Gå till innehåll
söndag 05 maj 2024
explano

iPad som plotter

Rekommendera Poster

Jag funderar på att börja använda min iPad som plotter och har sett på forumet att man kan köpa appen Seapilot och ladda ner i paddan. Ser på Appstore att det finns två olika Seapilot att ladda ner, ett Seapilot Sweden för 1.239 kronor (vilket är dyrt) och ett som bara heter Seapilot for iPad för 399 kronor. Någon som vet skillnaden och kan ge ett gott råd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har använt IPad2 med Isailor som är gratis och med kort på hela svenska väst o sydkusten, det mesta av danmark o tyska östersjökusten för 185 kr. Har funkat perfekt från Helsingborg till Tyskland genom Danmark och tillbaka i sommar, allt för 185 kr inl. uppdateringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har både kört och avskaffat ipad ombord. Den tål inte sol och stänger av sig när den blir överhettad. Seglade en båt ifrån gävle - stockholm. Hade även problem med laddningssladden som glappade så att den inte laddade ibland. Det blev en Garmin 720 i stället .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl kanske på hur ipaden är monterad. Har en ipad2 som sitter i ett ram fäste aldrig haft problem med värme,laddning eller att det är svårt att se på skärmen. Många klagar på att den är ljuskänslig inte haft dt problemet och kör bara när det är sol och utan kapell men visst en riktig navigator för 3 gånger priset har ju klart bättre skärm. Har seapilote som är riktigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 10 tums och en 7 tums Garmin-plotter i min båt jag har nu även provat att använda I-pad-mini. Kan bara konstatera att skillnaden är enormt stor mellan dessa till surfplattans nackdel.

1.  Bilden är alldeles för ljussvag. Helt värdelös i solljus det går inte att se något alls på skärmen. Vid mulet så syns det något bättre men ändå inte lika bra som en riktig plotter.

2.  Vid regn så kan man ha I-paden i en vattentät påse, men då uppstår problem med att det kan bli kondens mm som försämrar läsbarheten.

3.  I-paden kan i bland fastna i sin possisionering så man måste akivera om den (även fast jag tagit bort skärmsläckare etc.)

4.  En plotter är lättare att manövrera i synnerhet då man gämför då I-paden är i ett fodral, vilket inte plottern behöver vara.

Jag kan inte rekommendera I-pad till någon som enda navigator i synnerhet inte att ha i en seglebåt. Möjligen däremot i en ruffad motorbåt om man där bygger in plattan med en skugg-skärm runt hållaren, då kan det fungera.

Navigeringsprogramen fungerar dock  rätt bra de jag har provat (Sea-pilot och Navionics Europa). Sea-pilot gillar jag bättre, särskilt för att den även har AIS-visning om man samtidigt har internetuppkoppling...(men det är ingen äkta AIS)

Skulle inte avstå en riktigt plotter med argumentet att det är dyrare, att navigara fel och gå på är dock svindyrt och då kan sparsamheten straffa sig mångdubbelt. Men att ha för att sitta och planera vid köksbordet och att ha som reserv det kan den duga till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Garmin 521 och iPad. Navigerar med 521 men brukar plocka fram Ipad när jag vill ha översikt Jag tycker Enrio sjökort duger på detta, den visar en lång kurslinjal då slipper jag zooma 521:an. Håller med att den iPad stänger av sig i solen och är lite ljussvag. Eftersom jag vara använder den som backup och laddar över natten så räcker strömmen.

Har Seapilot så mycket bättre sjörkort att det är värt att införskaffa dessa?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kört Seapilot i iPhone några månader, parallellt med Eagle plotter och PC-navigering. Imponerad av Seapilots prestanda, litar fullt på den. Kommer att installera PCversionen till nästa säsong. http://lasselundell.se/pcnav.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man ska prova. För väldigt många människor fungerar det med iPad. Det är ingen slump att plottertillvelrkarna tappat enormt med försäljning. iPaden är för ljussvag för att fungera i starkt solljus det kan nog alla vara överens om. Övriga problem är få. I många fall är det nog inte iPaden som det är fel på. Jag åkte omkring i två dagar med en iPad som påstods hänga sig ibland. Men hos mig hände det inte en enda gång. Plotters är inte perfekt heller. De hänger sig, hoppar i position eller säger att de saknar sjökort för aktuellt område. Det är inte så många år sen vi navigerade med Deccanavigatorn och papperskort på kartbordet hela tiden. Använder man iPden på samma sätt så fungerar den perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört seapilot hela sommaren och inget har hängt sig och paddan har inte stängt av p g a värme.

Inte tycker jag att det är svårt att se den heller. Visst.... Om solen ligger aldeles direkt på skärmen. Problemet är inte värre än att jag håller den i skugga. Nu använder jag mest paddan som ett sjökort. Har den nere i ruffen, tittar, memorerar och/eller seglar på digital kompass där jag lägger in wp hämtade från seapilot.

Dock har jag haft den i sittbrunnen och styrt på den i knivig passager, steniga fjärdar och mysko inseglingar.

Nu har jag en riktigt flott iPad med retinaskärm. Jag vet inte om de enklare skärmarna är sämre i sol?

