Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

bernberg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    33
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om bernberg

  • Placering
    Fänrik
  1. Okunskap kan bli dyrköpt uppvaknande.Se bilder på http://www.bernberg.se/aquador/index.html Så här illa går det när för klena kranbommar används och eller för klena kranar hyrs in. Den här båten, en 5,5 ton tung 32 fots Aquador tappades rätt ner i backen med fritt fall på flera meter då lyftbommen brast som enligt uppgift var i aluminium, som tur var kom ingen person till skada. Nu var det inte vilken medlem som helst som drabbades, det var vice ordförandes och kassörskans båt, alltså samma personer som beslutar om inhyrning av kranbil. Styrelsen i HBK beslöt för en tid sedan att mindre kranbil skulle hyras in och begränsa storleken på båtar till en del medlemmars stora förtret. Nu till frågan: Hur har båtens framtida kvalitet påverkats efter en sådan här smäll? Vad kan ha påverkats så som infästningar, materialstress i motorblock, tankar, skrov, gjutplasten kring axel och rodertunnlar med mer? Kan det ha skett delamineringsskador i glasfibern som kan påverka båtens egenskaper långt senare? Aquador har redan tidigare kända skrovproblem med delaminering efter det att vakuum tekniken infördes. För en framtida båtköpare är det ren katastrof om en sådan här olycka undanhålles och det långt framöver börjar uppstå oförklarliga fel på båten. Vad har ägaren för ansvar att informera en kommande köpare om vad båten faktiskt varit med om?
  2. Okunskap kan bli dyrköpt uppvaknande Se fler bilder på http://www.bernberg.se/aquador/index.html Så här illa går det när för klena kranbommar används och eller för klena kranar hyrs in. Den här båten, en 5,5 ton tung 32 fots Aquador tappades rätt ner i backen med fritt fall på flera meter då lyftbommen brast som enligt uppgift var i aluminium, som tur var kom ingen person till skada. Nu var det inte vilken medlem som helst som drabbades, det var vice ordförandes och kassörskans båt, alltså samma personer som beslutar om inhyrning av kranbil. Styrelsen i HBK beslöt för en tid sedan att mindre kranbil skulle hyras in och begränsa storleken på båtar till en del medlemmars stora förtret. Nu till frågan: Hur har båtens framtida kvalitet påverkats efter en sådan här smäll? Vad kan ha påverkats så som infästningar, materialstress i motorblock, tankar, skrov, gjutplasten kring axel och rodertunnlar med mer? Kan det ha skett delamineringsskador i glasfibern som kan påverka båtens egenskaper långt senare? Aquador har redan tidigare kända skrovproblem med delaminering efter det att vakuum tekniken infördes. För en framtida båtköpare är det ren katastrof om en sådan här olycka undanhålles och det långt framöver börjar uppstå oförklarliga fel på båten. Vad har ägaren för ansvar att informera en kommande köpare om vad båten faktiskt varit med om?
  3. I somras får min bror ett anfall i Sandhamn. Allting tyder på hjärt eller hjärn stroke. 112 larmas, inom några minuter kommer helikopterpersonal ombord på hans båt. Ca 20 minuter senare ligger han på SÖS och datortomografiröntgen som visar på en kraftig svullnad i hjärnan. Efter några dagars medicinering för att få ner svullnaden sker överflyttning till Karolinska där ännu idel proffessionella och medkännande personal på neurologen tar över. Det visade sig efter skiktröntgen att det var en tumör stor som en liten muffins som orsakade akuttillståndet. Operation skedde exkat 8 dagar efter helikopterfärden från Sandhamn. Nu pågår stråling och cellgiftbehandling 5 dgar i veckan. Min brors kommentar till allt detta är; Vilken tur att det hände här hemma och att alla är så professionella! Familjen är drabbad vid fler tillfällen både vad gäller cancer och övrigt. Personal inom räddning och cancervården borde föreläsa och delge väldigt många personer inom sjukvården i övrigt hur patient och anhörigvård, bemötande, kunskap, empati och respekt skall gå till. All heder till Er som förstår att presentera Er, förklara och respektera både patient och anhöriga! TACK!
  4. Vi har monterat en Philips 22 tums LCD TV ovanför styrplatsen. Navigationen sker på datorn med stängt lock (ändra inställningar i energicheman så att ingenting ändras när locket är stängt) signal till TV sker via en HDMI kabel. Även DVD, dagens filmer o foton med mer körs i datorn och visas på TV:n. Det här fungerar helt perfekt för oss. Montaget av TV:n kan delvis ses på en av bilderna på www.stockholmscharter.se/harmoni Tv:n har inbyggd kortplats för BOXER kort, vi betalar ett tremånadersabonnemang under sommaren,
  5. Är det någon som känner till båten DUVAN och vart hon tog vägen? Familjen ägde henne på 60-talet.
