Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
patflemming

Hur ska man tänka vid byte till större båt

Rekommendera Poster

Hur ska man tänka/köp av större båt

 

Skulle vilja få igång en levande diskussion kring något som ligger mig varmt om hjärtat. Hur ska man resonera om man vill byta upp sig båtstorlek men ändå inte lägga en hel förmögenhet om året på att äga båten.

 

Så här ser min situation ut:

Vi har en 23 fots Dc från -87 som vi har semestrat i 2 säsonger nu. Vi = 2 vuxna och 2 barn. Denna båt är helt underbar i det avseende att den lämpar sig väl för korta dagsutflykter såväl som några dagars övernattning, går relativt billigt och snabbt (32-35 knop på topp och måttlig förbrukning vid 22-24 knop). Den har pentry, toalett och… ja, det mesta man behöver.

 

Frugan är kanonnöjd med båten. Mest på grund av att den inte kostar en förmögenhet att äga (räknar med ca 23000 årligen) och tar så där lagom med tid för mig att göra iordning.  (Jag försöker göra det mesta både mekande och underhåll själv). Jag misstänker att min bättre hälft inte har riktigt lika hög investeringsvilja i en nyare större båt så hon tycker att denna båt räcker. Värdet på denna båt är väl ca 100-120 tsek.

 

Men, när vi är ute och semestrar en vecka i denna båt så upplever jag att den är lite, lite för liten. Jag skulle så gärna gå upp några fot i storlek utan att göra avkall på dagsutflyktsmöjligheterna.

 

Det är nu det blir knivigare. Först och främst måste jag besluta om man ska köpa en nyare större båt och då pratar vi en båt för 800-1000 tsek. Då jag är svag för utseende och form så skulle jag i så fall titta framförallt på någon Nimbus Nova typ Nova 27S eller 30S eller om pengarna räcker till en 31S. Andra alternativ är Windy eller Aquador, nja minst av allt väljer jag nog Aquador.

 

Men när jag tittar på ägandekostnad för att äga tex en Nimbus 30S med en VP D4 300 så hissnar man ju. Försäkringen landar lätt på en tia om året. Osäker på om jag fixar att serva en D4 själv och då pratar vi en tia till, minst. Sen har jag hört att det finns en hel del problem med bla hydrualslangar, bockhorn mm som göra att en D4 inte är så billiga att äga som man gärna vill tro. Drevet är väl också ganska tungt och bökigt? Dessutom är jag orolig att en båt för runt 1 Msek kommer tappa duktigt i värde, vilket ju blir en kostnad. Till detta tillkommer även att jag måste ta ett duktigt lån för att lösa en båt i denna prisklass vilket jag känner mig lite tveksam inför. Kort sagt osäkerheten finansiellt med att äga denna typ av båt är för stor för att trumfa en ev vinst i tillförlitlighet. Eller?

 

Då blir alternativet att titta på lite äldre båtar och då tänker jag båtar som är från mitten 70- till början 80-talet. Jag har då snöat in på bland annat Coronet 26Family eller någon av alla Coronet 32:or som finns bla Deep Sea eller Oceanfarer. Här kan man hitta båtar i prisklass 200-300 tsek och det passar liksom min plånbok bättre. Många av dessa båtar har dessutom uppdaterade drivlinor eller åtminstone renoverade motorer. Antingen nyare V8:or (jag är inte rädd för att äga V8, tvärtom) eller renoverade AQAD dieslar.

 

Dessa båtar vekar ofta vara ganska ompysslade av sina ägare och har ofta bekvämligheter i form av varmvatten, nyare kyl, gps, nyare värmare mm ja kort sagt nära på lika mkt tekniska bekvämligheter som en båt för 1 msek. Dessutom betydligt billigare försäkring, en AQAD borde jag med hjälp av mina grannar kunna serva själv och där ligger ju en grymt stor besparing även om det i en 32 fots Coronet alltid sitter dubbla V8 eller dubbla dieslar. Jag räknar med att få lägga ut ca 6000:- per år i material för att enbart serva två maskiner och drev? Är det för snålt räknat? Vad jag däremot absolut inte vill råka ut för är att behöva renovera maskiner för 150-200 tsek, då kommer jag bli grymt besviken. Jag vill känna att motorerna är pålitliga och inte behöva oroa mig för struligheter. Jag vill kunna marscha i 20 knop och att skrovet är hyfsat sjövärdigt.

 

Det som tilltalar mig med just Coronet är att det är något tidlöst graciöst över dessa båtar samt att det verkar vara välbyggda. Jag gillar deras idéer med öppna akterdäck som man kan välja att utnyttja efter eget behag eller säsong. Dessutom finns ju Coronet klubben som alltid kan bistå vid problem.

 

Men hur smart är det att köpa en 70-tals båt? Lika iskall som dom verkar vara idag, lika iskalla eller ännu mer lär dom väl vara om 5 år då jag kanske vill sälja? Ser ju idag att en 32 fots Coronet inte är alldeles lättsåld, ens för under 300 tsek och en 26 Family för runt 200 verkar inte heller gå som smör i solsken.

 

Oaktat värdeminskning så räknar jag med att en Coronet 32:a kommer kosta mig ca 50000 årligen och det känns ju liksom tungt när man tänker att båten kanske kostade 250-300 tsek. I jämförelse med en Nimbus 30S så räknar jag med kostnader på ungefär samma nivå men med mkt mer i värdeminskning (ser värdeminskning som så osäkert idag att jag knappt ens orkar räkna på detta) + det faktum att jag behöver låna en saftig bunt med pengar som jag gärna vill amortera av vilket kommer påverka mitt kassaflöde negativt. En Coronet 26 Family räknar jag med kostnader på ca 26775:-, alltså betydligt billigare ägande, men mindre båt också.

 

Hur skulle du/ni resonera? Nytt vs. Gammalt? Tips på hur man kan hålla ägandekostnaden nere?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör gammalt; främst av ekonomiska skäl - men man måste gilla att mecka om man har en äldre båt. Nu är det en segelbåt, men det är motormeck, lite lack här, lite färg där varje år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör också gammalt fast med nyare motor/drev.

Visst underhållet tar sin tid men värdeminskningen är inte alls lika stor.

Sedan tycker jag om att sköta grejorna, känns inte som en stor belastning.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Peter, kan o vill man mecka så går det att ha en större båt för rimliga pengar. Frågar som du ställer om värdet när du ska sälja är ju relevant.  Där tar man ju en risk, och frågan är hur mycket risk man är villig att ta?

Jag var inne på att köpa en utflyktsbåt av långsammare snitt, för mig och barnen. Tittade runt efter Sjögren 69:or, Gösnipor och liknande. Hittade många bra båtar med nya motorer, toa med tömning över däck etc. föra runt och strax över 100 kkr.

Jag är inte jätteförtjust i för mycket mek och puts, men jag har egentligen inte svårt för det, att serva en liten diesel och laga upp och byta lite delar  för att inte förslumma båten alldeles klarar jag.

Jag räknade ändå med att efter 10-12 år kunde jag tänka mig att skrota ut båten om jag inte ville ha den kvar eller om det var omöjligt att sälja.

En båt som är svårsåld idag blir nog inte lättare att sälja om 3-5 eller 10 år, det räknar jag kallt med i alla fall.

Så när du jämför värdeminskningen ny / gammal båt kanske du måste räkna med att en äldre båt kan vara svår eller nästan omöjlig att få såld över huvud taget.

Sedan kan man ju få fantastiskt mycket båt och utrustning för ganska lite pengar om man köper ett äldre ekipage....

 

Sedan måste du ju ställa dig frågan hur stor del av er ekonomi du/ni är villiga att lägga på båtlivet, och hur mycket värdeminskning ny/gammal orkar ni med? Vad får den årliga båtsemestern kosta när du slår ut alla kostnader för året?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är övernattningarna koncentrerade till knappa två olika helveckor om året och resten består av dagsutflykter skulle jag utan tvekan: köpa en mindre båt/behålla befintlig och istället hyra den båt du vill ha för "långturerna". 12-15 lakan får man väl pröjsa för en 30fotare i högsäsong per vecka. Kanske räcker det då med en vecka i storbåt och sen kan man köra kortare snuttar och helger i gamla bettan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är övernattningarna koncentrerade till knappa två olika helveckor om året och resten består av dagsutflykter skulle jag utan tvekan: köpa en mindre båt/behålla befintlig och istället hyra den båt du vill ha för "långturerna". 12-15 lakan får man väl pröjsa för en 30fotare i högsäsong per vecka. Kanske räcker det då med en vecka i storbåt och sen kan man köra kortare snuttar och helger i gamla bettan.

Det där är ju faktiskt inte alls så dumt tänkt. Dessutom kan man ju lättare och billigare besöka nya vatten....hyra på plats istället för att motorisera långa dyra transportsträckor.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, hyra är ju ett alternativ men jag vågar liksom inte boka upp en vecka för en storbåt och så blir vädret dåligt den veckan. Sen tycker jag nog när jag har kollat på detta med att hyra båt att en typ nyare 28-30 fots båt brukar kosta mer än 12-15 för en vecka under högsäsong.

 

Vi bor väldigt nära hamnen och gillar att ta spontan utflykter. 

 

Sen måste jag säga att jag gillar tanken på att äga de grejer som jag använder.

 

Men det är klart att en 32 fotare kommer man väl kanske inte bara åka ut en kort tur till badviken med.

 

Men frågan kvartsår, vågar man köpa gammalt om det gamla är uppdaterat och efterhåller. Självklart kommer jag själv att fortsätta att vårda det som jag köper men jag vill liksom inte investera i ny kyl, nya kapell, nya dynor, nya durkar, nytt pentry i en 70-tals båt. Dessa grejer måste vara i funktionsdugligt skick och gärna uppdaterat under de senaste 10 åren. Jag räknar med att sätta av ca 6000 per år i någon form av reparationsfond är det alldeles för snålt?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort tur till badviken kan du säkert göra med en större båt också... beror ju på hur mycket krångel du ska ha på den, kapell och annat. Annars är det ju bara att vrida om nycklarna och släppa förtöjningarna med större båt också. Förtöjningen vid badviken behöver inte bli så mycket svårare den heller. Så jag tycker inte du behöver ge upp de spontana utflykterna, och trivs ni med dom så är det ju något att tänka på när ni väljer båt, så att det blir en båt som är enkel smidig och snabb att komma iväg med när ni får några timmar över.

 

 

Din fråga är nästan omöjlig att svara på. Har du otur så lägger kylskåpet ner och du få ett motorfel som kostar skjortan första säsongen.

Har du hittat en välskött och uppdaterad båt och dessutom har en gnutta tur så kanske du hinner få ihop en packe pengar när första dyra reparationen kommer.

6000 går ju snabbt åt på några småfel, och som sagt, det kan också spricka ordentligt....det får man ha med i beräkningarna om man köper äldre begagnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bytte i våras från 22 till 26 fot. Lite dyrare sommar/vinterplats, men då vi valde en äldre (-80) och framförallt långsammare båt så kostar försäkringen bara en femtedel.

För att få lägre driftkostnader så valde jag en båt med fast axel. Det borde rent teoretiskt inte kosta speciellt mycket i underhåll i jämförelse med ett drev.

Men, gammal båt betyder också att man får lägga lite pengar på att byta ut äldre saker. Vi ska tex klä om dynorna och lite annat.

Men det är ju en chansning såklart. Ju äldre båt desto större risk att något dyrt måste bytas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på det här med rak axel och kan givetvis tänka mig att ha båt med axel/axlar, skulle jag rent av se som en fördel. Tycker dock att det är mer vanligt på ännu större båtar än 32 fot. De flesta Coronet 32 or är iaf bestyckade med drev.

