Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
labbibia

Kostnad för vinterförvaring på liten snurra?

Rekommendera Poster

Hej.

 

Någon som brukar lämna in sin lilla hjälpmotor för sevice och vinterförvaring? Hur mycket brukar det kosta?

 

Alternativet är så klart att göra det själv, men då måste jag köpa mig en ställning att hänga motorn på, och den kostar ju några hundringar har jag sett. Tillkommer bensinkostnad för transport och så  tid förstås....och tid är pengar som alla vet! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att tid i ett visst perspektiv är pengar. Fast kanske mer

rättvisande så är tid det kraftfullaste bränsle som existerar.

Utan tid så är inga handlingar eller skeenden möjliga.

Fast en viss tid- och ryggbesparning kan uppnås om du exempelvis

handlar en transportkärra för utombordare där du kan hänga upp

motorn på densamma för att serva den och sedan enkelt rulla iväg

den dit den ska.

http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-tillbehor/Verktyg-och

tillbehor/Transportkarra-for-utombordsmotor-25055/

Tror annars att det kan löna sig att ringa runt lite och fråga olika

firmor om service och vinterförvaringskostnader.



smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet tyvärr inte vad en firma tar för en vinter behandling av motorn. Tror du extremt snabbt tjänar på att fixa allt själv, även med första gångsinköp.

Åkt till Biltema eller Jula. Köp en vagn, en spolmuff (lite slang och tratt har du nog redan) ”förgasarsprej” och jag brukar även köpa glykol

Köp även växel-olja. Beställ packningar på marinshopen eller annat ställe.

Väl på plats med alla prylar tar det inte lång tid. Gjorde mitt igår. När väl motorn var varm (hört att den först då öppnar hela kylsystemet) tog det ca 15-20 min för hela behandlingen.

Restid? I dagsläget har du säkert närmare till Biltema, Jula osv. än till en båt meck ;)

Samt när du väl har prylarna hemma behöver du inte åka någonstans för att fixa servicen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Servicen är ju byte vxlhusolja och titta på tändstift och om du ber om det impeller. Personligen aldrig gjort annat än foggat och bytt vxlhusolja på mina tvåtaktare av olika storlekar och låtit dessa antingen hänga kvar eller på sin höjd stå i ouppvärmt förråd. Rekommenderar verkligen att ta hem och göra själv - då proceduren tar 1 h med delar i hand - och att köpa delarna tar väl lika mycket tid som att leta motorman med tid och köra kalaset till honom.

Känner du att motorpirran är en tråkig utgift med begränsat användingsområde så kan du alltid köpa en vanlig pirra, med klart större användningsområde, att hänga motorn på. Inte att rekommendera om du vill bänkköra motorn stup i ett, men hur ofta vill man det annat än vid fsg(?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

Orsaken til att jag inte vill ha motorn kvar på båten är att den är nästan ny, och därmed förmodligen rätt stöldbegärlig. 

Plats för motorn hemma finns inte, och det var därför jag tänkte tanken att lämna in den. Och om jag ändå ska lämna in den så kan man lika gärna låta dem göra servicen också, om det inte är för dyrt........Det var min tankegång.

 

Nåja, jag får väl höra runt lite.... :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt lite och kan meddela andra som funderat på samma sak att priset ligger på 2000-2500 kr för service och vinterförvaring. Kanske kan vara bra att veta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OJ

Brukar lämna in min aktersnurra Tohatsu 4 Hk till Smögens Marin för service ungefär vart annat år. Nu har jag visserligen inte använt snurran på 3-4 år, men kotnade för service brukar gå på 5-600 kr. Lämnar in den på hösten när jag tar upp och hämtar den ett antal månader senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det skilja på att toaens är tvåtakt, och labbibia´s är fyrtakt..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så kanske jag fått sk Ö-rabatt. Dvs man tar mindre betalt av Smögare än av badgäster. Nu är jag visserligen inte Smögare utan  Gravare - från fastlandet - så man borde ju få ett tillägg i stället.  (pga lokalpatriotism)wink

Men - killen som förr servade min snurra handgripligen men nu degraderas till kundmotagare, har jag varit scoutledare för.

Kostnadsläget i Stockholm är dessutom oförskämt mycket högre än här ute i obyggden.

Hyrde en lastare i stockolsområdet i början på 2000-talet. Den kostade 625 kr/tim om jag minns rätt. Här hemma kostade en lastare 450 kr/tim vid den tiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skiljer förmodligen även på service och service. Om man ska

byta impeller, tändstift, växelhusolja samt putsa upp den en smula,

så borde det med arbetskostnad hamna på några tusenlappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...