Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst MaxSchmeling

Kustbevakningen på tapeten igen...

Rekommendera Poster

Alltså... det där är en insändare i kategorin Ordet är fritt i en Norrländsk nättidning. Vet inte riktigt om man kan se det som blåsväder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_k .Förvrängaren.Står det någonstans att dom är i blåsväder?

Anders.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt. Det var på tapeten de var...

Vad jag försöker säga är, att det detta är en mans personliga åsikter. Nyttan att länka till detta är i klass med att länka till en insändare i Metro om att na inte borde äta kött för att det är synd om djuren. Typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det va intresant, men håller med om länk till något icke marint kanske inte har hade passat här.

Min personliga åsikt om Kbv är väl att dom lallar runt med förstor plånbok.

Anders.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling



... och ändå gick den att missförstå... Intressant tanke, en mans personliga åsikter. Hur mycket personliga åsikter finns det inte i detta forum. By the way, dina egna åsikter, är det dina eller massans?

Föreslår att ni läser KBV-årsredovisningen för 2013, och myser...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu pratar jag om artikelförfattarens åsikter... din egen åsikt kan jag inte utläsa. Och med tanke på att de bevakar hela vår kustlinje tycker jag budgeten verkar rätt rimlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

USA är som vanligt bäst på allt. Billigt, bränslesnålt och perfekt att jaga ribbåtar med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både ja och nej...

Visst var fullriggaren vacker och bränslesnål. Men däremot är USA's KBV inga låtsaspoliser som det bräks om här på MG emellanåt. Angör du USA från fel håll, med sunkig båt, har långt hår eller liknande är sannolikheten allt annat än obefintlig att du slängs i häkte på diffusa misstankar om knark- och/eller människosmuggling. Du är skyldig tills motsatsen bevisats (inte tvärtom) vilket kan ta sin lilla tid att lyckas bevisa...särskilt när man sitter i häkte och båten är föremål för brutal husrannsakan.

Fast visst, tror inte dom jagar Svenssons som tagit två (sic!) öl. Amerikansk öl är ju som bekant likvärdig med att älska i en kanot, och då händer inte mycket på två burkar.

winkwinkwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajja bajja att kritisera Kustbevakningen. Då vaknar gänget som likt trädkramare alltid försvarar dem oavsett vad de gjort.

post-10001667-1394237807,7479_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flåt Rolle, skall förtydliga min undran:

 

Vem har kritiserat kbv?

Vem har vaknat?

Vem har försvarat kbv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Schhh, säg inget till KBV, de kanske tar efter.  Jag har långt hår och rakar mig sällan. Har dessutom en sunkig båt och kommer ofta ifrån fel håll. Händer titt som titt att jag får marinens flyg som kollar upp mig för att jag verkar så misstänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lovar, jag tiger som muren. Trots att jag av någon konspiratoriskt lagd medlem beskylls för att ha kopplingar till kbv.

 

Förstår din oro. Du kanske kan skaffa en sån där amerikansk keps som det står US Navy Seals på som du trycker på skallen och matar in det långa håret under när någon närmar sig. Som veteran brukar man ju kunna få ta sig friheten att se lite ovårdad ut och säkert passar en sunkig båt in i bilden.

 

Tänk, det vore ju hemskt om våra snälla låtsaspoliser själva skulle inse att de sedan årtionden har långtgående polisiära befogenheter inom vissa områden och helt plötsligt börja bete sig som riktiga poliser... Nä bäst som du säger att ligga lågt. Schhh....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du rakar skallen och sätter på dej ett par Ray-Ban och svarar mission accomplished på alla frågor så borde det fixa sej :-) ... Det här retar livet ur min kompis på KBV han HATAR TV serien som gick för ett par år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustbevakningen saknar pengar

http://www.di.se/artiklar/2014/2/28/kustbevakningen-saknar-pengar/

 

En minskning av Kustbevakningens kostnader med 133 miljoner kräver neddragningar som innebär att bemanningen måste minska med cirka 20 procent av dagens totalt 760 befattningar.

 

Då kanske man kan slopa att jaga svenssons som tagit två pilsner och inte utgör någon fara för någon på sjön.yes

Någon har förhoppningsvis insett att det är bättre att lägga pengarna på vård, skola och omsorg än Ray-Ban nissar i Cobra båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KBV, ingen billig apparat för att syssla med nykterhetspolitik istf för sjösäkerhet.



Hallströms (f.d chef för Sjöfartsverkets sjöräddning) artikel är klockren, fler artiklar skola komma om denna resursslösande moral-paniks-lag. Men visst, det ger många möjligheten att spela präktiga, men vilket problem ska lösas och hur frågar jag mig alltjämt.

post-21494-1394237808,115_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

?! rimligt! 8 om dagen i vården dör pga resursbrist och du anser att KBV som slänger dessa livräddande resurser i sjön men som levererar i pincip ingenting i retur till samhället utom möjligen några som tagit en pilsner till maten har en rimlig budget?

Jag tar mig för pannan...bli politiker. Ni verkar tro att samhällets knappa resurser är oändliga och ska slösas bort på hjärnpöken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att fatta kritiken mot Kustbevakningen för att de jagar dessa stackars, stackars ölande båtförarna. De utför de uppdrag de blivit ålagda. Värre hade varit om de INTE gjort det, då hade de misskött sitt uppdrag.

Att man sedan inte gillar lagen - ja, det vet vi att vissa herrar här inte gör, men det är liksom lite fel mål att projicera sitt hat mot kan jag tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu gör de ju annat än att jaga dessa stackars, stackars öldrickande båtförarna. Bl a jobbar man med sjöräddning, sanerar oljeutsläpp mm mm - så lite leverar man.

Du som sitter på svaren, Ola och till skillnad mot alla andra vet hur världen fungerar... har du en siffra på vad det skulle kosta att bemanna bort personalbristen? Eller - om vi helt la ner KBV och förde över hela deras budget till vården - hur många skulle då dö i vården pga personalbrist?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt KBV kostar varje blås 3tkr. 

men det är ju inte alenagörande, utan vad erhåller KBV och vad får vi för skattekornorna?

ROI = Return On Investment.

Inte mycket, inte så att det är försvarbart. Dessa resurser skulle göra betydligt större nytta annorstädes. Kom inte dragandes med oljeupptagning. Vi känner till larmet KBV missade från danska KBV om den drivande oljan, och detta.



Eller - om vi helt la ner KBV och förde över hela deras budget till vården - hur många skulle då dö i vården pga personalbrist?



Ja, då skulle väl färre dö om vi flyttade KB´s resurser till vården?

KBV räddar aldrig eller sällan liv. SSRS kallar KBV för den ständige tvåan. Gissa varför.

Anders Svensson, sjöräddningsskeppare på SSRS Arizona Söderhamn tog så illa vid sig att han sade upp sig från jobbet som räddnings-skeppare. Ur artikeln:

-Kustbefolkningen och Kustbevakningen är inte sams längre. De är ute för att jaga folk och inte hjälpa folk. Det har ställt till det./.

Denna militära terror-org. kostar oss alla stora slantar. Trevlig helg, drick o svälj!smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...orkar inte citera ditt inlägg, Ola. Det räcket att läsa det en gång för de som följer tråden tror jag. Men, vi gör en beräkning på dessa enorma summor sjöövervakningen kostar:

2013 utfördes 1.833 sjöfyllerikontroller. Enligt dig kostar varje blås 3 kkr. Det betyder att nykterhetskontrollen kostar närmare 5,5 Mkr/år på sjön. 5,5 Mkr ger inte speciellt mycket vård, i alla fall inte så mycket att det skulle påverka någon statistik. Vi talar om motsvarande ett ensiffrig antal extra sjuksköterskor (6-7 stycken?), fördelat över landet, som ingen nykterhetskontroll skulle ge i tillskott till statskassan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K hann före... Satt och räknade på samma sak... Sen tror jag antalet blås var 2221 st, men det gör ingen våldsam skillnad.

 

Ljungbergarn, hur många liv skulle kunna räddas i vården om rikets rörpulare aldrig jobbade svart utan betalade skatter, arbetsgivaravgifter etc? Du har väl varit i branschen, så du kanske har lite hum.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket tveksamt om mer pengar till vården skulle rädda några fler liv. Däremot är det mycket säkert att byråkratin innom vården skulle öka. Det är precis som när man fyller en glaspyramid med vätska (brukar vara champagne). Det skall mycket vätska till innan det kommer något i de nedersta glasen.

http://www.google.se/imgres?sa=X&espvd=210&es_sm=122&biw=1920&bih=947&tbm=isch&tbnid=vdwCkEWNxzo8-M%3A&imgrefurl=http%3A%2F%2Fdagsforfest.blogspot.com%2F2011%2F10%2Fchampagne-showers.html&docid=xvxdYPHMoabK9M&imgurl=http%3A%2F%2F2.bp.blogspot.com%2F_zFwXRR1LG6c%2FSolgN45v9SI%2FAAAAAAAAAnk%2FpZghP9tSODQ%2Fs400%2FDSC04405.JPG&w=268&h=400&ei=0sYQU5KTLoqE4gSPqIDoDg&zoom=1&ved=0CGUQhBwwBQ&iact=rc&dur=1088&page=1&start=0&ndsp=42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1833 enligt Årsredovisningen 2013. Kan tyvärr inte lägga in en länk, men den finns på sid 19 (tabell 2)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rulla ner till sid 27, tabell 10.

 

Blev själv lite konfys och har inte lusläst vilken tabell som är relevant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men egentligen, är inte felet att de köpte på sig för flashiga skepp? Om de lugnat sig lite så kanske situationen inte uppstått. Egentligen måste de vetat att  budgetproblem skulle bli följdien.

I övrigt så jag inga dåliga erfarenheter utav KBV förutom den gången jag åkte fast för fortkörning angry Helt klart en udda situation för alla inblandade. Men, vad katten, jag tycker allt att de kan få pengarna, de behövs och gör nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...