Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
moggep

Nasa BM-1

Rekommendera Poster

Håller på och installerar en Nasa BM-1 i båten, men har några frågor. Har läst tidigare trådar i ämnet och även googlat runt lite. Men det är en sak som jag måste få bekräftad om jag tänkt rätt.

 

Jag har två batteribankar (Start + Förbrukare) som är separerade av ett relä från Skyllermarks.

Shunten har jag kopplat in mellan förbrukarbankens minus och minusplinten, precis enligt manualen.

Tittar jag sedan på startbatteriet så är även dess minus kopplat till samma minusplint, och därifrån går jordkabel vidare till motorn. Bör jag flytta jordkabeln som går till motorn från minusplinten, och sätta den direkt på startbatteriet istället?

Eller spelar det ingen roll? Batteribankarna kopplas ju inte ihop förrän motorn gått igång. Så det borde ju inte flöda ström över förbrukarkretsen genom shunten till startmotorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på att jag har förstått rätt men det låter som det är samma elektriska punkt i båda fallen men att det blir kortare kabel om du flyttar den till batteriet, och det är ju alltid bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skicka en liten skiss, det underlättar nog.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer en skiss imorgon när jag sitter vid datorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har kopplat helt rätt, ström till/från husbatteriet går genom shunten. Var sen plus kommer till batteriet spelar ingen roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fundering gällde jordkabeln till motorn. Kan den sitta som den gör idag, på plinten eller skall den flyttas till startbatteriet? Se den gulmarkerade kabeln i skissen.

Obs, att jag har utelämnat komponenter i skissen som inte är relevanta för frågeställningen (tex huvudbrytare, huvudsäkring, laddning bla).

 

post-60083-0-14630400-1400226646_thumb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt den sitta, det är rätt gjort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt den sitta, det är rätt gjort.

 

Tack! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga på detta ämne är att om min koppling ser ut som bilden och jag skulle behöva starta motorn på förbrukningsbanken då startbatteriet har laddat ur av någon anledning, överbelastar jag inte shunten då som endast klarar 100A

Om jag tänker rätt hur löser jag enklast det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det så klarar shunten rent elektriskt mer än 100A, men den mäter inte mer än 100A... Alltså...den smälter inte av vid 110A..men visar vid samma tillfälle bara 100A..ä

Tror jag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte hitta information om vad shunten klarar, men det enda som står är 100A.

Man har ingen lust att chansa heller.

Jag tycker samtidigt att min fundering inte kan vara unik, måste finnas fler som stött på samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har startat några få gånger på husbatteriet utan att göra något. Nu vet jag att min startmotor bara  kortvarigt drar mer en 100A men shunten klarar, precis som en säkring, en ganska stor överström under ett antal sekunder. Men för att gardera sig tex på hösten om man behöver mala en stund med startmotorn så kan man ha en hjälpstartkabel och kortsluta shunten med,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men startbatteriet är ju fortfarande inblandat även om du kopplar in förbrukarbanken vid start. Minuskabeln till startbatteriet borde ha lägre motstånd än shunten, så det mesta av strömmen borde väl gå den vägen? Eller är jag ute och seglar? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara en bank så min startström går alltid genom shunten och det fungerar utan problem sen två år på min Yanmar 75 hk. Jag vet inte vilken startström den drar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men startbatteriet är ju fortfarande inblandat även om du kopplar in förbrukarbanken vid start. Minuskabeln till startbatteriet borde ha lägre motstånd än shunten, så det mesta av strömmen borde väl gå den vägen? Eller är jag ute och seglar? ;-)

 

Har du ström i startbatteriet så blir det mindre ström genom shunten, samtidigt så kommer en del ström gå från förbr. till start om de är hopkopplade. Men har du en batteriomkopplare så kan du välja vilket batteri så blir det ingen ström mellan batterierna. Jag tror det är väldigt få som får problem och i allra värsta fall kostar en ny shunt £23.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle välja att koppla in motorns minus direkt på batteriet eller efter shunten då kommer jag aldrig att belasta shunten med startmotorn, borde inte det fungera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla först att din generator är ojordad i sitt chassie, dvs att den har en anslutning minuskabel (i stället för att jordas genom godset).

 

Om den har det skall du använda följande inkopplingsschema för BM-1.

Annars kommer BM-1 att räkna med summan av laddström som går till förbrukarbank och startbatteri, och alltså visa fel.

 post-59080-0-60787500-1400956448_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får startbatteriet verkligen laddning av generatorn då? Det måste väl finnas anslutning även mellan startbatteriets minus och generatorns minus för att det ska bli nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag funderat så mycket fram och tillbaka på detta att jag blir alldeles snurrig, och idag tycks inte sökfunktionen fungera på forumet så jag hittar inte alla trådar som jag läst i om

BM-1

Jag har maxum 2400scr där det känns omöjligt att separera start och förbrukning på ett bra sätt.

idag har jag en batteriswitch som är batteri 1, 2, båda eller av.

1 är startbatteri á 90ah

2 är förbrukning 4st batterier totalt 308ah

 

Kopplar jag in shunten innan förbrukningsbankens minus men efter startbatteriets minus så belastar jag inte shunten vid start,

frågan är bara om jag då kopplar in ett skiljerelä hur i hela friden blir värderna som BM-1 skall beräkna på vid motorgång då generatorn laddar batterierna?

 

post-95544-0-44621200-1401180762_thumb.jpg

post-95544-0-50500000-1401180788_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser rätt ut och BM-1 ska visa rätt.

En annan variant är att sätta batteriswitchen på minus sidan. Det går men kräver en del omkopplingar och att skilje relät är ett vanligt relä eftersom det också ska sitta på minus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag har maxum 2400scr där det känns omöjligt att separera start och förbrukning på ett bra sätt.

idag har jag en batteriswitch som är batteri 1, 2, båda eller av.

1 är startbatteri á 90ah

2 är förbrukning 4st batterier totalt 308ah"

 

Jag svarar inte på om shunten är rättad inkopplad eller inte, utan hur du skall separera batteribankerna.

 

Om du tar bort den röda plusledningen på startbatteriet som matar din förbrukning i båten och kopplar den till en separat huvudbrytares ena anslutning, då har du separerat förbrukarkretsen från startkretsen. På de andra polen på samma HB kopplar du in plusmatningen från din förbrukarbank och då matar förbrukarbanken dina förbrukare när du slår på HB. Den gamla HB kan du nu byta till enkel HB för du behöver bara en brytfunktion mellan startbatteriet och motorkablaget.

 

För att ordna laddningen via båtens laddningsaggregat måste du flytta de två kablarna som går från laddaren till startbatteriets pluspol till förbrukarbankens pluspol. Nu är systemen fortfarande åtskilda men du har fixat laddning via landkabel. Observera att detta ger bara laddning på förbrukarbanken, vilket oftast är tillräckligt då startbatteriet nästan alltid är fulladdat. För att ordna laddningen från motorns generator måste du koppla in ett fördelningsrelä mellan startbatteriets pluspol och förbrukarbatteriernas pluspol. Ett billigt sådant från Biltema fungerar för detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag har maxum 2400scr där det känns omöjligt att separera start och förbrukning på ett bra sätt.

idag har jag en batteriswitch som är batteri 1, 2, båda eller av.

1 är startbatteri á 90ah

2 är förbrukning 4st batterier totalt 308ah"

Jag svarar inte på om shunten är rättad inkopplad eller inte, utan hur du skall separera batteribankerna.

Om du tar bort den röda plusledningen på startbatteriet som matar din förbrukning i båten och kopplar den till en separat huvudbrytares ena anslutning, då har du separerat förbrukarkretsen från startkretsen. På de andra polen på samma HB kopplar du in plusmatningen från din förbrukarbank och då matar förbrukarbanken dina förbrukare när du slår på HB. Den gamla HB kan du nu byta till enkel HB för du behöver bara en brytfunktion mellan startbatteriet och motorkablaget.

För att ordna laddningen via båtens laddningsaggregat måste du flytta de två kablarna som går från laddaren till startbatteriets pluspol till förbrukarbankens pluspol. Nu är systemen fortfarande åtskilda men du har fixat laddning via landkabel. Observera att detta ger bara laddning på förbrukarbanken, vilket oftast är tillräckligt då startbatteriet nästan alltid är fulladdat. För att ordna laddningen från motorns generator måste du koppla in ett fördelningsrelä mellan startbatteriets pluspol och förbrukarbatteriernas pluspol. Ett billigt sådant från Biltema fungerar för detta.

Som jag har fattat schemat så går plus till förbrukare från motorn, (en stor kontakt med flera kablar)

Och om jag tar och byter ut den så måste jag även flytta jord och då börjar jag ställa till det för alla givare och sensorer på motorn, som i sin tur är kopplade genom samma säkringspanel som förbrukarna är eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jorden (minus) behöver du nog inte bekymra dig om för den är sannolikt gemensamt för båda systemen. Det som verkar oklart är vilken pluskabel som försörjer förbrukningen via den stora säkringspanelen, och där antog jag att det var kabeln som är röd och plusmärkt längst ner på elschemat som går ut i ”tomma intet”. 

Vi närmare kontroll verkar det dock att säkringsdosan matas från en stor kontakt via kabeln ”R-PU BATTERY B+” från startbatteriet. Den kabeln skall då kopplas till förbrukningsbatteriets HB. Men då kommer de två översta säkringarna i panelen också att matas av förbrukarbanken vilket inte känns rätt, då de går till instrumentbelysningen och startkontakten. Dessa bör få sin ström från SB. 

Jag kan inte komma längre utifrån elschemat ovan, utan man måste mäta sig fram och då måste man ha mer kunskap på plats. Det var lite mer komplicerat än jag antog. Får skylla på att jag aldrig kopplat i ett amerikanskt system.

 

Det man kan göra är att koppla bort den röda kabeln från pluspolen på batteriet, den som går ut i "tomma intet” och kolla om det påverkar lampor, kylskåp eller annan förbrukning. Om det gör det, dvs ingen ström till dessa funktioner, kan man kolla om startkontakten och instrumentbelysningen har ström. Som du förstår kräver detta lite mer kunskap än jag antog i mitt förra svar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får startbatteriet verkligen laddning av generatorn då? Det måste väl finnas anslutning även mellan startbatteriets minus och generatorns minus för att det ska bli nåt?

Bra att du påpekade det. 

post-59080-0-85995700-1401223217.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla först att din generator är ojordad i sitt chassie, dvs att den har en anslutning minuskabel (i stället för att jordas genom godset).

 

 

Men då spelar det väl ingen roll om generatorn är jordad eller ojordad i sitt chassie. Med din modifierade kopplingsskiss så är ju jordpunkterna sammankopplade för startbatteri, förbrukningsbatteri och motorgods.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Får startbatteriet verkligen laddning av generatorn då? Det måste väl finnas anslutning även mellan startbatteriets minus och generatorns minus för att det ska bli nåt?

Bra att du påpekade det. 

 

 

Fast spelar det egentilgen någon roll hur startbatteriets minus är ansluten? Så länge shunten sitter mellan förbrukningsbatterierna och resterande minuskopplingar, så mäter ju shunten bara den faktiska laddströmmen som går till förbrukarbanken. Laddning som går till startbatteriet passerar inte shunten, och mäts därmed inte av BM-1.

Eller har jag satt mej i fel båt igen?  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...