Jump to content
Saturday 18 May 2024

Vulgarsonic

Medlemmar
  • Content Count

    112
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Vulgarsonic last won the day on April 28 2023

Vulgarsonic had the most liked content!

Community Reputation

16 Trovärdig

About Vulgarsonic

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har en 310 från 2000. Håller helt med om att solen är största boven. Har man slarvat med gardinerna blir det fort fult Lackade om nästan allt trä i salongen i vår båt förra vintern, även om det trots allt var i helt ok skick. En sak som händer förr eller senare är läckande tätningar runt takluckorna, åtgärdar men inte det skadar det fort träet också såklart.
  2. Håller helt och fullt med Kane. Fjärrkontrollen han länkar funkar utmärkt till din plotter om du inte vill satsa på den dyrare trådbundna.
  3. Kan bara instämma på denna. Helt sjukt bra medel, tar bort vilka missfärgningar som helst.
  4. Nej, man använder diesel- eller fotogenvärmare även om man har bensinmotor. Oraken är ganska självklar. Visst, det FINNS bensindrivna värmare men få är så galna...
  5. Finnmaster T8 med Diesel? Nu måste det väl blivit något missförstånd?
  6. Japp, snabbt gjort, enkelt med kabeldragningen under däck också.
  7. Ja exakt, stiften är rätt biffiga och kontakterna klarar bra 4mm2
  8. Åtministone Aquador 23 och 26 av både DC- och HT-modelerna går som smör i solsken hos båtmäklarna. De söker aktivt efter dessa modeller och hämtar dem bl.a från Finland för att de är så lättsålda. Jag skulle nog (körsbäret till trots) påstå att de tilltalar en betydligt bredare publik än vad franska bilar gör Med det sagt gillar jag verkligen inte heller den denna högglaslackade körsbär, det förstör mer än nåt annat tycker jag.
  9. Utan att trampa nån på tårna, jag använder kontakten du föreslog utan några som helt problem. Jag har i princip samma båt, Nimbus 310 coupe och har placerat kontakten mellan landströmsintaget och dörren (på akterdäck styrbord sida, lågt ner). Relativt nära till batterierna också. Precis som du skriver, det är en skyddad, torr miljö. Tycker den är väldigt ur vägen där, inget man nånsin slår i med fötterna eller liknande, i så fall är det landströmsintaget man irriterar sig på. Diskussionerna här drar ofta iväg på gott och ont
  10. Ja, Yamarin är nog absolut det starkaste varumärket men personligen anser jag att 76/79dc-modellen är rejält frånsprungen av de flesta andra nordiska DC-båtarna vid det här laget. Yamarin har alltid haft fina sjöegenskaper men 79dc bygger på ett 15 år gammalt koncept och det märks i jämförelse med de andra. Yamarin har vid det här laget slutligen tagit bort 79dc ur sitt nybåtssortiment men eftersom den funnits med så länge måste den ju ha varit populär. Som tidigare ägare till förgångaren 76dc kan jag säga att största minuset är avsaknad av separat toautrymme, det är nog lite av en nödlösning med endast ett draperi Av de nämda modellerna hade jag absolut gått på Finnmaster T8 om rum finns i budgeten. Absolut häftigast i klassen sulle jag säga är Askeladden C83 men då springer det iväg prismässigt, T8:an står sig bra i jämförelse och är billigare.
  11. Tack. Jag verkar ha en äldre modell av spel tots att det utvändigt såg likadant ut, hittade en skarv strax innanför ankarboxen i aktern.
  12. @Nim26 Skall demontera ankarspelet på min 310 för uppfräschning av "lådan" under, där färgen börjat flaga. (På 310 är ankarboxarna lägre än 320 och när de monterade ankarspel original satte de en förhöjningslåda av aluminium under spelet). Hur var det med strömkablarna till spelet på din båt, jag antar att de går oskarvade hela vägen till plintarna/bultarna bakom batterierna?
  13. Bör finnas under "Data sheets" på denna sida: https://nimbus.se/media/
  14. ? Låter ju extremt märkligt, det är ju ett faktum att x antal D4:or per år rasar pga sprucken/spruckna kolvar vilket orsakats av spridarfel, du kan ju söka här på forumets tom.
×
×
  • Create New...