 

Konstigt att inte fler båtar görs med axlar egentligen. Visst, inte lika sportigt men troligtsvis enklare ägande.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ej du ska se storleken som ett hinder för kortare turer.(allt är en vanesak)

Vi tar ofta en tur efter att frugan slutat jobbet mitt i veckan.

Ibland hämtar jag henne i vårat hem :D /segelbåten från jobbet.(i närheten iallafall ;) )

 

När jag var yngre gilla jag ej segelbåt.

 

Så mitt råd konstigt nog hyr en bavaria segelbåt och testa.(dom brukar vara billigast av de nya)

Du kan strunta i att segla,kör bara motor till att börja med.

 

Du kommer bli chockad av hur lite bränslekostnad du kommer upp i.

Och vädret behöver inte vara så bra när det finns både värme och plats under däck.

 

Att ligga för ankar med värmare på och regnet öser ner är urmysigt.

 

 

Lycka till med båtbytet....

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte båt till min nuvarande för 4 år sen. Innan dess hade jag åkt 4 gamla båtar och nu kände jag att den Saga 315 jag köpte ny var precis en sån som jag ville ha, och äga länge. De andra hade alla varit kompromisser i olika form. Sagan var iaf nästan utan kompromisser enligt mina önskningar.

 

Jag kände att jag ville ha en ny(are) båt utan risk att behöva ligga i hamn en hel sommar för att vänta på reparation av gammal motor eller liknande. Risken att andra saker skulle gå sönder är också mindre, men visst har det redan gått sönder ett antal saker.

Även känslan att äga en ny båt var viktig för mig - fast det har kostat!

 

Jag törs inte ge mig på service av motorn själv. Kostar ca 11.000 per år och borde väl inte vara så svårt att göra själv egentligen men det känns tryggt att den är proffs-servad sedan ny.

Sedan lägger jag av intresse en himla massa timmar på båten. Tycker det är kul att klura ut nya lösningar och att hålla båten i hyfsat skick.

Har man en äldre båt är man nog inte lika aktsam om den vilket har både för- och nackdelar. Tar mindre tid och kostar mindre pengar än när man som jag vill se till så att allt funkar.

Men nyare båtar har fler finesser och mer som kan gå sönder så behovet att underhålla för att förebygga problem är något större av den anledningen.

 

Försäkringen är ju som sagt också en tung post. Ju högre värde desto dyrare försäkring.

 

Värdeminskningen i allmänhet på båtar har ju ökat ganska dramatiskt under de år jag ägt Sagan. Tänkte i ärlighetens namn inte så mycket på den delen när jag köpte men det är nu en dyster verklighet när jag ser att liknande båtar av samma årsmodell kostar hälften av nypriset för 4 år sen.

 

För mig är det också viktigt att jag äger båten jag åker i. Inte för att jag har något emot att hyra men jag tillbringar många nätter i båten per år, mellan 35 och 45, så då är det skönt att ha sina egna grejer i båten. Det blir liksom ett andra hem där jag vet VAR grejerna finns, ATT grejerna finns och att ALLT fungerar. Sover bättre med ett ankare jag litar på och en säng jag är van att sova i. Och så är det en sån skön känsla att höra kluckandet från vågorna eller regnet mot taket.

 

Är ofta ute en vecka då och då på egen hand. Storleken är inte en begränsning där utan med ett fungerande ankarspel med fjärr och en lugn vik så brukar det funka och skulle funka med en större båt än min.

 

Ja, hur seriöst blev detta nu då?

Kanske inte speciellt. Men det var lite runt mina val och mina prioriteringar.

Fast den där känslan att det vore skönt med en lite större båt finns nog alltid kvar!

