Jump to content
Sunday 22 September 2019

SteX

Medlemmar
  • Content Count

    94
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About SteX

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. SteX

    Birka/Björkö

    Varit många gånger vid Birka, men det var några år sedan sist. Det som brukar inträffa är att de stora fartygen som går i farleden skapar kraftigt svall. Detta svall kommer med kanske 30 - 45 min fördröjning in till bryggan. Har man bara ordentligt med plats mellan båtens för och bryggan i kombination med bra ankarfäste så brukar det gå bra även på de yttre platserna.
  2. Lite oklart vilket instrument du menar, men det brukar dyka upp prylar på Blocket då och då, men det visste du säkert redan. Jag gissar att du menar ett NX Wind instrument.
  3. jag körde tidigare med en gul 0,75 mm2 kabel från Biltema mellan min fd ST2000+ och S100 basstation för fjärrkontroll. På ST2000+ kontakten är det en liten skruvanslutning. Fungerade perfekt. Körde senare samma fjärr med samma kabel även till en Raymarine ST4000. Vill minnas att jag skaffade lite mindre kabelskor för inkopplingen i ST4000. Finns på Kjell & Co. Numera är min fjärrkontroll kopplad till en Raymarine Evolution 100, men då krävs en konverter till STNG, men det är ju en modernare autopilot.
  4. Bådar gott, nu är det 148 st, det fattas bara 2 st. Ganska säker på att det kommer att gå vägen att vi får ENC korten.
  5. Nu är 143 anmälda, det fattas 7 st.
  6. Jag kör OpenCPN på en Androidplatta (Sony Xperia Z4) den är ljusstark, vattentät och lätt att plocka undan och använda till annat fungerar otroligt bra tar emot alla båtdata via WiFi från mitt NX2 system. Det brukar fungera flera timmar innan jag behöver koppla in laddning. Har även en PC vid navbordet där jag kör div programvaror, bla OpenCPN. På min navdator brukar jag köra OpenCPN bara för att få översikt och sen kör jag ett annat avancerat program med C-Map som även innehåller alla Hydrographicas kort. Har dessutom nästan alltid papperskort i sittbrunnen. Har ingen bra plats att montera plotter
  7. För oss som använder OpenCPN finns snart Sjöfartsverkets ENC vektorkort tillgängliga. Kravet är att minst 150 gör ett förköp så att man kan teckna kontrakt med sjöfartsverket. OpenCPN kan bla. köras på Android (mobil, platta) och Windows PC. Läs mer här: http://www.vastkustkretsen.se/Batteknik/Navigation http://pakryss.se/crowdfunding-for-svenska-digitala-sjokort/ http://o-charts.org/shop/index.php?id_category=11&controller=category&id_lang=4 Jag hoppas att man kommer upp i 150 betalande innan juni 15.
  8. Tack för svar. Har nu fått besked från Raymarin att de har exakt samma problem i sitt testutrustning. De hade redan fått samma felanmälan från minst en annan användare. Mycket bra att Raymarine faktiskt testar med en Garmin GND-10. Ett stort pluspoäng till Raymarine som faktiskt testar hur autopilotens P70s enhet kommunicerar via N2K med Garmin GND-10 . Eftersom de kan återskapa felet borde det ju gå att göra en buggrättning i programvaran.
  9. Har kopplat ihop mitt Nexus NX2 system med en Garmin GND-10 till NMEA 2000. Nu vill jag att min nyinköpta Raymarine Evolution autopilot ska kommunicera med GND-10. Har även en MiniPlex 3 (multiplexer/router) och en Raymarine ST1-STng Converter (för fjärrkontroll) kopplad på NMEA 2000 nätverket. Alla delar är korrekt anslutna på NMEA 2000 nätverket. Via min MiniPlex 3 kan jag se att alla enheter som är kopplade på NMEA 2000 finns tillgängliga, dvs GND-10, autopilotdelarna (ACU-100, P70s och EV-1) och ST1-STNG Converter. Men när jag på mitt autopilot instrument (P70s) scannar nätverket hittas allting förutom GND-10, dvs autopiloten ser inte GND-10. När jag läser i handboken för autopiloten står det i kap 6.7 om hur man väljer Multipe data sources (MDS) och att enheterna måste vara kompatibel med MDS. Båten står på land och jag har givetvis inte kunnat göra någon kalibrering i sjön ännu, men det kan ju inte vara problemet för att hitta min GND-10. Tar gärna emot tips om hur en GND-10 ska upptäckas av en Raymarine Evolution autopilot.
  10. Har kollat upp lite. Typiska värden på startström när en DC-motor drar igång är tydligen 5 - 6 ggr nominella strömmen. Har en rättelse, min startmotor är på 700W och inte 900W. Strömmen blir då (om jag antar att spänningen sjunker till 10,5 V som är extremt lågt för LiFePO4) 700W/10,5V = 66,7 A, lägg en faktor 5 eller 6 så blir strömspiken 333 eller 400A. Borde kanske skaffa en reservsäkring på 400A om min 300A skulle lösa ut.
  11. det står 300 A max i dokumentationen för mina celler. Jag har ingen aning om hur mycket ström min startmotor drar initialt. I "normalgång" blir maximalt 85 A, initialt under några millisekunder betydligt mer. Faktorn 3,5 är vad det blir för att klara just 300A. Jag misstänker (dvs gissar) att strömmen blir i häraden det dubbla. 3.5 är bara för att påvisa att det finns god marginal. I övrigt har jag avsäkrat med 300 A bladsäkring och den höll hela säsongen.
  12. Min startmotor är enligt manual 900W. Om nu spänningen vid start sjunker till 10,5 V så betyder det ca 85A. Direkt så är det en hög initialström om jag lägger en faktor 3,5 blir det 300A. Det är exakt den maxström som mina celler kan ge. Jag är inte ett dugg orolig att min LiFePO4 cell skulle få problem att starta min MD2020.
  13. Jag har Biltema uttagen (5 st) sedan ett par år. Plockade isär och tog bort den blå dioden som enbart är irriterande. Har brytare så jag kan välja 1, 2, 2 som ska vara igång. Fungerar som det ska och är väldigt nöjd.
  14. Strömmen går genom alla cellerna, den försvinner inte på något sätt. Tänkte nog lite fel i mina tidigare inlägg, du har helt rätt i att det behövs många fler balanserare för att hantera 50 A. Nu var det ett drygt år sedan jag beställde mina prylar, jag tycker att jag har en lagom nivå av balanserare då det är svårt att få plats med flera i just min båt.
  15. Vad är en BMS? Det finns många saker som man kan räkna in. Enligt mig kan man även räkna in generatorns laddregulator, det är den som genomför #1 att dra ner och avbryta laddningen. #2 fixar man med en underspänningsvakt, det finns olika fabrikat att välja på. #3 Jag har ingen temperaturdetektering, men jag har känt på cellerna och har inte märkt någon temperaturhöjning under laddning. #3 Balansering kan man göra med enklar "Cellbalanserare" som vi har diskuterat Att sätta en brytare som bryter laddningen förstör generatorn, därför måste man isåfall ha en mycket dyrt och komplicerat system som även kan styra generatorns laddning. Varför krånga till det? Mitt enkla system med standard generator, standard batteriladdare, standard solcellsregulator fungerar finfint tillsammans med mina spänningsbalanserare. Ett enkelt och robust system som dessutom inte är speciellt dyrt. Men jag har en regel att aldrig ladda när båten inte används.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy