Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
janhen

Biltemas Vatteninjerengöring

Rekommendera Poster

Provade denna produkt på min rejält gula vattenlinje. Inte ens i koncentrat fungerade den något vidare. Gick då mycket bättre med vanligt båtvax. En meningslös produkt anser jag.

Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju BTs fälgrengörning du ska använda

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har inte testat någon av de medlen ovan och har väl ingen bredare erfarenhet i ämnet, men jag hade en gån en gammal bayliner som var helt brun i botten och den kämpade jag ganska mycket med till jag hittade ett medel som heter Rönnqvist, det var fantastiskt bra, det kanske finns fler som är lika bra men jag rekommenderar starkt Rönnqvist, och det finns på classe.

 

http://www.clasohlson.com/se/Båtbottentvättmedel-Rönnqvist/Pr348764000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har inte testat någon av de medlen ovan och har väl ingen bredare erfarenhet i ämnet, men jag hade en gån en gammal bayliner som var helt brun i botten och den kämpade jag ganska mycket med till jag hittade ett medel som heter Rönnqvist, det var fantastiskt bra, det kanske finns fler som är lika bra men jag rekommenderar starkt Rönnqvist, och det finns på classe.

 

http://www.clasohlson.com/se/Båtbottentvättmedel-Rönnqvist/Pr348764000

Rönnqvist är super bra. Finns även på Jula

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför köpa dyra produkter där den aktiva komponenten är oxalsyra , färg affären har oxalsyra livsmedelsbutiken potatismjöl vatten finns i kranen och en spis finns i varje välutrustat kök koka och blanda stryk på smeten med en pensel låt verka 10 min spola sedan av billigt och funkar jättebra

Så här låter receptet:

2msk oxalsyrepulver 1,5 dl vatten som kokas upp. Blanda 1,5 msk potatismjöl 0,5dl kallt vatten och häll över i oxalsyreblandningen. När smeten blir tjock (går väldigt fort, väntar du för länge blir det löst igen ). Häll över i en gammal glasburk och låt svalna

 

/Kenbja

 

PS Sök på potatismjöl får du en hel del att läsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför köpa dyra produkter där den aktiva komponenten är oxalsyra , färg affären har oxalsyra livsmedelsbutiken potatismjöl vatten finns i kranen och en spis finns i varje välutrustat kök koka och blanda stryk på smeten med en pensel låt verka 10 min spola sedan av billigt och funkar jättebra

Så här låter receptet:

2msk oxalsyrepulver 1,5 dl vatten som kokas upp. Blanda 1,5 msk potatismjöl 0,5dl kallt vatten och häll över i oxalsyreblandningen. När smeten blir tjock (går väldigt fort, väntar du för länge blir det löst igen ). Häll över i en gammal glasburk och låt svalna

 

/Kenbja

 

PS Sök på potatismjöl får du en hel del att läsa

 

Som redan nämnts - Biltema fälgrengöring är färdig oxalsyralösning i flaska med sprayhandtag för 49:-. Fungerar som rena rama trolleriet på brungult i vattenlinjen.

 

Så jag vänder på frågan: Varför köpa potatismjöl och jox från färgaffären och sedan söla ihop en brygd i köket, när man kan köpa allt färdigt i ändamålsenlig flaska för femtilappen ?  För mig är det obegripligt att svaren på denna fråga gång på gång är egna hopkop av både det ena och det andra.

 

(Enda anledningen är kanske att man av princip inte använder BT-produkter eller inte tycker det är någon sport om det är för lätt. Eller att man gör som man alltid har gjort för att man inte vill veta hur lätt det kunde varit och att man blaskat och kokat i onödan... :unsure: )

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lika förvånad varje gång det gäller hålla ned kostnaden för båtägandet nere det är billigare att fixa denna smet själv än att köpa alla mirakelmedel och vad gäller denna "bryggd" är det inte konstigare än att jag bytt ut t .e.x hallonet mot oxalsyra för att få en härlig kräm att smeta på båten med ett fantastiskt resultat men som sagt var smaken är delad som baken och var och en gör som man vill men det är ALDRIG fel att ge tips om billigare alternativ till alla mirakelmedel

 

P:S Receptet fick jag ur tidskriften På Kryss

 

Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle  tro att det funkar att gno med en rabbarb i vattenlinjen för den som inte vill använda något från BT.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lika förvånad varje gång det gäller hålla ned kostnaden för båtägandet nere det är billigare att fixa denna smet själv än att köpa alla mirakelmedel och vad gäller denna "bryggd" är det inte konstigare än att jag bytt ut t .e.x hallonet mot oxalsyra för att få en härlig kräm att smeta på båten med ett fantastiskt resultat men som sagt var smaken är delad som baken och var och en gör som man vill men det är ALDRIG fel att ge tips om billigare alternativ till alla mirakelmedel

 

P:S Receptet fick jag ur tidskriften På Kryss

 

Kenbja

 

Tror inte du läste ordentligt, eftersom du framhåller din "brygd" som billigare som huvudargument. Jag har svårt att se att oxalsyrapulver från järn- eller färgaffären och övriga ingredienser blir så mycket billigare än 45:-. Sedan tillkommer blaskandet i köket, vid vilket man egentligen bör ha både skyddsglasögon och handskar.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Rengoring/Falgrengoring-361717/

 

Men visst, tycker man om att stå i köket och hålla på med ämnen som inte riktigt hör hemma där är det precis som du skriver - smaken är delad. Men vi kan nog vara överens om en sak, och det är "fantastiskt resultat" som du skriver  :) .

 

Sedan läste inte jag ordentligt heller, då den färdiga oxalsyralösningen från Biltema ("fälgrengöringen") visst kostade 44:90 och inte 49:-.... ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle  tro att det funkar att gno med en rabbarb i vattenlinjen för den som inte vill använda något från BT.

 

 

Kalle

 

Japp, finns recept på rabarbergeggamojja också på vissa båtsidor !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon av Biltemas alla varianter som fungerar bättre / sämre? 

Screenshot_20231009_163404_Chrome.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Brandten:

Är det någon av Biltemas alla varianter som fungerar bättre / sämre? 

Screenshot_20231009_163404_Chrome.jpg

Jag har inte testat någon annan än BIO, för den är jag helt nöjd med.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev excel319:

Jag har inte testat någon annan än BIO, för den är jag helt nöjd med.

Viktigast är att den innehåller/är baserad på Oxalsyra, och det är flera av dem, bl.a. Bio (ingrediensdatablad finns att ladda ner från BT:s hemsida).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter här istället för att starta ny tråd för allt jag undrar. 🙈

 

Tänkte dra hem båten på trailern och spola av den hemma inkl Biltemas rengöring. Förstått att man ska undvika att få medlet på trailer men hur sjutton löser man det då? Lägga presenning på trailern och SEN dra upp båten på? 🤣 

 

Blir lite meckigt att ställa av den på bockar hemma i carporten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-09 vid 16:36 skrev Brandten:

Är det någon av Biltemas alla varianter som fungerar bättre / sämre? 

Screenshot_20231009_163404_Chrome.jpg

Jag använder den här för 99 kr som jag löser i vatten själv o häller i sprayflaska. Det blir många liter färdig lösning av 600 gram kristaller. Jag håller inte på o kokar utan slår bara i lite kristaller o skakar flaskan. Å den fungerar lika bra som Sharkbite Waterline cleaner som jag använde tidigare.

 

DV_220x214_7261032_02_4c_SE_20190218134800.jpg.95ff4f3d460d05a03f6706ed8afd62c2.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, Brandten said:

Tänkte dra hem båten på trailern och spola av den hemma inkl Biltemas rengöring. Förstått att man ska undvika att få medlet på trailer men hur sjutton löser man det då? Lägga presenning på trailern och SEN dra upp båten på? 🤣 

Det stämmer att det kan bli fult på trailern. Men att undvika att få på trailern betyder för mig att spraya på båten, inte på trailern. Det som ändå eventuellt hamnar på trailern spolar man bara bort med rikligt med vatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som all annan fläckborttagning.

Obs inte i prioriterad ordning

1.Tiden (Hellre förra veckan än nästa månad)

2.Medlet (Oxalsyra i någon form, Biltemas BIO är prisvärd)

3.Temperaturen (Bättre resultat i  +18 än i + 1

 

Obs igen!

I svala temperaturer blir oxalsyran lätt till kristaller igen och sätter med lätthet igen sprayflaskan

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...