Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Nisse-Nisse

Laddning hela vintern?

Rekommendera Poster

Hej!
Jag undrar om det är OK att ha landströmmen inkopplad under hela vintern eller om man absolut skall ta bort batterierna. Båten är täckt och att demontera batterier nu är inget drömjobb direkt. Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver varken ha landströmmen inkopplad hela vintern, eller ta batterierna ur båten. Om batterierna är laddade efter upptagning, räcker det att ladda dem någon gång under vintern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg till ovan; efter laddningen, koppla bort minuspolerna på alla batterier och självurladdningen blir noll, och risken för krypströmmar via elsystemet är borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämna batterierna kvar efter att du fulladdat dem. Koppla bort alla polerna på alla batterierna och mät spänningen efter ca ett dygn. Om batterierna då har en vilospänning på ca 12,7 volt eller lite mer, är de friska och du behöver normalt inte ladda något under vintern, Men kolla efter några månader att batterispänningen överstiger 12,4 volt. Om inte skall de laddas, men det tyder på att de inte är helt friska. Om ena batteriet ligger långt under det andra i vilospänning då, skall du vara glad att du tagit bort batteripolerna. Risken hade då varit att det dåliga batteriet dragit ur det friska och förstört även det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självurladdningen pågår även när kablarna är bortkopplade.  Är batterierna relativt nya och friska så klarar de vintern utan laddning. Är ett av batterierna lite sämre så kan det ladda ur övriga. Har man ingen laddning så bör man kontrollera batterierna med högst några veckors mellanrum. Ska batterierna stå utan laddning så ska de kopplas bort och isär. Har man en laddare som kan underhållsladda och tillgång till el så är det säkrare. Alternativet är solpaneler, de ska helst vara vertikala och riktade åt söder men har man några paneler så brukar det fungera även med en ljus presenning på.Med tanke på priset på solpaneler så kan man ha en extra som man hänger dit på vintern. 

Att underhållsladda med solpaneler är näst intill idiotsäkert.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självurladdningen pågår även när kablarna är bortkopplade.  Är batterierna relativt nya och friska så klarar de vintern utan laddning. Är ett av batterierna lite sämre så kan det ladda ur övriga. Har man ingen laddning så bör man kontrollera batterierna med högst några veckors mellanrum. Ska batterierna stå utan laddning så ska de kopplas bort och isär. Har man en laddare som kan underhållsladda och tillgång till el så är det säkrare. Alternativet är solpaneler, de ska helst vara vertikala och riktade åt söder men har man några paneler så brukar det fungera även med en ljus presenning på.Med tanke på priset på solpaneler så kan man ha en extra som man hänger dit på vintern. 

Att underhållsladda med solpaneler är näst intill idiotsäkert.

 

Så det blir alltså lite laddning trots att man har en presenning över? har en genomskinlig proflex presenning, ska kolla på batterimonitorn vid nåt soligt tillfälle om det laddar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Självurladdningen pågår även när kablarna är bortkopplade.  Är batterierna relativt nya och friska så klarar de vintern utan laddning. Är ett av batterierna lite sämre så kan det ladda ur övriga. Har man ingen laddning så bör man kontrollera batterierna med högst några veckors mellanrum. Ska batterierna stå utan laddning så ska de kopplas bort och isär. Har man en laddare som kan underhållsladda och tillgång till el så är det säkrare. Alternativet är solpaneler, de ska helst vara vertikala och riktade åt söder men har man några paneler så brukar det fungera även med en ljus presenning på.Med tanke på priset på solpaneler så kan man ha en extra som man hänger dit på vintern. 

Att underhållsladda med solpaneler är näst intill idiotsäkert.

 

Så det blir alltså lite laddning trots att man har en presenning över? har en genomskinlig proflex presenning, ska kolla på batterimonitorn vid nåt soligt tillfälle om det laddar..

 

Har inte kollat själv men vet andra som gör så. Det är praktiskt om man kan se batterimonitorn utifrån under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man tillgång till el brukar jag föreslå klockströmbrytare och en kvart om dagen. Det räcker mer än väl för att kompensera för självurladdningen.

 

Laddare går sönder ibland men med den betydligt kortare drifttiden minskar risken för batterierna. Har själv kört slut på två laddare på tolv år trots att de inte varit inkopplade mer än några månader under den tiden.