  6. Igår var jag till båten och tog tag i ett startproblem med Webasto Thermo Top värmaren (vattenburen) som inte velat starta på ett tag. 2008 köptes värmaren och installerades och har fungerat klanderfritt. Efter ett antal startförsök och nollställning demonterade jag bränslerören, backventilen, anslutningarna och doseringspumpen. Vid ingången till doseringspumpen satt en ”propp” av vitt klegg, efter urblåsning lät jag pumpen arbeta fram bränsle hela vägen innan jag monterade anslutningen vid värmaren. Startknappen fick hela tiden stå i ON lägen, jag hade dragit ur mellersta huvudsäkringen och med den startade jag också värmaren så att pumpen började arbeta för att mata fram bränslet. Säkringarna har jag satt i direkt närhet till värmaren. På tredje starten gick värmaren igång och fungerar nu som den ska :-)) Sensmoral: Vissa fel på båtar, produkter har inte med själva produkten, märket att göra. Bränslet tar jag direkt från tanken vilket betyder att dieseln troligen är vattenkontaminerad? Det får bli ett sugprov från botten i tanken och därefter demontering av samtliga bränsleslangar, genomblåsning av dessa och byte av samtliga bränslefilter, 1 förfilter, 1 huvudfilter och 1 finfilter på varje motor. Sen blir till att lufta hela systemet. Pust o suck...
  7. Flera faktorer till hög bensinförbrukning; 1. gammal sliten motor o förgasare 2. gammal bensin i tanken 3. kantstött propeller 4. gamla färglager, lager på lager på botten 5. beväxtning inte borttagen på propeller o botten 6. trimplanen fungerar inte eller hanteras fel 7. fellastad båt, för mycket last fram skrovet på din båt är välbyggt och mycket bättre en en hel del europeiska (svenska) båtar. Med tanke på de som uttalar sig om amerikanska motorer. VOLVO pentas V8 motorer är alla amerikanska GM block!
  8. Olika åsikter skapar debatt, påhopp och dålig attityd skapar osämja, så som jävla pajaspolitiker Fejan säger... min åsikt är den enda och inte är diskuterbar... sorgligt med denna attityd på ett annars bra forum.
  9. Stora problem med godstjocklek. För ett antal år sedan var jag på ett lager och såg en massa V8 dieslar (osäker om det var 6,2 eller 6,5 liters GM) alla dessa var kasserade på grund av spruckna block med för tunnt gjutgods mellan cylinder väggarna. Blev då informerad om att det gick UPSbud kors och tvärs över hela världen med nya block. Sprickor i block syns inte alltid om inte exempelvis spricktestare används. (Fanns förr och säkerligen även nu på sprayburk 2 steg).
  10. Ännu en båtsida; http://www.bernberg.se
  11. Kul att demon var till belåtenhet, har du frågor lovar jag att besvara dem vartefter de dyker upp. Alla nya korten kommer nu i april. Mvh BernBerg
  12. För ett antal år sedan avslöjades det för allmänheten att en så kallad breddning skett i Mälaren (breddning= avloppsutsläpp direkt ut i vattnet när reningskapaciteten överskrids) med miljontals liter orenat avloppsvatten. Det utfärdades en rekommendation om att inte bada på ett par dagar, ca 1 vecka senare var det rent och badfritt på alla bad. Motsvarande liknelse; landets alla ca 800 000 fritidsbåtar utrustades med toalett och samtidigt sjösätts dessa i Mälaren under en dag och alla använder toaletten. Nu är verkligheten att det är ca 100 000 (?) fritidsbåtar som är utrustade med toalett och dessa är spridda över hela landet på en astronomiskt större yta än Mälaren. Bonden med gården träffar mitt i prick med sin beskrivning. För ett par år sedan bjöds en professor i cancerogena ämnen in till ett radioprogram när diskussionen om farligheten att grilla var på tapeten. Följande hade inte reportrarna/producenterna räknat med... Professorn öppnar med -visst kan det finnas cansorgena ämnen som inte är bra vid grillning men låt oss satta in allting i rätta jämförelser och sammanhang. För Er som är oroliga... låt inte en långtradare passera er, det är då detsamma som om ni grillat varje dag i hela erat liv. Vidare... hur många fritidsbåtars båtbottnar går det på alla samlade yrkesbåtars blymålade bottnar (inklusive tankers, passagerarbåtar, fiskefartyg etc). Propellern måste vara suveränt hjälpmedel att tillföra syre till ett allt syrefattigare vatten. Allting är relativt...
  13. Det mesta går bort med kemiskt ren bensin (finns oftast i dagligvaruhandeln) MEN använd bomull. Behövs det starkare medel då är det i tur och ordning Thinner sedan Aceton. Aceton är oerhört flyktigt och här är ett måste att använda bomull.
  14. Hur kul är det med kapellbåt när det spöregnar allting är blött, fuktigt. och det är 15 grader den 22 juli. Visst är det mysigt någon dag eller två men inte veckovis. Fy faan :-((
×
×
  • Skapa nytt...