En som man kan bjuda med lite vänner i där de med god komfort kan sova i eget avskilt utrymme. En flybridge, större matplats etc etc. Får väl vinna en massa millar på tipset först men fram tills dess njuter jag av varje sekund i min fina båt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar lite på hur du tänker, -70 tal och det mesta renoverat och bytt, eller ganska nytt och upp mot miljonen?   Det byggdes ju båtar på -80 och -90 talen också. Där får du kanske räkna med att kylskåp, dynor och annat behöver bytas efter hand, men det borde ju finnas fler timmar att ta ur maskinerna innan de måste renoveras/bytas, och då hinner du kanske amortera på köpesumman så du får utrymme för insatser på maskinerna också efter hand utan att det blir dyrare än att köpa nytt?

 

http://www.blocket.se/ostergotland/Nimbus_28_DC_57000393.htm?ca=22&w=3

 

http://www.blocket.se/stockholm/Nimbus_280_Coupe__1997__Inkl_vinterforvaring_57419916.htm?ca=22&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här tänker jag:

Båtar som är från låt oss säga -89 till -96 har ofta fortfarande kvar sina originalmaskiner, tex nimbus 32 ballista med 2 aqad från ja, säg 91. Ofta är maskinerna på en sån här båt helt original och inte uppdaterade eller renoverade. Dynor och kyl och värmare är också ofta från det år då båten tillverkades. En sådan här båt ligger på i runda slängar 500-600 och då har du ändå ett troligt byte eller renovering framför dig som kostar en hel hög med pengar. Då tycker jag det är mkt bättre att köpa en äldre båt där tidigare ägare redan bytt ut eller renoverat maskinerna samt kanske även kostat på sig nyare värmare, nyare kyl, kanske rent av i all sin sjömannamässiga iver sett över elsystem och bytt kapell. Med andra ord vägunderhållen båt. Dessutom till pris på runt 300 tsek. Då tänker jag att en sådan båt borde vara mer ekonomisk att köpa och samtidigt mer driftsäker eftersom drivlinan är nyare. Jag skulle dock aldrig kunna tänka mig att köpa en båt från typ -71 med orenoverade originalmotorer. I så fall skulle jag mer eller mindre kräva att få båten gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Twister, den där nimbus 28 dc har jag också sett på blocket. Ser fin ut men motorn verkar man inte gjort något större jobb på och då misstänker jag art jag inom säg 5 år löper en stor risk att behöva lägga ut en del pengar på reparation av denna. En nimbus 28 dc är annars ett alternativ för mig men då tycker jag mig nog ha sett mer prisvärda objekt än just denna. Tyvärr är väl utbudet inte det bästa nu på hösten/vintern och då blir det ju ofta de som inte får sålt sina båtar som ligger kvar på blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.blocket.se/blekinge/Triton_Broom_35_53717295.htm?ca=6&w=3

 

Mycket båt till rimlig peng, vettigare än en Coronet med massor av kapell upp o ned, för att inte tala om kostnaden för nytillverkat om några år....sommarstuga,bryggsegling, badbåt, familjebåt med massor av utrymme.Kanske värt att kolla?

 

För vår del har det alltid slutat med att båten blivit större.....dvs bättre plats, kojer, svängrum osv blivit viktigare för att vi föredrar att bo ombord o göra det rimligt bekvämt även om det bara är en helg...givetvis har detta att göra med åldern , bäddning, lyft tunga bord, inte ståhöjd sätter sig förr eller senare på ryggen humöret,i mitt fall tålamodet tryter... inte kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Twister, den där nimbus 28 dc har jag också sett på blocket. Ser fin ut men motorn verkar man inte gjort något större jobb på och då misstänker jag art jag inom säg 5 år löper en stor risk att behöva lägga ut en del pengar på reparation av denna. En nimbus 28 dc är annars ett alternativ för mig men då tycker jag mig nog ha sett mer prisvärda objekt än just denna. Tyvärr är väl utbudet inte det bästa nu på hösten/vintern och då blir det ju ofta de som inte får sålt sina båtar som ligger kvar på blocket.

Fortsätt hålla ögonen öppna, de som annonserat och inte fått rätt pris gör förmodligen nya försök under vintern tidig vår om de verkligen bestämt sig för att bli av med båten.....