 

En granne bytte ut batterier för 16000 efter en vinter med oladdade Trojanbatterier. Under sommaren märktes dålig funktion på motorvinscharna. Båten ställdes upp för vintern och elsladden stoppades i elstolpen.

 

Dessvärre var den stora blåa finladdaren trasig. Surt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att jag inte fattar det här med urladdade batterier och laddare som går sönder osv. Stoppar folk bara in sladden till laddaren på hösten och lämnar båten utan uppsikt till våren? Se till att batterierna är fulladdade på hösten när båten tas upp och sen räcker det med att ladda dom ett par dygn två till tre gånger under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla varje vecka är krångligt, långsökt och typiskt vissa överängsliga båtägare. Tror ni affären som säljer batterier kollar sina batterier som kanske stått ett halvår i affären? Ett friskt batteri som förvaras svalt tex ute i båten klarar minst 6 månader innan det når 12,4 volt och skall laddas. Klarar det inte detta, skulle jag kasserar det. Själv har jag 5 batterier batterier på 115 Ah i segelbåten som är isärkopplade. Ifjol, efter fyra säsonger när jag mätte dessa med två månader mellanrum för att kolla självurladdningen, såg jag att den var låg och stabil. Efter sex månader, dvs vid sjösättningen hade samtliga batterier ca 12,6 volt utan att ha laddas under hela uppläggningstiden.

 

Så i är gör jag likadant som ifjol och som jag gjort de senaste femton åren, dvs inget krångel med massa teknik som regelbundet måste kollas och kan gå sönder och förstöra batterierna. Eftersom jag är batteri- och elnörd, kommer jag slumpvis under vintervilan och besöka båten och då kollar jag nästan alltid spänningen på batterierna .

 

Var och en gör naturligtvis på det sätt som ger honom lugn och trygg. Jag redovisar bara ett enkelt sätt utan krångel, som gör mig trygg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Självurladdningen pågår även när kablarna är bortkopplade.  Är batterierna relativt nya och friska så klarar de vintern utan laddning. Är ett av batterierna lite sämre så kan det ladda ur övriga. Har man ingen laddning så bör man kontrollera batterierna med högst några veckors mellanrum. Ska batterierna stå utan laddning så ska de kopplas bort och isär. Har man en laddare som kan underhållsladda och tillgång till el så är det säkrare. Alternativet är solpaneler, de ska helst vara vertikala och riktade åt söder men har man några paneler så brukar det fungera även med en ljus presenning på.Med tanke på priset på solpaneler så kan man ha en extra som man hänger dit på vintern. 

Att underhållsladda med solpaneler är näst intill idiotsäkert.

 

Så det blir alltså lite laddning trots att man har en presenning över? har en genomskinlig proflex presenning, ska kolla på batterimonitorn vid nåt soligt tillfälle om det laddar..

 

Har inte kollat själv men vet andra som gör så. Det är praktiskt om man kan se batterimonitorn utifrån under vintern.

 

Hade en 120W panel under typ proflex kopplad till förbrukningbanken förra vintern. Batterierna var alltid fulladdade under hela vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varje vår/försommar ser man ganska många som bär batterier. De säljer batterier bekräftar det. Den som på hösten upptäcker att batterierna är dåliga låter väl inte dessa stå kvar under vintern i båten med riska att frysa sönder med allt vad det innebär? Så de flesta batterierna som byts i början på säsongen byts nog för att de blivit förstörda under vintern. Nya, friska batterier klarar lång tid utan laddning men efter några år är det inte så säkert längre. Nya batterier på ett lagom varmt lager hos en handlare är inget problem. Inte heller hemma i garaget där det är enkelt att kolla/ladda. 

Att ha batterierna kvar ombord är enkelt och bekvämt men någon form av underhållsladdning bör man ha. I några fall har nog batterierna förstörts av laddare som gått sönder men det är nog väldigt sällsynt. Den egentliga orsaken kanske är någon annan. Förstör laddaren batterierna så är det dessutom en "plötslig händelse" dvs en försäkrings sak.

Sannolikheten att solpanelerna skulle förstöra batterierna är oerhört liten, därför är det idiotsäkert. Dessutom praktiskt, inför vintern behöver man inte göra något alls. Alltid toppladdade batterier, man kan hålla igång larm, köra värmare mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det så ger de flesta paneler ungefär samma laddning beroende av ytan. Så det gäller då att hitta några som passar på de platser man har att montera dem på.

