Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gedda

Västkusträkan ett minne blott?

Rekommendera Poster

Idag kom nyheten som en bomb över fiskesamhällena här på västkusten skulle jag tro när Världsnaturfonden(WWF) har rödlistat den svenska västkusträkan! Fiskarna själva verkar tycka att det finns gott om rääg medans WWF har en annan åsikt, hur kommer detta slå mot fiskenäringen i Sverige och hur ställer du dig till frågan? kommer du sluta äta räkor nu? 

 

 

http://bohuslaningen.se/nyheter/sotenas/1.2802493-smogens-fiskauktion-rasar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kommer nog fortsätta äta räkor ,,,det är ju sååå gott 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att undvika de rödlistade räkorna, jag vill inte att västkusträkor ska bli ett minne blott.

Jag vill att mina barn och barnbarn ska få möjlighet att uppleva smaken och känslan av nylandade och nykokta räkor.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer nog att fortsätta äta räk i samma omfattning som jag gör idag. Dvs nästan aldrig.

Fast visst är det en väldig skillnad på färska räkor och djupfrysta. 

Vi hade varit ute och seglat en dag och passerade Smögens fiskhall på väg hem. Vi skulle ha gäster på kvällen och la till för att köpa räk. I tombolan som sålde lotter för Smögens IF stod en gammal kompis. Det gick naturligtvis inte att passer honom utan att köpa några lotter. Dessvärre vann vi ett kg djupfrysta räkor att avhämta hos en fiskhandlare. 

När vi hämtade vinsten köpte vi ytterligare ett kg färska räkor. Man skall nog inte äta färska räkor och djupfrysta på samma dag. 

Priset på färska räkor kommer naturligtvis att gå upp, men då får man väl börja äta hummer i stället - som jagför lvrigt nästan aldrig gjort.indecision

Jag bo i ett fiskeläge på västkusten. Vårt smhälle är nästan sammanväxt med ett annat litet fiskeläge på en ö på utsidan - Smögen.cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick nästan smått panik när jag läste detta :/ Vad är ett liv utan räk på fredagar? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får väl se som räddningen för räkan. Fiskar man mindre än tillväxten blir det mer räk och då kan jag börja äta igen. 199 kr när det extrapris är för dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del blir det räkor imorgon! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer ett antal västkustfiskare att bli arbetslösa. Att bli arbetslös är inte roligt.

Men visst är det viktigt att räkorna skyddas från överfiske. Det är lika viktigt som att den smala världsunika västkustska skärgårdsremsan skyddas från nuvarande delvis ohejdade exploatering, det må gälla privatbostäder, vindkraftverk eller annan industriell verksamhet.

Man vill ju gärna att ens efterlevande ska få uppleva det man själv haft förmånen att växa upp med: vildmark, och känslan som endast orörd natur kan förmedla åt alla sinnen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De norska och danska räkfiskarna gnuggar nog händerna i förtjusning. Priset på deras fångster lär stiga, eftersom utbudet minskar.  Men, OM det nu verkligen är så att räkan är hotad (var, iKattegatt och Skagerack?) så är det väl bra om beståndet får chansen att återhämta sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att svensk räkfiske är inte förbjudet som man kan tro om man får tro media.Svenska räkfiskare bedriver fiske på lagstadgade kvoter med selektiva redskap.Idag fiskar de flesta svenska räkbåtar med 45 mm maska frivilligt i stället för lagstadgade 35 mm. Sedan 1934 har svenska räkfiskare haft en frivillig intern veckoranson.villket har lett till att svenska räkfiskare har fiskat mycket mindre ton per år än våra norska o danska grannar.Efter som dagens kvoter sätts på historik så har sverige fått mycket mindre kvoter i dag än Norge o Danmark som bara fiskat på under åren.Där av har sverige så små kvoter i dag Kan ju tyckas vara lite orättvist!! Svenska fiskare har en rigorös kontroll med e-loggbok i realtid samt ständiga kontroller från myndigheter både till lands o sjöss.samt samtliga svenska båtar är utrustade med VMS en typ av elektronisk fotboja,Få yrkesgrupper är så kontrollerade som svenska fiskare är i dag troligtvis ingen.Det är en skam att hängfa ut en yrkesgrupp med rena sakfel samt osannigar.Det finns säker ett eller annat  rötägg i  denna kår som i alla andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...