Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Azguz

Ankarspel - alternativa kopplingar

Rekommendera Poster

Hej!
 

Jag har en fråga om att koppla ankarspel. "Problemet" är att båten är 11 meter lång så det blir låååååånga kablar från batterierna vid aktern fram till ankarspelet. Det innebär att jag måste dra väldigt grova kablar längs hela båten. Blir dyrt och de är då fan inte lätta att få tag på.

 

Min fundering handlar om att,

Kan man montera ett separat batteri framme vid ankarspelet så man får korta grova kablar mellan det batteriet och ankarspelet vid ankarspelets drift, men sen dra "laddningskablar" till övriga systemet där generatorn/solceller mm kommer in för laddning? Då med inte lika grova kablar?

 

post-104460-0-92951300-1422695502_thumb.jpg

 

Förstår ni? Krävs det någon mer pryl på positiv ledning för att säkerställa att inte för hög ström går mot ankarspelsbatteriet under laddning eftersom kablarna inte blir lika grova? Baserar detta resonemang på att det kanske inte behöver laddas snabbt här så det inte behöver gå "full kräm" mot ankarspelsbatteriet. Kanske någon "pryl" måste sitta "ivägen" i början som säkerställer en "max ström" som går i kabeln till ankarspelsbatteriet?

 

Nu har jag förvisso ritat in så ankarspelets batteri sitter på förbrukarkretsen och mäts av BM-1. Det är ju ett senare fråga att grubbla på. Kanske ska jorden sättas efter shunten så detta inte mäts. Alternativt kanske detta ska sättas på samma sida som startbatteriets krets så det helt är bortkopplat från förburkningskretsen... Ja, det är en senare fundering, men första frågan kvarstår.

Btw. Har inte ritat in några säkringar i schema,

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns säkert många olika uppfattningar; "El-trådar" tenderar att bli långa.

 

Om jag förstår det rätt så har du utökat förbrukningsbanken med ytterligare ett batteri som sitter där framme och dessa är anslutna till varandra med tunnare kablar. Jag har just så, med bogpropeller och inverter som är anslutna till ett batteri i fören mellan detta batteri och de två i aktern en 16 eller 25 kvadratskabel (minns ej exakt). Detta fungerar utmärkt, den enda "pryl" du behöver emellan är en säkring på kabeln (eller helst två, nära respektive batteri). Tror inte att "strömrusning" mellan batterierna kommer vara något problem.

 

En konsekvens av kopplingen är dock att ankarspelets förbrukning inte kommer mätas av BM1:an. 

 

Tycker inte du ska koppla ihop batteriet med startbatteriet. Bättre att få en större förbrukningsbank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att även om du har ett ankarspelsbatteri i fören så kommer ankarspelet att "vilja ha" en del ström via kabeln från förbrukningsbatterierna. Den kabeln måste alltså ha en "anständig" kabelarea för att inte bli alltför överbelastad när du kör ankarspelet. Hur grovt "anständig area" är har jag ingen uppfattning om. Flipperskeppare ger ju en antydan om vad som kan vara lämpligt (beror ju naturligtvis även på om hans och ditt ankarspel har ungefär samma effektförbrukning).

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare är sagt kommer du inte kunna köra "tunna" kablar.

Om du inte sätter ett relä som bryter sammankoppling mellan batteribankerna när ankarspelet körs.

Villket du än gör behöver du aldrig vara orolig om du Avsäkrar kabeln.

Ingen risk för kabelbrand eller liknande då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon borde kunna räkna på detta och få fram ett mer exakt svar, men jag gissar att du inte behöver ha alltför tjocka kablar. När man dimensionerar kabelarea i ett lågvoltsystem så handlar det framförallt om att undvika för högt spänningsfall. I ditt fall är detta inget problem, eftersom du ansluter ankarspelet med korta kablar direkt till batteriet. Kabelns funktion i det här fallet handlar om att över tid se till att laddningen jämnas ut mellan batterierna och eftersom det bara åtgår några få Ah för att dra upp ankaret så handlar det om små strömmar.

 

En förslag kan vara att testa med en tunnare kabel, t ex 6 kvadratmm. Så länge du säkrar av korrekt (25 A säkring, gärna i båda ändarna) så är det ofarligt.

