Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
resqual

Havsseglare

Rekommendera Poster

Tänkte starta en tråd för att hjälpa mina päron att hitta intressanta båtalternativ då pensionen stundar och de är intresserade av en ny båt. 

Har försökt frågat mig till vad dem är ute efter och som det ser ut i dagsläget är det någon sorts havsseglare som är av intresse. Dem gillar att segla fort och är gärna med på klubbseglingar så det krävs att båten beter sig väl som seglare. Platsen där seglingen kommer äga rum är stockholms ytterskärgård vilket ställer lite krav på egenskaperna då vädre inte alltid är perfekt. 

Vi har gemensamt kollat lite på Wasa 55 och likande båtar, men likt mycket är det svårt att bilda sig en uppfattning genom att genomskåda blocketanonnser. Söker därför folk med erfarenhet av liknande båtar som är byggda med samma ändamål i åtanke. 

Rent generellt är kraven;

- välbyggd

- Klara havsmiljö

- Över/runt 40ft

- seglas på två

- snabb seglare. 

Dem har sedan tidigare ägt/seglat IF men känner att de vill ha lite mer utrymme och lite större båt för att öka säkerheten, om man kan uttrycka sig så.  Vet inte om farsan har ålderkris men han har börjat snegla lite på trimmaraner och skulle gärna vilja ha lite mer information på hur dem beter sig på östkusten/stockholmsskärgård; utöver den uppenbara fördelen med litet djupgående.

Tacksam för tips och råd. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En trimaran är väl alldeles utmärkt om man vill ut i ytterskärgården där hamnarna ofta är väldigt grunda. Gärna en där man kan fälla in ytterskroven tex Dragonfly. Då blir blir den inte bredare än en vanlig modern 33-fotare. En trimaran lutar heller inte så mycket vilket kan vara tryggt om de tänker segla några årtionden till med sämre balans och allt annat som hör åldern till.

Dragonfly 35 har ganska fina utrymmen men det är en dyr ny båt. Kankse kan man hitta något motsvarande för ett bättre pris utomlands

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt blir jag aningens fundersam måste jag erkänna. Det är ett stort steg från IF till snabb/sportig 35-40-fotare! Jag klurar även lite över definitionen av havsseglare. Om det är Stockholms skärgård som är primärt användningsområde så skulle jag välja en lättdriven båt och sen söka mig inåt om det blir för tufftväder i havsbandet. En båt som är optimerad för havssegling kommer vara klart tråkigare de 85% av dagarna det är lätt och vridigt i skärgården.

Eftersom du inte har angett några budgetbegränsningar så kommer här två tips, de är visserligen inte riktigt 40fot, men ändå:

J111 Funkar att segla på havet. Lätt att segla på två. Lättdriven, vilket gör den rolig även i de lätta vindarna som dominerar i Stockholms skärgård. Snabb och har god potential att göra bra ifrån sig under SRS.

 

Pogo 10.50 Helt annat tänk än J111. Men ändå, lämpar sig att segla med liten besättning, relativt snabb, klarar havet utan problem. Kul grej med fällköl, det lär öppna upp en del skärgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, ska definetivt föra vidare all information till föräldrarna. Det där med indragbara skrov kommer nog uppskattas som en detalj på trimaraner. 

Angående snabbseglar egenskaperna så var dem väll mer ute efter något som seglar bra men som klarar av lite sjö. lys strax över 1.15 kanske och lite smalare linjer. Budgetten är jag väll lite ovis om, allt är nog relativt i dagsläget. Men ska ta en titt på de alternativ som ni tipsat om.

Fortsätt gärna komma med fler förslag :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... sorry men trimaran går bort pga att den egentligen inte är så mycket större än IF...

Krav havsseglare på två, smala linjer och kan kryssa, bekväm och välbyggd? Hårt att uppnå?

Först tror jag att de måste fundera över det där med kappseglingar. De som lyckas, ens på klubbens seglingar, är oftast gamla och smala båtar med LYS och SRS som man kan nå. För alla moderna båtar som aktivt seglas ofta har ganska höga SRStal som vi normala dödliga aldrig uppnår! Vi sitter inte heller kvar på railsen i två timmar för att vinna en klubbsegling?

Sorry men så är det. De båtarna är heller inga havsseglare pga att de är lättade för att gå bra.

Dina föräldrar kan kanske anmäla sig som gastar om de vill vinna seglingarna? Måste det vara i en egen båt verkligen? Jag bara funderar lite flexibelt här...

En WASA är ingen dum båt. Men den har konkurrenter, typ gamla Najad och HR osv... Ska man vara krass så är de bästa HAVS seglarna i bemärkelsen kryssbåtar just det som de seglat tidigare; IF har långköl och håller sin segelyta upp till kanske 12 meter eller mer. Då har du för länge sedan revat både en och två gånger på en modern båt. Långkölat blir en äldre Najad eller nåt sånt. Alternativ är tex en fin Sweden Yacht som jag såg uppe i Öregrund ( 350´ eller nåt sånt.) Även finska Baltic är väldigt välbyggda. Tror ni måste fokusera och sedan leta båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Corsair 27, 28 eller 31 beroende på hur mycket pengar man vill lägga.

