Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
jonasmaki

När är motorn slut?

Rekommendera Poster

Fråga till er!

Angående motorers gångtid. Jag resonerar som så, i likhet med bilar, ju högre gångtid (bilens miltal) motorn har gått desto större sannolikhet att saker pajjar.

När får man anse att en båtmotor har gått mycket? Hur många hundratal timmar är mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror mycket på hur motorn används. Segelbåt, Motorbåt, typ av motor diesel/bensin.

Du får lov att vara lite mer precis om du vill ha ett vettigt svar.

Jag räknar med att min 23 år gamla Ford som har gått 5000 timmar nu kommer att gå minst 5000 till innan jag renoverar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ju äldre man blir, desto större sannolikhet att man dör men om man motionerar och äter sunt så kanske man kan leva lite längre...

Intressant fråga som har alla förutsättningar att bli en megatråd för säkert finns det lika mycket åsikter om detta som det finns båtägare.

I vår Storebro 31 ligger två TMD-41A som blev nymonterade 1987 av båtvarvet Johansson & son. Till dags dato har de gått knappt 1300 timmar och servas minutiöst av oss och har servats minutiöst av de tidigare ägarna. Under juni månad skall vi motortvätta och måla dem samt byta diverse packningar. Olja och filter byts varje år, ja man gör vad man kan.

Fast vem vet; även om man motionerar och äter sunt så kan man dö knall & fall...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alltid beror det på skötsel. Om man servar och sköter om på rätt sätt finns egentligen ingen gräns. Se'n är det naturligtvis en fråga om kronor. En del motorer kostar att hålla igång och då kanske man kan överväga att strunta i en del servis. Dock kan jag absolut inte tänka mig att göra det när det gäller just en båtmotor. På sjön bör man vara lite säkrare än efter vägen. Men, återigen, allt beror på sköttsel.

Kan man inte själv bedömma om motorn håller på att ta helt slut, ska man naturligtvis överlåta det till ngn som kan. Observera att den som kan sällan är en märkesverkstad, utan oftast ngn fristående med lång erfarenhet.

Kontentan är alltså att svaret kan vara 200 timmar eller 10000 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar om en fyrtaktare på 115hk, 8 år gammal, gått ca 700 timmar. Enligt säljare servad varje säsong, olja i motor och rigg samt filter. Även en kamrem skall vara bytt.

 

Jag kanske är lite feg av mig, men blir lite avskräckt av det relativt höga timtalet.

 

Är oron någotsånär befogad eller är det bara förutfattad mening jag har?

(Ny motor behöver ju förvisso inte betyda problemfritt ägande heller...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men 700 timmar med riktig servis! Det ska absolut inte vara ngt problem!



Men ta gärna reda på, och prata med, den som gjort servisen.

Edit: Alternativet, om du känner dig osäker, är att låta ngn kunnig märkesoberoende göra en bedömning. Några hundringar där för att få dig att känna dig säker är naturligtvis väl värda pengar. Fundera över hur många kronor din säkerhetskänsla är värd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lite större diesel typ Ford, Perkins brukar man räkna 5000 tim på innan renovering. Tre gånger kan man renovera.

En bensinmotor i bil går minst 25000 mil dvs ca 3500 tim.

Utan misshandel så håller vilken motor som helst några tusen timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej! Tack för inläggen! Jag har ingen egen erfarenhet, därav den kanske något korkade frågan.

Jag får leta rätt på någon kunnig person i min omgivning och be denna kolla motorn vid ev köp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

2 st AQAD 40 här i Östergötland, hade gått 20.500 timmar när de ersattes av 41:or 2006. En av motorerna installerades i en annan båt och går fortfarande. På den motorn har insprutn.pumpen och cylinderlocket renoverats, i övrigt har bara spridarna bytts några gånger och naturligtvis normal service gjorts.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är egentligen helt novis på motorer.

Det finns ett talesätt som säger att man inte sliter ut en båtmotor för att man kör för mycket - den rostar sönder för att man kör för lite.

Kanske lite på sidan om ämnet, men jag fick en ny chef på mitt jobb i början av 1990-talet. Han hade en Mercedes med dieselmotor som hade gått som taxi. Den påstods gått 75 000 mil.

