Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Klas66

Motorbyte 36-fotare

Rekommendera Poster

Hej!

Tänker dra i att byta ut inombordsmotor och drev i min Wasa360 denna vinter, och vill höra med er som har gjort liknande ingrepp om era erfarenheter.

Wasa 360 är som sagt 36 fot, och väger ca 5.5ton.

Befintlig motor är original (1981) VP MD7B, 17hk. Drevet är S120.

Med den motorn gör båten idag ca 5.5-6 knop vid ett bekvämt marschvarvtal.

 

Så här långt har jag tittat på två olika typer av Volvo Pentas motorer, D1-20 (2-cyl, 19hk vevaxeleffekt) och D1-30 (3-cyl, 28hk vevaxeleffekt).

 

Vad har ni för erfarenheter av olika fabrikat utöver VP? Yanmar? Ev andra? Prisskillnader mellan motorfabrikat?

Val av storlek på motor - vad tycker ni är lämpligt till en sån båt?

Hur har era motorbyten påverkat båtens marschfart? Möjlighet att driva fram båten i motsjö?

 

/Klas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antal hästkrafter / ton båtvikt är högre på nya båtar idag än vad de var när din båt tillverkades. En båt i din viktklass skulle säkert ha en 30-hk-motor om den skulle tillverkats idag. En 3-cylindrig motor har dessutom lugnare gång än en 2-cylindrig.

 

Jag hade 18 hk i förra båten som vägde knappt 4 ton. Idag har jag 30 hk i en 5,5 tonsbåt. Jag skulle inte kunna tänka mig att ha min gamla 18 hk i nuvarande båt.

 

I min båt sitter det en Yanmar och jag är helt nöjd med den men de och Volvo Penta ligger ju i en högre prisklass än t.ex. Lombardini som har blivit populär som utbytesmotor. De som jag känner till som bytt till Lombardini har i alla fall inte uttalat missnöje med sitt val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För länge sedan bytte jag motor i en Maxi 108. Vi bytte originalmotorn V-P MD 11C på 23 hk till en V-P 2003T på 43 hk. Skillnaden var enorm i kraft, komfort och marschfart.

 

Numera brukar man ha som tumregel att en segelbåt bör ha ca 5 hk per ton, dvs för din båt en motor runt 30 hk. Jag skulle välja en ännu större motor för prisskillnaden är inte så stor att gå upp till en liten större motor. Jag vill ha extra kraft generellt.

 

I nuvarande båt på 41,5 fot har vi en Yanmar på 56 hk och det är ca 6 hk/ton. Med denna motor har vi en behaglig marschfart på 7 knop när motorn går 1300 varv under toppvarvtalet.. Blåser det emot kan vi hålla samma fart genom att dra på mer effekt utan att överbelasta motorn.

 

Med ditt drev som har rätt utväxling och om det är i bra skick, kan du kika på andra motorer som har adapter till just ditt drev, vilket gör att du troligtvis kommer billigare undan.

 

Kvaliteten mellan Yanmar och V-P upplever jag som likvärdiga med min erfarenhet.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en prissammanställning för några år sedan, http://maringuiden.se/forum/topic/54454-orolig-för-min-md11-hur-länge-kan-den-överleva-och-hur-dör-den/?p=353921

Alla dessa fabrikat bygger på välkända motorfabrikat typ Kubota och Mitsubishi.

 

VP är rejält mycket dyrare och dessutom hade inte jag möjlighet att gehålla mitt drev om jag köpte deras maskin.

Med drev kostade VP 117 tusen jämfört med ca. 75 tusen för andra motorer inkl. drev.

 

De flesta fabrikat verkar gå att få med adapter till S-drev och med fästen eller monteringssatser som passar till den tidigare motorbädden.

 

Mitt förslag!

Behåll ditt 120S-drev, köp en större motor av billigare fabrikat än VP och låt en propellerleverantör räkna fram en bra propeller för din kombination av båt, drev och motor. Bra om du vet vilken fart båten har idag vid ett par olika varvtal på motorn.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey har bra förslag anser jag...

 

Men, en del andra fabrikat har även sina "egna" S-drev. Och av dessa finns det inte alla som passar rakt av i de gamla hålen… överhuvudtaget kan det vara bra att mäta ( dvs kolla in ritningarna noga. Visserligen säger de som installerar att det är ganska lätt att modifiera motorbädden? Men även om det bara tar några timmar så tar de ju betalt per timme? ) Det billigaste du kan göra, förutom att göra mycket själv, är att leta rätt på ett varv som gjort samma jobb tidigare och kan ge fast pris till nyckelfärdig motorinstallation.

 

Sedan skriver Robert99 ovan att det inte kostar så mycket med en större motor? Njaeee.

Jag valde en större motor när jag ersatte min MD17 med en fyrcylindrig NANNI. Denna motor är liten i måtten, smalare än MD´n och nästan 100 kg lättare! Men vill ha lite större diameter på avgasrör, större diameter på insug ( Luft in i motorrummet ) och större diameter på vatten in. Jag fick byta ut rubbet. Det hade jag tänkt i alla fall… men att byta genomföringarnas kopplingar och lite annat tar några timmar. Fem hästar mer skulle jag tro kan kosta vad som helst mellan 5 och 25 tusen. Kolla upp helt enkelt! 