Sen ska du ha en regulator. Finns både lite billigare PWM-regulatorer och lite dyrare MPPT-regulatorer. Jag har denna.

Både paneler och regulatorer finns på nätet till betydligt lägre kostnad än de man köper i butik i Sverige. Själv gynnar jag gärna några tillbehörsbutiker där jag kan klämma och känna på grejerna i.

 

Jag funderar själv på att köpa en mindre panel och montera den horisontellt i aktern på ställningen till vinterpressen. Har en grå press som släpper igenom lite ljus till minia paneler på taket men inte tillräckligt för att hålla batterierna fullständigt laddade under vintern. De brukar hålla sig runt 85-95% efter några veckors mulet väder utan laddning via landström.

Fast om det blir fler månader som denna november med endast 5 soltimmar i Stockholm så spelar det inte så stor roll. Då behöver man ladda via landström ändå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fast om det blir fler månader som denna november med endast 5 soltimmar i Stockholm så spelar det inte så stor roll. Då behöver man ladda via landström ändå.

 

Man får laddning även när inte solen lyser tack vare det indirekta ljuset. Inte så mycket men 100W panel håller igång mitt larm och 15 min ozongenerator per dygn, batterierna är alltid fulla.

 

Att ha en vinterpanel är smart och enkelt, beroende på var man bor så ska den riktas lite olika. ca 70° och riktad åt söder är optimalt där jag bor. En 50W panel ger ca 50Wh i november och 25 Wh i december/januari. Energin är genomsnitt per dygn. En 20W panel ger som sämst en Ah per dygn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker man gör lite för stor grej av detta. Varför ska allting vara så krångligt bara för att det appliceras i en båt. Jag tror inte att de som ställer av sina bilar på vintern har konstant laddning till batteriet. Men så fort det kommer i en båt blir det stor vetenskap och utrustningen förstörs om den inte få daglig tillsyn. Batterierna mår väl inte dåligt av att inte vara toppladdade varje minut under vintern. Huvudsaken är väl att spänningen inte sjunker för lågt. Gör den det på ett par månader genom självurladdning, hjälper det nog inte att ladda utan endast byte av batteri. 

Anledningen till att jag hade solpaneler som underhållsladdade genom pressen under vintern var att de redan var inkopplade och jag såg ingen anledning till att koppla bort dom. Innan jag hade solpaneler, så laddade jag på hösten innan täckning och på våren innan sjösättning med laddare. Har aldrig haft problem med batterier. Fick byta förbrukningsbank i somras, och det var de batterier som fått underhållsladdning av solpanelen hela vintern. Batterierna var helt enkelt slut, tror inte att jag förlängde livet på dom genom solpanelen.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker man gör lite för stor grej av detta. Varför ska allting vara så krångligt bara för att det appliceras i en båt. Jag tror inte att de som ställer av sina bilar på vintern har konstant laddning till batteriet.

Jag vet de som har veteranbilar eller exklusiva bilar som, när de ställer in dem i garaget för vintern, sätter på en liten laddare för att hålla batteriet i trim.

Sen har vi ju lite olika typ av batterier, start och förbrukning. De som är viktigast att hålla i trim är våra förbrukarbatterier som ofta utsätts för helt annan typ av belastning än startbatterierna. Vad det spelar för roll för vinterladdning kan jag inte svara på.

 

Sen har jag läst om de som sätter in sin bil i speciella tält med luftinblåsning med en exakt luftfuktighet i kombination med minimal oljedimma. Så visst finns det fler lite knäppa områden, inte bara båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mot avställda bilar är ju att bilarna inte står ute där kylan där att urladdat batteri kan frysa sönder som kan vara besvärligt att städa bort.

Sen har ju båtar ofta ganska många fler batterier.

En solpanel som man hänger upp när båten är täckt, några meter kabel till den befintliga regulatorn är ju väldigt enkelt om man nu inte får ström från sina vanliga paneler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en veteranbil, en FIAT från 1925 och gör precis som i båten. Laddar batteriet fullt på hösten och lyfter av polerna från batterier. Det är allt. Har alltid fungerat och batteriet brukar ha ca 12,5 volt på våren, utan mellanladdning efter ca 7 månader i bilen. Den står i ett garage som inte blir kallare än +5 grader vilket sannolikt ger en snabbare självurladdning än batterierna som står i båtarna som förvaras täckta utomhus. Totalt har jag mer nio batterier att hantera i båtarna och i veteranbilen, varav tre är för start. Skulle inte orka med att att ängslas över hur dessa mår en hel vinter.