Jo det är svårt det där med maskiner och vad man ska betala för nya, renoverade, original maskiner etc.

 

Jag förstår hur du tänker, men samtidigt funderar jag på matematiken, du funderar på att köpa ny båt för massor av lånade pengar som skall räntas. Jag förstår att just nytt och väl fungerande lockar, men samtidigt kan jag tänka mig att Nimbusen i exemplet kanske går att kräma ut 4-7 år till innan motorn kräver stora insatser, då har du hunnit amortera ner lånet på köpeskillingen och har ett större utrymme för att fixa maskinerna och kanske kommer billigare undan på den totala kostnaden om du räknar kronor och ören per båtsäsong??    Jag tycker också det är en intressant fråga, nytt eller välskött begagnat eller till och med en båt där det är dags för byten av maskin kök kyl etc.....   En del båtar med defekta motorer har ju i stort sett slumpats bort på blocket. Tar man sig an ett sådant projekt kan man få en båt med helt nya maskiner billigare än en ny.....men man får troligen behålla den ett tag om det ska bli lönsamt....

 

Intressant matematik........alldeles oavsett, vore kul med fler inputs i tråden från någon som bytt maskiner etc, och kan berätta lite om kostnader planerade och verkliga....

 

Sedan blir båtlivet sällan som man tänkt eller planerat. Jag var inställd på en övernattningsbar välrenoverad -70 talare med liten motor och låg förbrukning. Sedan återupptog jag sportfisket och det blev en styrpulpetare i aluminium istället. Hade tänkt mig kanske 250 NM i långsam snipfart till nästan noll bränslekostnad plus några mil till under segel. Nu ramlade det iväg 1000 NM under säsongen hittills och blir väl några hundra till över vintern.......  med den båten....

 

Farten är ju lockande, och spontanutflykterna för bad och grillning kräver ju bara någon enstaka timme med snabb båt. Men tanken på en långsam billig båt med de enklaste faciliteterna, tak över huvudet, kojplatser, toa och kök finns ju kvar....   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande massa pengar, och jag kan inte marknaden på dessa båtar men en D6 från 2006 som endast gjort drygt 400 timmar hade jag nog inte tvekat att lägga ett bud på...

 

http://www.maxibryggan.se/BoatSpec.asp?id=2257&company=1&ftg=1&top=0&surl=http://www.maxibryggan.se/Default.asp

 

Som bad och utflyktsbåt med lite övernattningar när vädret är som bäst  är det ju en fantastisk båttyp....

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om man tänker ska man inte köpa båt alls :) .. fråga i stället vad du känner för. Nya båtar är svindyra och värdeminskningen är stor, om de alls går att sälja.

Gamla båtar är billiga o även vill du bli av med den så kan du nog alltid slumpa i väg den för ett underpris. Och förlusten i kronor blir ju ändå  säkert värdeminskningen på en ny båt.

Bäst ekonomi kan jag tänka man får om du köper en beggad båt med bytt motor. Kolla på 80-90 tal. Kanske en jänkebåt med bensinmotor. Kostar lite att köra men å andra sidan kan du få en 8-9 meters båt från slutet av 90-talet för ungefär 200 kkr och de har lättskruvade motorer med billiga reservdelar.

Men vill du ha en Coronet - slå till! :-) 
Slutligen. Drev innebär alltid risk för vatteninträngning i akterspegeln. Det slipper du sannolikt med en rakaxel.


 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på det här med rak axel och kan givetvis tänka mig att ha båt med axel/axlar, skulle jag rent av se som en fördel. Tycker dock att det är mer vanligt på ännu större båtar än 32 fot. De flesta Coronet 32 or är iaf bestyckade med drev.

 

Konstigt att inte fler båtar görs med axlar egentligen. Visst, inte lika sportigt men troligtsvis enklare ägande.