 

Ovan förutsätter att batteriet är i god kondition, om det inte är det så kommer strömmen tas från den övriga batteribanken och då ryker säkringen omgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog svårt att räkna på hur mycket ström som kommer att gå i kabeln mellan ankarspelsbatteriet och förbrukarbatteriet när ankarspelet körs. Det blir många parametrar som ska hanteras och ett antal av dem kommer nog att variera över tiden (storlek på ankarspelsbatteriet, storlek på förbrukarbatterierna, styrka på ankarspelet och hur hårt det belastas, laddningsgrad på batterierna, åldring av batterierna, mm). Man skulle ju vilja koppla upp systemet och sätta grova kablar mellan batterierna och mäta effekten genom dem men då måste man ju skaffa de grova kablarna...

 

"Trial and error" är nog det som får tillämpas. Gör ett antagande över vilken strömstyrka som kan tänkas gå genom kabeln. Välj lämplig kabelarea och avsäkra den enligt tabellen så att den inte brinner av. Det tråkiga med att ha för klen kabel (och därmed en underdimensionerad säkring) är att säkringen kommer att brännas av i tid och otid när ankarspelet körs. Strömstyrkan vid återladdning av ankarspelsbatteriet kommer att vara lägre så det är inte det som kommer att bränna säkringen.

 

Minsta kabelarea för säkringar:
35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea.
25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea.
20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea.
16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea.
0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea.

 

Med en korrekt avsäkrad kabel så kommer det i alla fall inte att hända något farligt med kabeln.

 

En liten fundering...

Vad händer om man använder två st 4 mm2 kablar och avsäkrar dem med vardera 20A. Kablarna måste nog ligga lite luftigt så att de inte värmer varandra men det borde väl fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering, borde inte ett liknande fenomen uppstå i ett husvagnsekipage när man startar bilen, dvs att ström flyter från husvagnens batteri till startbatteriet? Och där kör man med tunna kablar. Såg också att Biltema sålde startkablar som var 10 kvadratmm, dessa ska ju klara att koppla ihop ett tomt och ett fullt batteri och därefter också starta motorn. Tror du lungt kan köra på någorlunda tunna kablar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon borde kunna räkna på detta och få fram ett mer exakt svar, men jag gissar att du inte behöver ha alltför tjocka kablar. När man dimensionerar kabelarea i ett lågvoltsystem så handlar det framförallt om att undvika för högt spänningsfall. I ditt fall är detta inget problem, eftersom du ansluter ankarspelet med korta kablar direkt till batteriet. Kabelns funktion i det här fallet handlar om att över tid se till att laddningen jämnas ut mellan batterierna och eftersom det bara åtgår några få Ah för att dra upp ankaret så handlar det om små strömmar.

 

En förslag kan vara att testa med en tunnare kabel, t ex 6 kvadratmm. Så länge du säkrar av korrekt (25 A säkring, gärna i båda ändarna) så är det ofarligt.

 

Ovan förutsätter att batteriet är i god kondition, om det inte är det så kommer strömmen tas från den övriga batteribanken och då ryker säkringen omgående.

 

Det brukar fungera utmärkt att koppla så. När ankarspelet "tar i" sjunker spänningen i ankarspelsbatteriet och strömmen i kabeln till övriga batterier stiger men samtidigt ökar spänningsfallet så det blir en automatisk strömbegränsning. Ju tunnare kabel, desto mindre ström. 

Det går att räkna på om man har alla värden inkl ankarspelsbatteriet inre motstånd. Man kan sätta in ett självåterställande motorskydd som bryter om strömmen blir för stor. Eller ett relä som stänger av förbindelsen när man trycker på knappen.

En DC/DC omvandlare är ett sätt att sköta laddningen av ankarspelsbatteriet. Här borde en D250S fungera utmärkta. Då kan aldrig strömmen gå "bakvägen" dvs från ankarspelsbatteriet till husbatterierna.

 

Jag har en 20W solpanel som enbart laddar ankarspelsbatteriet. Det handlar inte om många Ah så någon kompletterande laddning har jag aldrig behövt men jag har en DC/DC omvandlare som kan ge 10A (drygt 100kr). Den får mata solcellsregulatorn som får sköta laddningen av ankarspelsbatteriet. Jag har även en möjlighet att koppla om så jag får "navigationsel" från detta batteri om husbatterierna skulle bli urladdade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga i diskussionen så hade jag tänkt att jag sätter ett batteri dedikerat för ankarspelet i fören. Vilket innebär att jag får tre banker, startbatteri, förbrukarbatterier och ankarspelsbatteri.
 