 

Har du/ni enkla öppna batterier, skulle jag inte krångla till det med massa onödiga laddare, solceller annat som måste kontrolleras osv. Ladda batterierna fulla och lyft av polerna och lita på att inget förstör dina batterier under vintern, om de är friska. Om du besöker båten under vinterhalvåret är det inte fel att kolla spänningen på dem och understiger den 12,4 volt på något batteri är detta på upphällning och skall laddas.

 

Detta är vad jag gör, men andra gör annorlunda, har andra preferenser eller har dyra GEL-eller AGM- batterier som oroar, och det är inget fel med det. utan "var och en blir salig i sin fason"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte är och kollar båten på hela vintern så är det nog bra att ha någon form av underhållsladdning och då är solpaneler det enklaste. Bor man däremot så man kan kolla båten några gånger så kan man ansluta laddare vid behov. Ett batteri som från fulladdat  tappar så mycket genom självurladdning att det fryser är nog inget att gråta över, det skulle behöva bytas i alla fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mot avställda bilar är ju att bilarna inte står ute där kylan där att urladdat batteri kan frysa sönder som kan vara besvärligt att städa bort.

Sen har ju båtar ofta ganska många fler batterier.

En solpanel som man hänger upp när båten är täckt, några meter kabel till den befintliga regulatorn är ju väldigt enkelt om man nu inte får ström från sina vanliga paneler.

Min gammelbil fulladdas på hösten och står därefter ute i kylan (Stockholms trakten) hela vintern med frånslagen huvudbrytare. På våren slår jag till brytaren, drar ut choken och startar. Har funkat i många år. 

I båtarna brukar jag lossa kabelskorna för att inte ett dåligt batteri skall skada ett annat.I övrigt samma som ovan. Har funkat sedan 1975.

Om det bara är tur att det funkat i alla år borde man kanske köpa en lott. B)

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Protesterar mot ett antal påståenden i detta led   :rolleyes: 

 

” Om batterierna är laddade efter upptagning, räcker det att ladda dem någon gång under vintern.

 

Stämmer inte. Ett vanligt blybatteri självurladdas ca 4% under en vecka. Låt oss ta ett exempel. Ett fulladdat 125 AH:s batteri urladdar sig således med ca 5 AH på en vecka vilket skulle betyda 80 AH på fyra månader. Om inget gjorts under den tiden är batteriet svårt sulfatiserat och kommer inte att kunna återställas till nyskick med några som helst medel då blysulfatet kristalliserats. Sulfatiseringsprosessen är en beroende av hur urladdat batteriet är och hur länge det förvaras i det urladdade tillståndet. Ett urladdat batteri skall återladdas ASAP!

 

”Efter laddningen, koppla bort minuspolerna på alla batterier och självurladdningen blir noll, och risken för krypströmmar via elsystemet är borta.

 

Jovisst, denna åtgärd är att rekommendera, närmast för att förhindra sämre parallellkopplade batterier att påverka sina grannar, men det åtgärdar naturligtvis inte det enskilda batteriets interna urladdning dvs. självurladdningen blir definitivt inte noll.

 

” Koppla bort alla polerna på alla batterierna och mät spänningen efter ca ett dygn. Om batterierna då har en vilospänning på ca 12,7 volt eller lite mer, är de friska och du behöver normalt inte ladda något under vintern, Men kolla efter några månader att batterispänningen överstiger 12,4 volt.

 

Ett totalt obelastat blybatteris laddningskondition kan inte uppskattas med att mäta dess vilospänning. Då bör man förs belasta batteriet med tex en lampa vars belastning överstiger 1/100 av dess kapasitet i minst 10 minuter. Som exempel: för att kolla det ovanstående batteriet på 125 AH behöver vi en 15 watts 12V lampa.

 

Summan av kardemumman:

 

Ett blybatteri klarar INTE en vinter utan uppladdning utan att skadas. Ett nytt batteri kan synas göra det (bhemac) då skadan är liten men om ni vill optimera era batteriers livscykel är det en nödvändighet att ladda upp dem med 3 – 5 veckors intervaller.

