt är enkelt.

Vet att jag såg något Arduino-projekt där man fick den att fungera som multiplexer och även skicka NMEA-over-IP. Det senare är intressant då man kan få upp NMEA i en iPad också.

 

Alternativet är en iMux http://brookhouseonline.com/imux.htmmed 4+1 NMEA in och WiFi. Jag har skaffat en sådan för att få NMEA till paddan men den kan även leverera NMEA till en Raspberry

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Canon bra länk Gaidin.

Super  klart.

Funderar på att byta till en 8G SD kort smat att köra med Python vers 3 istället.

Jag kunde däremot inte se var/hur du ansluter en GPS mottagare.

Raspen har bara två USB kontakter. Jag använder den ena för en liten minidongel för Wi-Fi. Kan vara bra att komma ut på internet i hamnarna.

I den andra har jag stoppat in en "grenkontakt", där ansluter jag en sändare till trådlös tangentbord å mus. Så jag har 3 anslutningar kvar till GPS mottagarens  USB kontakt.

Hur har du löst detta?

 

NMEA behöver jag ej. Kör inte autopiloten på det sättet. Jag ställer in den på en kurs, sedan kollar jag som vanligt. Sjökortet "trace"-ar ändå.

 

Nog för att havrebrännaren är nått i hästväg, 9:e vintern jag eldar med den. Men den galloperar inte...blir inga pengavinster på travet....den travar på ändå

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker idén med OpenCPN och Raspberry är intressant. Skulle också vilja prova detta.

 

Men sedan började jag fundera. Raspberryn är ju liten, smidig och trevlig att jobba med. Men den behöver både ström och framför allt en skärm. Och där känns det som att projektet faller. Ska man koppla in en lös skärm? Med extra sladdar som går till Raspen... och till ett strömuttag... Och en mus... Eller ska kan man använda en vanlig platta och köra remote desktop till Raspberryn? Fast vad blir då vinsten jämfört med en vanlig laptop? Eller mot en platta?

 

Hur har ni tänkt att använda den? Jag vill gärna, men har just nu brist på ideer på hur det kan bli användbart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant projekt.

Jag hade ju helt klat kört en touch-skärm för att styra med.

 

Hade ett sådant upplägg i gamla båten, då var det en windows netbook, egenskrivet navigationsprogram och en 10" touchskärm för bilbruk jag använde där.

Skärmen var avsedd för användning i solljus och riktigt stabil.

 

Så länge det finns drivare för linux borde en sån lösning kunna funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tänker ni med sjökort till OpenCPN, går det att köpa aktuella?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NMEA0183 är ju egentligen RS232/RS422. Kan man få fler RS232 portar på Raspberryn? RS232-USP donglar finns ju. Att gör en multiplexer mjukvarumässigt är enkelt.

Vet att jag såg något Arduino-projekt där man fick den att fungera som multiplexer och även skicka NMEA-over-IP. Det senare är intressant då man kan få upp NMEA i en iPad också.

 

Alternativet är en iMux http://brookhouseonline.com/imux.htmmed 4+1 NMEA in och WiFi. Jag har skaffat en sådan för att få NMEA till paddan men den kan även leverera NMEA till en Raspberry

http://www.maretron.com/products/cloudServer.php

 

Jag kollar lite på dessa produkter.

Så som jag tolkar detta så kan du få :unsure: NMEA via nätet hem(abonnemang på Maretron Cloud Services dock). 

Fast jag är inte lika införstådd i detta ämne som er andra.

Men läser och följer denna tråd med spänning.

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tänker ni med sjökort till OpenCPN, går det att köpa aktuella?

Jag kör med vanliga BSBkort.

http://www.soltek.se/kartor/bsballa.htm

Tyvärr fungerar inte nattsänkningen på de svenska korten.

C-Map kort fungerar åxå

post-52966-0-90088400-1424247477_thumb.jpg

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Canon bra länk Gaidin.

Super  klart.

Funderar på att byta till en 8G SD kort smat att köra med Python vers 3 istället.

Jag kunde däremot inte se var/hur du ansluter en GPS mottagare.

Raspen har bara två USB kontakter. Jag använder den ena för en liten minidongel för Wi-Fi. Kan vara bra att komma ut på internet i hamnarna.

I den andra har jag stoppat in en "grenkontakt", där ansluter jag en sändare till trådlös tangentbord å mus. Så jag har 3 anslutningar kvar till GPS mottagarens  USB kontakt.

Hur har du löst detta?

 

 

Raspberry Pi 2 har fyra USB-kontakter och även en expansionsport som man tydligen kan använda för att ta emot seriell kommunikation med. Min tanke är att köpa en USB-ansluten serieport. Saknas det USB-portar så kan man ju enkelt sätta upp en hub.

