Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ljungbergarn

VAR STÅR PARTIERNA BETR. SJÖFYLLERILAGEN? SE HÄR!

Rekommendera Poster

Jag lyssnade igenom diskussionen från Båt-tinget, och en viss irritation lyser igenom i svaret från politikerna. Det är en uppenbar risk att den kampanj som bedrivs mot lagen har lett till att riksdagsledamöterna i gemen har fått uppfattningen att den enda viktiga frågan för båtlivet är rätten att dricka alkohol på sjön. Med resultatet att de dels blir avogt inställda, för väldigt få av dem verkar vara beredda att ta bort lagen, dels att båtlivet i stort mår bra, om det inte finns något viktigare att propagera för.

 

Så det finns en risk att kampanjen mot den nya sjöfyllerilagen har gjort båtlivet i stort en björntjänst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får ju ha en åtanke att för de partier som för en politik att succesivt fasa ut alkoholen ur samhället, eller i botten sympatiserar med den opinionen, så finns det ju inga skäl för dem att ändra en lagstiftning till att tillåta mer alkohol i vissa sammanhang.

 

I ren politisk anda kan man ju direkt påstå att de som säger ja till omprövningen är för en drogliberalare politik och i samma veva kan man ju i amerikansk anda slänga in en syftning mot tyngre droger och så är den politiska pajkastningen igång  :P

 

Jag ser faktiskt inte varför det skulle vara lagligt att få framföra t ex en segelbåt berusad. Det går inte att komma undan att ens sinne och uppmärksamhet kraftigt försämras och det med en boom som kan komma och slå till dig vid oaktsamhet?

 

Fast överstelbent behöver det ju inte vara när det är fritidsbåtar då vi ändå har dessa båtar för att det är kul och inte framför dem som ett transportmedel i en för samhället viktig flytande trafik. Den nyktra befälhavaren borde få kunna ha på sitt ansvar att bedöma om även en berusad person kan hjälpa till med småsysslor som att hålla kursen medan befälhavaren går upp på däck och gör något.  :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast överstelbent behöver det ju inte vara när det är fritidsbåtar då vi ändå har dessa båtar för att det är kul och inte framför dem som ett transportmedel i en för samhället viktig flytande trafik. Den nyktra befälhavaren borde få kunna ha på sitt ansvar att bedöma om även en berusad person kan hjälpa till med småsysslor som att hålla kursen medan befälhavaren går upp på däck och gör något.  :ph34r:

 

Om man hade haft som mål med kampanjen att förtydliga detta, och även vad man får och inte får göra då vinden kantrar och man behöver flytta båten, så tror jag att man kunde haft framgång. När man istället siktade in sig på att gränsen i sig skulle bort, så är risken att man även förlorat möjligheterna till en flexiblare tolkning vad det gäller de här punkterna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Azguz:"Jag ser faktiskt inte varför det skulle vara lagligt att få framföra t ex en segelbåt berusad."
Att påstå att någon är berusad vid 0,2-p är att missbruka svenska språket.
Men det ska alltid demoniseras och vulgariseras redan vid så här låga nivåer i PK Sverige, landet med kronisk moralpanik. 
I Tyskland med delvis fri fart på Autobahn= 0,5p.
man får köra oljetankers (än så länge) med 0,8p.
I UK 0,8p, man sänkte till 0,5, utvärderade, ingen skillnad, så man gick upp till 0,8p, osv osv..allt står i båtfolkets eminenta vitbok.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I UK 0,8p, man sänkte till 0,5, utvärderade, ingen skillnad, så man gick upp till 0,8p, osv osv..allt står i båtfolkets eminenta vitbok.

 

 

När hade UK 0.5, och var det för båttrafik eller vägtrafik? Hittar inget om detta i er vitbok.

 

Er vitbok är också inaktuell vad det gäller Norge:

"Även Norge har meddelat att man inte avser öppna upp en diskussion om sänkning från 0,8 till Sveriges 0,2 "

 

Detta stämmer inte längre, eftersom riksdagen där har gett regeringen ett uppdrag att se över en sänkning till 0.2. Så diskussionen pågår för fullt.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

UK. Biltrafik. Vitboken kommer från båtfolket- jag är "alltom02promillepasjon.se" 
Såvitt jag vet så sänker inte Norge heller till vår världsunika lag som hela båtSverige protesterar mot, m.fl.

Norge, jag och ingen annan känner till att en diskussion pågår, kan du länka den infon?
Vitboken kan då uppdateras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

UK. Biltrafik. Vitboken kommer från båtfolket- jag är "alltom02promillepasjon.se" 

Såvitt jag vet så sänker inte Norge heller till vår världsunika lag som hela båtSverige protesterar mot, m.fl.

 

Norge, jag och ingen annan känner till att en diskussion pågår, kan du länka den infon?

Vitboken kan då uppdateras.

 

Jag får korrigera mig till: "Hittar inget om detta i vitboken du refererar till."

Har du någon källa till detta med att UK skulle haft 0.5?

 

Källan till diskussionen i Norge finns här: http://www.aftenbladet.no/nyheter/innenriks/Lavere-promillegrense-til-sjos-3441985.html#.U56_ol5ODwI

 

Och lagen är inte världsunik, eftersom Norge redan har 0.2 för båtar över 15 meter.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norge, jag och ingen annan känner till att en diskussion pågår, kan du länka den infon?

Vitboken kan då uppdateras.

Om du faktiskt läst den länken du själv la in om flytvästlag i Norge i en annan tråd hade du haft den infon...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den blir världsunik på så sätt att den gäller för >10m/15knop.
Blant annet må regjeringen vurdere å senke promillegrensen til 0,2 for førere av fritidsbåter under 15 meter, i tillegg til obligatoriske kurs for skippere på raske båter.
Där är vi ensamma således. Vi får se hur vad det blir av det där. Förra gången var det blankt nej och det lär det nog bli fortsättningsvis.

Faktisk gir Fremskrittpartiet  ros til SV for det de mener er moderne og konstruktive forslag. Regjeringspartiene Frp og Høyre har ingen ting i mot å stemme ja til SV-forslagene. Det vil derimot ikke Arbeiderpartiet gjøre. Til VG i dag sier partiets forslagsstiller Else-May Botten at de vil avvise SVs nye forslag.Hun er opprørt over at SV tar parti med Høyre og Frp og går i mot de fremste sjøsikkerhetsekspertene. Hun mener det er uanstendig å komme med et nytt lovforslag så tett oppunder Stortingets behandling av saken.

http://www.batmagasinet.no/artikkel/delvis-vestpåbud-og-slutt-på-kjørepilsen

När det gäller 0,8p i UK, sidan 42 i vitboken. Själva sänkningen-för att igen höja- har Jim Huzell berättat för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Norge, jag och ingen annan känner till att en diskussion pågår, kan du länka den infon?

Vitboken kan då uppdateras.

Om du faktiskt läst den länken du själv la in om flytvästlag i Norge i en annan tråd hade du haft den infon...

 

Som sagt, där står inget konkret annat än att frågan är uppe igen, men det var ganska nyligen de sade NEJ. Däremot i den länk jag hittade nu framgår att där finns det inte tillräckligt stöd om de inte får med sig en bredare uppgörelse- och det ser inte så ut. 

Nåja, skulle det bli så så finns det många "Ola" i Norge! 

:D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller 0,8p i UK, sidan 42 i vitboken. Själva sänkningen-för att igen höja- har Jim Huzell berättat för mig.

 

Att UK har 0.8 för biltrafik idag vet jag om. Men att de skulle sänkt till 0.5 en period för att sedan höja igen känner jag inte igen, och kan heller inte hitta något om det i brittisk press. Så vad jag kan se så har Jim Huzell fel om detta. Men om du har en källa som visar motsatsen så är jag mycket intresserad.

 

Som sagt, där står inget konkret annat än att frågan är uppe igen, men det var ganska nyligen de sade NEJ. Däremot i den länk jag hittade nu framgår att där finns det inte tillräckligt stöd om de inte får med sig en bredare uppgörelse- och det ser inte så ut. 

Nåja, skulle det bli så så finns det många "Ola" i Norge! 

:D

 

 

Läs gärna artikeln en gång till. Det som hände var att riksdagen i Norge gav regeringen i uppdrag att utreda en sänkning till 0.2. Regeringen skall återkomma med ett konkret förslag om lagstiftning innan jul i år. Så frågan är i allra högsta grad levande i Norge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huga - då får vi snart en Ole Ljungfjell snart här?!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Azguz:"Jag ser faktiskt inte varför det skulle vara lagligt att få framföra t ex en segelbåt berusad."

Att påstå att någon är berusad vid 0,2-p är att missbruka svenska språket.

Men det ska alltid demoniseras och vulgariseras redan vid så här låga nivåer i PK Sverige, landet med kronisk moralpanik. 

I Tyskland med delvis fri fart på Autobahn= 0,5p.

man får köra oljetankers (än så länge) med 0,8p.

I UK 0,8p, man sänkte till 0,5, utvärderade, ingen skillnad, så man gick upp till 0,8p, osv osv..allt står i båtfolkets eminenta vitbok.

 

 

Det är ju därför gränsen är 0,2p...

 

Den här diskussionen landar väll i att få köra med mer än 0,2p och ärligt så tycker jag inte det är lämpligt. Det går inte att komma ifrån att dina sinnen är nedsatta vid berusning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Abbe2 har verkligen en poäng tidigare i tråden. Jag är övertygad om att kampanjen mot 0,2-lagen varit direkt kontraproduktiv. Både i syftet att påverka politiker men även i att skapa opinion bland riktigt båtfolk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänk vad mycket vi debatterat en lag om något som ingen hittills har lyckats hitta bevis för att den är befogad. Enda tänkbara orsaken kan vara att man har en negativ syn på alkohol.

 

Fortfarande inget om olyckor relaterade till de låga nivåer där lagen verkar. Inga före lagen och inga efter.

 

En lag mot ett ickeproblem (min åsikt). Hade det inte varit bättre att våra politiker gjort något som gör livet bättre här i Sverige än att hitta på sådant här? Vissa påstår att det ökat säkerheten på sjön men då borde man rimligen kunnat hitta några olyckor som minskat tack vare denna mycket debatterade lag.

Transportstyrelsen med Jonas som utredare verkar totalt ha gett upp sina försök att hitta något som inte finns och sitter nu och ritar skisser över "säker hamn" jösses vilken skit vi lägger våra pengar på.

 

Oavsett om du läsare är för eller emot lagen så försök se detta på ett objektivt sätt. Vad jag kan se så fanns det inget problem som vi löste förutom KBV och Polis önskemål om att få göra sållningsprov utan misstanke om brott. Att göra det "enkelt" att ha samma nivå på sjön som i trafiken kan knappast motivera lagen.

 

Självklart vill våra politiker inte ta upp detta igen då de är såpass kloka att förstå att det stinker, ja att det är så ruttet stinkande när man upptäcker hur bristande på fakta man hade för ett införande av denna lag.

 

En lag mot ett ickeproblem.

Redigerad av crabfish
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk vad mycket vi debatterat en lag om något som ingen hittills har lyckats hitta bevis för att den är befogad. Enda tänkbara orsaken kan vara att man har en negativ syn på alkohol.

 

Fortfarande inget om olyckor relaterade till de låga nivåer där lagen verkar. Inga före lagen och inga efter.

 

En lag mot ett ickeproblem (min åsikt). Hade det inte varit bättre att våra politiker gjort något som gör livet bättre här i Sverige än att hitta på sådant här? Vissa påstår att det ökat säkerheten på sjön men då borde man rimligen kunnat hitta några olyckor som minskat tack vare denna mycket debatterade lag.

Transportstyrelsen med Jonas som utredare verkar totalt ha gett upp sina försök att hitta något som inte finns och sitter nu och ritar skisser över "säker hamn" jösses vilken skit vi lägger våra pengar på.

 

Oavsett om du läsare är för eller emot lagen så försök se detta på ett objektivt sätt. Vad jag kan se så fanns det inget problem som vi löste förutom KBV och Polis önskemål om att få göra sållningsprov utan misstanke om brott. Att göra det "enkelt" att ha samma nivå på sjön som i trafiken kan knappast motivera lagen.

 

Självklart vill våra politiker inte ta upp detta igen då de är såpass kloka att förstå att det stinker, ja att det är så ruttet stinkande när man upptäcker hur bristande på fakta man hade för ett införande av denna lag.

 

En lag mot ett ickeproblem.

Sammanfattningsvis framstår då kampanjen mot 0,2-lagen än mer som ett fullständigt misslyckande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sammanfattningsvis framstår då kampanjen mot 0,2-lagen än mer som ett fullständigt misslyckande.

 

Japp, den kampanjen är ett komplett misslyckande och troligen helt kontraproduktiv. Folk utan koppling till båtvärlden undrar hur det är med alkoholberoendet bland fritidsbåtsfolket. Det finns en politisk majoritet för att utvärdera lagen. 

