Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Florina

Vem tar konsekvens av utsläpp från reningsverken

Rekommendera Poster

Hur ser rapporten ut från kustbevakningen som borde ha varit där, det borde vara deras uppgift att bevaka och rapportera detta katastrofala utsläpp i Mälaren.

Eller var dom upptagna med någon 0,2 som dom prioriterade. 
Dom behöver inte åka så långt, Mälarens utsläpp från Mälarhöjdens kommunala reningsverk

motsvarar 300 000 st utsläpp från fritidsbåtar som har tömningsbar wc ombord.
Det blir säkert fritidsbåtarnas fel när det rinner ut i östersjön " skärgården".

 

Nä det saknas kurage för att kunna hantera statlig samt kommunal verksamhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor du i en kommun som har ett reningsverk!? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat från Mambo

 

För att få lite jämförelse siffror för oss fritidsbåtburna tar jag följande ränkneexempel:

 

-Vi antar att en toatank i en fritidsbåt rymmer i snitt 30 liter.

 

-30 miljoner liter avfallsvatten blir i så fall 1 miljon toatömningar.

 

-I Mälaren finns det, högt räknat, 10 000 fritidsbåtar med toatank.

 

-Om alla fritidsbåtar med tank tömmer i snitt 5 ggr/år rakt ut i sjön kan man hålla på så i 20 år för att komma upp i 30 milj liter.

 

Låt böterna gå till Båt tömnings anläggningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stockholm Stad har planerade utsläpp. På sena 90 talet stod det en ragnsell slamsugare på kajen Norrmälarstrand med en håv o slang ner i vattnet,Nyfiken som jag är frågade jag vad han sysslade med . Dom byter avlopps pumpar och mitt jobb är att fånga upp kådisar och diverse flytande ufo;s fick jag till svars. Hela Kungsholmens skit i över en vecka.

Goodbajs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat från Mambo

 

För att få lite jämförelse siffror för oss fritidsbåtburna tar jag följande ränkneexempel:

 

-Vi antar att en toatank i en fritidsbåt rymmer i snitt 30 liter.

 

-30 miljoner liter avfallsvatten blir i så fall 1 miljon toatömningar.

 

-I Mälaren finns det, högt räknat, 10 000 fritidsbåtar med toatank.

 

-Om alla fritidsbåtar med tank tömmer i snitt 5 ggr/år rakt ut i sjön kan man hålla på så i 20 år för att komma upp i 30 milj liter.

 

Låt böterna gå till Båt tömnings anläggningar

Att bötfälla kommuner är bland det fånigaste jag vet. Vem är det som får betala böterna? Jo, kommuninnevånarna genom att något annat i kommunens verksamhet blir lidande. Sedan tjänstemannaansvaret togs bort så finns det ingen riktig uppstyrning av verksamheterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kommuninnevånarna som röstar fram hur detta skall skötas, väljer man något annat ¨blir det dessa konsekvenser accepterat" men ta inte och för över problemet på båtägarna.

 

Nä det saknas kurage för att kunna hantera statlig samt kommunal verksamhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej och det känns bra idag!

 

Jaså - du bor alltså inte i Sverige och bor nånstans där man låter skiten rinna rakt ut orenat nånstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kommuninnevånarna som röstar fram hur detta skall skötas, väljer man något annat ¨blir det dessa konsekvenser accepterat" men ta inte och för över problemet på båtägarna.

 

Nä det saknas kurage för att kunna hantera statlig samt kommunal verksamhet.

 

Det finns väl ingen som fört över problemet med att många kommuner som inte har kapacitet för allt dagvatten som släpps ut i avloppsystemet, på båtägarna.

 

Nu bor ju inte du i Sverige, så kostnaderna för att bygga bort problemet med dagvatten i avloppsnätet drabbar ju inte dig. Det är ju skattebetalarna i varje kommun som får stå för de kostnaderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommuninnevånarna får ta konsekvenserna oavsett vilken väg man väljer att gå.

Med dålig (billig) rening får kommunens invånare sämre badvatten.

Med bra (dyr) rening får kommunerna stå för kostnaderna.

 

Flyget har kommit långt i sitt säkerhetstänkande genom att inte bestraffa den som gör fel utan istället uppmuntra till dialog om uppkomna farliga händelser och presumtiva risker.

 

Att straffa den som gör fel eller den som anmäler ett fel eller en risk är bara negativt.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kommer det bli för konsekvenser för den båtägare som inte anpassar sitt avloppsvatten för att kunna tömma på angivna stationer?

Det borde vara likvärdiga proportioner för en genomsnittlig tank från båten ca 50 liter.

Vi snackar om 30 milj liter.

Är inte reningsverken dåligt demissionerade om man är tvungna att släppa ut 30 milj liter direkt i sjön?

"Toaen"

Indirekt har det låtit att den förorenade Östersjön beror i stor del toa utsläpp från fritidsbåtar,

"Hedersmedlem"

Håller med att böter borde anpassas för den Og rundliga 0,2 lagen också.

Det finns något som benämns miljöbrott och detta borde klassas som så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kommer det bli för konsekvenser för den båtägare som inte anpassar sitt avloppsvatten för att kunna tömma på angivna stationer?

Det borde vara likvärdiga proportioner för en genomsnittlig tank från båten ca 50 liter.

Vi snackar om 30 milj liter.

Är inte reningsverken dåligt demissionerade om man är tvungna att släppa ut 30 milj liter direkt i sjön?

"Toaen"

Indirekt har det låtit att den förorenade Östersjön beror i stor del toa utsläpp från fritidsbåtar,

"Hedersmedlem"

Håller med att böter borde anpassas för den Og rundliga 0,2 lagen också.

Det finns något som benämns miljöbrott och detta borde klassas som så.

 

Du missar ett par saker. Främst att det stora utsläpp du talar om till stor det består av regnvatten, vilket jag gissar att du inte har i din toatank.

 

Men visst är vissa av våra reningsverk dåligt dimensionerade. Det man gör är att man separerar dagvatten och avloppsvatten i de nya systemen, men det kommer ta tid att bygga om alla de gamla avloppsnäten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om det är utblandat så är det promille av båtägarnas utsläpp obs 30 milj liter.

Borde inte man demissionera reningsverken så dom klarar av reningen av avloppsvattnet innan man kräver att varje båtägarna skall lägga ut 1000 tals kronor.

Det skall finnas möjlighet att tömma också, vilket man inte har byggt upp i den skala som måste finnas.

Nu snackar jag om mygg och kameler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bedömning är att 95 % av de 30 miljoner m3 som släppts ut är regnvatten. 1,5 miljoner m3 är också skit, men...

 

Som jag skreivit tidigare pågår ständigt arbete med att anpassa reningsverkens kapacitet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bedömning är att 95 % av de 30 miljoner m3 som släppts ut är regnvatten. 1,5 miljoner m3 är också skit, men...

 

Som jag skreivit tidigare pågår ständigt arbete med att anpassa reningsverkens kapacitet.

 

Mackey

 

E. Coli bakterier delar sig var 20:e minut, så tillväxten blir exponentiell om det finns tillräckligt med näring i miljön (mälaren), vilket det borde göra. Man behöver alltså bara en liten start och rätt förutsättningar, (37 grader enligt wikipedia).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det har ju varit varmt i vatt denna denna sommar. 37 C har det nog inte varit.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fått klart för mig fortfarande vem som tar konsekvensen för ovanstående miljöbrott. Kan detta utsläpp förbigås med en ryckning på axlarna och ett försvar att det är för liten kapacitet på våra reningsverk. 

1,5 miljoner m3 skit i vårt vatten Mälaren/Östersjön sedan skyler man på båtägarna??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fått klart för mig fortfarande vem som tar konsekvensen för ovanstående miljöbrott. Kan detta utsläpp förbigås med en ryckning på axlarna och ett försvar att det är för liten kapacitet på våra reningsverk. 

1,5 miljoner m3 skit i vårt vatten Mälaren/Östersjön sedan skyler man på båtägarna??

Har ett miljöbrott begåtts..? Mig veterligen är inte breddning förbjudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett miljöbrott begåtts..? Mig veterligen är inte breddning förbjudet.

 

Utdrag ur ett föreläggande:

 

Det är oavsett skäl eller orsak inte tillåtet och förenligt med miljöbalken att få brädda orenat avloppsvatten.

 

Avloppsledningsnätet (spillvattennätet som detta ärende gäller) i Nacka kommun är enligt miljöbalken varken vara en tillstånds- eller anmälningspliktig miljöfarlig verksamhet.

Likväl är miljöbalken ändå tillämplig på denna verksamhet.

Alla som bedriver eller avser att vidta en åtgärd som kan medföra miljöpåverkan ska utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksamheten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön (2 kap. 3 § miljöbalken).

 

Avloppsvatten ska avledas och renas eller tas omhand på ett sådant sätt att olägenhet för människors hälsa eller miljön inte uppkommer.

För detta ändamål ska lämpliga avloppsanordningar eller andra inrättningar utföras (9 kap, 7 § miljöbalken).

 

Det är förbjudet att i vattenområde släppa ut avloppsvatten från vattentoaletter eller tätbebyggelse om avloppsvattnet inte har genomgått längre gående rening än slamavskiljning.

Vad som sägs i första stycket gäller dock inte om det är uppenbart att sådant utsläpp kan göras utan risk för olägenhet för människors hälsa eller miljön. (12 § förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd).

 

Det ankommer på verksamhetsutövaren att visa huruvida det är uppenbart att den här typen av utsläpp kan göras utan risk för olägenhet (benämns omvända bevisbördan enligt 2 kap, 1 § miljöbalken).

Detta innebär att tekniska nämnden måste kunna redovisa skriftligt hållbara skäl enligt miljöbalken för att eventuellt kunna få släppa ut orenat avloppsvatten.

 

Källa:

http://infobank.nacka.se/handlingar/miljo_och_stadsbyggnadsnamnden/2012/20121212/19_a_miljo_Igelboda_24_3_Skogsovagen_forelaggande_braddning_avlopp_tjskr.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gunnar

Vad roligt när det kommer riktiga fakta eller hur Peter K

Nu är frågan om det finns någon anmälan?? eller någon dispens etc.

 

Men klart finns ett förbud.

 

"Det är förbjudet att i vattenområde släppa ut avloppsvatten från vattentoaletter eller tätbebyggelse om avloppsvattnet inte har genomgått längre gående rening än slamavskiljning"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här typen av utsläpp underminerar lusten för oss vanliga båtägare att följa lagen nästa år och ta en omväg förbi en tömnings-station istället för att som idag öppna kranen ute på fjärden och tömma tanken innan man lägger till vid hemmabryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fått klart för mig fortfarande vem som tar konsekvensen för ovanstående miljöbrott. Kan detta utsläpp förbigås med en ryckning på axlarna och ett försvar att det är för liten kapacitet på våra reningsverk. 

1,5 miljoner m3 skit i vårt vatten Mälaren/Östersjön sedan skyler man på båtägarna??

 

Nu är det ju inte fråga om 1,5 m3 skit som släppts ut.

 

Det är frågan om 1,5 m3 regnvatten som är upplandat med ett antal kubikmeter avloppsvatten.

 

Och jag är fortfarande helt säker på att de som ansvarar för reningsverket i berörd kommun inte skyller ifrån sig på att det var båtägarnas fel att det regnade så mycket att reningsverket inte klarade att ta hand om allt vatten som kom utan att det bräddade.

 

Du har ju tur som inte bor i en kommun som har ett kommunalt reningsverk. Då slipper du ju få eventuella kostnader för utbyggnad på din skattsedel.

 

Du får väl polisanmäla kommunen ifråga - och ytterligare öka kostnaderna för skattebetalarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gunnar

Vad roligt när det kommer riktiga fakta eller hur Peter K

Nu är frågan om det finns någon anmälan?? eller någon dispens etc.

 

Men klart finns ett förbud.

 

"Det är förbjudet att i vattenområde släppa ut avloppsvatten från vattentoaletter eller tätbebyggelse om avloppsvattnet inte har genomgått längre gående rening än slamavskiljning"

Fakta är bra. Tycker - som påtalats - att du kan göra en polisanmälan om du anser att ett brott begåtts. Det är ju så man skall göra. För många polisanmälningar kan det ju inte bli, så ifall någon annan anmält är ointressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det handlar om 1,5 milj m3 skit ut i Mälaren/östersjön

Alla som är anslutna till ett reningsverk får nog dela på kostnaden så både du och jag borde vara med.

Jag ser det som ett miljöbrott där tillsyning myndigheten är den som borde utreda och anmäla i detta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar om 1,5 milj m3 skit ut i Mälaren/östersjön

Alla som är anslutna till ett reningsverk får nog dela på kostnaden så både du och jag borde vara med.

Jag ser det som ett miljöbrott där tillsyning myndigheten är den som borde utreda och anmäla i detta fall.

 

Hur vet du att det handlar om 1,5 m3 avloppsvatten som bräddat. Och vad var anledningen till att avloppsvattnet bräddat. Skiter ni så mycket i Stockholmsområdet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Att straffa den som gör fel eller den som anmäler ett fel eller en risk är bara negativt"  "Som jag skrivit tidigare pågår ständigt arbete med att anpassa reningsverkens kapacitet."skriver Mackey.

Håller inte med i detta fall när det gäller kommunerna (och inte när det gäller läkarna heller, som numera kan begrava sina misstag :) genom att skylla på systemfel).

"Hit them where it hurts! Hit them in the pocket" brukade en engelsk bekant säga.Jag tror att det ständiga förbättringsarbetet skulle snabbas upp betydligt om kommunerna löpte risken att bötfällas. I de fall kommuninnevånarnas pengar slarvas bort till att betala sådana böter blir förhoppningsvis väljarnas dom hård vid nästa val. Precis som det skall fungera i en demokrati. 

Att återinföra tjänstemannaansvaret är en annan angelägen åtgärd som säkert skulle snabba upp processen ytterligare och dessutom generellt  skulle minska slöseriet med medborgarnas pengar. Se f.ö. : #slöseriombudsmannen

Mvh/Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyheterna har de senaste dagarna rapporterat om att avloppsvatten runnit ut i Mälaren vid Mälarhöjden p.g.a de kraftiga regnväder som förekommit i juli. Man räknar med att 30 miljoner liter avloppsvatten gått ut orenat i sjön och har därför infört badförbud vid många badplatser (bada är väl en sak men samtidigt ska man tänka på att Mälaren är dricksvattentäkt för 1,7 milj människor!). Allting beror på att kommunerna inte dimensionerat sina avlopps- och dagvattensystem ordentligt, ett problem som finns i många kommuner. 

Källa

Citat från Mambo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det här är från 2002

Tydligen är det inte någon tillräcklig åtgärd utförd

 

http://www.svd.se/ny...laren_62228.svd

 

Toaen:

Jag tror inte heller att reningsverken skyller på båtägarna för dom har nog fullt med att sopa framför egen dörr.

Det värsta är att hela miljödebatten om Östersjön handlar om båt toaletter, inte reningsverken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet är det ännu inte klarlagt varifrån årets utsläpp skett, men jag kan ha fel.

 

Om det är samma pumpstation som havererat igen efter 12 år måste man se över rutinerna, men jag har svårt att se att det är brottsligt att få ett haveri var 12:e år.

 

Jag menar inte att det är ok, men att det är svårt att gardera sig mot alla typer av av fel i all framtid utan att det blir väldigt, väldigt dyrt. Man måste väga nyttan mot nöjet så att säga.

Det är klart man kan dubblera  (eller trefaldiga) alla system som man gör på flyget, men det kostar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kanske skall sopa det under mattan för det kostar för mycket!!!!!!

Det skulle ge en väldigt dålig signal till båtägarna som blir tvungna att investera 1000 tals kronor privat. 

Vet någon vad det skulle bli för konsekvens för en båtägare som inte hade råd att bygga om sin båt för den planerade lagen 2015  tömningen i tankar. 

Man kan väl ha haveri under några år eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...