Jag är en stoor vän av raka axlar, särskilt om man har två skruvar då manövrerandet blir synnerligen enkelt. Finns ju fördelar med drev också men jag gillar att båtarna med roder styr även i låga farter eller när propparna står stilla.....  Som du skriver så är det väl vanligare med drev i vart fall i snabbare skrov, förmodligen har de också något lägra bränsleförbrukning / NM då båtar med rak axel ofta har en lite sämre verkningsgrad........

En del båtar har ju under åren byggts med båda varianterna, missminner jag mig inte så finns väl t.ex. Saltö både med axel och drev.....  Där har du ju en rejäl båt om du hittar rätt exemplar med renoverade/bytta prylar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Twister, så sant  Saltö!,  Det finns många begagnade båtar som är mycket båt för pengarna. Köp Kurt Gelins "400 motorbåtar i Test" och lär mer om olika märken o modeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kurt gelins bok har jag läst, ja jag vet inte hur många gånger. Jag är dock lite av sucker för vissa märken och tror dessutom att dessa kan vara hetare den dag då själv ev vill sälja.

 

Twitter den där nimbus 29 novan är egentligen inte så dum men dessa båtar har bara kojplatser för två. Har en bekant som har just en dån här båt och han stör sig rätt duktigt på att ruffen är så dåligt utnyttjad. Sen är ju iofs akterdäcket helt underbart. Har haft lite koll på dessa båtar under åren och har ibland funnits fina exemplar med kad motorer för under 500. Denna båt med en d6 (bara den motorn ligger väl på ca 500-600 i inköp) får ju helt klart vill ha suget att gå igång.

 

Jag tycker utifrån vad jag har sett på blocket under åren så begär folk alldeles för mkt för båtar där maksinerna är slut, eller för gamla. Min analys är att bäst köp kan man göra om någon annan bytt ut eller renoverat maskinerna, då har denna ägaren fått ta den tyngsta ekonomiska smällen. Cyniskt? Ja kanske.

 

Just amerikanska båtar är inte jag så förtjust i, är väl mest en smaksak. Men man får onekligen mkt båt för pengarna i vissa fall där man ser tex sea ray från mitten slutet 90-tal med en nyare mercruiser V8 från typ 2005 i. Jag har heller inget emot att köra bensin och framförallt inte V8 då det som tidigare nämnts går att få tag på både delar till bra pris samt kunnigt folk samt att dessa motorer ändå är relativt enkla att sköta om själv. Dessutom är en V8 alltid en.... V8 och det finns något speciellt med detta. I båtar upp till 26-28 fot så bör tom totala ägandet bli billigare med V8 kontra diesel, tror jag iaf.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har noterat att vill man ha samma utrymmen i en ny båt kontra en äldre så får man gå upp rejält i storlek. Nya båtar har väldigt dåligt med styvutrymmen pga regler som säger att båten ska kunna flyta vattenfylld. Visst gillar man ny design så är nya båtar väldigt lockande själv skulle jag satsa på en lite äldre med ny drivlina.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker utifrån vad jag har sett på blocket under åren så begär folk alldeles för mkt för båtar där maksinerna är slut, eller för gamla. Min analys är att bäst köp kan man göra om någon annan bytt ut eller renoverat maskinerna, då har denna ägaren fått ta den tyngsta ekonomiska smällen. Cyniskt? Ja kanske.

 

 

Jo så är det nog, och det har väl med prisraset att göra, det finns helt enkelt betydligt fler begagnade båtar än vad det finns köpare. O ingen vill väl förlora 100 tusentals kronor när man säljer..

Har en bekant som haft båtar o husvagnar i perioder. Nu har han kört Nimbus 3000 i ett antal år, men med ändrade förhållanden i familjen tänkte han göra sig av med den och testa husbil.  Han har nog haft den ute på annons i perioder sen slutet på förra säsongen, körde denna säsongen också eftersom han fått för dåliga bud på båten.

Här gäller det förstås att hitta rätt båt vid rätt tillfälle.....har man is i magen kan man nog lägga ett bud som går hem på en båt som legat ute till "fel" pris under en längre tid.....