Allt annat är struntsnack så länge vi talar om vanliga blybatterier.

 

Sen kommer vi till den ursprungliga frågan:

 

” Jag undrar om det är OK att ha landströmmen inkopplad under hela vintern.”

 

Där finns det olika åsikter. Logiskt sett skulle man tro att genom att upprätthålla en underhållsladdning skulle man kunna eliminera sulfatiseringen. Så lär inte vara fallet då ionerna under dylikt, nästan passivt tillstånd, enbart kommer åt ytskiktet av lamellerna, men på djupet pågår ett isolerat eget liv.

Tex Varta påstår att överlång underhållsladdning gör lamellerna sköra varför de avråder från dylikt.

En annan motivation är att för avsulfatisering av lamellerna på djupet behövs större strömmar, vilket förutsätter att batteriet urladdats moderat innan följande laddningsintervall.

 

”Skall man absolut ta bort batterierna.

 

Nej du skall inte ta bort batterierna. Dina batterier mår bäst där de är om de är välladdade då låg temperatur resulterar i mindre själurladdning. Lösgör dem bara elektriskt ifrån varandra (minuspolerna).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer inte. Ett vanligt blybatteri självurladdas ca 4% under en vecka.

...vid +20°C, vilket det sällan är ihållande på vintern i detta land... B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Stämmer inte. Ett vanligt blybatteri självurladdas ca 4% under en vecka.

...vid +20°C, vilket det sällan är ihållande på vintern i detta land... B)

 

Stämmer, men det igen, gäller bara ett nytt batteri.

 

Självurladdningen på ett äldre batteri kan vara upp till 1% per dag och är då mera åldersrelaterat än temperaturrelaterat så låt oss inte svamla om det.

 

Avsikten var inte att petnoga uppge självurladdningens relation till temperatur utan att understryka att om vi vill behålla våra batterier i god kondition över en så lång tid som möjligt bör vi söka oss till båten typ en gång i månaden, och ladda dem. Sulfatiseringen är vår största fiende och den kan bara hindras genom att hålla laddningsnivån så hög som möjligt. Detta utan att utsätta batteriet för överlånga utjämningsfaser eller dylika misstag (en annan diskussion för en annan tråd).

 

För mitt vidkommande är det inte ett besvärligt förfarande då jag har en avbrytare på var sin minuspol. En lösning jag värkställde efter en intern kortslutning i ett Biltema-batteri. Visat sig både praktiskt och en bra säkerhetsdetalj också senare (kortslutet Exide-batteri).   ;)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker man gör lite för stor grej av detta. Varför ska allting vara så krångligt bara för att det appliceras i en båt. Jag tror inte att de som ställer av sina bilar på vintern har konstant laddning till batteriet. Men så fort det kommer i en båt blir det stor vetenskap och utrustningen förstörs om den inte få daglig tillsyn. Batterierna mår väl inte dåligt av att inte vara toppladdade varje minut under vintern. Huvudsaken är väl att spänningen inte sjunker för lågt. Gör den det på ett par månader genom självurladdning, hjälper det nog inte att ladda utan endast byte av batteri. 

Anledningen till att jag hade solpaneler som underhållsladdade genom pressen under vintern var att de redan var inkopplade och jag såg ingen anledning till att koppla bort dom. Innan jag hade solpaneler, så laddade jag på hösten innan täckning och på våren innan sjösättning med laddare. Har aldrig haft problem med batterier. Fick byta förbrukningsbank i somras, och det var de batterier som fått underhållsladdning av solpanelen hela vintern. Batterierna var helt enkelt slut, tror inte att jag förlängde livet på dom genom solpanelen.

Kanske Varta har rätt när de påstår att man skörar batteriet med överlång underhållsladdning?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant att batterierna behöver lite motion (de också). "Överlång" är inte riktigt bra. Det är det som gör att solcellsladdningen så bra, batterierna får lite vila. 

I rena solcellsladdade anlägninga typ stugor mm så håller batterierna extremt bra. Det finns mycket skrivet på sol-vind-vatten sidor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Skillnaden mot avställda bilar är ju att bilarna inte står ute där kylan där att urladdat batteri kan frysa sönder som kan vara besvärligt att städa bort.

Sen har ju båtar ofta ganska många fler batterier.