Och hur mycket utrymme man behöver.

Samtliga dessa är betydligt större än If. 31an är ganska rymlig.

Varför ska de inte köpa en trimaran? Det är ju betydligt bekvämare för dom när de blir lite äldre. Tar höjd som en kölbåt om den seglas rätt och går betydligt fortare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen håller jag med dig. Varför inte en trimaran?

 

Men nu handlade det om ideer till föräldrar som vill upp till 40 fot och kunna kryssa i ytterskärgården, ev bekvämt?

 

En Wasa är betydligt större än trimaranen. Om du inte väljer den största varianten? Men då är vi upp över en mille i pris?

Då finns väldigt mycket att välja på plötsligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt jag har erfarenhet av och trivdes väldigt bra med är Albin Nova. En 33-fotare med fina seglingsegenskaper (Peter Norlin SRS 1.16) och suveräna utrymmen både inne och ute. Finns ett par på blocket nu för 315000-350000.  Den väger 4,5 ton och var hanterbar vid tilläggningar mm. Dom extra 2 ton vår nya båt väger märks verklingen om man ska justera tampar i sidvind mm. Är man van vid en IF kanske man inte förstår hur tungt det blir med en större båt.

En bra sak att göra är att hyra en intressant båtmodell en helg och prova. Många privatperoner hyr ut sina båtar via blocket just nu. Även RTC på Bullandö förmedlar hyrbåtar. Där kan man också bese ett antal begagnade båtmodeller och kanske få lite ideér. Kolla vilka dom har inne:http://rtc.se/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart var jag lite för snabb på tangentknapparna och missade en etta :P 

Föräldrarna har båda kappseglat tidigare så dem gillar snabba båtar, men på ålderns kant vill de ha något stabilare och därav inriktningen på något som kan kopplas samman till en havsseglare med lite fartresurser. 

Tack återigen för en drös med svar, ska försöka hinna med att läsa igenom allt och förmedla vidare samtliga svar till päronen så får jag återkomma om dem har några fler frågor. 



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är ju inte heller vettigt. En 40 fotare med 1,15 i srs är långsam, riktigt långsam. Och vana vid snabba båtar men seglar IF? Skojar du med oss? Mycket positivt kan sägas om IF, men snabb hör inte dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... tja helt otroligt är det väl inte? En äldre havsseglare på 40 fot med SMALA linjer kan man säkert hitta. Är den gammal så kan nog 1,15 vara fullt rimligt om det är en udda båt?

I varje fall kan jag åta mig att göra en bättre placering i en sådan båt än i en modern båt med lång vattenlinje och bred akter - helt enkelt på grund av att jag kan segla upp en äldre båt till sitt mätetal i LYS / SRS. Men jag fixar inte det i en modern båt.

Snabb gammal båt: Du kommer i mål som segrare men du kommer sist i mål - om du kan se det framför sig...



 

Så då måste man bestämma sig, vinna klubbseglingarna eller ha en snabb båt som kommer bland de första i mål? Och den snabba båten är definitivt inte en bekväm havsseglare.

Har kappseglat 11-meter, lättade Bavaria match och vikt-trimmade Jeanneau plus One offs så jag kan säga att ingen av dessa är lämpliga kryssbåtar i dåligt väder, ens i Östersjön. IF är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina päron skall ha en Omega 42 utan tvekan. Den är gjord för för att passa även i skärgårdar genommåttligt djupgående.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om farsgubben funderat på trimaran så ska han absolut prova. Jag hade en crush på kattor, hade seglat småkattor och tyckte det borde vara den perfekta båten för mig. Så jag var bla i Frankrike och seglade några lite större kattor. Men det var som att gå på stripclub med kvinnliga, sovjetiska kulstötare. Alla mina krav uppfylldes men känslan var noll. Intresset föll platt. Nu är det långkölat som gäller. Det var nytt för mig. Men känslan är underbar. Det är nu länge sedan jag slutade prata skit om långkölat. Fast häromdagen blev jag avtorkad av en trimaran, dessutom genade han mellan ett par öar där jag inte kan gå ….

Har man funderingar så ska man prova!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alternativ till Omega 42 kan de även kika på RB111.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skule vilja lägga in ett gott ord för Arcona. Finns 340, 370, 400, 410, 430 och 460 att välja mellan beroende på hur stor båt man vill ha och hur mycket pengar man vill lägga. Alla är relativt snabba seglare.//

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Får man slå ett slag för Divorna! Vi bygger en Diva 38.2 som jag tror väl skulle fungera för dina föräldrars behov. Säker, snabb och enkel segling!

Kolla på vår sida för info om vår båt, kika på 

http://www.bavariasverige.se/segelbatar/fabola-diva

för varvets info om Divorna!

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joo.... men steget från Wasa 55 och Omega 42 till en Arcona eller en diva kräver ju 1-2 millar till? Så för den nivån kan man gå utomlands och hitta riktigt fina saker...

Ska man ha en äldre välseglande, SMAL sak, bra kryssbåt så behöver man inte ge 1,8 MSEK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...