Alltså, lagen är ett icke-problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Sammanfattningsvis framstår då kampanjen mot 0,2-lagen än mer som ett fullständigt misslyckande.

 

Japp, den kampanjen är ett komplett misslyckande och troligen helt kontraproduktiv. Folk utan koppling till båtvärlden undrar hur det är med alkoholberoendet bland fritidsbåtsfolket. Det finns en politisk majoritet för att utvärdera lagen. 

Alltså, lagen är ett icke-problem.

 

Fel lagen är mot något som inte var ett problem.

 

Kan du ge några exempel från verkligheten som visar att det var/är ett problem med förare som har en alkoholhalt på de lägre nivåerna?

 

Troligen inte eftersom ingen annan lyckats med det heller. De finns inte, bara påhitt.

De enda fallen som redovisas är med förare som haft ett stycke över 1,0 och då kört båtar upp på grund och land osv.

 

Kan du ge några riktiga exempel lovar jag att omvärdera min inställning till detta.

 

För biltrafik är jag fullständigt övertygad om att 0,2 är en lämplig nivå men bil och båt är inte samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hoppar tillbaka till urfrågan... min erfarenhet är att enskilda politikers uttalande var man står i vissa frågor innan val är kanske inte riktigt att lita på om jag uttrycker mig så. Mäktigare politiker än de i ursprungsinlägget har svikit löften i större och viktigare frågor än det här när det passerat ett val...

 

Så, hoppas inte för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Sammanfattningsvis framstår då kampanjen mot 0,2-lagen än mer som ett fullständigt misslyckande.

 

Japp, den kampanjen är ett komplett misslyckande och troligen helt kontraproduktiv. Folk utan koppling till båtvärlden undrar hur det är med alkoholberoendet bland fritidsbåtsfolket. Det finns en politisk majoritet för att utvärdera lagen. 

Alltså, lagen är ett icke-problem.

 

Fel lagen är mot något som inte var ett problem.

 

Kan du ge några exempel från verkligheten som visar att det var/är ett problem med förare som har en alkoholhalt på de lägre nivåerna?

 

Troligen inte eftersom ingen annan lyckats med det heller. De finns inte, bara påhitt.

De enda fallen som redovisas är med förare som haft ett stycke över 1,0 och då kört båtar upp på grund och land osv.

 

Kan du ge några riktiga exempel lovar jag att omvärdera min inställning till detta.

 

För biltrafik är jag fullständigt övertygad om att 0,2 är en lämplig nivå men bil och båt är inte samma sak.

 

 

Jag och de flesta verkar inte ha något problem med lagen, alltså är lagen ett icke- problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

Sammanfattningsvis framstår då kampanjen mot 0,2-lagen än mer som ett fullständigt misslyckande.

 

Japp, den kampanjen är ett komplett misslyckande och troligen helt kontraproduktiv. Folk utan koppling till båtvärlden undrar hur det är med alkoholberoendet bland fritidsbåtsfolket. Det finns en politisk majoritet för att utvärdera lagen.

Alltså, lagen är ett icke-problem.

Fel lagen är mot något som inte var ett problem.

 

Kan du ge några exempel från verkligheten som visar att det var/är ett problem med förare som har en alkoholhalt på de lägre nivåerna?

 

Troligen inte eftersom ingen annan lyckats med det heller. De finns inte, bara påhitt.

De enda fallen som redovisas är med förare som haft ett stycke över 1,0 och då kört båtar upp på grund och land osv.

 

Kan du ge några riktiga exempel lovar jag att omvärdera min inställning till detta.

 

För biltrafik är jag fullständigt övertygad om att 0,2 är en lämplig nivå men bil och båt är inte samma sak.

Jag och de flesta verkar inte ha något problem med lagen, alltså är lagen ett icke- problem.

...och sannolikt har den kontraproduktiva kampanjen mot 0,2-lagen eliminerat en ev. översyn från den politiska agendan och skapat opinion för lagen hos riktigt båtfolk.

 

Betydligt färre har nog problem med lagen nu än när den trädde i kraft.

 

Tacka "alltom02-Ola" och alla hans polare för att de gjort lagen till ett icke-problem i en icke-fråga Crabfish.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Sammanfattningsvis framstår då kampanjen mot 0,2-lagen än mer som ett fullständigt misslyckande.

 

Japp, den kampanjen är ett komplett misslyckande och troligen helt kontraproduktiv. Folk utan koppling till båtvärlden undrar hur det är med alkoholberoendet bland fritidsbåtsfolket. Det finns en politisk majoritet för att utvärdera lagen. 

Alltså, lagen är ett icke-problem.

 

Fel lagen är mot något som inte var ett problem.

 

Kan du ge några exempel från verkligheten som visar att det var/är ett problem med förare som har en alkoholhalt på de lägre nivåerna?

 

Troligen inte eftersom ingen annan lyckats med det heller. De finns inte, bara påhitt.

De enda fallen som redovisas är med förare som haft ett stycke över 1,0 och då kört båtar upp på grund och land osv.

 

Kan du ge några riktiga exempel lovar jag att omvärdera min inställning till detta.

 

För biltrafik är jag fullständigt övertygad om att 0,2 är en lämplig nivå men bil och båt är inte samma sak.

 

 

Jag och de flesta verkar inte ha något problem med lagen, alltså är lagen ett icke- problem.

 

De flesta behöver inte rullstol så därför är det i så fall ett icke- problem att det ofta saknas möjlighet för de med rullstol att ta sig förbi trappor mm där det saknas ramper.

 

Jag tror du fattar att det inte går att formulera sig som du gjorde men ett gott försök. :)

 

Hade du skrivit så här hade det stämt bättre

 

"Jag och de flesta verkar inte ha något problem med lagen, alltså är lagen ett icke- problem för mig eller många andra."

 

Jag har problem med lagen då det hindrar mig att leva det liv jag gjorde tidigare och som INTE påverkade någon annan alls. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

 

 

Sammanfattningsvis framstår då kampanjen mot 0,2-lagen än mer som ett fullständigt misslyckande.

 

Japp, den kampanjen är ett komplett misslyckande och troligen helt kontraproduktiv. Folk utan koppling till båtvärlden undrar hur det är med alkoholberoendet bland fritidsbåtsfolket. Det finns en politisk majoritet för att utvärdera lagen.

Alltså, lagen är ett icke-problem.

Fel lagen är mot något som inte var ett problem.

 

Kan du ge några exempel från verkligheten som visar att det var/är ett problem med förare som har en alkoholhalt på de lägre nivåerna?

 

Troligen inte eftersom ingen annan lyckats med det heller. De finns inte, bara påhitt.

De enda fallen som redovisas är med förare som haft ett stycke över 1,0 och då kört båtar upp på grund och land osv.

 

Kan du ge några riktiga exempel lovar jag att omvärdera min inställning till detta.

 

För biltrafik är jag fullständigt övertygad om att 0,2 är en lämplig nivå men bil och båt är inte samma sak.

Jag och de flesta verkar inte ha något problem med lagen, alltså är lagen ett icke- problem.

De flesta behöver inte rullstol så därför är det i så fall ett icke- problem att det ofta saknas möjlighet för de med rullstol att ta sig förbi trappor mm där det saknas ramper.

 

Jag tror du fattar att det inte går att formulera sig som du gjorde men ett gott försök. :)

 

Hade du skrivit så här hade det stämt bättre

 

"Jag och de flesta verkar inte ha något problem med lagen, alltså är lagen ett icke- problem för mig eller många andra."

 

Jag har problem med lagen då det hindrar mig att leva det liv jag gjorde tidigare och som INTE påverkade någon annan alls.

Skillnaden mellan en rullstolsbunden och en icke dito är att den rullstolsbundne tyvärr saknar vissa möjligheter att leva ett "normalt" liv, oavsett vad den handikappade vill eller ej. Den som har problem med 0,2-lagen lever inte på långa vägar med samma begränsningar i möjligheter att leva ett normalt liv. Att jämföra ditt problem med en handikappads är riktigt lågt Crabfish.

 

Tycker jag.

 

Och du får tycka illa om lagen om du vill, det är ok.

 

Men - kampanjen mot lagen har varit så katastrofalt usel, och det har inte saknats tips om bättre argument till Ola, dig och andra här genom åren, så om den nu är mer eller mindre huggen i sten tycker jag ni får skylla er själva. Tyvärr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Sammanfattningsvis framstår då kampanjen mot 0,2-lagen än mer som ett fullständigt misslyckande.

Japp, den kampanjen är ett komplett misslyckande och troligen helt kontraproduktiv. Folk utan koppling till båtvärlden undrar hur det är med alkoholberoendet bland fritidsbåtsfolket. Det finns en politisk majoritet för att utvärdera lagen.

Alltså, lagen är ett icke-problem.

Fel lagen är mot något som inte var ett problem.

 

Kan du ge några exempel från verkligheten som visar att det var/är ett problem med förare som har en alkoholhalt på de lägre nivåerna?

 

Troligen inte eftersom ingen annan lyckats med det heller. De finns inte, bara påhitt.

De enda fallen som redovisas är med förare som haft ett stycke över 1,0 och då kört båtar upp på grund och land osv.

 

Kan du ge några riktiga exempel lovar jag att omvärdera min inställning till detta.

 

För biltrafik är jag fullständigt övertygad om att 0,2 är en lämplig nivå men bil och båt är inte samma sak.

Jag och de flesta verkar inte ha något problem med lagen, alltså är lagen ett icke- problem.

De flesta behöver inte rullstol så därför är det i så fall ett icke- problem att det ofta saknas möjlighet för de med rullstol att ta sig förbi trappor mm där det saknas ramper.

 

Jag tror du fattar att det inte går att formulera sig som du gjorde men ett gott försök. :)

 

Hade du skrivit så här hade det stämt bättre

 

"Jag och de flesta verkar inte ha något problem med lagen, alltså är lagen ett icke- problem för mig eller många andra."

 

Jag har problem med lagen då det hindrar mig att leva det liv jag gjorde tidigare och som INTE påverkade någon annan alls.

Skillnaden mellan en rullstolsbunden och en icke dito är att den rullstolsbundne tyvärr saknar vissa möjligheter att leva ett "normalt" liv, oavsett vad den handikappade vill eller ej. Den som har problem med 0,2-lagen lever inte på långa vägar med samma begränsningar i möjligheter att leva ett normalt liv. Att jämföra ditt problem med en handikappads är riktigt lågt Crabfish.

 

Tycker jag.

 

Och du får tycka illa om lagen om du vill, det är ok.

 

Men - kampanjen mot lagen har varit så katastrofalt usel, och det har inte saknats tips om bättre argument till Ola, dig och andra här genom åren, så om den nu är mer eller mindre huggen i sten tycker jag ni får skylla er själva. Tyvärr.

 

Läs igen så tror jag även du förstår. Har inget att göra med handikappade. Läs först kommentera sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan vad trött jag är på dessa multicitat.... ;-)

 

Crabfish:

 

Jag både förstår och inte. Du valde en dålig jämförelse, även om det bara var avsett som en språklig poäng. Ditt problem är inte stort, annat än för dig själv, och det är där skon klämmer.

 

Det är ok, som sagt, att du tycker illa om lagen men varför i hela friden måste ni föra striden till sista man med så ohyggligt dålig retorik och kontraproduktiva samt felaktiga argument? Jag fattar verkligen inte!!!!. Läser ofta den öppna FB-gruppen (som jag inte hackat), och det är som att se en levande begravd med onormalt lång arm som slår spik efter spik i egen kista.

 

Ola är driftskucku i hela PR-sverige, han används som ett skämtsamt skolboksexempel på ... gissa vad.

 

Båtfolket (det s.k.) har inte kraft, lust, resurser, enighet eller tid att faktiskt formulera ett begripligt budskap som kan lyftas in i en politisk agenda. De är fast i promilleträsket. De har bara marginellt stöd bland riktigt båtfolk. Där klämmer skon till blod.

 

Åter - det är ok att inte gilla lagen, men vill man åstadkomma förändring måste man jobba på ett helt annat sätt.

 

Det är också ok att gilla lagen vilket trots allt en majoritet tycks göra. Med dess brister och förtjänster.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om majoriteten tycker att lagen är ett icke-problem så är den det. Så fungerar en demokrati. 

 

Jag kan tycka att lagen är onödigt hård, en 0,5-gräns hade räckt. Det hade vi kunnat haft om inte båtorganisationerna hade varit så förbaskat motvalls-käringaktiga. Men nu blev det som det blev, de absolut flesta har accepterat lagen. Att försöka ändra den framstår som ett slöseri med tid och pengar. Att upphäva lagen skulle knappast tillföra samhället något. Ingen politiker med överlevnadsinstinkt kommer driva frågan om lagens avskaffande, de ger inga röster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ArneRadar

 

Instämmer att multicitaten är kass. Blir svårt att se vad man svarar på och rörigt. (var bättre förr?)

 

Ola och båtfolket mm har sin åsikt och jag har min egen och den står jag för oavsett vad de eller andra tycker. Jag kan tänka själv och ha egna åsikter och egna värderingar.

 

Handikappade var bara ett exempel och jag valde det för att visa på felaktigheterna i uttrycket.

 

Bara för att många tycker en sak behöver det inte vara så att alla är nöjda och även minoriteter ska vi kunna ta hänsyn till. Dock är det inte i detta fallet knappast en minoritet som tycker lagen är konstigt ihopsatt av egen syn då jag ibland diskuterar denna bland vänner och andra båtintresserade. Vissa tycker den är bra, vissa tror den är bra men inte satt sig in i ämnet, vissa tycker den är fel.

 

Lagen genomfördes med mycket bristfällig fakta och dessutom inget om att öka säkerheten utan för att göra det lättare att få göra alkoholkontroller och med hänvisning till regler och krav för bilar. Givetvis kan jag och många andra fatta att det med säkerhet var underförstått men då borde det funnits fakta om att det är så även för båtar och i de nivåer man lagstiftade för samt med de båtar som omfattas. Bilförare med alkoholintag finns massor med fakta om när och hur det blir farligt men inget direkt för båtar. Jag har sökt mycket efter sådant och även via kontakter med Transportstyrelsen vilka efter lagens införande försökt få fram fakta för att vidimera lagen. Dock misslyckades de och det finns även tveksamheter i deras utredning.

 

Sådant tillhör inte friska demokratier utan hör snarare hemma i diktaturer och andra snett styrda länder.

 

Däremot finns massor med andra "friska" lagar enligt min åsikt. T.ex. lagen om krav på säkerhetsbälten i bilar (OBS bara ett exempel nu och inget om att det skulle gälla båtar) Där finns utredningar om olyckors omfattning med och utan bilbälte viket påvisar att bilbälte är mycket viktigt för att reducera effekterna av en olycka. 

 

Men att utforma en lag med 0,2 för vissa båtar bara för det ska vara enkelt att det då är samma som för bilar är ju mycket konstigt om man inte ens vet om det är farligt i en båt.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac

 

citat

"Jag kan tycka att lagen är onödigt hård, en 0,5-gräns hade räckt. Det hade vi kunnat haft om inte båtorganisationerna hade varit så förbaskat motvalls-käringaktiga. Men nu blev det som det blev, de absolut flesta har accepterat lagen. Att försöka ändra den framstår som ett slöseri med tid och pengar. Att upphäva lagen skulle knappast tillföra samhället något. Ingen politiker med överlevnadsinstinkt kommer driva frågan om lagens avskaffande, de ger inga röster."

 

 

Instämmer, men sedan vilken gräns det borde vara borde utretts bättre. Många har accepterat lagen men inte alla men förhoppningsvis följer alla den då den är demokratiskt beslutat. Dock tråkigt med konsekvenserna som ställer till med en del utan det finns ett bakomliggande problem.

 

T.ex. att man tidigare kunde åka över till goda vänner, äta lite gott och ta något glas rött vin till maten. Någon öl men ändå mycket måttligt och sedan i lugn fart åka hem senare på kvällen. Detta är borta för alla nu såvida man inte har en båt som inte omfattas av lagen.

 

Nej jag är tror inte heller att lagen inte kommer  rivas upp då våra politiker inte tar tag i sådant utan mer ägnar sig till röstfiske och knappast vill peta på denna lag för då uppenbaras hur jäkligt dåligt man ibland jobbar som kan släppa igenom sådant.

 

Hur en demokrati ska fungera och hur det i detta fallet gick till kan man ju fundera på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stort är lagen demokratiskt tillkommen och väldigt få lagar bygger bara på fakta. Fakta räcker nog till 100% bara i rätt trivial lagstiftning.

 

Men allt det där har vi ältat 100 gånger i en massa trådar. Och vi har en hel skala av åsikter om vad som är rätt eller fel.

 

Det jag tycker är lite intressant är - precis som Bhemac skrev - att båtlivets företrädare schabblade bort sina kort innan lagen kom till. Och de som säger sig vara företrädare i frågan nu har fullständigt klåpat till det och totalt förstört klimatet för en politisk diskussion.

 

Så har vi fått vad vi förtjänar? Eller är det helt enkelt så att väldigt få bryr sig?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...