Då kan jag dra grova men korta kablar mellan ankarspelsbatteriet och ankarspelet.
Visst ska väll ett ankarspel kunna drivas från ett fräscht batteri? Krävs väll inte att motorn och generatorn är igång?

Sen vill man ju kunna ladda ankarspelsbatteriet givetvis. Då undra jag om det kunde ske via, inte så grova kablar(6 mm) som är lätta att få tag på till bättre pris... Men problemet kan alltså uppstå vid drift av ankarspelet.

 

Eftersom jag har monterat d250s+smartpass istället för ett skiljerelä så har jag kvar mitt gamla skiljerelä. Kan jag koppla det framme vid ankarspelet så "laddkretsen" bryts medan ankarspelet körs? 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga i diskussionen så hade jag tänkt att jag sätter ett batteri dedikerat för ankarspelet i fören. Vilket innebär att jag får tre banker, startbatteri, förbrukarbatterier och ankarspelsbatteri.

 

Då kan jag dra grova men korta kablar mellan ankarspelsbatteriet och ankarspelet.

Visst ska väll ett ankarspel kunna drivas från ett fräscht batteri? Krävs väll inte att motorn och generatorn är igång?

 

Sen vill man ju kunna ladda ankarspelsbatteriet givetvis. Då undra jag om det kunde ske via, inte så grova kablar(6 mm) som är lätta att få tag på till bättre pris... Men problemet kan alltså uppstå vid drift av ankarspelet.

 

Eftersom jag har monterat d250s+smartpass istället för ett skiljerelä så har jag kvar mitt gamla skiljerelä. Kan jag koppla det framme vid ankarspelet så "laddkretsen" bryts medan ankarspelet körs? 

 

 

 

Du skall nog ha ett växlande relä (billiga hos Biltema) som i viloläge kopplar ihop batteribankerna för laddningen och när du trycker på knappen till ankarspelet så skall reläet dra och bryta laddningskretsen. Eftersom du har upp och ner knappar till ankarspelet, måste du antingen ha två reläer eller koppla in dioder i styrkretsarna till om du använder ett relä. Rent spontant tror jag inte du kan använda skiljereläet.

 

Men varför krångla till det med massa jox och prylar som vissa tycker bli bättre när dina ursprungliga tankar duger bra? Tar du 13-16 kvm kablar så är det inga problem. Körtider för ett ankarspel räknas i max några minuter och då bara på max effekt under ett antal sekunder innan ankaret släppt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt ankarspel är på 900W och har ett eget batteri i närheten.

Ankarspelet brukar ta 30-50A och tar då in 20m kätting/min.
Det innebär att det åtgår drygt 1 Ah inkl Peukert vid en normal upptagning.
Att fälla ankaret tar betydligt mindre så 2Ah räcker till mer än väl för ankare ner/upp.
 
Jag har haft 6mm2 från start till ankarspelsbatteriet för att kunna ladda men aldrig behövt använda det.
Drar man 30A via den kabeln så blir spänningsfallet 1,3V. Men det blir aldrig några 30A
 
I övrigt håller jag med robert99
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett brytare relä skall det väl vara? Men dock så finns ju funktionen i ett växlande också, tänkte då att man inte behöver inskaffa ett växlande, då det räcker med ett brytande. kan hända att man har det ena eller andra liggandes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I see! Men då kanske jag har en lösning på problemet!

 

Få se om jag orkar göra lullull eller inte! Kan ju dra in kablarna från ankarspelet till förpiken och ställa batteriet där. Kan göra en fin/säker installation där i den torra miljon :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac: du har ditt ankarspelet på starbatterisidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac: du har ditt ankarspelet på starbatterisidan?

 

I princip, ja. Har ett extra skiljerelä som kan koppla ihop generator/startbatteri med ankarspelsbatteriet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ankarspel tar inte förfärligt mycket ström. Jag avläser upp till 50A för ett Profish 1000. Har man korta kablar kan man även ha rätt så tunna. Tror jag har 16 kvmm och använder husbanken som ligger 4m bort. Det är ändå mycket tjockare än anslutningskablarna som sticker ut ur spelet. Lite spänningsfall ger också lite säkrare för motorn när man kör fast. Jag kör utan säkring men har dubbelisolerat på utsatta ställen.

 

Spelet blir lite svagare men är ändå för starkt tycker jag. Fastnar ankaret ska man inte låta spelet ta krafterna utan fästa en krok i kättingen och i en knap och dra upp med motorn med gram/back.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...