De första åren pendlade han till jobbet 20 mil varje dag. Efter ett par år hade han sålt villan och fått en lägenhet på gångavstånd. Sen såldes företget och hans jobb flyttades till Strömstad, vilket innebar att han återigen fick börja pendla 20 mil om dan. Det höll han på med till sin pensionering. Jag ser honom ibland i sin gamla Mercedes, fast nu är nog milantalet per år begränsat. Fast han har nog kvar sitt brinnande intresse för bilar och motorer.

Jag köpte en gång en bil som ägts av en gamml dam. Den hade bara gått ett par hundra mil om året. Troligtvis hade hon dessutom aldrig tagit bort foten från kopplingspedalen. Jag har aldrig haft en bil med så mycket problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga!

En motor kan ju teoretisk gå hur länge som helst bara man byter delar, frågan är kanske mera när det inte lönar sig att reparera den längre

Har också liten anekdot.

Köpte på 80 talet en sprillans ny 40Hk Yamha, den nya versionen med 3 cylindrar!! Efter nogran inkörning, service etc så skar motorn efter 25 timmars körning! Yamaha bytte den på garanti men visst va det snopet at en ny motor gick enbart 25 timmar.

Sköter man motorn bra så er min erfarenhet att runtom prylar som tex startmotor, generator vattenpumpat etc går sönder oberoende av hur bra du servar motor. Dessa grejor kan jo oftast vara värd att byta givetvis om motorn är i bra skick förövrigt. Tittar man på STOORRA landet i väster så ses jo hela motorer som slit o släng, mycket beroende på deras priser på nya motorer. Motorerna servas ofta illa för att dom räknar endå med att byta dessa efter 7-8 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frågade en gång en Volvo Penta-tekniker om vad man kunde förvänta sig för livslängd på en D4- eller D6-motor. Han menade att han ibland servade dessa typer av motorer som användes i kommersiell drift och utan problem hade gått 6000-timmar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min välservade ad40b från 1985 har gått 1300 timmar... Tror jag som 42 år gammal kommer att dö före den tyvärr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I karibien en säsong. I mälaren kanske 40 år. Skötsel och miljö är helt avgörande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja veta vem som servat motorn ?

Har han gjort det själv har han säkert glömt , missat , massa punkter !

 

Ett avgörande tycker jag ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigast för en motor är att smörjningen fungerar dvs att oljan har kvar sina smörjande egenskaper. Troligen behöver man inte alls byta olja varje år men kostnaden är liten så varför ta risken? Förr fanns det fiskare mfl som hade Sabb, Lister, Petter mm. Många bytte nästan aldrig olja och ändå höll motorerna i evighet. Men de motorerna var robusta och inte så känsliga. För att en motor ska må bra ska den helst jobba med en ganska konstant belastning och ha en jämn arbetstemperatur. En fartygsdiesel går ledigt 30 år 24/7. Oljan byts med några års mellanrum, men renas. Kolvar inspekteras, kannringar byts, bränsleventiler provtrycks och lagerspel kollas också med några års mellanrum. I övrigt gör man inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Min bil har just nått 24000 mil, mer än snittet för en -06, den tar ingen olja alls utan nivån är den samma efter oljebyte som just före, itervallen 1500 mil.

Stora dieselmotorer tar man oljeprov på och byter när provet visar att det är dags. Oljeprov visar också spårämnen från slitage och eventuella fel och det går att rätt detaljerat se hur motorn mår.

 

Jag bad just om oljeprov på huvudmotorn på ett av våra lok, man kan höra ett svagt ventilknack på cylinder 15 och lätt blårök ur avgasröret för cylinder 5-12 när motortempen är låg, skall bli intressant att få tillbaka provet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten som jag sålde iväg tidigare i våras har en Yanmar ysm8 från -78. Enligt mätaren hade den 5500 timmar. Vet dock inte vilka reparationer den hade i bagaget. Den gick dock kanon.

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har helt rätt i allt du säger, men om man tar moderna dieslar i fritidsmotorbåtar idag har de en litereffekt på ca 70-90 hk. De används i många fall högst 50 h per år, men får då jobba 10-15 % under teoretiskt och mekaniskt maxvarv, dessutom i hård belastning (motstånd).

