Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
dynaflux

Lukt från septitank

Rekommendera Poster

När jag köpte min båt i somras fanns det en lukt från septitanken. Jag kunde konstatera att anslutningarna (slangklämmorna) var dåliga och jag bytte allting. Det hjälpte föga och jag insåg att det fanns ett läckage på en slang och jag bytte alla slangar till ändamålsenliga slangar. Lukten försvann även om det fanns lite doft som satt kvar i intilliggande isolering. Efter vintern luktar det återigen ganska mycket (mer än vid upptagning) och jag vet inte riktigt varifrån det kommer. Det verkar som det kommer från ingående anslutning men jag förstår inte hur - slangen har rätt diameter och slangklämman är väl åtdragen. 

Tanken är rostfri och trycktestad vid tillverkningen och jag har svårt att tänka mig att den läcker. Frågan är också varför lukten tilltagit nu under vintern, jag skulle kunna förstå att det luktar mer när det blir varmare ute.  

Ska sägas att jag försökt spola igenom den med vatten och därefter har jag inte använt toaletten. 

Vad ska jag göra? Kan man lämna in den för trycktestning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första vårvintern med vår båt, så kom det också en besynnerlig septiodör. Den lukten försvann när det blev varmare ute, vet ej varför. Kanske blev nån reaktion när det lilla som ev var kvar i tanken tinade. Har ingen bra förklaring på fenomenet. Vintern efter bytte jag till en större tank och jag har ej känt lukten sen dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ossy: lustigt att du uppmärksammat fenomen. 

Peter: det är en slang som är avsedd för ändamålet. När jag köpte båten var det typ trädgårdsslang..... 

Som jag skrev verkar det komma från anslutningen, jag tyckte jag fick till den bra. Av en händelse läste jag en artikel i Båtliv (där de i en artikelserie renoverar en Coronet) och där de poängterar att man ska använda dubbla slangklämmor eller en heavy duty. Jag ska testa det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju svårt att se att dubbla slangklämmor skulle reducera lukten. Det känns också lite overkill med dubbla slangklämmor på ett toasystem då det inte är något trycksatt system. Tryckvatten, bordgeonomföringar under ytan samt bränsle är de ställen jag kör med dubbla klämmor.

Om det är avlutftningen som lukten kommerifrån så finns det filter att sätta på dessa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är tanken?. har en gång sett en tank i syrafst som hadde frätts sönder innifrån av urinsyrorna så det var småhål som läckte, fick byta tanken i den båten. Prova att trycka med en syl emot plåten (med handkraft) den skall inte gå att trycka igenom plåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur gammal den är, skulle nog gissa på fem år. Den är gjort i rejält rostfritt och är trycktestad vid tillverkning. Jag gjorde ett fattigmanstryckest och pumpade i vatten när jag hade utgångsventilen stängd och den svällde upp utan att det gick att upptäcka något läckage. Eftersom jag har kollat allt annat och bytt slangar vet jag dock inte vad jag ska tro. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvisso inte en septi, men.. Har en rostfri vattentank i min båt. Den läckte på flera ställen väldigt väldigt lite, knappt synligt. Kan vara något liknande med din septi om den är gammal. Prova att ta ut tanken, plugga hålen och fyll den med vatten. Läcker inget är den tät. När man trycktestar en tank har man inte mer tryck än så.

Annars kan det vara något gammalt kvar som luktar, är luften still nu men inte på sommaren så ör det klart at det luktar mer.

Har haft lite septi läckage i en tidigare båt, det var många liter ajax citron, klorin och åtskilliga 100 liter vatten för att tvätta bort all lukt från det motorutrymmet..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att det är gråvattnet som luktar, det kan vara spolvattnet som skapar dålig lukt då det blir stående länge. 

Själv spolar jag i sötvatten i Wc stolen och spolar lite, för mig mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varje gång vi har varit ute och skall städa toarummet när vi kommit iland, tvättar jag toastolen invändigt med varmt sötvatten och diskmedel. Därefter spolar jag en full toastol med sötvatten och pumpar in det i toattanken. Den tömmer jag sedan och ingen toalukt känns i båten.

 

Annat var det när vi köpte båten för då fanns en svag toadoft. Gjorde då pss nu, men avslutade med att slå saneringsvätska typ http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Saneringsvatska-361638/. När dessa 4 l var slut, behövdes det inte mer,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju plugga de grova slangarna med tex träplugg och sätta lite tryck på tanken via luftaren med en luftpump. Spreja över tanken (och slangarna) med såpvatten. bubblar det nånstans så är det där det läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...