En solpanel som man hänger upp när båten är täckt, några meter kabel till den befintliga regulatorn är ju väldigt enkelt om man nu inte får ström från sina vanliga paneler.

Min gammelbil fulladdas på hösten och står därefter ute i kylan (Stockholms trakten) hela vintern med frånslagen huvudbrytare. På våren slår jag till brytaren, drar ut choken och startar. Har funkat i många år. 

I båtarna brukar jag lossa kabelskorna för att inte ett dåligt batteri skall skada ett annat.I övrigt samma som ovan. Har funkat sedan 1975.

Om det bara är tur att det funkat i alla år borde man kanske köpa en lott. B)

/Claes

 

Frågan är ju inte om det där funkar eller inte. Frågan är hur du har längsta nöje av välfunktionerande batterier. I din relativt långa vetenskapliga studie (sedan 1975) saknas all referens och underkänns härmed! Du berättar inte ens om din gammelbil är speciellt lättstartad. Ej heller hur ofta du bytt batteriet.

Typiskt sett utnyttjas ett bilbatteri på ett helt annat sätt en de vi har i båten (med undantag av startbatteriet). Djupa urladdningar skapar en helt annan problematik visavi sulfatisering än den snälla gammelbilen som genast när den startat, laddar batteriet igen.

Jag gissar att du haft goda batterier och en snäll bil men att du skulle ha klarat dig med betydligt färre återanskaffningar om du skött dem adekvat.

Att satsa på lotter kanske skulle vara ett nytt misstag...    :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha ett batteri i en bil utan laddning under vintern fungerar säkert i 9 fall av 10. Men det är ingen tröst för den som blir nr 10! Sen är det ju frågan hur mycket kapacitet det finns kvar i batterierna, det går ju ofta att starta med ett nästan urladdat batteri men det är en annan sak i båten när det ska räcka en helg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Skillnaden mot avställda bilar är ju att bilarna inte står ute där kylan där att urladdat batteri kan frysa sönder som kan vara besvärligt att städa bort.

Sen har ju båtar ofta ganska många fler batterier.

En solpanel som man hänger upp när båten är täckt, några meter kabel till den befintliga regulatorn är ju väldigt enkelt om man nu inte får ström från sina vanliga paneler.

Min gammelbil fulladdas på hösten och står därefter ute i kylan (Stockholms trakten) hela vintern med frånslagen huvudbrytare. På våren slår jag till brytaren, drar ut choken och startar. Har funkat i många år. 

I båtarna brukar jag lossa kabelskorna för att inte ett dåligt batteri skall skada ett annat.I övrigt samma som ovan. Har funkat sedan 1975.

Om det bara är tur att det funkat i alla år borde man kanske köpa en lott. B)

/Claes

 

Frågan är ju inte om det där funkar eller inte. Frågan är hur du har längsta nöje av välfunktionerande batterier. I din relativt långa vetenskapliga studie (sedan 1975) saknas all referens och underkänns härmed! Du berättar inte ens om din gammelbil är speciellt lättstartad. Ej heller hur ofta du bytt batteriet.

Typiskt sett utnyttjas ett bilbatteri på ett helt annat sätt en de vi har i båten (med undantag av startbatteriet). Djupa urladdningar skapar en helt annan problematik visavi sulfatisering än den snälla gammelbilen som genast när den startat, laddar batteriet igen.

Jag gissar att du haft goda batterier och en snäll bil men att du skulle ha klarat dig med betydligt färre återanskaffningar om du skött dem adekvat.

Att satsa på lotter kanske skulle vara ett nytt misstag...    :)

 

 

 

Svar till LonelyBird

 

Vad menar Du med att det saknas all referens? Vem är Du som kan underkänna mina erfarenheter?

Jag bara berättar hur det har funkat för mig genom åren. Årtalet 1975 härrör från båtlivet, vad gäller bilen skriver jag många år vilket kan översättas till ca 10 år.Batteriet (Biltema)satt i när jag köpte bilen för 9 år sedan och funkar fortfarande.  Dessutom vet jag inte om min gammelbil är "speciellt" lättstartad men den startar när jag vrider på nyckeln som alla mina bilar.

