Gå till innehåll
fredag 09 maj 2025
bernberg

Kraschad Aquador 32, okunskap kan bli dyrköpt.

Rekommendera Poster

Okunskap kan bli dyrköpt uppvaknande.Se bilder på http://www.bernberg.se/aquador/index.html

Så här illa går det när för klena kranbommar används och eller för klena kranar hyrs in.

Den här båten, en 5,5 ton tung 32 fots Aquador tappades rätt ner i backen med fritt fall på flera meter då lyftbommen brast som enligt uppgift var i aluminium, som tur var kom ingen person till skada. Nu var det inte vilken medlem som helst som drabbades, det var vice ordförandes och kassörskans båt, alltså samma personer som beslutar om inhyrning av kranbil. Styrelsen i HBK beslöt för en tid sedan att mindre kranbil skulle hyras in och begränsa storleken på båtar till en del medlemmars stora förtret.

Nu till frågan: Hur har båtens framtida kvalitet påverkats efter en sådan här smäll?

Vad kan ha påverkats så som infästningar, materialstress i motorblock, tankar, skrov, gjutplasten kring axel och rodertunnlar med mer?

Kan det ha skett delamineringsskador i glasfibern som kan påverka båtens egenskaper långt senare?

Aquador har redan tidigare kända skrovproblem med delaminering efter det att vakuum tekniken infördes.

För en framtida båtköpare är det ren katastrof om en sådan här olycka undanhålles och det långt framöver börjar uppstå oförklarliga fel på båten.

Vad har ägaren för ansvar att informera en kommande köpare om vad båten faktiskt varit med om?

post-5965-1394237781,3675_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har inte fallit från 4-5 meter. Då ville man sett påvärkning på olika delar av båten på bilderna. Man ser ingen påvärkning på annat än lite jord som har påvärkats av propell/roder. Det er det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det nåt fel på den identiska tråden du lade upp för några dagar sedan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TS fick inget gehör för sin tanke att olyckan berodde på förliten kranbil, så han försöker igen.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara så att TS inte fick ha kvar sin båt på båtklubben eller att han fick ordna med sjösättning själv och nu är sur på styrelsen?

Jag undrar också varför en till tråd startas om samma sak. TS kanske väljer att svara här?

Hursomhelst är det riktigt trist med en båt som går i backen på det sättet. Proppar, axlar, roder mm måste väl bytas efter en sådan skada även om plasten, mot förmodan, skulle ha klarat sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad betyder att plasten klarat sig egentligen ? Att det inte syns några tydliga sprickor i plasten är inte samma sak som att det inte blivit några microsprickor och försvagningar som med tiden kommer att resultera i synliga sprickor.

Blir synd om den stackare som köper båten ovetandes !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bernberg kör dessa inlägg för att han inte får ha kvar sin båt i klubben för att han har sin båt firmaregistrerad

Detta får man Ej ha om man ligger i en båtklubb enligt idrotsförvaltninge i Stockholm och därför vart han anmodad av styrelsen att flytta båten

Nu kör han detta för ägarna till båten sitter i styrelsen

Fogden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är mitt inlägg du syftar på med uttrycket plasten klarat sig så vill jag påpeka att jag inte kommenterar om den gjort det eller ej utan bara konstaterar att oavsett så behöver ett antal andra saker åtgärdas.

Och ja, det är synd om den stackare som köper den båten ovetandes om vad den råkat ut för!

Dock tycker jag min första fråga egentligen är mer intressant. Varför lägga upp en ny tråd med samma innehåll och trots att det gått ett bra tag sedan olyckan inträffade inte redogöra för vad som hänt sen. Kanske är det så att ägaren nu försöker sälja sin båt utan att informera om olyckan? Isf ett flagrant åsidosättande av säljarens upplysningsplikt.

Tycker det verkar som en slags vendetta mot (den före detta?) vice ordföranden. Men det är förstås rena spekulationer när TS inte återkommer i någon av trådarna med svar på frågor.

Tills detta sker kommer iaf jag låta bli att hålla denna tråd flytande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har Hr Berberg postat det här inlägget 2 gånger i maringuiden utan att själv delta, samma sak på hamnen/fendern. Händelsen, som vi bara har Bernbergs version av, skedde före förra säsongen. Jag tycker trådskaparen ställer retoriska frågor i syfte att misskreditera båtägaren. 

/u

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...