 

Någon frågade om kablar och anslutningar.

 

Givetvis behövs det ström, nät, anslutningar, bildskärm o s v men fördelen som jag ser det är storleken och strömförbrukningen. Jag tänker bygga in huvudenheten så den försvinner, koppla bildskärm till navigationsbord och en extern touchskärm i sittbrunnen. Anslutning för ström görs via en vanlig mobilladdare (Micro USB) och skärmen ansluts via HDMI eller en analog utgång.

 

Själv har jag inte gjort något ännu, tiden har inte räckt till men jag installerade en mediaspelare på Raspberryn för att testa hur den fungerar, det tog totalt 20 minuter att lägga in en imagefil på ett SDkort och starta upp.

 

Löser man hela installationen av OpenCPN inklusive ett antal drivrutiner för diverse instrument kunde man ju sedan sprida hela imagefilen för enkel installation. Det borde gå bra så länge man följer licensen från GNU.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur tänker ni med sjökort till OpenCPN, går det att köpa aktuella?

Jag kör med vanliga BSBkort.

http://www.soltek.se/kartor/bsballa.htm

Tyvärr fungerar inte nattsänkningen på de svenska korten.

C-Map kort fungerar åxå

attachicon.gifopencpnatt.jpg

 

 

Tyvärr tycker jag rasterkorten är otidsenliga. CM93 har jag men de är gamla och det finns inga nya vad jag vet. OpenCPN är trevligt på datorn för att kolla rutter mm men för praktisk navigering är en iPad eller liknande betydligt bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hur tänker ni med sjökort till OpenCPN, går det att köpa aktuella?

Jag kör med vanliga BSBkort.

http://www.soltek.se/kartor/bsballa.htm

Tyvärr fungerar inte nattsänkningen på de svenska korten.

C-Map kort fungerar åxå

attachicon.gifopencpnatt.jpg

 

 

Tyvärr tycker jag rasterkorten är otidsenliga. CM93 har jag men de är gamla och det finns inga nya vad jag vet. OpenCPN är trevligt på datorn för att kolla rutter mm men för praktisk navigering är en iPad eller liknande betydligt bättre.

 

 

Tills Navionic blir bättre så kör jag med raserkort.

http://www.dagensbatliv.se/navigatorer

http://lasselundell.se/navionics.html

 

Nu kan man få rasterkort till Raymarin

post-52966-0-20073600-1424282515_thumb.jpg

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollar detta också,men det är komplicerat.

 

Jag funderar på att använda programmet  N2Kview via en Linux baserad backbox.

Kanske en EMU-1 till motor data.

Men jag behöver mer prylar för att få allt och fungera.

 

Men jag har ej all info så jag fattar detta till 100% än.

 

Men kommer följa denna tråd med stort intresse. :)

Jag fick pris på alla grejor jag ville ha.

 

Håll i er,100 000 kr knappt.

 

Så jag väntar en stund,och läser vidare på MG.

Men fint var det,paket pris på allt..............,sponsra,sponsra :blink:(nej jag skoja inga förpliktelser :D )

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ner och tjata på dem på HISWA (holländarnas båtmässa)som är i början av mars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skaffat en Raspberry Pi2, plockar in NMEA under testkörning hemma, kör OpenCPN 4.0.0 och använder en Android Platta som skärm via remote desktop, skickar även ut NMEA via WiFi till smartphones där jag kör nke-display. Fungerar bra.

 

Det finns färdigt att ladda ner OpenCPN4.0.0 för Pi här: http://agurney.com/raspberry-pi/pi-chart

 

Det kluriga är att få till WiFi så att hallonpajen delar ut nätverksadresser, sen är det bara att tuta och köra. Det tog mig många timmar. Man måste se till att använda en WiFi sticka som fungerar under Linux. Jag var tvungen att köpa en ny på Kjell & Co (D-Link DW-131)

 

Jag har dock enbart "torrkört" hemma, skickar NMEA via en ethernetkabel in i Pi. Jag kan inte svar ännu hur robust det är, men det verkar lovande. Man får en strömsnål och förhållandevis billig lösning. Har just nu en Nexus7 (2012) men ska nog skaffa en Sony Xperia Z3 Tablett som verkar vara den "ultimata" seglarplatten just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har erfarenhet av Linux i navigeringssammanhang? Köper man en NMEA-server med USB-anslutning eller hur hanterar man inkommande data? Jag tänker mig förutom GPS även tridata, radar, autopilot... 