Även mina snälla båtar startar när jag vill och börjar genast ladda ( ingen skillnad mot bilen)

Du skriver "att jag skulle klarat mig med betydligt färre återanskaffningar om jag skött dem adekvat" Men jag är nöjd med att mina batterier håller 8-10 år vilket dom gör. 

På en punkt vill jag dock ge Dig rätt, att djupa urladdningar skapar problem, så därför undviker jag det både sommar som vinter vilket kanske kan kallas adekvat skötsel.

Jag fortsätter mina ovetenskapliga studier i vår tills dess rör jag inte mina batterier!

/Claes

 

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Skillnaden mot avställda bilar är ju att bilarna inte står ute där kylan där att urladdat batteri kan frysa sönder som kan vara besvärligt att städa bort.

Sen har ju båtar ofta ganska många fler batterier.

En solpanel som man hänger upp när båten är täckt, några meter kabel till den befintliga regulatorn är ju väldigt enkelt om man nu inte får ström från sina vanliga paneler.

Min gammelbil fulladdas på hösten och står därefter ute i kylan (Stockholms trakten) hela vintern med frånslagen huvudbrytare. På våren slår jag till brytaren, drar ut choken och startar. Har funkat i många år. 

I båtarna brukar jag lossa kabelskorna för att inte ett dåligt batteri skall skada ett annat.I övrigt samma som ovan. Har funkat sedan 1975.

Om det bara är tur att det funkat i alla år borde man kanske köpa en lott. B)

/Claes

 

Frågan är ju inte om det där funkar eller inte. Frågan är hur du har längsta nöje av välfunktionerande batterier. I din relativt långa vetenskapliga studie (sedan 1975) saknas all referens och underkänns härmed! Du berättar inte ens om din gammelbil är speciellt lättstartad. Ej heller hur ofta du bytt batteriet.

Typiskt sett utnyttjas ett bilbatteri på ett helt annat sätt en de vi har i båten (med undantag av startbatteriet). Djupa urladdningar skapar en helt annan problematik visavi sulfatisering än den snälla gammelbilen som genast när den startat, laddar batteriet igen.

Jag gissar att du haft goda batterier och en snäll bil men att du skulle ha klarat dig med betydligt färre återanskaffningar om du skött dem adekvat.

Att satsa på lotter kanske skulle vara ett nytt misstag...    :)

 

 

 

Svar till LonelyBird

 

Vad menar Du med att det saknas all referens? Vem är Du som kan underkänna mina erfarenheter?

Jag bara berättar hur det har funkat för mig genom åren. Årtalet 1975 härrör från båtlivet, vad gäller bilen skriver jag många år vilket kan översättas till ca 10 år.Batteriet (Biltema)satt i när jag köpte bilen för 9 år sedan och funkar fortfarande.  Dessutom vet jag inte om min gammelbil är "speciellt" lättstartad men den startar när jag vrider på nyckeln som alla mina bilar.

Även mina snälla båtar startar när jag vill och börjar genast ladda ( ingen skillnad mot bilen)

Du skriver "att jag skulle klarat mig med betydligt färre återanskaffningar om jag skött dem adekvat" Men jag är nöjd med att mina batterier håller 8-10 år vilket dom gör. 

På en punkt vill jag dock ge Dig rätt, att djupa urladdningar skapar problem, så därför undviker jag det både sommar som vinter vilket kanske kan kallas adekvat skötsel.

Jag fortsätter mina ovetenskapliga studier i vår tills dess rör jag inte mina batterier!

/Claes

 

Bästa Claes!

Vem som helst kan, och har rätt att, underkänna vad du framför, - men inte dina erfarenheter!. Dina erfarenheter har jag inte heller underkänt. Jag har kritiserat det på basis av fakta. Fakta behöver inte korrelera med dina erfarenheter.

Det enda jag vill tro är att varken jag eller du, (tror jag), är ute för att skada någon. Vad jag tror att de flesta på detta forum vill framföra, är material som är till nytta för alla. Det kräver att vi tar ansvar för vad vi påstår.

Att underkänna vad du framför är en process där tex. jag säger att du har fel. Vilket jag gjort. Med det har jag inte förnekat dina erfarenheter!. Jag har ingen orsak att stöta dig, Det jag vill framföra är endast vad jag blivit informerad om då jag under decenier studerat batteri-teknologin.

Om dina batterier, med din vård, håller 8-10 år, måste jag ändra min "statement".

KÖP LOTTER!!!    :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...