 

Fixar de typ 5000 h?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni sett taxibåten med dubbla utombordare i Vaxholm med omnejd så byter ägaren motorer vart tredje år för att vara på säkra sidan. Då har varje motor gått runt 60.000 (sextiotusen) distanser. Det viktiga är hur motorerna har skötts och hur de har används. De som startar motorn och drar på och sedan bara kör kanske fem minuter slits rätt hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tro det. Men de kan mycket väl hålla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man separatorer på smörjoljan på lok eller är det bara filter? På fartygsmaskiner tar man oljeprov på oljan kanske någon gång per år men man har separatorer så oljeproven visar inte så mycket, mest om det saknas tillsatser. Stora dieslar brukar man ha möjlighet att mäta trycket i cylindern, då kan man se tex att man får ut rätt effekt och att de tänder jämt dvs bränsleventil/pump är ok. Annars brukar avgastempen per cylinder ge mycket info. Hur mycket effekt tar man ut per cylinder i ett lok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det sitter så väldigt många olika motorer i lok, lok har ju en tendens till att överleva länge så floran är från lågvarviga tvåtaktare, till moderna fyrtaktare. Vanligast i Norden är GM's klassiska tvåtaktsdiesel med antingen Rootskompressor eller turbo, finns från V6 upp till V20 i tre generationer 567, 645 och 710 (står för kubiktum) på utsidan ser vanlige svensson ingen skillnad om motorn är från 1940 eller 2012.

 

Vanligast är V16 med eller utan turbo, en 710-16 med turbo ger ca 4000 hk så i nyaste versionen ca 250hk per cylinder och i äldsta 567-16 med Roots ca 100 per cylinder. Effekten är ju ställbar till viss del så 567-16 var uppe i 121 hk per cyl som mest utan turbo (med Roots).Turbo ger i regel 35-40% mer effekt än med Roots

 

Lok har som regel inte separatorer utan filter av olika typer (fin, medium och grov)

 

Mäta tryck kan göras genom dekompressionsventiler som också används när man drar runt motorn utan start för att få ut kondens/läckande bränsle/eventuelllt kylvatten när motorn stått still en stund.

 

Bilden visar en 567-16 inställd på 1750 hk.

 

Lägger till att detta är en mycket vanlig motor i fartyg, satt 4 st 567-16 i amerikanska stora landstigningsfartyg under WW2 och motorer med 6, 8 eller 12 cyl är vanliga i bogserbåter i USA och diverse andra fartyg samt i landbaserade elverk, reservkraft till sjukhus.

post-19614-1394237517,7981_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack sdk780, kul info. Jag har kört en maskin som hette MAK som sas vara lokomotivmotor egentligen. 4-takt V16 på drygt 8000 hk, kanske inte det mest moderna. Det du kallar dekompressionsventiler kallar jag inidikatorventiler. Låg man stilla mer än några timmar baxade man runt maskinen innan start. Kom det vatten ur ventilerna baxade man till det inte stod en stråle rakt ut, då kunde man blåsa runt och sen starta. På ventilerna kunde man sätta ett instrument för att bla beräkna effektutag och hur jämnt det tände. Sen kom inbyggda elektroniska givare så man kunde hålla koll utan att lämna kontrollrummet. Finns även på mindre dieslar idag enl vad jag hört. Roots-kompressorer användes förr på fartygsmaskiner men sen vill man få upp spolluftstrycket och då blev det turbo (och ibland turbin-sallad). Ok det var väldigt off-topic.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

8000 hk kan jag inte minnas att det funnits något lok som har haft, dom största effekterna ligger runt 5000 hk och då är det GM 710-20 vi pratar om och bara i USA, 20 cylinder versionen är inte lika lyckad som övriga motorer. Vi har några 645-20 här i Norge och dom bör behandlas försiktigt.

 

 

710 motorn har elektronisk reglering och klarar därför dagens avgaskrav trots att motorkonstruktionen är så gammal, dessutom så drar den betydligt mindre bränsle och man kan ha ett lägre tomgångsvarv. Den ligger på 200 rpm och man kan stå bredvid motorn och tala i mobiltelefon.

 

Annars så är/var MaK en stor tillverkare av motorer till lok, i Sverige så fanns den i en typ som hette T21, rak 8 på ca 700 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn var 12M551AK men effkten var nog ca 7000hk. Direktdrivna smörjoljepumpar, lite udda i ett fartyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...