Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Gäst MaxSchmeling

Kustbevakningen på tapeten igen...

Rekommendera Poster

Sen kan jag ju tillägga att jag håller med många här som tycker att häradet 5 mille är en fullt rimlig summa att lägga på sjöfyllerikontroll, oavsett var man anser att promillegränsen skall ligga.

Kom ihåg att KBV även gör ca 14000 blåskontroller på land, t.ex. långtradarchaufförer som rullar av färjor vid våra terminaler. Det gnälls det aldrig om, och lyfter man blicken (oavsett hur man tycker att sjöfyllerilagen skall se ut) så är väl detta en väldigt vettig prioritering i relation till hur många svenson på sjön med två pilsner under västen man jagat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

14.000 blåskontroller på land kunde gärna vara 10 gånger fler.yes

Orsak. Där finns fakta om vad alkoholen ställer till med och inget påhittat problem.

 

Själv skulle jag gärna vilja hamna i fler blåskontroller när jag kör bil men är ca 10 år sedan och mycket mycket sällan man ser sådant. Dåligt.

 

0,2:an var jag först tveksam om den behövdes. Sedan rätt så säker på att det var bra eftersom jag var av tron att man stiftar lagar efter fakta. Men när jag sedan upptäckte hur dåligt grundat detta var blev jag besviken och började leta fakta FÖR lagen. Men har ännu inte hittat något påtagligt. 

Det kan ju vara så att den minskat sjöfylleriet, alltså de med rätt så kraftig påverkan och då är det ju bra, men fortfarande ingen fakta om att det är så. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att ta det en gång till... Jag tror alla här är medvetna om din inställning till lagen, absolut. Men vad anser du att KBV skall göra om man får i uppdrag att utföra blåskontroller? Skita i uppdraget? Och vilka stiftade lagen, var det KBV?

Ditt KBV-förakt är missriktat. Ja, tyck illa om KBV. Ja, tyck illa om 0,2-lagen. Men, att tycka illa om KBV för att man utför sitt uppdrag - där får jag inte ihop det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Så här ser kurage ut om jag förstår dig rätt.

 

2010: 3240 blåskontroller

2011: 2990 blåskontroller

2012: 2684 blåskontroller

2013: 1883 blåskontroller

 

Förstår jag dina kommentarer rätt om jag drar följande slutsatser ur ovanstående trend:

 

1. Landkrabborna blir färre och finns det inga okunniga landkrabbor så minskar intresset för att jaga Svenssons för en pilsner på sjön.

2. Eftersom landkrabborna blir färre börjar KBV fiska (röster) på annat håll, t.ex. hos båtfolket.

3. KBV skönmålar ner antalet sjöfylleribrott eftersom vardagsbrottet våldtäkt ökar kraftigt, och KBV har i uppgift att se till att brottsstatistiken ser snygg ut.

 

Är jag med då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...