ElHokko 4 Postad 5 November , 2013 Hej. Jag har sökt runt på forumet utan att hitta svar... Hur sjutton gör man när man ska bottenmåla och stöttorna är ivägen? I år står båten på två tyresöbockar (det är marinans, förra året var det en tyresöbock och kub under + två vanliga stöttor) Men hur som helst, hur ska man kunna slipa/måla under stöttorna på ett bra sätt? Båter väger nästan 2 ton så det är inte bara att lyfta och jag gissar att det kostar skjortan att be marinan flytta runt båten ett par gånger. Jag gissar att det är någon som har finfina tips på detta problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 302 Postad 5 November , 2013 Antingen får du växla av med en annan stötta, det brukar funka om man lätt något lite på andra sidan samtidigt som du höjer sidan du vill lossa. Det behövs inte många mm. för att stöttan skall gå att lossa. Men det vanligaste jag vet är att man målar söndagarna när båten hänger i kranen innan sjösättning, Så liten bit spelar ingen större roll om du slipat innan eller ej, det gäller ju även biten under kölen som du inte kommit åt innan. Spara en liten slatt med färg och skaffa en billig engångspensel och klabba på. Den behöver inte ens torka inna båten går i sjön, det funkar ändå. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 5 November , 2013 Låna en stötta. Flytta rundt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 5 November , 2013 Har inte motsvarande problem, men har sett flera olika lösningar på ditt. Den vanligaste är att stötta upp med en träregel mellan mark o reling utanför den aktuella stöttan. Det gäller sedan att sänka motsvarande stötta lite försiktigt först och känna efter att markstöttan bär. Sedan är det bara att köra, men undvik att sparka bort träregeln när du är i farten. MVh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 5 November , 2013 Står den på på bockar med justerbara stöttor? I såfall kan du utan bekymmer skruva ner en stötta i taget litegrann på den FRÄMRE BOCKEN, men bara där. På den aktre rekommenderar jag att du, som någon annan föreslog ordnar fram en fristående stötta och använder den som stöd, när du skruvar ner respektive stötta där. Klubben kanske kan låna ut en? Alternativet, strunt i det, och se till att ha bocken lite annorlunda placerad när du torrsätter nästa säsong. På så vis blir det ju målat där åtminstone varannan säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 308 Postad 5 November , 2013 Hade samma brydderier i våras. Först knöt jag ett rep i båten och ett träd på från-sidan av den stötta jag tog bort. Efter att ha känt efter lite så insåg jag att båten var väldigt stabil på bara tre stöttor varvid jag skippade repet på de övriga och helt enkelt bara lossade en i taget, målade, lät torka, sedan satte tillbaka stöttan igen. Min båt står på vagn med stöttor fastmonterade på vagnen så de går inte att flytta i sidled. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 975 Postad 5 November , 2013 Det funkar bra även på en lite större båt att ta bort en stötta itaget. Tre stöttor räcker om man inte är ombord på båten samtidigt som man lättar på plattorna. Jag brukar lätta på plattan, slipa och måla och sedan direkt skruva upp plattan igen med ett par tumma träribbor (ex.vis halvrundstav eller kluvet kvastskaft) mellan skrov och platta. Se bara till att få bort träribborna innan du sjösätter, det är kallt i vattnet på våren. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 November , 2013 Och jag tillhör den nervösa kategorin som inte rör stöttorna alls under vintern.Slagordet är det blir målat nästa vinter när man placerar stöttorna lite annorlunda. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser