Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
forgus31

Kan man välja nåt annat än 12V generator. 230V AC?

Rekommendera Poster

Jag som inte har nån generator i båten är öppen för idéer om nåt alternativ till den vanliga 12voltarn.. 

 

Är det dags att ändra systemspänning på båten? 48V? Har för mig att bilarna kommer ha högre spänning, pengar att spara på klenare kablage. Runt 50V är väl fortfarande inte så farlig spänning om man råkar komma åt nåt oisolerat.  

 

Med en lämplig DC permanentgenerator kan jag kanske ladda via solcellsregulator. Billigt och kapabelt.

 

Nån som provat en DC-motor som generator?

 

Lite diskussion kanske

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som inte har nån generator i båten är öppen för idéer om nåt alternativ till den vanliga 12voltarn.. 

 

Är det dags att ändra systemspänning på båten? 48V? Har för mig att bilarna kommer ha högre spänning, pengar att spara på klenare kablage. Runt 50V är väl fortfarande inte så farlig spänning om man råkar komma åt nåt oisolerat.  

 

Med en lämplig DC permanentgenerator kan jag kanske ladda via solcellsregulator. Billigt och kapabelt.

 

Nån som provat en DC-motor som generator?

 

Lite diskussion kanske

 

Att försöka spara pengar på kabel genom att välja någon annan systemspänning än 12 eller möjligtvis 24 V DC är nog helt uteslutet. Har svårt att se några som helst andra fördelar med det heller. Var skulle du hitta några förbrukare för andra spänningar? Högre spänningar är uteslutet av inte minst säkerhetskäl på en fritidsbåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför hitta på ngt sådant när hela branschen är uppbyggd kring 12V.  Det är väl att skapa problem som inte finns!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 230 V AC generator har ju nackdelen att elenergin måste produceras exakt samtidigt som den förbrukas.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 230 V AC generator har ju nackdelen att elenergin måste produceras exakt samtidigt som den förbrukas.

 

Mackey

 

Om pengar och vikt inte är ett problem kan man ju bygga battericeller av 20 seriekopplade bilbatterier och parallellkoppla 20 klumparna efter kapacitetsbehov. Sen är det bara likrikta och ladda :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt borde det väl vara möjligt att byta till 24 volt, som i en lastbil, verkar finnas till lite större båtar +40 fot.  Men det blir knappast någon besparing eller några större fördelar på en båt som är mindre. Läs artikeln!

http://www.westmarine.com/WestAdvisor/24-Volt-Electrical-Systems

Redigerad av Marrexxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som kuriosa kan nämnas att bilbranchen för ca 20 år sedan hade en plan att gå över till högre spänning av de skäl som du nämner. Dvs en effektivare kabeldragning  etc.  Man jobbade på bägge sidor av Atlanten med detta, och kom fram till att spänningen skulle bli 42 Volt

 

Som kuriosa kan nämnas att kabelvikten i en större bil DÅ var ca 70 Kg!!

Genom användande av Buss system, T.ex. CAN buss så har man dragit ner en del på denna vikten idag.
.  

Varför inte 48 Volt då, som ju faktiskt är en standardspänning inom industrin idag.  Jo, har du 48 Volt batterispänning, måste man ladda med uppemot 60 Volt, och då bryts den magiska gränsen på 50 Volt som definierar sk "klenspänning". Går man över denna 50V gräns  så innebär detta en massa andra krav på kapslingar etc och dessutom en reell personfara om man gör fel.

Av någon anledning verkar övergången ha runnit ut i sanden, och jag vet inte någonstans som det har slagit igenom. Däremot används ju 24 Volt som systemspänning på större fordon som bussar, lastbilar och entreprenadmaskiner. Även vissa personbilar genom åren har haft 24 Volt spänning.  T.ex. Nissan Patrool.

 

Att uppgradera til 24 Volt torde inte vara nåt större problem, men gud vad mycket problem med alla elektronikförbrukare etc. Antagligen blir man tvungen att ha ett sparat 12 Volt nät i tillägg till 24Volt nätet.

Idag när det finns utmärkta invertrar med hyfsad verkningsgrad och sinusutgång så är det bättre att lägga upp ett 220 Nät i båten.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/42-volt_electrical_system

Redigerad av Tirill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att största utbudet av elektriska och elektroniska prylar drivs med 12V och för alla redan installerade prylar får det vara så. Dock funderar jag på ett alternativ till den vanliga generatorn. Den är ju ingen optimal batteriladdare, tänkt för fulladdat bilbatteri och inte för att ladda även båtens batteribank.

 

Solcellsregulatorerna anses väl utvecklade och är ju tänkta för just laddning av stora batterier för hus eller sommarstugor som saknar elnät.

 

En lämplig generator för driva en solcellsregulator kan vara en vanlig 12V med förhöjd spänning. 17V kan vara lämpligt.

 

En sån generator blir inte så känslig för glapp i huvudströmbrytaren eller andra kopplingspunkter. Den troliga anledningen till att båtens generator pajade. Sätter jag regulatorn vid batteribanken spelar det ingen roll med lite spänningsfall i kabeln från generatorn. Inga nya kablar behöver dras mer än de två från regulatorn till batteribank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra laddningsregulator till en 12 V generator är ju vettigt. Minns att bhemac lämnat tips om det här och var.

Här är några trådar från det senaste året.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ju inne på att krångla till det på enklaste sätt:)

 

Många prisar mer krångliga lösningar för dyra pengar som ändå inte ger optimal laddning.