Det enda fel jag upptäckt är att riktningspilen kan peka åt häcklefjäll emellnåt. Ingen katastrof när man seglar i 5-6 kn men möjligen värre om man kör motorbåt i 40 kn. Sen visar inte seapilot riktningen på farlederna... Det är dåligt tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte svara för iPad men jag har en 10 tums Google Nexus 10 med Navionics sjökortsapp som jag navigerade med hela sommaren i Danmark och längs svenska västkusten. Vet inte hur Nexusen är i ljusstyrka i jämförelse med iPaden men jag upplevde aldrig några problem i kombination med ett vattentätt fodral. Funkade hur bra som helst speciellt med tanke på storleken på displayen. Sen kan man väl diskutera kvaliteten på Navionics kort men jag hittade inget annat bra alternativ.

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa ipad- navigationstrådar dyker upp titt som tätt.. 

Jag har provat en sommar med ipad jämte då seaclear, ipaden dog flera ggr under sommaren pga överhettning. 

Idag har jag en raymarine plotter. Paddan är mycket enklare att lägga rutter med ex, detta till trots skulle jag inte få för mig att använda padda istället.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan faktiskt tillägga att ipad numera fungerar som surfdator ombord samt att jag använder min ipad och seaclear hemma som planeringsverktyg. Det är mycket lätt att lägga rutter och se avstånd och reka vägen i förväg. Sen får garminen fungera som seglingsplotter ombord. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt enbart iPad 2 med Seapilot i två säsonger och endast haft några fåtal tillfällen då den tappat gps signalen, då har istället simkortet tagit över positioneringen. Jag har en fördel att jag kan lägga paddan skyddad på en toft i ruffen och se den genom ett fönster ut i sittbrunnen så regn och solsken är inget problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljusstyrkejämförelse Garmin 292, ipad 1, ipad 2. iPad fungerar bra för mig eftersom jag har tak. Aldrig varit med om att den hänger sig.

post-8232-1394237644,3486_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DO NOT UPGRADE TO IOS 7!!!!!!!!!!!!!!

DET ÄR KATASTROFF !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste be om orsakt av min sista inlägget, nu är det klart att nya systemet funkar i alla fall, att snabbt ändra ljusstyrka bara skrolla upp från nedre del af skärmen. Själv använder jag Navionics som aldrig tappade gps i tre sesonger (kanske fördel av min Ipad 2). MVH till alla Ipad användare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt nästan uteslutande ipad den senaste tiden på vår långsegling från panama till australien. Den funkar huur bra som helst. Jag är nu även betatestare för navionics som Har funkat bäst hittils.

Men man får som tidigare sagt undvika att ha den. Solen för den blir lätt överhettad. Och kontunerlig körning med ekärmen på drar kopiösa mängder batteri. Men kommer man ihåg att bara sätta skärmen i viloläge så räcker det inbyggda batteriet i någon dag. Stänger man appen mellan varje gång så har vi kört i ca 5 dagar utan att ladda.

Plus i denna app är att privatpersoner kan gå in och lägga till ankringsplatser, skriva information om marinor och affärer osv!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag funderar lite över fördelarna, jag har idag en 7 navigator.

jag kommer köpa en surfplatta från antingen äpplet eller de andra.

finns det någon metod att kommunicera med marin utrustning,i de olika systemen?

Jag vill använda radar, ekolod,ais, autopilot och framförallt dsc med nödanrop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns till ipad......Tog ett tag att minnas vad det hette! Inavx heter det! Vet att issa har kört med det på sina långseglingar som vi mött. Inavx använder sig både av navionics och en hel hög andra sjökort. Och köper man till en Imux så kan man koppla in ais, radar osv!

 

Segla lungt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoy Kapten,

När vi startade Seapilot så var vi så ivriga att få ut produkten och hade inte tillräkligt med kunskap i hur vida man kunde flytta användare mellan olika appar. Och visonerna blev större en att endast verka i Sverige. Det blir fel att heta Seapilot Sweden i andra länder :-/ Vi måste fortfarande ge Seapilot Sweden suport eftersom att det finns c:a 2000 användare. Funktionaliteten är den samma men vi vill att man köper Seapilot for ipad för 399kr och sen tillkommer kostnad för sjökort.

Har du mer frågor angående fakta kring produkten så hittar du information på www.seapilot.com eller så ringer du vår suport som alltid har öppet +46 8 506 622 80

//jens   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Som mac fanatiker. Så har det tagit ovanligt lång tid. Men, har nu köpt nya air paddan med cell. Som avdankad flygare. Tänkte jag att det måste finnas massa info om ipad som gps.

Jodå, hur mycket som helst. Noterade att alla i princip kör med en extra gps puck. Naturligtvis får man lite sämre, eller ingen hjälp av mobilnätet som stöd till gps sensorn när man flyger. Men, ska komplettera med en bluetooth puck som har både snabbare och exaktare positionering än den inbyggda enheten. Dock har jag inte hört något negativt om precision mm, från de jag träffat som använder ipad som sjöplotter. Tvärt om!  Tydligen så verkar flest nöjda med Hydrographicas kort.

Ser fram emot att få leka med plotter och regatta appar m.m!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...