 

Det är inte så väldigt längesen man kunde köpta en båt i halvmiljonsklassen och räkna med att få pengarna tillbaka vid försäljning om man behöll den länge nog... så det tar väl lite tid att vänja sig vid nya förhållanden bita i citronen och ta förlusten när man väl bestämt sig för att göra sig av med båten..

 

 

 

Edit; Finns det ingen kojplats under styrplatsen på Nova modellerna?

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har noterat att vill man ha samma utrymmen i en ny båt kontra en äldre så får man gå upp rejält i storlek. Nya båtar har väldigt dåligt med styvutrymmen pga regler som säger att båten ska kunna flyta vattenfylld. Visst gillar man ny design så är nya båtar väldigt lockande själv skulle jag satsa på en lite äldre med ny drivlina.

Att båten skall flyta vattenfylld gäller väl bara upp till 6 meters längd? Eller har jag missat någon ändring i direktiven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kikade bla på Finnmaster T8 och den är 8m. En ren dagtursbåt knappast nått som man ligger ute i flera nätter. Jo det funkar om man är 2 pers o använder den sk midkabinen som styvutrymme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej 29 nova har ingen stickkoj, då måste man upp till 33 nova och den är dyrare både i inköp och drift. Har faktiskt kikat ibland på de nya dc som kommit nu bl.a. då finnmaster t8 uttern d77 mm. Kruxet är att jag tycker om inombordare pga det utrymme man får på akterdäck samt att en utombordare för mig innebär väldigt mkt högre försäkring. Tror att min försäkring på en t8 skulle landa på 11-12 tusen sist jag kollade. Vill minnas att sist jag jämförde en ny finnmaster t8 mot en begagnad nimbus 27 eller 30 nova så var ägandekostnaderna ganska likvärdiga och då väljer jag nog hellre en nimbus.

 

En möjlighet är ju att hitta en båt som ägaren verkligen tröttnat på eller måste bara sälja och att man därmed kan köpa båten under marknadspris och på så vis minska värdeminskningen. Många äldre båtar med ägare som börjar bli till åren misstänker jag kommer att slumpas bort de närmaste åren vilket ytterligare kommer öka utbudet. Men det är bara min teori.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp du en Coronet, underbara båtar som sjunkit ganska rejält i pris senaste året. Man får mycket båt för pengarna i dags läget jämf med för några år sedan. Man kan få tag på en fin 32 OF för 200' -250' idag, tidigare över 500' vilket var helt klar övervärderat i mina ögon, men så var priserna då.

 

Dock så tycker jag att en 32 fotare är ganska stor för dagsutflykter, men helt ok för en längre semestertripp, en 26 Family är nog mera lätthanterlig och passar både dags o semestertripp.

 

Vi har haft våran Coronet i över 10 år nu och tycker fortfarande att den är superb även om det börjar dyka upp några irriterande problem på båten.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp du en Coronet, underbara båtar som sjunkit ganska rejält i pris senaste året. Man får mycket båt för pengarna i dags läget jämf med för några år sedan. Man kan få tag på en fin 32 OF för 200' -250' idag, tidigare över 500' vilket var helt klar övervärderat i mina ögon, men så var priserna då.

 

Dock så tycker jag att en 32 fotare är ganska stor för dagsutflykter, men helt ok för en längre semestertripp, en 26 Family är nog mera lätthanterlig och passar både dags o semestertripp.

 

Vi har haft våran Coronet i över 10 år nu och tycker fortfarande att den är superb även om det börjar dyka upp några irriterande problem på båten.

Titta oxå på Coronet 27 som ligger mellan 26 o 32  an. Tycker att den är riktigt snygg o med stort akterdäck, lagom kapell. Finns några med dieselmotor nu på blocket, även med dubbla motorer.  Välgjorda kvalitetsbåtar som ser ut som ett litet skepp.....gamla med brister men värda att lägga ner tid o lite pengar på, halva nöjet är ju att vårda, förbättra, litet av resan med båtägande, för många av oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...