Jump to content
Sunday 03 July 2022

Vulgarsonic

Medlemmar
  • Content Count

    99
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

9 Neutral

About Vulgarsonic

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Bör finnas under "Data sheets" på denna sida: https://nimbus.se/media/
  2. ? Låter ju extremt märkligt, det är ju ett faktum att x antal D4:or per år rasar pga sprucken/spruckna kolvar vilket orsakats av spridarfel, du kan ju söka här på forumets tom.
  3. Marknaden är verkligen stekhet nu, de objekt som kommer ut säljs på absolut max ett par dagar. 310 går relativt lätt att få iaf 850-900' för Och en 320 som kom ut igår för 1,4 milj såldes på ett par timmar.
  4. Kul med en tråd om 320! SIktar själv på att köpa en 320 eller 310, kanske till slutet av nästa säsong eller om man skulle råka hitta nån till bra pris innan. Rätt coronadopad marknad just nu så hoppas på något lägre priser framledes, åtminstone 310 ligger för högt imo.
  5. Kompisen har en sådan i sin kabinbåt, funkar riktigt bra och det blir gott kaffe så..
  6. Hej. Börjar så smått spana efter en salongsbåt att ha som "sommarstuga" och med möjlighet att bekvämt åka längre turer över några veckor. Tanken är att behålla båten ett bra tag, vi vill ha två helt separerade hytter, ej dubbelmontage, möjlighet att åtminstone åka 20-22 kn march och vi har kommit fram till att att axel är att föredra framför drev. Med dessa kriterier är det ganska svårt att förbise Nimbus 310 och 320 vilka jag tycker känns i lagom storlek, 310 skulle dock "duga" bra för oss med tanke på att priset bör vara lägre. Nimbus är j populära i Sverige och 320 står sig högt i pris. Men jag tycker även 310 ligger (för) högt i pris i nuläget. Min känsla är att pandemin dragit upp efterfrågan och därmed pris ganska ordentligt. Vår budget är nånstans max 750' vilket i dagsläget inte räcker för en 310 men vad tror ni forumrävar om kommande säsonger? Vi har ingen panik utan kan säkert vänta iaf till nästa höst, men är det en utopi att tro att man kan få tag i en någorlunda schysst 310 för vår budget inom nåt år? Bor i Finland så håller koll på marknaden även här, Nimbus har en tendens att kunna vara lite billigare här. Tar gärna även emot tips på andra modeller som uppfyller våra önskemål.
  7. Tackar för svar! KAD44 verkar nästan vara det som gäller för min del. Finns någon ute med 42:a men det kommer även ut båtar med 41:a i fortfarande. Får se hur det utvecklar sig, finns några ytterligare modeller jag tittar på. Tänkte försöka hålla mig tills vi föhoppningsvis nått ett pandemislut då priserna klättrat upp till rent löjliga nivåer i vissa fall, även om just äldre kabinbåtar inte verkar ha gått upp så kraftigt. Rak axel vore ju såklart det ultimata men priserna springer iväg förbi budget i de flesta fall då.
  8. Blir mer och mer sugen på denna modell men lite funderingar kring motorval: Hur är fartreurserna? Vill helst ha en kad, men vad kan man förvänta sig för marsch- och toppfart med ad41 respektive t.ex. Kad 42? Hur är hållbarheten på dreven till dessa motorer, ihop med denna båt?
  9. Hej! Blev båten såld direkt eftersom annonsen är borta?
  10. Jepp, satt mycket riktigt mellan utblåsen
  11. Hej. Har förstått att wallas 2400 har överhettningsskydd, är detta korrekt o h hur återställer man i så fall detta? Har en 2400 gröna/turkosa modellen och pumpen slutade plötsligt fungera under färd.
  12. Hej! För spisplattan sitter det en egen genomföring. På bilden nedan har man monterat värmarens skrovgenomföring för tillluft och avgas bredvid. Du ser spisplattans avgasgenomföring till höger i bild: På den andra bilden ser du spisens avgaskanal uppifrån från plattan till genomföringen från insidan. På min båt är värmaren monterad i utrymmet bredvid kylskåpet så även den syns men den har inget med utblåset för plattan att göra. Jag kanske missförstår men det låter som att du förväxlar bränsleledningarna med avgasutblåset. De tunna slangarna,vita och svarta är bränslematning resp. överkottsretur. Den transparenta slangbiten är avlutning för tanken.
  13. Hej. Är det den äldre "52dv" eller "52dv chirp" du har? NMEA2000 är en databuss och kräver en helt egen port på plottern, den ersätter inte på något vis strömkablaget. Det är endast den nyare 52 chirp som har NMEA2000-stöd.
  14. Tack för infon. Det är ett väldigt vanligt problem på dessa båtar verkar det. Vilken årsmodell har du?
  15. Tack för svar. Det var just under/överspänningsskydd som jag var fundersam på att det faktiskt finns inbyggt i dessa batterier. Bluetooth klarar jag mig nog utan, däremot verkade just Sundwind-batteriet ligga rätt bra i pris med tanke på kapaciteten, i Finland där jag bor får man det för 1200 € Förklaringen är väl att det är Li-Ion och in te LiFePO4 då, vad är det som gör att det passar sämre?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy