Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Sjoingenjoren

USA-import eller norskt

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är på jakt efter min första motorbåt och funderar på vad jag skall välja.

Jag har ett par objekt i blickfånget och skillnaden är stor.

Den ena är en Draco 2700 Sterling med dubbla aq205c och 290dp. Välbygd och andas kvalitet.

Den andra är en av en tidigare ägare Florida-importerad sea ray 270 sundancer med ny motor/drev vid import.

Har inte tittat på någon av dom än i verkliga livet, men det som är med amerikanaren är att den inte verkar vara ce-märkt (hur mycket detta nu egentligen betyder när man är van vid att guppa omkring i allt möjligt som tillverkats före ce-märkningens tid med livet i behåll) samt att den har ny motor/drev.

Det är ju en kanongrej, men ingen ce + ny motor/drev låter lite som orkanskada i mina öron.

Bilderna ser riktigt lovande ut och ägaren säger den är fräsch, så vem vet, det kan ju vara ett bra exemplar som helt enkelt fått en ny motor innan import pga att den gamla var slutkört i det salta vattnet.

 

Vad tycker ni?? 

Hur ser riskerna ut med röta i balkar osv ut på en floridaimport från 95? 

Kan en besiktningsman fuktmäta även om båten ligger i vattnet?

Skillnaden är i utgångspris 30k till jenkarens fördel.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta som byter motor och drev passar även på att renovera akterspegeln, kolla med säljaren om det är gjort och sea rayen skulle jag ändå inte köpa osedd har sett många ex som skulle vara jättefina men som inte var det i verkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Man ska vara väldigt försiktig med ej CE-märkta produkter, kolla ordentligt!
 

1. Alla importerade båtar som importerats efter 1998 skall vara CE-märkta.  Det finns ingen “CE-polis” som åker runt och kollar men man kan inte utesluta det i framtiden. Myndigheterna kan närsomhelst totalförbjuda användningen av ej CE-märkta båtar.

 

2. Ett företag, tex båthandlare, får inte handla med ej CE-märkta produkter.
 
3. Den som sätter produkten på marknaden dvs den som importerar kan alltid hållas ansvarig för att produkten ej är CE-märkt. Kan man inte spåra den ursprungliga importören så blir det nästa i kedjan även om produkten sålts 10 ggr därefter.
 
4. Alla försäkringsbolag har en sk aktsamhetsklausul om att “objektet ska uppfylla gällande regler och lagar” annars kan man neka/reducera försäkringsersättningen vid en ev skada. En ej CE-märkt båt uppfyller inte “gällande lagar och regler” så försäkringsbolaget kan alltid neka eller reducera ersättningen vid skada. (Försäkringsbolagen brukar inte neka att försäkra).
 
5. Alla, ej CE-märkta produkter brukar kunna CE-märkas i efterskott. Men då är det dagens krav som gäller, samt att dokumentation mm finns. Det brukar bli dyrt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn bytt på searayen bytt i Sverige eller USA?

har själv en fd floridaimport (Regal 242 från 97) där det visade sig att motorn var utbytt utan dokumentation. det var en renoverad truckmotor (longblock) som satts i.

Så se till att du kan verifiera vad det är för maskin som sitter i. En del annonser talar om ny motor när de egentligen menar en utbytt/renoverad motor som är ny för dom.

Annars är en välskött SR 270 en kanonfin båt på många sätt och amerikansk DC är inte med automatik sämre än nordiska båtar som många påstår utan mer ett uttryck för tycke och smak

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byte av motor/drev i USA är väldigt vanligt. Billigt med motorer så man byter ofta istället för att skruva/reparera

 

CE-frågan finns mängder diskussioner om. Själv så är det inget jag brys mig om. Det finns tusentals båtar i Sverige som inte är CE-märkta så det kommer aldrig hända något med det. En USA-båt som fått en CE-märkning när den importerades är inte på något sätt bättre/säkrare än en båt som inte har det

Det enda du bör kolla ang detta är vad ditt försäkringsbolag säger vid en ev inlösen vid skada alt stöld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolagen är som sagt viktiga att ha med sig.

 

Sedan ska man vara medveten om att det kan vara svårare att sälja en båt som inte är CE-märkt.

 

Om det blir problem att båten inte är CE-märkt kan man ju lösa det senare, men tänk på att då - i framtiden - kanske kraven också är strängare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem att få en båt CE märkt här i Sverige. Själva certifieringen för en 270 kostar ca 20' + tillkommande kostnad för de nedslag du får, vilket oftast handlar om tex kokplattans funktion, brandsläckningssystem ET cetera. Googla och tala med företagen ifråga, om vilka förändringar som krävs på din tänkta båt. Min personliga uppfattning är att investerade pengar i märkningen, får du igen med råge vid en försäljning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har googlat en hel del och kommit fram till att CE inte spelar någon roll, men om man vill ha den märkt är det bara tt kräva detta av den som importerade den. 

Att göra det i efterhand själv är i stort sett omöjligt då man inte har tillgång till papperna som krävs - iaf enligt det jag lyckats läsa mig till.

 

Skall kolla på båda och jämföra, men lutar åt norskt! 

 

Verkar som motorn var utbytt innan import, men som skrivits, det är ju billigare med motorer där borta så det är ju inget konstigt i sig. 

 

Får kolla i verkligheten och se vad som verkar bäst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag röstar för norskt. Jag tycker personligen att det är ganska stor skillnad i känsla på ytsikt i en Draco 2700 vs vilken annan USA båt som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag röstar för norskt. Jag tycker personligen att det är ganska stor skillnad i känsla på ytsikt i en Draco 2700 vs vilken annan USA båt som helst.

 

 

+ 1 :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag röstar för norskt. Jag tycker personligen att det är ganska stor skillnad i känsla på ytsikt i en Draco 2700 vs vilken annan USA båt som helst.

 

eftersom det är din personliga åsikt kan jag ju inte påstå att den är fel.

Törs då påstå att du defintivt inte varit inne i särskilt många olika amerikanare.

Exempelvis Doral har en byggfinnish som slår flera nordiska/europeiska båtar.

Nu innan nån slår mig på fingrarna. Ja Doral är kanadensisk men räknas säkert in av de flesta som en amerika/USA båt.

 

Men smaken är ju som baken och tur är väl det. Vore ju tråkigt om alla hade samma båttyp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp sea ray, mycket trevligare båt, modernare design , trevligare layout. Hade en 240 tidigare från USA utan ce märkning, helt suverän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska vara väldigt försiktig med ej CE-märkta produkter, kolla ordentligt!

 

1. Alla importerade båtar som importerats efter 1998 skall vara CE-märkta. Det finns ingen “CE-polis” som åker runt och kollar men man kan inte utesluta det i framtiden. Myndigheterna kan närsomhelst totalförbjuda användningen av ej CE-märkta båtar.

2. Ett företag, tex båthandlare, får inte handla med ej CE-märkta produkter.

3. Den som sätter produkten på marknaden dvs den som importerar kan alltid hållas ansvarig för att produkten ej är CE-märkt. Kan man inte spåra den ursprungliga importören så blir det nästa i kedjan även om produkten sålts 10 ggr därefter.

4. Alla försäkringsbolag har en sk aktsamhetsklausul om att “objektet ska uppfylla gällande regler och lagar” annars kan man neka/reducera försäkringsersättningen vid en ev skada. En ej CE-märkt båt uppfyller inte “gällande lagar och regler” så försäkringsbolaget kan alltid neka eller reducera ersättningen vid skada. (Försäkringsbolagen brukar inte neka att försäkra).

5. Alla, ej CE-märkta produkter brukar kunna CE-märkas i efterskott. Men då är det dagens krav som gäller, samt att dokumentation mm finns. Det brukar bli dyrt.

 

Hej!

Lite nyfiken på var du fått uppgifterna om att skyldighet att CE-märka kan gå vidare till nästa ägare?

På transportstyrelsens sida står det:

 

CE-märkning

Importören är alltid ansvarig för att båten är korrekt CE-märkt. Läs mer om CE-märkning vid import av båt.

 

Otvetydigt om du frågar mig. Om båten redan är importerad har en ny ägare inget ansvar att CE-märka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man ska vara väldigt försiktig med ej CE-märkta produkter, kolla ordentligt!

 

1. Alla importerade båtar som importerats efter 1998 skall vara CE-märkta. Det finns ingen “CE-polis” som åker runt och kollar men man kan inte utesluta det i framtiden. Myndigheterna kan närsomhelst totalförbjuda användningen av ej CE-märkta båtar.

 

2. Ett företag, tex båthandlare, får inte handla med ej CE-märkta produkter.

 

3. Den som sätter produkten på marknaden dvs den som importerar kan alltid hållas ansvarig för att produkten ej är CE-märkt. Kan man inte spåra den ursprungliga importören så blir det nästa i kedjan även om produkten sålts 10 ggr därefter.

 

4. Alla försäkringsbolag har en sk aktsamhetsklausul om att “objektet ska uppfylla gällande regler och lagar” annars kan man neka/reducera försäkringsersättningen vid en ev skada. En ej CE-märkt båt uppfyller inte “gällande lagar och regler” så försäkringsbolaget kan alltid neka eller reducera ersättningen vid skada. (Försäkringsbolagen brukar inte neka att försäkra).

 

5. Alla, ej CE-märkta produkter brukar kunna CE-märkas i efterskott. Men då är det dagens krav som gäller, samt att dokumentation mm finns. Det brukar bli dyrt.

 

Hej!

Lite nyfiken på var du fått uppgifterna om att skyldighet att CE-märka kan gå vidare till nästa ägare?

På transportstyrelsens sida står det:

 

CE-märkning

Importören är alltid ansvarig för att båten är korrekt CE-märkt. Läs mer om CE-märkning vid import av båt.

 

Otvetydigt om du frågar mig. Om båten redan är importerad har en ny ägare inget ansvar att CE-märka.

 

 

Mycket enkelt, om importören inte går att finna så upphör inte kravet på CE-märkning eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Man ska vara väldigt försiktig med ej CE-märkta produkter, kolla ordentligt!

 

1. Alla importerade båtar som importerats efter 1998 skall vara CE-märkta. Det finns ingen “CE-polis” som åker runt och kollar men man kan inte utesluta det i framtiden. Myndigheterna kan närsomhelst totalförbjuda användningen av ej CE-märkta båtar.

 

2. Ett företag, tex båthandlare, får inte handla med ej CE-märkta produkter.

 

3. Den som sätter produkten på marknaden dvs den som importerar kan alltid hållas ansvarig för att produkten ej är CE-märkt. Kan man inte spåra den ursprungliga importören så blir det nästa i kedjan även om produkten sålts 10 ggr därefter.

 

4. Alla försäkringsbolag har en sk aktsamhetsklausul om att “objektet ska uppfylla gällande regler och lagar” annars kan man neka/reducera försäkringsersättningen vid en ev skada. En ej CE-märkt båt uppfyller inte “gällande lagar och regler” så försäkringsbolaget kan alltid neka eller reducera ersättningen vid skada. (Försäkringsbolagen brukar inte neka att försäkra).

 

5. Alla, ej CE-märkta produkter brukar kunna CE-märkas i efterskott. Men då är det dagens krav som gäller, samt att dokumentation mm finns. Det brukar bli dyrt.

Hej!

Lite nyfiken på var du fått uppgifterna om att skyldighet att CE-märka kan gå vidare till nästa ägare?

På transportstyrelsens sida står det:

 

CE-märkning

Importören är alltid ansvarig för att båten är korrekt CE-märkt. Läs mer om CE-märkning vid import av båt.

 

Otvetydigt om du frågar mig. Om båten redan är importerad har en ny ägare inget ansvar att CE-märka.

Mycket enkelt, om importören inte går att finna så upphör inte kravet på CE-märkning eller hur?

Nej, kravet kanske inte upphör, men det är ändå importören som är ansvarig.

Inte båtägaren. Enligt transportstyrelsen.

Lite mer från transportstyrelsen för att klargöra:

 

Vad händer om jag inte CE-märker båten som ska importeras?

När båten kommer till den svenska gränsen från ett land utanför EU/EES kan den bli stoppad i tullen. Där kontrolleras om båten är korrekt CE-märkt. Oavsett om båten stoppas i tullen eller inte är det alltid importören som ansvarar för att den är korrekt CE-märkt.

 

Kravet på CE-märkning preskriberas inte utan kan komma att drivas rättsligt när som helst i framtiden. Om båten redan sålts vidare kan det vara grund för hävning av köpet.

 

Skulle importören tvingas göra en efterkontroll flera år efter importen måste båten uppfylla de vid den tidpunkten gällande kraven. Det är alltså de regler som gäller när båten efterkontrolleras som ska vara uppfyllda, inte de regler som gällde när den importerades. Kraven på miljöskydd, säkerhet och avgaser ökar hela tiden. En efterkontroll som genomförs en tid efter importen leder troligtvis till en omfattande och kostsam upprustning av båten för att den ska klara kraven.

 

Det är importörens ansvar att göra efterkontroll och CE-märka oavsett om denne äger båten vid tidpunkten eller inte har ägt den på flera år. Det innebär att köparen, ibland i flera led, får driva kravet mot importören.

 

 

Så säger transportstyrelsen iallafall, men om du hört annat, så undrar jag vad du hört och var det kommer ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt riktigt att det är importören som har ansvaret. Tydligen har det hänt att båtar har sålts via förmedling (företag får inte handla med ej CE-märkta produkter, förmedling är dock en gråzon). När ägaren sen börjar kolla så existerar inte personen som importerade och sålde via förmedlaren. Det kan också vara så att importören har avlidit, emigrerat, konkat. Då är det alltid nästa i kedjan som övertar ansvaret för CE-märkning. För alla ej CE-märkta produkter är det så att myndigheterna när som helst kan kräva ägaren att visa att produkten är CE-märkt. Myndigheterna ställer kravet på nuvarande ägare som, med lagens hjälp, kan kräva importören för uppkomna kostnader. Om importören går att finna. Normalt har man några månader på sig att få fram CE-märkningen, annars måste man visa att produkten exporterats eller skrotats.

Sådana här fall sker ganska ofta även om båtar är mera ovanligt. Det kan handla om tex lampor. Då går man till den affär man köpt den av och de är då skyldiga att lösa problemet eller återta varan. Sen får affären gå till nästa steg i kedjan, tex en grossist. Vitsen med CE-märkningen är alltid att skydda slutkonsumenten. 

De som påstår att det är inga problem med ej CE-märkt produkter tar på sig ett stort ansvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På jobbet levererade vi kinesiska CE-märkta mer energieffektiva konverteringslysrör (T8 --> T5) som vi köpt från en svensk firma. Det visade sig att lysrören mycket riktigt var märkta med en CE-symbol, men man hade ändrat lite i tillverkningen så symbolen var just bara en symbol.

 

Firman vi köpte lysrören av gick i putten och vi kunde välja på att ta strid mot något relativt svårflörtat företag i Kina eller ta smällen själva. Företaget tog smällen och bytte ut många tusentals lysrör mot nya T5-armaturer med "riktiga" lysrör.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att jag köpte en Bayliner Ciera 2855 Sunbridge som är i mycket bra skick (även när man vrider och vänder på saker och ting.) Har använt den ett par veckor i sommar och det är en väldigt välplanerad och bra båt. Enda negativa är väl lösningen med sofforna där ute som SeaRay har gjort bättre. Känns som att halva utrymmet är outnyttjat då man inte kan sitta i samma nivå på den omvända soffan och den utdragbara i akterspegeln.

 

Skall byta alla tre däcksluckorna pga att jag bröt av ett handtag för en fräschare look och nästa projekt efter det blir nya portlights för modernare känsla. 

 

Förstår att en 14 år gammal jenkare inte kommer utan problem, men om man jämför de Draco i samma prisklass jag tittat på som varit rena vraken och 10 år äldre så kan jag inte annat än att rekommendera alla att köpa jenkare. 

Drev och motorer är samma skrot oavsett så då tar jag hellre dubbelt så mycket båt för samma peng då man ändå inte kommer undan den saken.

 

Skepp-o-hoj!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE märkning kan man ha många åsikter om...

Jag vet bara det jag läst mig till!

 

Så... OM du köper en båt som inte är CE-certifierad (märkningen är följd av en certifiering där båten får ett unikt nummer för spårbarhet ) så kolla med företag som gör sådana certifieringar.

Det är nämligen på det viset att inte alla motorer kan godkännas. Pinsamt att behöva byta?

 

Sedan kuriosa från en båtleverans av en helt ny båt: ägarna är ett litet konsortium och de är väl förberedda. De har en checklista för att godkänna leveransen. Småtjafs med leverantören som får en till slut diger lista på sådant som inte stämmer med spec eller "ännu inte lagts i båten"

 

När man kommer till gasolen ( ska testas genom att koka vatten till fika till de fem ombord samtidigt som man med bärbart instrument under spisen ska kolla ev läckor ) så blir det dålig stämning. Det finns nämligen ingen gasoltub. Ingår inte i leveransen säger leverantören.

Köparna protesterar. Det står i kontraktet att spisen med ugn och tre lågor skall fungera vid leverans. Det gör den säger leverantören, representerad av en relativt ung person som definitivt inte är van att hantera invändningar. Hur är spisen testad frågar köparna, hur vet du det?

 

Vi har kopplat vår tub och använt båten vid kundvisningar säger leverantörens representant.

 

Men nu finns ingen tub ombord och det finns heller ingen regulator till gasen. Säger köparen som nu är irriterad över alla bortförklaringar över saker som inte funkar, inte finns i båten eller omotiverade märken i båten. Båten ska vara helt ny, listpris över 2MSEK.

 

Köparna meddelar bara att gasen ska fungera vid leverans. Leverantören ger sig inte. De säger

"Vi har så många kunniga kunder, som ni själva, och vi vet ju inte vilken användning de föredrar"

 

Användning? Resonemanget var att det kan finnas kunder som vill segla till exempel till Frankrike och direkt utrusta båten med franska flaskor. Eller andra. Leverantörens representant vägrar ge sig utan hänvisar till garanti. Dvs om det är felfunktion hos spisen kan de reklamera.

 

Okej säger köparna. Men om det är felfunktion hos regulator eller ledning? De får svaret att regulator ju inte ingår i leverans men ledning gör det. Om inte köparna skadat ledningen själva.

 

Då blir ägarkonsortiet sura. De säger, vid återfärd till leverantörens brygga, att de inte godkänner leverans på grund av brist, ej testbar gasolspis. De säger även att alla kostnader för försenad leverans kan komma att debiteras leverantören.

 

Representant ringer någon. När de är vid bryggan står representantens bror där med en liten gasolbehållare och en regulator i handen. Test sker. Fika serverad under tryckt stämning. OK.

 

Vid efterföljande möte, kvitto för slutbetalning får vi en ev giltig förklaring? Snacket var;

Båten är CE certifierad med en fransk regulator ( som sedermera hittas i båten, i en stuv )

Och leverantören är tillsagd att inte göra minsta ändring innan leverans. Det var ursäkten.

Och killarna bjöd på kostnaden för gasoltuben. För strulet.

 

Men på slutliga kvittot stod hänvisning till slutlig specifikation. En av köparna är jurist och bad om specen. Där stod klart och tydligt att ingen svensk regulator eller gasoltub levererats. När köparna bad om att få det inskrivet så vägrar man. Dels var specen från fabrik och man fick inte göra ändringar. Dels hade ju kunden inte beställt någon gasolinstallation. Det kunde man gjort. Dvs efter att båten var levererad skulle div installationer göras. Peke, larm, extra instrument.

 

Jag åkte efter detta av nyfikenhet upp till närbelägna macken. De sålde regulatorer för 89:- och de var märkta med ett CE märke. Min bedömning är att de INTE var godkända för båt

( det ska finnas ett övertrycksskydd på båtregulatorer ) Klurigt det här med CE tycker jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var tvungen att gå på middag igår i mitt långa inlägg. Hann inte skriva slutsatserna:

 

En ny båt är CE-certifierad när den säljs. Efter leverans kommer säkerligen under åren som kommer ny utrustning att installeras. Eller så demonteras utrustning och ersättning monteras.

Vilket inte ändrar den ursprungliga CE-märkningen. Den behöver inte göras igen.

( om inte den nya monterade utrustningen ändrar den "huvudsakliga användningen" )

 

En annan insikt är att vissa seriösa firmor som sysslar med CE-certifiering aldrig själva skriver på intyget om överensstämmelse. Det gör DU som importör efter att ha gjort de installationer och modifieringar som analys-firman föreskrivit för att nå överensstämmelse med CE normer.

 

Observera också att du inte behöver göra allt som en tillverkare av ny båt måste uppfylla.

Exempel. En ny segelbåt som är över tex 40 fot. En ny båt idag ska vara tillverkad med ett separat specifikt utrymme för flotte belägen i eller vid sittbrunn. Ej fäste på pulpit alltså.

Men har du en begagnad båt som är äldre än när detta blev krav behöver du ej bygga om båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...