 

 

Ja, jag har använt Linux och OpenCPN i flera år. Fungerar klockrent. I förra båten, en motorbåt, hade jag bara GPS och AIS kopplad till den, men allt NMEA0183 är lätt att få in. Har man NMEA2000 måste man ha en låda som översätter till NMEA0183. Dessa kostar en slant. Finns lite initiativ på att skapa fria sådana, men jag har inte hittat någon som verkar trovärdig. På segelbåten har vi NMEA2000 och jag kommer längre fram att koppla ihop det. Det är ett pågående projekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Är det någon som har erfarenhet av Linux i navigeringssammanhang? Köper man en NMEA-server med USB-anslutning eller hur hanterar man inkommande data? Jag tänker mig förutom GPS även tridata, radar, autopilot... 

 

 

Ja, jag har använt Linux och OpenCPN i flera år. Fungerar klockrent. I förra båten, en motorbåt, hade jag bara GPS och AIS kopplad till den, men allt NMEA0183 är lätt att få in. Har man NMEA2000 måste man ha en låda som översätter till NMEA0183. Dessa kostar en slant. Finns lite initiativ på att skapa fria sådana, men jag har inte hittat någon som verkar trovärdig. På segelbåten har vi NMEA2000 och jag kommer längre fram att koppla ihop det. Det är ett pågående projekt.

 

 

Hur kopplar du in NMEA till Raspberryn? Har du en separat COMport eller använder du den inbyggda I/O som finns? Jag har inte haft någon GPS med NMEA att koppla in för test men har nu hittat en NMEA-simulator till Arduino som jag inte har fått ur tummen att prova.

 

Edit; Ser nu att du inte skriver någon om Raspberry, du körde på an PC?

Redigerad av Gaidin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kopplar du in NMEA till Raspberryn? Har du en separat COMport eller använder du den inbyggda I/O som finns? Jag har inte haft någon GPS med NMEA att koppla in för test men har nu hittat en NMEA-simulator till Arduino som jag inte har fått ur tummen att prova.

 

Edit; Ser nu att du inte skriver någon om Raspberry, du körde på an PC?

 

 

Ja, jag körde detta på en fast monterad PC i den båten (https://www.dustin.se/product/5010368226/ms-9a19). Där körde jag med COM-portar. Vet inte hur det fungerar med en USB-dongle, men kommer att testa det inom kort ...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur kopplar du in NMEA till Raspberryn? Har du en separat COMport eller använder du den inbyggda I/O som finns? Jag har inte haft någon GPS med NMEA att koppla in för test men har nu hittat en NMEA-simulator till Arduino som jag inte har fått ur tummen att prova.

 

Edit; Ser nu att du inte skriver någon om Raspberry, du körde på an PC?

 

 

Ja, jag körde detta på en fast monterad PC i den båten (https://www.dustin.se/product/5010368226/ms-9a19). Där körde jag med COM-portar. Vet inte hur det fungerar med en USB-dongle, men kommer att testa det inom kort ...

 

 

 

Den där datorn såg ju för övrigt väldigt intressant ut för andra tillämpningar. 4 COM-portar! Det går ju knappt köpa en dator med EN comport nuförtiden :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja, jag körde detta på en fast monterad PC i den båten (https://www.dustin.se/product/5010368226/ms-9a19). Där körde jag med COM-portar. Vet inte hur det fungerar med en USB-dongle, men kommer att testa det inom kort ...

 

 

 

Den där datorn såg ju för övrigt väldigt intressant ut för andra tillämpningar. 4 COM-portar! Det går ju knappt köpa en dator med EN comport nuförtiden :-)

 

 

Ja, den är trevlig. Vet dock inte om den går att få tag på längre. Det var tre år sedan jag köpte den. Jag har den i motorbåten med en SSD-disk i vilket gör den helt tyst och relativt stöttålig (inbillar jag mig). Har fungerat kalas. Kör Debian och OpenCPN (bland annat) på den,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i kväll labbat lite. Jag har kopplat upp ett NMEA2000 nät och en konverterare mellan NMEA2000 och NMEA0183. Sedan lödde jag på en RS232 kontakt på NMEA0183 och kopplade via en USB-till-serie-dongle och stoppade in i min vanliga arbetsstation (Debian GNU/Linux). Detta fungerade klockrent.

 

Nu skall jag sätta upp en Raspberry och koppla den dit istället och sätta upp kplex på den för att kunna köra NMEA över IP.

 

Man kan se vad jag gjort här. Jag kommer att uppdatera med mer när jag blir klar. Jag hade inte så många indata här hemma, kan uppdatera med mer information när båten kommit i sjön, men det dröjer nästan en månad ...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Började titta på Windows 10 som släppts till Raspberry men den versionen passar inte till mina behov. Det är bara kärnan som distribueras och man kan inte ens få en bild upp till en bildskärn.