 

Sedan vill du ha större bränslefilter och byta alla ledningar samt nya elkablar osv. Det tillkommer lite alltså, bara det jag ville säga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta även på cylindervolymen/vridet. Vissa moderna motorer kan uppnå många hästkrafter ur liten volym, men kräver ett högt varvtal som man inte vill ha av flera skäl. Det drar dessutom mycket bränsle.

På din båt ska du ha minst 1 Liter volym och då tror jag att du kan behålla ditt gamla drev och propeller och dessutom fortsätta att lufsa fram i god fart med lågt varv. Din båt är lättdriven och behöver ingen övermotorisering. Kostar bara en massa onödiga pengar.

Lågt varv med mycket vrid är bättre än högt varv med många häst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att öka motorstyrkan ger inte alltid så mycket mera fart, segelbåtar, i synnerhet äldre, har en benägenhet att gräva ner häcken när man får mer effekt. Moderna, plattrumpor, klara det bättre. Däremot blir manövreringen bättre med mera effekt, lättare att back till stopp mm.

Kolla med andra som har samma båttyp, vad har de satt in för maskiner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att du inte ska övermotorisera båten för mycket. På en lättdriven båt behövs ju normalt inte en så stark motor för att puttra fram i god fart.

 

Det finns en fördel att ha lite "power i spisen" och det är när det är dåligt väder. Då kan man ofta inte manövrera så lugnt och försiktigt och en tung båt blir då lättare att manövrera med en starkare motor.

 

Sedan håller jag inte med om att en modern diesel kräver höga varv för att klämma ut vridmomentet. Jag jämför två olika enlitersdieslar.

 

Om du tittar på Vetus 28 hk maskin så har den en näst intill plan momentkurva med maxvrid vid 2300 rpm.

Beta Marin har en "momentpuckel" vid 2500 rpm, men skillnaden är inte enorm.

Ingen av motorerna har sitt högsta vrid vid maxvarv.

 

Bränsleförbrukningen för Vetus är i princip samma mellan 1500 rpm och 3000 rpm mätt i liter per hästkraft och timme.

Beta Marin uttrycker det lite annorlunda i sina datablad, men i princip ger de samma sak.

 

Jag hittar ingen viktuppgift på MD7B, men gissar på 120 kg.

Vetus 28 hk väger 123 kg

Beta Marin 25 hk väger 113 kg

Lagsom stora motorer för att bibehålla balansen i båten om du inte tänkt ändra på något annat.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett antal år sedan sålde jag Lombardini. Jag träffade då en seglare som monterat en 30hk Lombardini i sin Omega 42 och var mycket nöjd. I min förra båt som var en Mamba 29 satt en 20hk Lombardini, den var jag mycket nöjd med. Jag har lämnat marina branschen men skulle absolut kontakta Rodahl marin och frågaom om deras 30hk skulle passa. Det är en mycket bra generalagent för en mycket bra motorproducent.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att du inte ska övermotorisera båten för mycket. På en lättdriven båt behövs ju normalt inte en så stark motor för att puttra fram i god fart.

 

Det finns en fördel att ha lite "power i spisen" och det är när det är dåligt väder. Då kan man ofta inte manövrera så lugnt och försiktigt och en tung båt blir då lättare att manövrera med en starkare motor.

 

Sedan håller jag inte med om att en modern diesel kräver höga varv för att klämma ut vridmomentet. Jag jämför två olika enlitersdieslar.

 

Om du tittar på Vetus 28 hk maskin så har den en näst intill plan momentkurva med maxvrid vid 2300 rpm.

Beta Marin har en "momentpuckel" vid 2500 rpm, men skillnaden är inte enorm.

Ingen av motorerna har sitt högsta vrid vid maxvarv.

 

Bränsleförbrukningen för Vetus är i princip samma mellan 1500 rpm och 3000 rpm mätt i liter per hästkraft och timme.

Beta Marin uttrycker det lite annorlunda i sina datablad, men i princip ger de samma sak.

 

Jag hittar ingen viktuppgift på MD7B, men gissar på 120 kg.

Vetus 28 hk väger 123 kg

Beta Marin 25 hk väger 113 kg

Lagsom stora motorer för att bibehålla balansen i båten om du inte tänkt ändra på något annat.

 

Mackey

Håller med dig om att de två motorer du beskriver är bra. Uppfyller det jag skev om. Vad jag menade var att det finns motorer med liten volym som ståtar med många hästkrafter. Säg att du vill ha en motor mellan 21-27 hk. Då kan det vara bättre att välja t.ex en lågvarvig 22 hk och volym på dryga litern än att välja en högvarvig på 25 hk med volym på 0.78 L. För att få ut t.ex 17 hk räcker det kanske med 1700 varv på 22 hk medan du kanske måste ligga på 3000 varv på 25 hk-motorn. Det blir varken bekvämt eller ekonomiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...