 

Så länge jag inte monterat in nåt i laddsystemet har jag fortfarande chans att

få den bästa lösningen.

 

Då solcellerna klarat energiförsörjningen två somrar är behovet inte brådskande och vanlig bilgenerator har jag liggande i skrotlådan. Den gamla generatorn jag hade på en 6hk Johnson utombordare som Mackeys tråd påminde mig om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redan att gå från 12 till 24 Volt innebär att många elgrejor får betydligt högre inköpspris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redan att gå från 12 till 24 Volt innebär att många elgrejor får betydligt högre inköpspris.

 

Förr ja, men idag har många 24V prylar samma pris som 12V eller så går de att köra på 24V utan åtgärd. Danfoss kompressorer, många plotters mm. Startmotorer och generatorer brukar däremot bli dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 24V bank förutom en mindre 12V bank.

Kyl, nav med radar, vattenpumpar, länspumpar, led lampor i strålkastare och några inomhus, ankarspel, ja i stort sett alla tyngre förbrukare är nu 24V. Och en bamsig inverter för micro mm.

 

Upplever inte att dessa 24V anpassade förbrukare kostade mer än 12V - förutom värmaren faktiskt.

Det som kostar är en 24V laddare i båten, extra batterier, extra solpaneler och en extra 230V laddare.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att 12V är en standarspänning i båtar beror nog inte på att det är en optimal spänning ut att utbudet från bilsidan var stort. Många, framförallt större båtar har 24V men en del har gått ner till 12V därför att kunderna inte förstod vitsen. Amerikanska fiskebåtar har traditionellt haft 32V.

 
48V är bra därför att det är en industristandard. Tunnare kablar, mindre övegångsresistnas är stora vinster. Möjligheten att övervaka varje batteri är en stor fördel. Om man tänker sig att man med tiden ska gå över till mer exotiska batterier som LiFePO4 så vill man absolut kunna övervaka varje enskild 3,2V cell.
 
I hus som helt ska försörjas med väl från sol och vind väljer man ofta 48V. Till skillnad mot båtarna sker det här mycket utveckling. Likaså finns det gott om 48V utrustning, solcellsregulatorer, pumpar, invertera mm finns det, ofta till samma priser som 12V. (Det går tydligen ganska enkelt att bygga om en Danfoss kompressor till 48V)
 
Idag finns det billiga och bra DC/DC omvandlare. måste ju ändå omvandla till drygt 3V för lysdioder och det kan vi lika gärna göra från 48V.
 
Klenspänning är max 50VAC eller 120VDC. Är spänningen under 25VAC eller 60VDC är kraven på isolering/kapsling inte speciellt höga och ganska rimligt att eftersträva i båt.
 
Det finns generatorer för 48V men det ska fungera även med en 24V generator som får går med ett högre varvtal. Vi testade en 12V generator som utan problem skapade 29V. Detta och mycket mer finns beskrivet hos den grupp jag vanvördigt brukar kalla "sol, vind och vattennissarna”. En solcellsregulator är perfekt som laddningsregulator.
 
Om man har ett 48V system där ett batteri dör så kan man koppla förbi det. Det mesta kommer att fungera ändå.
 
Det är bra att ha ett mer eller mindre separerat navigationssystem. Denna del kan vara 12V som då får ström via en DC/DC-omvandlare från 48V. Vill man ha säkrare system sätter man in ett 12V batteri på några Ah.
 
Jag kommer troligen påbörja en övergång till 48V genom att öka batteribanken till fyra batterier som kan seriekopplas. Generatorn är väl det som känns mest jobbigt, ska fundera på att skippa generatorn och ladda med sol eller land/elverk.
 
En annan intressant spänning är 144VDC. Varenda dator, mobilladdare mm fungerar direkt utan inverter!
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"En annan intressant spänning är 144VDC. Varenda dator, mobilladdare mm fungerar direkt utan inverter!"

 

Intressant -ja. Kostnadseffektivt - nja....

 

Jag har sedan över 10 år ett 230V-system med vägguttag i min båt, som komplement till 12V. En bra inverter via en knapp "230V" på panelen som slår igång den delen av strömförsörjningen, så kan jag driva mikrovågsugn, kaffebryggare, dammsugare, sticksågen utöver "varenda dator, mobilladdare m.m." också.

 

Kostnad endast c:a 3.000:- inkl. allt.

Vad ett 144VDC-system (som dessutom inte är kompatibelt med så mycket som man tror) skulle kosta vill jag inte ens fantisera om..... :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

144VDC system är aktuellt om man har behov av en batteribank typ >10kWh och tänker bygga upp den med LiFePO4. Ev i kombination med el eller hybriddrift.

Kaffebryggare, dammsugare och sticksåg kan inte köras direkt men det är kanske inte apparater med så lång drifttid. 

Laddare, datorer, TV kan det bli mycket av. Genom att inte behöva köra sådant via inverters så blir också förlusterna totalt sett mycket mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag är med på alla fördelar ;)

 

Reflekterade bara över din motivering till varför 144VDC vore bra: minskade förluster med "laddare, datorer, TV" eftersom de kan köras direkt. Och det är ju en väldigt viktig parameter, i synnerhet då det som du skriver gäller vrålstora batteribanker (>10kWh).... :P

 

Men jag förstår dig också (tekniknörd som jag är). Varför inte, när man kan ?

Fast det är kanske inget som är lösningen för TS....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...