 

Tanken från MS är att detta skall användas till "Internet of everything" som noder och kräver en anslutning till en server. Visst, man kan greja med powershell och en massa annat godis i kärnan men min tanke var ju att Raspberryn skulle vara server i mitt eget lilla nät av Internet of everything, d v s NMEA-nätet.

 

Så, det får bli raspberian som operativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade lite på ditt projekt, Rejas. En fundering; Kan man inte använda Raspberryns egna interface? Pinne 8 och 10 har ju en UART med en RX och en TX.

 

Man får jugivetvis tala om för operativet att det skall släppa comporten men borde det inte fungera annars? Tänker mig ytterligare en komponent att spara in på både kostnad och felkälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne det här. Tänkte jag skulle dela med mig av mina erfarenheter av Raspberry Pi och OpenCPN och GPS. 

 

Köpte båt för ett par år sedan och tröttnade på den sega laptopen som följde med för navigering, DELL, Fugawi och handhållen Garmin. Insåg snart att det skulle kosta en förmögenhet att köpa en plotter med någon anständig storlek på skärm. Sedan ett år tillbaka har jag därför kört med en Raspberry Pi Model A och ett Gps kort från Adafruit samt med OpenCPN som program. Eftersom Model A av pajen var lite seg så har jag i år uppgraderat till en model 2.

 

Mitt "recept" ser ut så här:

Dator Raspberry Pi 2 med Raspbian på16Gb SD kort

Adafruit Ultimate GPS HAT for Raspberry PI https://learn.adafruit.com/adafruit-ultimate-gps-hat-for-raspberry-pi

OpenCPN är byggd på pajen m h a skriptet på http://agurney.com/raspberry-pi/pi-chart

Sjökort i BSB format.

 

Gps:en använder den inbyggda serieporten i Raspberry Pi:en som dock behöver frigöras eftersom den annars används för bl a debug. Se instruktioner på Adafuits hemsida. GPS kortet har också uttag för en extern antenn. Jag har därför kopplat in min GPS antenn på båten via en adapterkabel till GPS kortet. 

Dator och GPS-kort mm sitter monterat i en DIN-låda som är inköpt hos m.nu. DIN lådan är monterad i elskåpet på båten. Till datorn har jag kopplat en 16" TV från LTC och kopplat ett trådlöst minitangentbord med styrplatta. 

 

Allt detta kräver ju lite pillande innan det är uppe och snurrar men har hittills funkat OK och det är ju roligare att plocka ihop något själv än att köpa färdigt.  :)

 

Det som är kvar är väl att fixa ett snyggt montage av skärmen/TV:n och att hela applikationen startar automatiskt. Men det väntar jag nog lite med eftersom jag har funderingar på att bygga vidare på pajen och eftersom jag måste göra något åt instrumentbrädan som ser för j.. hemsk ut.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack SeaPI

 

Kan du mappa ut NMEA från GPS-modulen till övriga system också?

Jag tänker mig iofs en extern GPS med extern antenn rätt in i NMEA-bussen i båten och sedan mappa in allting till raspberryn, inklusive radarbilden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Jätte intressant SeaPi.

Precis så skulle jag åsså vilja ha det. Det blir inte av i år. Men jag jobbar med Raspen, Pajen, för andra ändamål just nu. Kör åsså med trådlöst tangentbord å kopplat en USB GPS puck till pajen direkt. Har åsså köpt nya vers 2.

 

Jo, off topic, har du ev försökt att få till GPIO pinnarna till att styra en servomotor så det inte skapar "jitter" hos motorn,  eller använt "pigpio" till samma  servomotor. G:a pajen hade inbyggt men inte modell 2, fast det kan ha kommit systemmjukvara senaste veckorna, har inte kollat. Hör av dig om du vet nått om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vi kör sedan i våras med Raspberry pi 2 och opencpn med cm93 kort.

 

Tycker det funkar kalas. Positionen kommer från en true heading ais med sändare och mottagare och vi får in ais mål utan problem, vi har dock enbart seglat i vänern än ais-målen är begränsaden. 

 

Har ni någon erfarenhet hur det blir med en massa andra båtar inom radie? Tänker så det inte blir för tungt och kraschar.

 

Sedan har vi för plan att kunna ta ner grib-filer också via satellittelefon, dock inget vi hunnit testa då vi fortfarande saknar kontantkort till våran Isatphone pro. Någon?

Vi har displayen på en 22" led tv framför navbordet, tar ingen plats(den är drygt 30mm tjock) och den syns bra från sittbrunnen. Får hoppas den tål mer än några månader...

 


2015-05-28-17.31.59.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...