Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Ljungbergarn

VAR STÅR PARTIERNA BETR. SJÖFYLLERILAGEN? SE HÄR!

Rekommendera Poster

 

 

 

 

 

 

Du hittade en "kurva" som värkade tjäna ditt syn :-((

 

Läs hela rapporten, den visar sanningen.

 

http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/riskkurva-for-alkohol-studie-baserad-pa-omkomna-personbilsforare-i-sverige.pdf

Jag hittade en faktabaserad undersökning som behandlar bilkörning och alkohol. Rätt så enkelt.

 

Hade uppskattat lite sådant verklighetsbaserat arbete när det gäller båtar och olycksfallsrisker, men sådant får man inte se. Mycket svårt att hitta något.

 

Visst är den intressant. Troligen ligger det en del paralleller med båtåkande eftersom det är så svårt att hitta någon fakta om att det skulle vara farligt med att köra båt efter ett par glas vin.

 

Allt vi gör är farligt, det är farligt att leva och vi kommer dö av det tills slut. Men nu vill vi ju inte förkorta livet i onödan men 0,2:an verkar inte hjälpt till speciellt mycket. De som är oroliga för att dö i förtid borde oroa sig för mycket annat. Jämför med alla som oroar sig för att förolyckas med flygresor och gladeligen tycker bilresor är ofarligt i jämförelse.

 

Om man har sådan ångest ska man nog inte åka båt då massor hemsk kan hända. Undvik att läs olycksfallsstatistikern för då kommer säkert paniken smygande sig.

Varför är det ok att använda statistik om bilkörning nu helt plötsligt? För att du hittat en graf som du tror stödjer din åsikt. Intressant argumentationsteknik...

 

Ska vi tolka det som att det from nu är ok att jämföra bilar med båtar eller att du anser att vi ska höja promillehalten på vägarna?

 

Avslutningsvis så väntar jag fortfarande på fakta (inte tyckanden) som tydligt visar att man ska kunna dricka mer på sjön. Ni brukar använda argument som att det finns mer "vingelutrymme" (vilket inte alltid stämmer), att man puttrar fram i 5 knop (vilket är godtyckligt, kanske gör du det men inte någon annan), det sker färre olyckor än I biltrafiken (omöjligt att säga då det måste ställas i relation till hur mycket båtar vs bilar används, data som saknas), samt att hastigheterna är lägre (vilket stammer men samtidigt är hastighetsskillnaderna större, vilket i sig adderar komplexitet)

 

Gällande det där med att folk är så rädda är det ju gulligt att du hittat ett nytt "argument", men jag vet inte vilka det är som är rädda. Jag tycker det är sunt förnuft att inte dricka och köra båt. Som du sager, det sker inte så många olyckor på sjön, finns inte så mkt att vara rädd för.

 

Eller jo. Jag blir mörkrädd där jag försöker greppa hur mkt energi som läggs på att få ta några glas till...

Bilar är bilar och båtar är båtar, enkelt.

 

Bilar där finns det en hel del forskning och fakta för olycksrisker med alkohol.

 

 

Vem som helst kan hitta massor att läsa om alkohol och bilkörning och dess olyckor på webben och i andra media men för båtar finns det väldigt lite skrivet och knappast något dokumenterat om olyckor i förhållande till alkohol,

 

Vore det så farligt som alla oroliga påstår så är det konstigt om ingen brytt sig om att ta fram fakta. Troligen är det relativt ofarligt att köra båt efter ett par glas vin och därför hittar ingen något om det eller ens värt att försöka lägga någon forskning på. Jag anser att det är ett påhittat problem.

 

Arne du borde vara mer orolig för cyklister som inte är reglerade som bilar när det gäller alkohol och de får färdas i hög fart på samma plats som fotgängare och övriga cyklister Men troligen använder du cykelhjälm även när du promenerar ihop med dessa vildar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtkörning och bilkörning går inte att jämföra, hastighet bredd på körbana, stress mm, ingenting är samma, båtliv är ofta detsamma som semester, man är avkopplad utan stress och tar det lungt, bilkörning, ofta stress, ska till arbere, lämna barn köer mm . Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De äldre reglerna räckte till. Finns inga bevis för att skärpningen gjort ngn, nytta när det gäller förbättring av olyckstal mm, de som misssköter sig bryr sig inte om, om det är 0,2 eller 0,5 som är gränsen, dom kör ändå!!!!....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen finns det nog båtar som skepparen skulle ha riktigt höga krav på sig för att få framföra, men då pratar vi farter betydligt över dom 15 knop som gäller idag!..........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant studie som visar på riskerna med alkohol och vatten:

http://www.biomedcentral.com/1471-2458/13/216

Vill du med detta förslå flytväst för alla som badar eller 0,2 lag även för dessa?

 

(fniss)

 

Jag har även sett detta tidigare och mycket aktuellt nu under sommaren när drunkningsolyckor är mer frekventa. Alkohol och badande inte är en bra kombination.

 

Detta framförs ofta men troligen få som bryr sig trots att de nu är rekordmånga som drunknat.

Här lite läsvärt om riskerna vid badande. 

 

Länk : http://www.svenskalivraddningssallskapet.se/nyheter/2014/rekordmanga-drunkningar-vara-tips-och-rad

 

 

Men men. Numera efter 0,2 lagens införande blir det ingen alkohol i samband med båtåkande för mig och därmed nykter när jag badar vid dessa tillfällen så där har lagen en viss påverkan på säkerheten.

 

Kul att det gick hitta något som är bra med den lagen.  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...